Bantning

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Simning har jag funderat på att lägga in. Mycket bra allsidig träning på alla sätt. :tummenupp

Jag skall börja med MMA nu när nybörjarkurserna drar igång igen så behöver ju både öka styrka och kondition. Kanske köra 2 långa joggingpass (lågintensiv) och 1 pass simning till en början. När MMAn drar igång så kommer jag nog få bra tips där på styrketräning.

Någon annan som tränar kampsport som kan ge bra rekommendationer för basträning?

Mitt tips är inte MMA då. För mycket att lära sig i början och man får inte så effektiv träning. Bättre att börja stående, så du får koll på teknikerna. För att sen när du har koll på dom avancera till nått mer komplicerat:tummenupp
Vet inte va jag ska dra för jämnförelse. Men som att börja köra hoj o stunta. Bättre att först bara köra hoj för att sen när man lärt sig hojen börja att stunta. Du får mer ut av träningen då....

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Mitt tips är inte MMA då. För mycket att lära sig i början och man får inte så effektiv träning. Bättre att börja stående, så du får koll på teknikerna. För att sen när du har koll på dom avancera till nått mer komplicerat:tummenupp
Vet inte va jag ska dra för jämnförelse. Men som att börja köra hoj o stunta. Bättre att först bara köra hoj för att sen när man lärt sig hojen börja att stunta. Du får mer ut av träningen då....

Håller med. Det är rätt vettigt att köra minst 2 terminer kick/thai eller sw/bjj, och sedan börja mma. Det blir för mycket i början och man kommer vara halvkass på allting rätt länge. Inget kul att hela tiden få stryk i både stående och liggande sparring ..

Simning har jag funderat på att lägga in. Mycket bra allsidig träning på alla sätt. :tummenupp

Jag skall börja med MMA nu när nybörjarkurserna drar igång igen så behöver ju både öka styrka och kondition. Kanske köra 2 långa joggingpass (lågintensiv) och 1 pass simning till en början. När MMAn drar igång så kommer jag nog få bra tips där på styrketräning.

Någon annan som tränar kampsport som kan ge bra rekommendationer för basträning?

Det beror på vad du har som mål, men det kan vara rätt lämpligt att börja med halvkroppspass, och ungefär dessa övningar fördelat på två pass:
böj, mark, stångrodd, bänk, axelpress, dips, chins, sidolyft, bicepscurl, liggande extensioner

Det bygger bra grundstyrka

Annars är crossfit/cirkelträning kanon för kampsporten, men lite segt om man vill bygga massa

Själv kör jag 3-split och under sommaren när det är kampsportsuppehåll 5-split. Beror på hur mycket man vill/kan träna och vad ens mål är

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96

Håller med. Det är rätt vettigt att köra minst 2 terminer kick/thai eller sw/bjj, och sedan börja mma. Det blir för mycket i början och man kommer vara halvkass på allting rätt länge. Inget kul att hela tiden få stryk i både stående och liggande sparring ..

Det beror på vad du har som mål, men det kan vara rätt lämpligt att börja med halvkroppspass, och ungefär dessa övningar fördelat på två pass:
böj, mark, stångrodd, bänk, axelpress, dips, chins, sidolyft, bicepscurl, liggande extensioner

Det bygger bra grundstyrka

Annars är crossfit/cirkelträning kanon för kampsporten, men lite segt om man vill bygga massa

Själv kör jag 3-split och under sommaren när det är kampsportsuppehåll 5-split. Beror på hur mycket man vill/kan träna och vad ens mål är

Jag har gått i valet o kvalet mellan Thai och MMA, har sysslat med boxning tidigare men man lärde sig ju inte sparka där precis.

Får bli thaiboxning 1 år då så får vi se sen.

Tackar för tipsen. :Bugar

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det är fan sporre det... Hade tankar på att göra detta anonymt på nätet men man är ju aldrig anonym så :arsele
Lycka till :tummenupp

Jag vågade -någorlunda.
Första bilden är från sommaren 2010 när jag var i hyffsad bra form.

Efter det råkade jag ut för flertalet olyckor och tappade suget helt i ett par månader. Allt var tråkigt och jag satt mest själv hemma och tyckte allting var pest och åt choklad varje dag.
Det gav härliga resultat :D

Nästa bild kommer till sommaren detta året - hoppas den bara inte blir värre :brinnerup

Bifogat

• spagat.JPG
    spagat.JPG
    237.1 KB · Visningar: 104
  • SDC10718.jpg
    SDC10718.jpg
    94.1 KB · Visningar: 101

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag lyckades stressbanta ner mig till målet (eller snarare delmålet) 95 kg på nyårsaftons morgon. Löste det till slut med vätskefrivande eftersom en diet på kålsoppa och 1,5 timmes träning på crosstrainer /dag inte gav något resultat eftersom jag la på mig en massa vätska i samma takt som jag brände kalorier.

Fusk, men eftersom vadet gällde målvikt 31/12 eller boka av thailandsresan så tyckte jag att det ändå var rätt.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Resa till Filipinerna inplanerad om en månad. Tränar i normalfallet minst 3-4 ggr i veckan, fotboll och thaiboxning. Hösten och början på vintern blev dock skit då jag först bröt 2 revben på träningen, kapade av halva fingret med en vinkelslip och sedan var sjuk i flunsan i 1,5 månad.

Resultatet är att man har lagt på sig en massa fulvikt i form av pilsner och annat otyg ;)
Har nu cirkus 1 månad på mig att försöka komma något i form igen (jag vet skitkort tid).
Thaiboxningen börjar inte förrän om 2 veckor pga juluppehåll.

Tips på vad man skall äta/träna för att få ut så mkt som möjligt av träningen?
Är långtifrån tjock, snarare motsatsen 183 och 78 kg, men är normalt sett mycket mer tränad.

Tacksam för tips!

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Jodå för fan löpning är bra!
Mina ruttna sönderopererade knän brukar inte gilla det dock, smart att träna thaiboxning då..
Var ute och kollade löparspåren igår och de är fulla med 10 cm is med en massa vatten på.

Känns sådär att ge sig ut i skridskorna och springa :)

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jodå för fan löpning är bra!
Mina ruttna sönderopererade knän brukar inte gilla det dock, smart att träna thaiboxning då..
Var ute och kollade löparspåren igår och de är fulla med 10 cm is med en massa vatten på.

Känns sådär att ge sig ut i skridskorna och springa :)

Simning då kanske?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Helt åt pipan.
Feber och förkylning om vartannat, kukont i ländryggen.
Men jag har fixat nytt gymkort samt att jag håller på och kikar på pulsklocka som fungerar för både löpning och cykling.

Du menar att du inte kan käka bra för att du är sjuk? :rolleyes:

Men det är bra att du håller BNP flytande ;)

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Simning är sjukt bra träning, men det är så förbannat omständigt när man bara har så kort tid på sig. Gymmar 1 h varje kväll hemma i kåken, men behöver kombinera med ngt annat också.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag vågade -någorlunda.
Första bilden är från sommaren 2010 när jag var i hyffsad bra form.

Efter det råkade jag ut för flertalet olyckor och tappade suget helt i ett par månader. Allt var tråkigt och jag satt mest själv hemma och tyckte allting var pest och åt choklad varje dag.
Det gav härliga resultat :D

Nästa bild kommer till sommaren detta året - hoppas den bara inte blir värre :brinnerup

Rör på dig tjockis!! :D

Man ser ju att du bara är lite avdankad, 2 mån så är du tillbaka i samma form

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...