Fattar inte er som dissar LCHF diet, ok, personligen inget för mig. Kör högt med kollisar och protein, lågt på fett... men det är jag och så har jag alltid gjort.
Problemet ni säger att ni inte får ork om ni käkat så, självklart inte då det tar ett tag för kroppen att nå ketosis. Men har ni någon faktisk erfarenhet utav detta? Att länka studier på dåligt fett är inte vidare imponerande heller, en diet (oavsett i vilket syfte den är) skall vara på bra produkter, om man vill se till annat än att tappa kilon.
Är det bara vikt som är målet att tappa är det kcal in/ut som är det enda av vikt. Svenssons verkar onekligen ha svårt att inse detta. Resonemang som att "jag äter ju ingentiiiiing ju" eller "kvittar hur lite jag äter jag går bara upp" håller liksom inte.
It aint rocket science.
Men för att säga något negativt om LCHF visar en studie att dieter med mycket kött kan leda till ökad risk för cancer, men sen igen gör väl allt det.
Ang studien du nämner på slutet, så är det en dåligt utförd enkätstudie och har därmed ett mycket begränsat värde, kostdoktorn.se har dissekerat ner den rätt rejält...
Sen är jag lite skeptisk till att kalorier in/ut är precis hela sanningen...Jag är ganska övertygad om att dom teorier som även blandar in hur olika kostämnen påverkar, ex vis insulin och leptin spelar en stor roll, är rätt nära sanningen