Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Efter en vecka med kalorieäknande och tre löppass på totalt ca 1,8 mil så stod vågen på 105,1 imorse.
Det är minsann ingen dans på rosor att tappa vikt!

Håller med dig. Går trögt som fan trots stora uppoffringar.
Inte varit på dass i helgen så var inte lönt att väga sig imorse.
Kan ju skilja på ett kilo minst. :D

Var på en runda igår som hette duga. Vi är ett gäng som går med hundarna på olika rutter.
Igår skulle bli en lätt promenad sas det, cirka 8km på 2 tim med fikapaus.
Visade sig bli den tuffaste hittintills. Dryga milen på 3,5 timme i oländig bergsterräng.
Idag känns det rejält i höfterna. Inte van vid sådant halv klättrande.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu kämpar jag iofs i motsatt riktning jämfört med de flesta i den här tråden, nämligen för att lägga på mig vikt.
Men riktigt kul att läsa om alla som kämpar och lyckas ändå!

Glöm inte att det är tyngst i början, med tiden blir det lättare!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vettefan. Tycker kilona sitter hårdare och hårdare!

:fakta

Jag har gått ner ca 10kg på tre månader, dvs strax under ett kg i veckan... Men sista veckorna har det inte hänt så mycket, så jag skulle definitivt vilja säga att det går fortare i början.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vägde mej faktiskt i morse. Har gått ner ca 3kg. Utan att egentligen göra något, enda jag gjort är att jag börjar bli lite lyckligare. Har ju haft en period där jag inte haft tid för mej själv och nu har jag all tid i världen för mej själv.
Detta trots drink kvällar och god mat. Nu är hunden skadad så vi kör inge drag träning och bara korta promenader. Men om 7 dagar är vi åter och kör drag och långpromenader. Nyttigt för både hund och husse.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
:fakta

Jag har gått ner ca 10kg på tre månader, dvs strax under ett kg i veckan... Men sista veckorna har det inte hänt så mycket, så jag skulle definitivt vilja säga att det går fortare i början.

Samma för mig. De första 10 gick lätt, nu står det mer eller mindre still. Får sluta med vinet, fredagssemlan, apelsinjuicen och lite annat så borde det komma igång igen

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Nu kämpar jag iofs i motsatt riktning jämfört med de flesta i den här tråden, nämligen för att lägga på mig vikt.
Men riktigt kul att läsa om alla som kämpar och lyckas ändå!

Glöm inte att du är tyngst i början, med tiden blir du lättare!

Bra, du är väldigt tunn o klen tycker jag.

Rättade din sista mening.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Samma för mig. De första 10 gick lätt, nu står det mer eller mindre still. Får sluta med vinet, fredagssemlan, apelsinjuicen och lite annat så borde det komma igång igen

Är nog så, i början räcker det med att dra ner lite men ska det fortsätta så får man inte fuska.

Jag trillar gärna dit på sötsaker, inte mycket och inte ofta men det händer. Måste nog lägga ner med det om jag ska nå min tilltänkta vikt inom överskådlig tid... Nu har jag dock köpt lite sånt där lchf-sockerersättningsblaha som man kan ha istället för socker. Sött och gott, inga kalorier. Har precis testat att göra lite Crème brûlée med det, den ska bara svalna så ska jag testsmaka sen. Funkar det så blir det ju ett perfekt litet snack, inget socker utan bara ägg, grädde och lite vanilj:banana

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vettefan. Tycker kilona sitter hårdare och hårdare!

Jag var otydlig.. menade mer att "jobbigheten" med att faktiskt tänka lite på vad man äter, och att röra på sig ibland avtar.. Alltså att det blir mindre jobbigt att vara lite nyttig än vad det är precis i början..

Man får rutin för det (tycker jag iaf)

Skillnaderna rent resultatmässigt är däremot oftast mkt större i början.
Nu händer nästan ingenting när jag tränar jämfört med när jag började t ex.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var otydlig.. menade mer att "jobbigheten" med att faktiskt tänka lite på vad man äter, och att röra på sig ibland avtar.. Alltså att det blir mindre jobbigt att vara lite nyttig än vad det är precis i början..

Man får rutin för det (tycker jag iaf)
.

Jo, jag förstod vad du menade. Styrkt av framgången i början av viktnedgången blir man (jag iaf) lite förslappad och börjar unna sig saker. Det är slut med det nu.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Vad ska man säga -0,5kg på två veckor bara. Hade jag inte varit iväg och åkt snowboard hade det nog dock varit minst ett kilo till :D

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hade jag inte varit iväg och åkt snowboard hade det nog dock varit minst ett kilo till :D

Fast om du åkt snowboard istället för att hänga i baren så hade du uppnått ett bra resultat. Motion hela dagarna igenom.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Är nog så, i början räcker det med att dra ner lite men ska det fortsätta så får man inte fuska.

Jag trillar gärna dit på sötsaker, inte mycket och inte ofta men det händer. Måste nog lägga ner med det om jag ska nå min tilltänkta vikt inom överskådlig tid... Nu har jag dock köpt lite sånt där lchf-sockerersättningsblaha som man kan ha istället för socker. Sött och gott, inga kalorier. Har precis testat att göra lite Crème brûlée med det, den ska bara svalna så ska jag testsmaka sen. Funkar det så blir det ju ett perfekt litet snack, inget socker utan bara ägg, grädde och lite vanilj:banana

Som matmissbrukare, fd anorektiker, fd bullemiker - allt under olika perioder i livet men helt besatt av mat och dess innehåll så vet jag att sötningsmedel är satans medel för oss som vill gå ner i vikt. Det ser så bra ut med noll på kcal o kolhydrater ....MEEEEEEEEEEN hjärnan fungerar inte så, den får "sött" och kommer fortsätta ge dig ännu er sötsug. Finns enligt mig bara ett sätt att bli av med sötsuget.. sluta äta söta saker så långt det går. Sött är en smak som vi är programmerade för att tycka om, det är oftast snabba kolhydrater och detta var en fördel att äta för att överleva... men nu snackar vi länge länge sen... idag får vi så mycket sött i allt. Dessutom lagras sötningsmedel i kroppen och ingen vet vad som händer med oss, det kan inte brytas ned (vad jag lyckats hitta) och ingen forskning vet vad som händer på sikt. Det är därför livsmedelsverket satt en maxdos för intag. Sötningsmedel är som knark för hjärnan när man, som jag, är sockermissbrukare ... men okej, ditt val. Vad du än gör, gör det medvetet. Jag äter idag hellre riktig frukt/socker/godis om jag är sötsugen och undviker sötningsmedel helt och mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt.

Till mina barn har jag förbjudit all form av sötningsmedel i form av aspartam etc.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jo, jag förstod vad du menade. Styrkt av framgången i början av viktnedgången blir man (jag iaf) lite förslappad och börjar unna sig saker. Det är slut med det nu.

Gjorde detsamma förra veckan då barnen hade sportlov. Fikade... :huvet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Som matmissbrukare, fd anorektiker, fd bullemiker - allt under olika perioder i livet men helt besatt av mat och dess innehåll så vet jag att sötningsmedel är satans medel för oss som vill gå ner i vikt. Det ser så bra ut med noll på kcal o kolhydrater ....MEEEEEEEEEEN hjärnan fungerar inte så, den får "sött" och kommer fortsätta ge dig ännu er sötsug. Finns enligt mig bara ett sätt att bli av med sötsuget.. sluta äta söta saker så långt det går. Sött är en smak som vi är programmerade för att tycka om, det är oftast snabba kolhydrater och detta var en fördel att äta för att överleva... men nu snackar vi länge länge sen... idag får vi så mycket sött i allt. Dessutom lagras sötningsmedel i kroppen och ingen vet vad som händer med oss, det kan inte brytas ned (vad jag lyckats hitta) och ingen forskning vet vad som händer på sikt. Det är därför livsmedelsverket satt en maxdos för intag. Sötningsmedel är som knark för hjärnan när man, som jag, är sockermissbrukare ... men okej, ditt val. Vad du än gör, gör det medvetet. Jag äter idag hellre riktig frukt/socker/godis om jag är sötsugen och undviker sötningsmedel helt och mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt.

Till mina barn har jag förbjudit all form av sötningsmedel i form av aspartam etc.

Det jag har hört om sötningsmedel är som du säger att det ger ökat sötsug och minskad mättnadskänsla. Men så länge jag fortsätter hålla koll på vad jag äter och inte stoppar i mig en massa extra mat eller ytterligare socker som en följd av mitt intag av sötningsmedel så borde det väl vara ok? Som jag sa så trillar jag inte dit så himla ofta, men ska man nu unna sig någon gång emellanåt kan man väl lika gärna göra det sockerfritt? Dricker redan en hel del lightprodukter och resonerar likadant där: Så länge jag inte låter mig gå lös och stoppar i mig en massa andra onyttigt som en följd av ökat sötsug efter sötningsmedlen borde det väl inte vara några problem?
Drack tidigare ungefär samma mängd läsk och dylikt, fast då med socker istället. Inte konstigt att man vägde omkring 100 pannor då...:död Känns bättre då att man kan äta och dricka gott utan att få i sig en massa socker och lägga på sig en massa. Men jag kan ha fel, vet inte så mycket om sånt:) Och angående sötningsmedlens effekter på kroppen så överskrider jag inte de satta intagsgränserna, och jag trycker inte i mig mängder av det varje dag. Försöker bara att ersätta de få gångerna jag vill unna mig något sött med att ta något sockerfritt istället.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Fast om du åkt snowboard istället för att hänga i baren så hade du uppnått ett bra resultat. Motion hela dagarna igenom.

Nu är det iofs så att det inte är många som utnyttjar sina skid/snowboarddagar så mycket som jag gör.
Man får tjata på mig, för att öht få sätta sig och äta lunch :tungan

Värre blir det från after-ski och vidare på kvällen :D :fyllisar

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det jag har hört om sötningsmedel är som du säger att det ger ökat sötsug och minskad mättnadskänsla. Men så länge jag fortsätter hålla koll på vad jag äter och inte stoppar i mig en massa extra mat eller ytterligare socker som en följd av mitt intag av sötningsmedel så borde det väl vara ok? Som jag sa så trillar jag inte dit så himla ofta, men ska man nu unna sig någon gång emellanåt kan man väl lika gärna göra det sockerfritt? Dricker redan en hel del lightprodukter och resonerar likadant där: Så länge jag inte låter mig gå lös och stoppar i mig en massa andra onyttigt som en följd av ökat sötsug efter sötningsmedlen borde det väl inte vara några problem?
Drack tidigare ungefär samma mängd läsk och dylikt, fast då med socker istället. Inte konstigt att man vägde omkring 100 pannor då...:död Känns bättre då att man kan äta och dricka gott utan att få i sig en massa socker och lägga på sig en massa. Men jag kan ha fel, vet inte så mycket om sånt:) Och angående sötningsmedlens effekter på kroppen så överskrider jag inte de satta intagsgränserna, och jag trycker inte i mig mängder av det varje dag. Försöker bara att ersätta de få gångerna jag vill unna mig något sött med att ta något sockerfritt istället.

Som jag sa, vad du än gör, gör det medvetet. Själv vill jag avdroga mig från sötsugen för att inte "råka" trilla dit och vräka i mig utan kontroll. Därför äter jag hellre så naturligt som möjligt när jag väl äter. Dvs lightprodukter går tokbort... däremot kan jag svulla en godispåse då och då... :3freak men gott är det. Jag gjorde förresten creme brulle i förra veckan då jag hade gäster, gjorde med socker och reggade i Matdagboken och det gick in i min variant av LCHF, okej, jag siktar på max 75 gram kolhydrater per dag och inte 20-40 som många kör. Men ändå. Kör riktig vanilj eller vaniljpulver utan sockertillsatsen. Perfekt.

Jag tror inte på absolutism utan lever efter att göra medvetna val, varje gång. Äter jag onyttigt ska jag göra det valet kontrollerat och medvetet. Sötningsmedel har jag missbrukat under 15 år och legat över maxdos varje dag så jag är som ett vandrande forskningsobjekt :crash

Hoppas brullen blir kanon, absolut min favvo dessert :kär

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Själv resonerar jag nog hellre som så att jag stoppar i mig lite socker, som inte har så värst mycket konstiga saker för sig i kroppen än diverse sötningsmedel med både dokumenterade och antagligen odokumenterade effekter på kroppen som man nog gärna hoppar över.
Sedan har många lightprodukter ersatt fett med socker, vilket känns rätt dumt, så ofta är det bättre att käka vanligt istället för light. Ocn en sötsak då och då lever inte totalt rövare med kroppen, och går antagligen egentligen inte ens att se i mått/viktstatistik om det inte efterföljs av andra dumheter, som extra mat och sånt...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...