Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Se där, den som söker hon finner. :tummenupp

Vad blir det för hoj då?

Det har blivit en BMW R1100S -04. Vi har varit sugna på en sån sedan de lanserades på 90-talet. Nu fick vi tag på en -04. Visserligen har maken något som är värre, men jag håller med honom om att det är en bra hoj att börja med. Boxermotor, insprutning, ABS och kardan. Låter bra tycker jag. Och jag sitter så ruskigt bra på en sån... :kär Visserligen klassas den som sporttourer, men jag sitter mycket bättre på den än på K1200RS som också klassas som sporttourer, men har en mycket mer upprätt körställning. Nu längtar jag bara efter barmark, så jag kan börja övningköra. Räknar med att det blir i påsk. Har skrivit in mig på körskola för lågfartsövningar, och datum för risk2an och teoriprov är spikat! (talar inte om när) Börjar få en allt starkare misstanke om att hästarna kommer att få stå tillbaka, när kortet är klart, och jag kan dra iväg på egen hand.... :)

Enda funderingen: varför gjorde jag inte det här när jag var ung? :va (fast jag vet svaret...)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det har blivit en BMW R1100S -04. Vi har varit sugna på en sån sedan de lanserades på 90-talet. Nu fick vi tag på en -04. Visserligen har maken något som är värre, men jag håller med honom om att det är en bra hoj att börja med. Boxermotor, insprutning, ABS och kardan. Låter bra tycker jag. Och jag sitter så ruskigt bra på en sån... :kär Visserligen klassas den som sporttourer, men jag sitter mycket bättre på den än på K1200RS som också klassas som sporttourer, men har en mycket mer upprätt körställning. Nu längtar jag bara efter barmark, så jag kan börja övningköra. Räknar med att det blir i påsk. Har skrivit in mig på körskola för lågfartsövningar, och datum för risk2an och teoriprov är spikat! (talar inte om när) Börjar få en allt starkare misstanke om att hästarna kommer att få stå tillbaka, när kortet är klart, och jag kan dra iväg på egen hand.... :)

Enda funderingen: varför gjorde jag inte det här när jag var ung? :va (fast jag vet svaret...)
Bra hoj o börja med o även fortsätta med.Du får testa den på bana sen

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300

Coolt. Ja man känner bäst själv vad som passar en.
Lycka till med kortet. :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Vecka 5s uppgifter.
Inte riktigt enligt planerna på 0,5 kg/vecka utan det blev bara 0,3 kg och minus 1 cm på midjan.
Tror Torsdagens Ärtsoppa och pannkakor med sylt o grädde + pizza på kvällen saboterade lite.
Svårt att beräkna matens vikt/kcal på jobbet.

V5
Namn - Längd - Vikt - BMI - Buk
Yami - 176 - 85,6 - 27,6 - 99

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är på tjänsteresa i Asien och har bara tillgång till hotellvågar. Vägde in på 107 på en sådan. Inget kul, men inte heller jämförbart. Nu kör jag armhävningar och lite magövning varje dag på golvet i hotellrummen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag tappat 10 cm i midjemått sen nov. Dax investera i lite nya kläder vilket blir dyrt.

Samtidigt innebär detta ett enormt commitment.
Köper jag nya "smala" kläder måste jag ju hålla vikten sen. Då får man inte fucka upp.

Edit: Ska jag köpa mysbyxor med resår?

Last edited:

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Nu har jag tappat 10 cm i midjemått sen nov. Dax investera i lite nya kläder vilket blir dyrt.

Samtidigt innebär detta ett enormt commitment.
Köper jag nya "smala" kläder måste jag ju hålla vikten sen. Då får man inte fucka upp.

Edit: Ska jag köpa mysbyxor med resår?

Har du redan nått målet? Grattis! :yoparty

Min väg är låååång. Det ultimata målet är att komma till baka till den vikt jag hade innan jag fick barn. Men jag gillar min smalmat, så det är ingen uppoffring alls att hålla sig till den. Hela familjen säger att det syns skillnad på mig, och jag har hållit på i mindre än 2 månader. Nu säger maken att han vill ha samma mat, fast han är i bra form. :hihi Om någon undrar så lagar jag två uppsättningar mat, en till familjen och en till mig. Alla frestelser inom nära räckhåll. :lol

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Typ så jag gjorde med skinnstället. Bara det att jag släppte på matspärrarna därefter och förra
sommaren var det problem med att få på det.

Nu säger maken att han vill ha samma mat, fast han är i bra form. :hihi Om någon undrar så lagar jag två uppsättningar mat, en till familjen och en till mig. Alla frestelser inom nära räckhåll. :lol
Vi kör på med samma mat hemma som tidigare, minst problem då. Dock tar jag mindre portioner.
Sen undviker jag om möjligt glass, läsk, godis, snacks, bakverk, öl och sprit. Det goda i livet. :tungan
Idag bjuder företaget på Semla. Troligtvis tar jag en banan istället. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Senaste vägningen var 90,5 kg, har gått ner över nio sen i mitten på december:) Har även börjat komma igång med lite träning på nytt, så en del gamla muskler börjar hitta tillbaka. Har haft en hyfsad effekt på utseendet, de flesta jag träffar säger att det syns både att jag tränar och att jag gått ner. Kul!:)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Senaste vägningen var 90,5 kg, har gått ner över nio sen i mitten på december:) Har även börjat komma igång med lite träning på nytt, så en del gamla muskler börjar hitta tillbaka. Har haft en hyfsad effekt på utseendet, de flesta jag träffar säger att det syns både att jag tränar och att jag gått ner. Kul!:)

Jag lassade ner 12 liter mjölk i min varukorg på ICA häromdagen bara för att få en uppfattning.
Hur fan har man kunnat släpa runt på en varukorg med 12 liter mjölk i under två års tid? :confused:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag lassade ner 12 liter mjölk i min varukorg på ICA häromdagen bara för att få en uppfattning.
Hur fan har man kunnat släpa runt på en varukorg med 12 liter mjölk i under två års tid? :confused:

Det är fan lite sjukt, framförallt om man tänker tillbaka på den form man haft en gång i tiden... Var kampsportare förr, ganska bra form och låg vikt. Sen blev jag skadad och kunde inte fortsätta, och dumt nog la jag av med all träning... Sen började plugget, man blev skoltrött, mindre och mindre aktiv... Gick upp 18 kg på tre år. Men nu jävlar ska det bort, jajamensan!:banana Halvvägs där redan!:yoparty

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det är fan lite sjukt, framförallt om man tänker tillbaka på den form man haft en gång i tiden... Var kampsportare förr, ganska bra form och låg vikt. Sen blev jag skadad och kunde inte fortsätta, och dumt nog la jag av med all träning... Sen började plugget, man blev skoltrött, mindre och mindre aktiv... Gick upp 18 kg på tre år. Men nu jävlar ska det bort, jajamensan!:banana Halvvägs där redan!:yoparty

Haha, det säger du nu. Vänta tills du är 40 :)

Då stannar ämnesomsättningen helt och allt du stoppar i dig hamnar direkt på magen.
En semla - BOOM - du har gått upp 500g.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Då stannar ämnesomsättningen helt och allt du stoppar i dig hamnar direkt på magen.
En semla - BOOM - du har gått upp 500g.

Antagligen är det så, huda...:död Men jag tycker ändå att det är illa nog att ha gått från trimmad till mitt tillstånd för tre månader sen på tre år...:D

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
v 8.

längd: 176 byst: 110 midja: 87 rumpa: 113
Det är måtten (inte vikten) som avgör stl på skinnställ :D

Idag bjuder företaget på Semla.

Semlor på jobbet är inga problem. :lol Jag är glutenintolerant så jag har i flera år tittat på när kompisarna fikar. Jag är van, kan man säga...

Och när man som jag är 40++? :7peta :lol:lol:lol
Hur var det nu? När man börjar få gråa strån så får man åka BMW? :lol :yoparty

Räknade på kalorier. Enligt formeln som nicotin tillhanda höll oss, så har jag ett basalt behov på 1600 kcal. Enligt den typmatsedel jag skrev tidigare så har jag ett intag på ca 1300 kcal. Motion i form av ridning, vattengympa, lite simning och lite core, plus promenader till och från busstation , och någon extra långpromenad; ger en förbrukning på ca 2250 kcal. Till det tillkommer stillasittande på kontor och lite marktjänst hemma.

Tja :va Det verkar stämma att jag gör av med 0,5-1 kg per vecka :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Räknade på kalorier. Enligt formeln som nicotin tillhanda höll oss, så har jag ett basalt behov på 1600 kcal. Enligt den typmatsedel jag skrev tidigare så har jag ett intag på ca 1300 kcal. Motion i form av ridning, vattengympa, lite simning och lite core, plus promenader till och från busstation , och någon extra långpromenad; ger en förbrukning på ca 2250 kcal. Till det tillkommer stillasittande på kontor och lite marktjänst hemma.

Tja :va Det verkar stämma att jag gör av med 0,5-1 kg per vecka :)

Yes. Räknar man sina kalorier är det svårt att misslyckas!

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.

Suck... jag bara HATAR att min kropp är så sönderbantad så den inte fungerar som den ska längre. Har haft ätstörningar i tonåren och bantat under mycket långa perioder och på ett väldigt extremt och ohälsosamt sätt.

Idag äter jag ca 800-1000 kcal per dag och tränar styrketräning 2 ggr på ca 30-40 min plus 10 min kondition som uppvärmning per vecka samt ett konditionspass oftast jogging av 5-6 km 1 ggn per vecka. Är 178 cm lång och väger 93 kg och är 38 år.

Är vegetarian men äter protein från Lättkesella, quorn, linser, bönor mest. Men okej, svårt med protein i några mängder. Brukar kämpa mig upp till 75 gram, ibland toppar jag med 100 men sällan mer. Byter lunch och mellis till pulver variant. Undviker i övrigt processad mat så långt jag kan, hellre färsk blomkål än fryst osv. Äter ca 20 gr fett per dag mest från nötter och olivolja och mjölkprodukter. Undviker socker så långt det går, till och med dragit ner på frukten, oftast 1-2 per dag, inte mer.

Som mest vägde jag 120 kg så okej, jag har kämpat ner ett antal kilon, men sate vad det är segt. Jag har fått leva som ovan i 2 år för att nå det och det är inga 0,5 kg per vecka, och okej, det går inte att leva så strikt så länge utan några dagar då och då med lite mer intag vilket alltid resulterar i pluskilon. Som minst har jag legat i vikt på 55 kg.

Har gått hos dietist, läkare, personliga tränare... alla säger samma sak, det är inget fel på mig utan jag ska äta mer... så gör jag det, väger och mäter precis allt, registrerar minsta lilla sockerfria tuggummi... och japp... jag går upp i vikt så fort jag kommer över ca 1800 kcal. Ligger jag strax under brukar det ligga still. Ligger jag under 1200 går jag saaaaaaaaakta ner.

Det jag förändrat sista halvåret är att öka konditionsträning och styrketräningen. Tidigare var träningen mer i promenader eller sporadiskt då och då. Idag tränar jag alltid minst 3 ggr per vecka om jag inte är sjuk förstås. Det har gett effekt, men oftast lite lite.. inte så mkt som 0,5 kg/v.

Nåja... någon som vet om det finns något hopp om att faktiskt korrigera en fucked-up-kropp som inte svarar på "Intag-uttag" modellen? För om jag räknar på vad jag stoppar i mig idag och vad jag borde förbränna så borde jag gå ner MYCKET mer än så här... men icke. Att hålla den här takten för resterande ca 15-20 kilona... fi faan säger jag, även om jag kommer hålla på som den envisa jävel jag är men ändå...Trots allt upplever jag en liten förbättring som sagt var i att den ökade mängden träning som verkar ge positivt utfall ... men försök träna på den lilla kalorimängden... det är ett rent helvete, tro mig :huvet

... och säg inte ät mer... det funkar inte, jag har provat tillräckligt många gånger och på så sätt gått upp 10 kg till, bara på dietist och läkares kalorinivårekommendation.

Jag bara undrar om någon har något litet hopp att ge att det kan stabilisera sig nån gång?

(och idag åt jag en semla... plus 0,5 kg i morgon förmodligen :näsblod)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...