Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
I många år har det snackats dieter och olika träningsupplägg hit och dit.

Paolo Roberto sammanfattade det väl rätt bra med sin McDonaldsdiet (experimentet).

Det finns bara ett effektivt sätt att gå ner i ivikt OCH må bra. Ät rätt och träna - helst löpning. Har varit känt sedan stenåldern.

Allt annat är BS av lata typer som vill gå ner i vikt utan ansträngningen.

LCHF finns det ju numera forskning på att det är skadligt för kroppen.

Man behöver inte vara Einstein för att fatta det - en diet med mycket fett och lite kolhydrater utan nämnvärd träning. Hmmmm.

Kolhydrater är kroppens bensin - tankar du lite så orkar du lite. Om du bara tankar och aldrig kör så blir man fet. Kattfisk?

:lol

Presentera gärna en källa på att LCHF skulle vara skadligt. Gärna en nygjord som inte bygger på Ancel Keynes gamla och sen länge överbevisade teorier. :)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Skippa LCHF, det kan få en fullt frisk 20-åring att klogga igen blodkärl och liknande snabbare än min rökning!

Dra ner på kolhydrater, det skadar inte men ge fan i att ersätta dem med fett och ägg!
Det är direkt livsfarligt att hålla en sådan diet en längre tid. 2-3 veckor/året är ungefär max.

Motion+minskat kalori-intag är vägen att gå om du ska ha en långvarig nedgång.

Rekommendation från en läkare med 30+ års erfarenhet av bantning!

Och gärna lite vetenskaplig fakta från dig också...:)

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
KTM 640
Hej kära sporthoj, behöver lite hjälp :)

Har levt studentliv (Pizza och sprit) i ett år och uteslutit träning helt och har nu insett att kläderna blir mindre och mindre. Men då den enda tidigare erfarenheten av träning jag har sedan tidigare är en jäkla massa ishockey i många år så är jag inte så insatt i hela gå ner i vikt/äta rätt/hänga på gym-biten.

Försöker begripa kcalsystemet och det säger att jag just nu äter ca 1000 kcal/dag och den rekommenderade för mig är 2500 för att bibehålla vikten.
Käkar mestadels kyckling, tonfisk, ägg, kesella, keso och broccoli.

Tränar 4-6 dagar i veckan. Styrka, löpning och något ispass då och då.

Väger just nu 68 kg (173cm) och mitt mål är att gå ner 8kg.
Började för 1 ½ vecka sedan.

Gör jag rätt eller helt fel? :va

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Presentera gärna en källa på att LCHF skulle vara skadligt. Gärna en nygjord som inte bygger på Ancel Keynes gamla och sen länge överbevisade teorier. :)

http://www.perfecthealth101.net/lchfskadligt.htm

Sedan är det förstås skillnad på vegetabiliskt fett (ok!) och animaliskt fett (inte lika ok).

Som gammal elitfriidrottare så kan jag ju bara svara på vad som funkade för min kropp och sedan länge bevisat effektivt bränsle för kroppen.

LCHF funkar absolut för att få ner vikten. Bra? Nej.

Men om du äter balanserat och "normalt" med ca: 80% näringsintag från goda kolhydrater i kombination med träning (löpning, glöm att styrketräning får dig att gå ner i vikt om du inte ser ut som heffaklumpen från början) så rasar man också i vikt plus att du har bra med energi och ork.

Lorden - presentera gärna varför du vurmar så för LCHF? Det finns ju varningsflaggor som heter duga - varför inte ta hänsyn till det? Till sist - lyssna på din kropp. Säger den att du är trött och orkeslös så skulle jag börja titta på kosten som nummer ett.

Den välkända gamla träningstriangeln (Vila, Kost, Träning) där arean (träningseffekten) aldrig kan bli störra än triangelns sidor. Så om du inte vilar men däremot tränar som en gud och äter helrätt blir ändå resultatet mindre än den potentiella ökningen.

Bra tråd dock om att försöka få ett bättre vikt/effekt-förhållande =)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Och gärna lite vetenskaplig fakta från dig också...:)

Behöver du vetenskaplig fakta för att förstå att du inte kan ersätta kolhydrater med fett utan att det får konsekvenser för din kropp?:confused::va

Prova att spola ner en klump fett på 300 gram i vasken och se ta en lika stor mängd bröd, i förhållande till energi-innehåll och gör det samma. Sen ser du hur rören ser ut efteråt!:D

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har gått ner från 88kg till 79kg från årsskiftet, ska ner en bit till, till 75kg tror jag blir bra.

Det jag gör är att äta mindre och motionera mer. Ingen pizza, hamburgare, kebab, ingen läsk eller godis, ingen komjölk (slutade iofs med det för 7 år sen) inget smör/margarin, inget artificiellt sötningsmedel, inga cigg/snus, mycket måttligt med alkohol. I övrigt en varierad kost, ofta fisk, mycket färska grönsaker varje dag.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
http://www.perfecthealth101.net/lchfskadligt.htm

Sedan är det förstås skillnad på vegetabiliskt fett (ok!) och animaliskt fett (inte lika ok).

Som gammal elitfriidrottare så kan jag ju bara svara på vad som funkade för min kropp och sedan länge bevisat effektivt bränsle för kroppen.

LCHF funkar absolut för att få ner vikten. Bra? Nej.

Men om du äter balanserat och "normalt" med ca: 80% näringsintag från goda kolhydrater i kombination med träning (löpning, glöm att styrketräning får dig att gå ner i vikt om du inte ser ut som heffaklumpen från början) så rasar man också i vikt plus att du har bra med energi och ork.

Lorden - presentera gärna varför du vurmar så för LCHF? Det finns ju varningsflaggor som heter duga - varför inte ta hänsyn till det? Till sist - lyssna på din kropp. Säger den att du är trött och orkeslös så skulle jag börja titta på kosten som nummer ett.

Den välkända gamla träningstriangeln (Vila, Kost, Träning) där arean (träningseffekten) aldrig kan bli störra än triangelns sidor. Så om du inte vilar men däremot tränar som en gud och äter helrätt blir ändå resultatet mindre än den potentiella ökningen.

Bra tråd dock om att försöka få ett bättre vikt/effekt-förhållande =)

Vurmar vet jag inte om jag gör, men jag har käkat LCHF i ett drygt år nu, och mår oförskämt mycket bättre är jag gjorde tidigare. Och frågan var inte avsedd att vara spydig, jag är genuint intresserad av båda sidor, och framför allt om det finns vetenskapligt bevisat att LCHF skulle vara skadligt. Dom flesta varningsflaggor du nämner är baserade på gammal forskning, nyare studier visar inte alls på samma "farlighet". Sen tror många (du?) att LCHF innebär att moffa fett i hinkar, det gör det inte...Jag ligger på ungefär samma proteinintag nu som tidigare, ist för kolisar lassar jag grönsaker på tallriken, och ist för sunkiga lightgrejor äter jag en sås gjord på vispgrädde, eller vad som nu passar till rätten. Och inget larv med att skära bort fettranden på kotletten..:) Kort och gott, jag trivs och mår jävligt bra. Har även ett läkarbesök i faggorna, ska se till att kolesterolet blir kollat, och om intresse finns posta resultatet.

Och jag lyssnar på kroppen, och den säger att jag är piggare, har mer ork/uthållighet (fysiskt och mentalt), en mage som jag kan ställa klockan efter(till skillnad från dieselmorrandet förut), jag sover bättre tack vare att magen är lugn, osv, osv.

Om du kollar källorna som finns i den artikel du länkade till, består dom till största delen av undersökningar gjorda före -00 (med ett undantag från -11) Även mitt hatobjekt Keys's 7 nationsstudie finns med där, den som startade fettskräcken på 80-talet. Den är sedan länge bevisad som ett rent fuskverk, Keys började studien med 20-25 nationer men fann snabbt att hans teorier inte höll, men han var så insnöad/övertygad att han plockade dom 7 nationer som faktiskt gav ett visst stöd åt hans teorier, och baserade studien på den. Mao, riktigt dålig forskning.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Behöver du vetenskaplig fakta för att förstå att du inte kan ersätta kolhydrater med fett utan att det får konsekvenser för din kropp?:confused::va

Prova att spola ner en klump fett på 300 gram i vasken och se ta en lika stor mängd bröd, i förhållande till energi-innehåll och gör det samma. Sen ser du hur rören ser ut efteråt!:D

Men vilket fantastiskt inlägg...Tack för visat intresse, kila nu vidare och låt oss vuxna prata ifred...:tungan:arsele

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Om det funkar för dig så :tummenupp

Jag själv har stort behov av kolhydrater men förbränner iofs det mesta med joggningen.

LCHF skulle inte ge mig den energi jag behöver. För mindre intensiv träning eller kanske inte så mycket träning alls så verkar ju LCHF funka skapligt.

Men så är det detta med massor av fett.... Är iofs som lågoktanig bensin så mitt resonemang ovan funkar ju där.

Använder man kroppen som en HD så räcker det med 79 oktan, kör man sporthoj behövs mer.

:hihi

Vurmar vet jag inte om jag gör, men jag har käkat LCHF i ett drygt år nu, och mår oförskämt mycket bättre är jag gjorde tidigare. Och frågan var inte avsedd att vara spydig, jag är genuint intresserad av båda sidor, och framför allt om det finns vetenskapligt bevisat att LCHF skulle vara skadligt. Dom flesta varningsflaggor du nämner är baserade på gammal forskning, nyare studier visar inte alls på samma "farlighet". Sen tror många (du?) att LCHF innebär att moffa fett i hinkar, det gör det inte...Jag ligger på ungefär samma proteinintag nu som tidigare, ist för kolisar lassar jag grönsaker på tallriken, och ist för sunkiga lightgrejor äter jag en sås gjord på vispgrädde, eller vad som nu passar till rätten. Och inget larv med att skära bort fettranden på kotletten..:) Kort och gott, jag trivs och mår jävligt bra. Har även ett läkarbesök i faggorna, ska se till att kolesterolet blir kollat, och om intresse finns posta resultatet.

Och jag lyssnar på kroppen, och den säger att jag är piggare, har mer ork/uthållighet (fysiskt och mentalt), en mage som jag kan ställa klockan efter(till skillnad från dieselmorrandet förut), jag sover bättre tack vare att magen är lugn, osv, osv.

Om du kollar källorna som finns i den artikel du länkade till, består dom till största delen av undersökningar gjorda före -00 (med ett undantag från -11) Även mitt hatobjekt Keys's 7 nationsstudie finns med där, den som startade fettskräcken på 80-talet. Den är sedan länge bevisad som ett rent fuskverk, Keys började studien med 20-25 nationer men fann snabbt att hans teorier inte höll, men han var så insnöad/övertygad att han plockade dom 7 nationer som faktiskt gav ett visst stöd åt hans teorier, och baserade studien på den. Mao, riktigt dålig forskning.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Om det funkar för dig så :tummenupp

Jag själv har stort behov av kolhydrater men förbränner iofs det mesta med joggningen.

LCHF skulle inte ge mig den energi jag behöver. För mindre intensiv träning eller kanske inte så mycket träning alls så verkar ju LCHF funka skapligt.

Men så är det detta med massor av fett.... Är iofs som lågoktanig bensin så mitt resonemang ovan funkar ju där.

Använder man kroppen som en HD så räcker det med 79 oktan, kör man sporthoj behövs mer.

:hihi

:arsele<---den enda (ända?) kommentar jag lämnar ang svammlet om HD...:D

Fick denna artikel länkad på FB nyss, berömd hjärtkirurg om vad som orsakar hjärt-kärlsjukdomar: http://www.kostdemokrati.se/scoop/2...t-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

Och Björn Ferry m fl elitidrottare klarar sig utan kolhydrater, så jag tror nog att du skulle orka minst lika bra utan dom du med, efter omställningsperioden.:)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
:sissy
Men vilket fantastiskt inlägg...Tack för visat intresse, kila nu vidare och låt oss vuxna prata ifred...:tungan:arsele

Skämt å sido. Det finns saker med LCHF som faktiskt är bra. De fungerar ju bevisligen när det kommer till viktminskning. Problemet blir när folk inte slutar efter utsatt tid. Det är då risken för extremt kolesterolvärde ökar markant.

Jag har själv vänner som precis som du har gått efter den dieten längre perioder, tappat upp åt 20 kilo på resan med. Det sura är att nu kan ingen av dem sluta med dieten för de har vant sig vid den typen av mat. Jobbigt att skippa såsen och det röda köttet och börja käka potatis och pasta som utfyllnad.

Jag tror mer på att äta som vanligt men att skippa de riktiga kolhydrat-bomberna som just pasta/potatis och vitt bröd. Öl är den stora boven i de flesta fallen här inne skulle jag tro.

Ersätter du potatis med tex Aubergin så minskar du intaget av kolhydrater rätt ordentligt.
Rotfrukter och spannmål är din fiende. Grönsaker och fisk är din vän:)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Skämt å sido. Det finns saker med LCHF som faktiskt är bra. De fungerar ju bevisligen när det kommer till viktminskning. Problemet blir när folk inte slutar efter utsatt tid. Det är då risken för extremt kolesterolvärde ökar markant.

Jag har själv vänner som precis som du har gått efter den dieten längre perioder, tappat upp åt 20 kilo på resan med. Det sura är att nu kan ingen av dem sluta med dieten för de har vant sig vid den typen av mat. Jobbigt att skippa såsen och det röda köttet och börja käka potatis och pasta som utfyllnad.

Jag tror mer på att äta som vanligt men att skippa de riktiga kolhydrat-bomberna som just pasta/potatis och vitt bröd. Öl är den stora boven i de flesta fallen här inne skulle jag tro.

Ersätter du potatis med tex Aubergin så minskar du intaget av kolhydrater rätt ordentligt.
Rotfrukter och spannmål är din fiende. Grönsaker och fisk är din vän:)

Nåja, i ärligheten namn finns det inga undersökningar som säger att kolesterolvärdet skulle öka över tid på LCHF, och hjärtläkaren i min länk ovan hävdar att kolesterolet i sig är ofarligt, det är inflammation på cellnivå som gör att det öht kan lagras in i kärlen. Och den inflammationen orsakas främst av för mycket glukos, vilket är vad alla kolhydrater bryts ner till i kroppen, samt för mycket Omega-6 oljor, främst från växtoljor som används flitigt "eftersom dom är nyttiga och billiga"

Men, och återigen i ärlighetens namn, det finns heller inga långtidsstudier på LCHF, eller iaf väldigt få, den som spontant dyker upp är en stor studie över 10 år på 50.000 kvinnor där deltagarna slumpades till olika kosthållning. Där påvisas inga långtidsbiverkningar av LCHF, eller rättare sagt Atkins som är närbesläktat LCHF. Däremot sjönk dödligheten i hjärt-kärlsjukdom och cancer.... Men helt klart är att det behövs mer forskning på området.

Och tack för ett seriöst svar, lite roligare att debattera då...:tummenupp

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Två veckor på samma vikt trots löpträning 3 dagar i veckan och 100% koll på kaloriintaget. Varenda nötdjävel jag har ätit under dessa veckor har loggats i Shapeup.
Det är som vanligt när jag ska ner i vikt. Jag kör på ett par veckor till, men sedan är det dags för svält om det inte vänder...

Snowman89

Guest
Två veckor på samma vikt trots löpträning 3 dagar i veckan och 100% koll på kaloriintaget. Varenda nötdjävel jag har ätit under dessa veckor har loggats i Shapeup.
Det är som vanligt när jag ska ner i vikt. Jag kör på ett par veckor till, men sedan är det dags för svält om det inte vänder...

Vad ligger du på för kaloriintag?

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Det finns ju massor med studier som talar för LCHF kolla kostdoktorn.se som febrilt försöker bevisa hur bra det är utan att kasta ur sig massa dumheter om hur andra lever sitt liv. Jag förespråkar inte LCHF men det är massor med folk som mår jättebra på det, låt dom fortsätta med det, vad spelar det för roll?

Min morbror började käka LCHF efter att hans diabetes(åldersdiabetes) vart värre, han tränade och åt hälsosamt men det hjälpte inte tillräckligt bra. Så han provade LCHF och vart bättre, fantastiskt eller hur?
Det gjorde mig lite nyfiken då det även hjälpt folk med IBS som jag tydligen har, jag provade och mår bra mycket bättre idag, tydligen så kan kolhydrater för vissa förvärra symptomen hos IBS. Jag äter en viss del kolhydrater då jag inte är så noggrann med grönsakerna men så länge det funkar är jag nöjd och har tappat 5kg på 2månader.
1,90 @ 100kg har max 10kg till jag är ner slimmad så får se hur det går då, jag kör som sagt en variant av LCHF för IBSen och inte vikten. Viktminskningen ser jag bara som en bonus

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad ligger du på för kaloriintag?

1970 kcal netto (dvs efter att eventuella idrottsliga aktiviteter dragits bort) för att gå ner 0,75 kilo i veckan (enligt appen). Jag vet med mig sedan tidigare att jag måste ner i 1500 för att börja tappa vikt, men då
är det ständig hunger som gäller.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Bantning har ingenting med träning att göra, det är enbart kostrelaterat.
Kan LCHF vara något för herrn kanske? Jag har hört enbart gott om det och sedan jag lagt min kost åt det hållet lider jag inte av kronisk hunger. Nu är jag inte tjock per se men jämnt och fint blodsocker kan vi nog alla ha nytta av, allra mest vi som inte känner någon mättnad. Hur få vi än må vara.

När vi ändå snuddar vid ämnet; är det någon annan här inne som inte känner mättnad?

Jag har samma problem, men det är åt båda hållen. Känner sällan hunger, men då vi sitter ner och äter så har jag inget botten... Mitt problem började när jag gick på kortisonbehandling titt som tätt p g a reumatism som barn/ungdom. Hypofysen och lite annat skit har troligen tagit skada av det. Men det var inga problem när jag tränade ca 4 tim * 10-12 pass/vecka att äta mängderna som värsta biffen i skolan svimmade av :D Men nu tränar man inte på samma sätt + att man är föräldraledig...

Så nu är det dags! Bort med de sista kilona! - 7 kg till den 8:e juni 2012 ska väck! Och det är bara "måste träna för att få bort fläsket" kilon... Så surt, men behöver peppas! Någon som har en lämplig morot? Skinnställ hjälper inte då jag inte får använda den gamla för gubben...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Fattar inte er som dissar LCHF diet, ok, personligen inget för mig. Kör högt med kollisar och protein, lågt på fett... men det är jag och så har jag alltid gjort.

Problemet ni säger att ni inte får ork om ni käkat så, självklart inte då det tar ett tag för kroppen att nå ketosis. Men har ni någon faktisk erfarenhet utav detta? Att länka studier på dåligt fett är inte vidare imponerande heller, en diet (oavsett i vilket syfte den är) skall vara på bra produkter, om man vill se till annat än att tappa kilon.
Är det bara vikt som är målet att tappa är det kcal in/ut som är det enda av vikt. Svenssons verkar onekligen ha svårt att inse detta. Resonemang som att "jag äter ju ingentiiiiing ju" eller "kvittar hur lite jag äter jag går bara upp" håller liksom inte.
It aint rocket science.

Men för att säga något negativt om LCHF visar en studie att dieter med mycket kött kan leda till ökad risk för cancer, men sen igen gör väl allt det.