Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Uj uj... tror det är tre veckor med LCHF veggovariant och jag börjar få koll på protein, kolhydrater och fett. Varit på konferens två dagar och det är inte lätt... var sjukt hungrig hela tiden för det fanns inte mycket att pilla i sig som passade så det blev lite kolhydrater faktiskt även om det inte var mycket.

På tre veckor har väl 1 kilo försvunnit och några cm på midjan faktiskt så jag hoppas verkligen detta fått min kropp att trilla över viktplatån... meeeeeen....

.... alltså det här med ork och träning! Det är i princip omöjligt! Jag orkar ingenting och musklerna är helt stumma. Att försöka jogga är direkt omöjligt, varje ben väger ett ton och okej, jag joggar lite ändå, men bara hälften och går resten, svettas massor så visst tar det men ändå, musklerna skriker åt mig att sluta. Blotta tanken på att köra mina styrkepass på gymmet känns helt oövervinnerligt. Musklerna krampar liksom... ska det vara så här? och när kan det tänkas sluta? Jag vill träna :gråta

jag skulle ge det lite mer tid men om du fortfarande är orkeslös på gym skulle jag fasa in lite kolhydrater före passet och även lite efter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uj uj... tror det är tre veckor med LCHF veggovariant och jag börjar få koll på protein, kolhydrater och fett. Varit på konferens två dagar och det är inte lätt... var sjukt hungrig hela tiden för det fanns inte mycket att pilla i sig som passade så det blev lite kolhydrater faktiskt även om det inte var mycket.

På tre veckor har väl 1 kilo försvunnit och några cm på midjan faktiskt så jag hoppas verkligen detta fått min kropp att trilla över viktplatån... meeeeeen....

.... alltså det här med ork och träning! Det är i princip omöjligt! Jag orkar ingenting och musklerna är helt stumma. Att försöka jogga är direkt omöjligt, varje ben väger ett ton och okej, jag joggar lite ändå, men bara hälften och går resten, svettas massor så visst tar det men ändå, musklerna skriker åt mig att sluta. Blotta tanken på att köra mina styrkepass på gymmet känns helt oövervinnerligt. Musklerna krampar liksom... ska det vara så här? och när kan det tänkas sluta? Jag vill träna :gråta

Det borde sluta inom en vecka eller två senast enligt vad jag läst om det... Iofs har du ju gått på en mer eller mindre helt fettfri diet i en massa år så din kropp kanske lever i chock lite längre, men borde inte vara så mycket längre.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det låter lurigt Rockmorsan...
Hur mycket fett (i kalorier) drar du i dig på en dag?
Jag misstänker att du ligger lite snålt på fettet kanske om du får den typen av problem. Eller möjligen att det tar lite längre tid än normalt för dig att ställa om i o m att du har kört ganska extrem kost innan. Jag upplevde bara problem med att jogga under första veckan eller så, sedan började jag komma tillbaka konditionsmässigt och klippet i musklerna blev bättre.

Det som talar för att du får i dig för lite är att du känner dig hungrig. Det ska vara tvärt om med LCHF. Man slipper gå runt och vara hungrig! Därför tror jag att du troligen ligger för lågt i ditt totala intag av kalorier.

Börja dagen med ett par stekta ägg. Mellanmål kan vara en skiva Fazer rågform med mycket lagrad ost och smör. Till lunch tex en gryta baserad på Grädde el Creme fraishe, körr, broccoli och svamp. Sedan står du dig bra till middagen som kanske är en LCHF-gratäng. Jag räknade aldrig kalorier när jag körde LCHF och jag käkade reoligen ordentligt mycket mer än jag gör nu. Ändå då gick jag ner några kilo och kunde träna i princip varje dag om jag ville. Vi sprang 3 mil i veckan under ett par månaders tid tex. Men som sagt, mitt intag var nog närmare 3000 kcal än 1500 :)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det låter lurigt Rockmorsan...
Hur mycket fett (i kalorier) drar du i dig på en dag?
Jag misstänker att du ligger lite snålt på fettet kanske om du får den typen av problem. Eller möjligen att det tar lite längre tid än normalt för dig att ställa om i o m att du har kört ganska extrem kost innan. Jag upplevde bara problem med att jogga under första veckan eller så, sedan började jag komma tillbaka konditionsmässigt och klippet i musklerna blev bättre.

Det som talar för att du får i dig för lite är att du känner dig hungrig. Det ska vara tvärt om med LCHF. Man slipper gå runt och vara hungrig! Därför tror jag att du troligen ligger för lågt i ditt totala intag av kalorier.

Börja dagen med ett par stekta ägg. Mellanmål kan vara en skiva Fazer rågform med mycket lagrad ost och smör. Till lunch tex en gryta baserad på Grädde el Creme fraishe, körr, broccoli och svamp. Sedan står du dig bra till middagen som kanske är en LCHF-gratäng. Jag räknade aldrig kalorier när jag körde LCHF och jag käkade reoligen ordentligt mycket mer än jag gör nu. Ändå då gick jag ner några kilo och kunde träna i princip varje dag om jag ville. Vi sprang 3 mil i veckan under ett par månaders tid tex. Men som sagt, mitt intag var nog närmare 3000 kcal än 1500 :)

Alltså... jag var bara hungrig då jag var på konferens två dagar nu och det fanns i princip inget för mig som vegetarian att äta i LCHF style. Därav var jag hungrig nu... men annars är jag bara hungrig om det går mer än 3 timmar mellan målen och jag försöker köra mat minst var tredje timme.

Ligger i snitt på 1500 kcal fördelat på 100 gram fett, 130 gram protein och 60 gram kolhydrater. Försökt minska kolhydraterna istället men det är i princip omöjligt som vegetarian då alla veggoalternativ innehåller till viss del kolhydrater och variationsmöjligheterna är små. Har ätit så här nu i 3 veckor totalt, första veckan försökte jag dock bara äta mer protein och fett och minskade på kolhydraterna men räknade inte. Sen dess registrerar jag allt jag stoppar i munnen på Matdagboken.se.

Kroppen har varit seg och tung och musklerna stumma sen jag började.

Vägde som mest 120, nu 91 och är 179 cm lång så ja, jag har en bit kvar

Ska försöka gymma i veckan och se hur orken ser ut, kanske klämma en frukt innan (herregud vad jag saknar frukt!).
Kämpar lite till...:gnissla

Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Ja skämtar inte men LCHF håller på att ta dö på mig.... Snart börjar jag äta kolhydrater i ren desperation. 5 trappsteg sen får jag mjölksyra, dimsyn, kramp i benen, trött, hyperventlierar vid minsta ansträngning o till råga på allt fick jag syrgas häromdagen på flygresan både in o utresa med ett blodtryck på 80/40... Däremot är jag mätt... Kan någon hjälpa mig på och av hojen i sommar för jag orkar inte ens ta mig upp på den.... Fler som är halvt döende...? Jo jag har faktiskt smygit in kolhydrater i kosten igen men inte så mycket för jag mår skit... :gnissla Anledningen är att har man lågt blodsocker som jag normalt har så sänker LCHF blodsockret ännu mer men det har jag inte förstått förräns nu när jag börjat må så skitdåligt... och börjat forska i ämnet o även hamnat på akuten i går.... Så tänkt på att det kan ha en koppling om ni mår skit. :zpy Men jag gillar dieten o den är lätt att följa så det är synd jag mår dåligt

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
9,5% minskning sedan januari! :hej
Stod still i ett par veckor så jag kände att det var dags för något drastiskt. Jag har börjat simma sporadiskt.. minst 2ggr/v minst 1km. Känns riktigt bra och vid invägningen i måndags kände jag mig för första gången på 4v lätt. 1.1 senaste veckan.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Senaste vägningen: 86.6:banana Gått ner nästan 13,5 kg nu, ca en tredjedel kvar:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja skämtar inte men LCHF håller på att ta dö på mig.... Snart börjar jag äta kolhydrater i ren desperation. 5 trappsteg sen får jag mjölksyra, dimsyn, kramp i benen, trött, hyperventlierar vid minsta ansträngning o till råga på allt fick jag syrgas häromdagen på flygresan både in o utresa med ett blodtryck på 80/40... Däremot är jag mätt... Kan någon hjälpa mig på och av hojen i sommar för jag orkar inte ens ta mig upp på den.... Fler som är halvt döende...? Jo jag har faktiskt smygit in kolhydrater i kosten igen men inte så mycket för jag mår skit... :gnissla Anledningen är att har man lågt blodsocker som jag normalt har så sänker LCHF blodsockret ännu mer men det har jag inte förstått förräns nu när jag börjat må så skitdåligt... och börjat forska i ämnet o även hamnat på akuten i går.... Så tänkt på att det kan ha en koppling om ni mår skit. :zpy Men jag gillar dieten o den är lätt att följa så det är synd jag mår dåligt

Det där låter inte normalt... Jag kör ju också på en variant av LCHF (dock inte med nämnvärt förhöjd fettkonsumtion, har mest försökt plocka bort kolhydraterna ur kosten och istället ersatt dem med protein och grönsaker), men jag känner inte alls igen det du beskriver. Är inte tröttare än vanligt, tränar tvärtom tre dagar i veckan och tycker att jag mår allmänt hyfsat. Du kanske ska försöka få det kollat, kan ju vara något annat än dieten som spökar?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz

Låter inte bra och kan mycket väl hänga ihop med något annat, förändrad kosthållning behöver inte vara allt.

Men jag har lite samma problem faktiskt, svimmar några gånger per dag, vilket jag iof alltid hela livet har gjort och fått det kopplat till lågt blodtryck men det har blivit värre sen jag började med LCHF faktsikt. Men inget jag inte klarar av att hantera. Oftast svimmar jag bara så kort att "jag hinner försvinna" en sekund och eftersom jag övat så många år så kan jag oftast klara mig genom att ta tag i något så jag slipper falla i backen... ska dock poängtera att jag aldrig får svimmningskänsla på hojen men jag tror det beror på adrenalinpåslaget och lyckoruset som gör att blodtrycket kommer upp då.

Hojen är faan lösningen på det mesta. Man går ner i vikt för man kan inte äta när man kör och blodtrycket blir bättre :lol

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Banta, måste man anstränga sig för det? :va

Tyckte man var lite ovanligt mager i höstas och såg att jag gått ner från 75kg till 70kg över sommaren trots öl-diet och massa grillning. Rätt lagomt på 182cm men skinnstället sitter inte lika bra längre, måste vara gräsklippningen i somras som ställt till det...:gnissla

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skippa LCHF, det kan få en fullt frisk 20-åring att klogga igen blodkärl och liknande snabbare än min rökning!

Dra ner på kolhydrater, det skadar inte men ge fan i att ersätta dem med fett och ägg!
Det är direkt livsfarligt att hålla en sådan diet en längre tid. 2-3 veckor/året är ungefär max.

Motion+minskat kalori-intag är vägen att gå om du ska ha en långvarig nedgång.

Rekommendation från en läkare med 30+ års erfarenhet av bantning!

Snowman89

Guest
Banta, måste man anstränga sig för det? :va

Tyckte man var lite ovanligt mager i höstas och såg att jag gått ner från 75kg till 70kg över sommaren trots öl-diet och massa grillning. Rätt lagomt på 182cm men skinnstället sitter inte lika bra längre, måste vara gräsklippningen i somras som ställt till det...:gnissla
Kul att det är så för någon.

Jag var i Tyskland mån-fre förra veckan via jobbet. En vecka med hotellfrukost och restaurangmat på kvällarna så har vågen ökat med ca 1kg igen.. :yoparty:gnissla:död

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skippa LCHF, det kan få en fullt frisk 20-åring att klogga igen blodkärl och liknande snabbare än min rökning!

Dra ner på kolhydrater, det skadar inte men ge fan i att ersätta dem med fett och ägg!
Det är direkt livsfarligt att hålla en sådan diet en längre tid. 2-3 veckor/året är ungefär max.

Motion+minskat kalori-intag är vägen att gå om du ska ha en långvarig nedgång.

Rekommendation från en läkare med 30+ års erfarenhet av bantning!

Helt enig, extrema dieter är inte bra.. Alls. Ät som en häst och träna som en oxe är knepet för mig. Gick ner 30 kg från 110 för 8 år sen o har hållt det. Fast jag har ett annat problem, svårt att bygga muskler och styrka. Har legat på 79kg i 3-4 år med marginella styrkeökningar. Lyfter stålrör 12 timmar om dan på jobbet, tränar styrka o yoga 3-4 ggr i veckan och äter proteintillskott och massa vitaminer förutom varierad kost.
Är anabola min sista utväg? :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.719183,11.949216

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Nej, utvägen är att variera träningen. Köra lite lättare ibland, och riktigt j*vla tungt ibland.

Jag varierar lite mellan att köra typ 3 set, 8 rep nån vecka.
Sen kör jag 3 set 4 rept nån annan vecka.

Försök att variera och inte köra exakt samma övningar hela tiden heller.

Men visst, till sist kommer man till en "nivå" där man har svårt att öka utan t ex någon som passar så att man verkligen kan pressa det där sista när man egentligen inte orkar.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
:mattias
Helt enig, extrema dieter är inte bra.. Alls. Ät som en häst och träna som en oxe är knepet för mig. Gick ner 30 kg från 110 för 8 år sen o har hållt det. Fast jag har ett annat problem, svårt att bygga muskler och styrka. Har legat på 79kg i 3-4 år med marginella styrkeökningar. Lyfter stålrör 12 timmar om dan på jobbet, tränar styrka o yoga 3-4 ggr i veckan och äter proteintillskott och massa vitaminer förutom varierad kost.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.719183,11.949216

Nä, anabola är inte vägen att gå!:mattias

Du ska köpa en såndär elektrisk muskeltränare som fanns på TV-shop!!!:tummenupp:rofl

Skämt å sido, om du lyfter en massa dagligen, tränar utöver det etc så kan det vara så att det finns en fysiologisk orsak som gör att din kropp helt enkelt inte bygger muskler på ett normalt sätt.
Ålder spelar självklart in mycket också.

Personligen så vill inte min kropp att jag ska ha synliga muskler, 6-pack är out of the question oavsett träning. Däremot så har jag trots ett stillasittande jobb, ingen träning och lite för mycket av "livets goda" inte känt mig starkare någonsin än jag gör idag. De där extra 10 kilona jag lagt på mig de senaste åren borde således inte bara vara öl och korv:hihi
Tror att du är starkare än du faktiskt tror, det handlar mer om att du är så van vid att lyfta att du inte tänker på det. Testa att lyfta en stekpanna med mat i med vänster hand och sen ber du valfri, normalbyggd kvinna/man göra samma sak!:tummenupp

Det är när du börjar tänka på sådana saker som du faktiskt märker skillnaden:)

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
I många år har det snackats dieter och olika träningsupplägg hit och dit.

Paolo Roberto sammanfattade det väl rätt bra med sin McDonaldsdiet (experimentet).

Det finns bara ett effektivt sätt att gå ner i ivikt OCH må bra. Ät rätt och träna - helst löpning. Har varit känt sedan stenåldern.

Allt annat är BS av lata typer som vill gå ner i vikt utan ansträngningen.

LCHF finns det ju numera forskning på att det är skadligt för kroppen.

Man behöver inte vara Einstein för att fatta det - en diet med mycket fett och lite kolhydrater utan nämnvärd träning. Hmmmm.

Kolhydrater är kroppens bensin - tankar du lite så orkar du lite. Om du bara tankar och aldrig kör så blir man fet. Kattfisk?

:lol

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...