Bantning

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Hehe. Jag tror att du läste lite snabbt. Jag är längre från mitt mål än någonsin. Jag har aldrig vägt mer än 102kg, och tangerar nu den vikten alltså. Mitt mål är <90 kg men jag har mer eller mindre gett upp det efter att ha kämpat med vikten sedan -97 utan att komma ner längre än till 92 under korta perioder.

Jag är inte direkt fet men lite tyngre än jag skulle önska eftersom det är tungt för knäna när jag springer.

Jag började gå upp i vikt efter lumpen när jag för första gången i mitt liv började få aptit. Innan dess åt jag bara när jag var tvungen för att föräldrarna sade till mig eller när jag var skakig av näringsbrist. Men även när jag var liten så låg jag lite högt på viktkurvan. Vägde 87 som vältränad 19-åring på 180cm tex.

Sorry! Läser och svarar med HTC... Missar ibland ord och meningar...

Det är helt naturligt att matlusten ökar på som 19-20åring, kroppen och skelettet är färdigväxt vid ca 25 år. Under den perioden är det ännu viktigare med kost och motion. Men testa att strunta i vågen i 4 veckor och mät dig istället :tummenupp

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Någon som testat detta ??

www.leangains.com

ska starta detta from måndag...:tummenupp

Har varit sugen på att testa det ett bra tag nu men det har aldrig blivit av.
För min egen del så lär det bli rätt strängt att kliva upp
klockan 6-7 på morgonen och sedan inte käka något förrän 4-5 på eftermiddagen.

Nu är ju inte jag tjock heller (eller jo, enligt BMI-skalan har jag ett värde på 28 men den är ju helt värdelös ändå), men nått kg fett hade ju varit nice att bli av med så man ser lite mer rippad ut.

Får nog ta mig i kragen och prova på den här metoden efter jag satt mig in i den lite mer.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hehe. Jag tror att du läste lite snabbt. Jag är längre från mitt mål än någonsin. Jag har aldrig vägt mer än 102kg, och tangerar nu den vikten alltså. Mitt mål är <90 kg men jag har mer eller mindre gett upp det efter att ha kämpat med vikten sedan -97 utan att komma ner längre än till 92 under korta perioder.

Jag är inte direkt fet men lite tyngre än jag skulle önska eftersom det är tungt för knäna när jag springer.

Jag började gå upp i vikt efter lumpen när jag för första gången i mitt liv började få aptit. Innan dess åt jag bara när jag var tvungen för att föräldrarna sade till mig eller när jag var skakig av näringsbrist. Men även när jag var liten så låg jag lite högt på viktkurvan. Vägde 87 som vältränad 19-åring på 180cm tex.

Väger du så mkt som 100kg och inte är över 1,90m bör du nog låta löpningen vara och kanske prova spinning eller rullskidor som skonar dina leder mkt mer!

Väger själv ca 90kg och är 1,79m och att springa mkt är som att be om problem! Knäna ömmar och fötterna mår inte bättre.

För att maximera viktnedgång är energibalans väldigt viktigt vilket betyder att du måste försöka summera dina aktiviteter(i kcal) och sen jämföra det med ditt energiintag. För att du skall få en maximal viktnedgång bör ditt intag ligga runt -500kcal då att alltför litet intag leder till svältsignaler i kroppen(och kroppen börjar spara energi) samt för mkt såklart leder till viktuppgång eller optimal muskeltillväxt!

Detta behöver inte följas slaviskt varje dag utan du kan se det som ett veckomål och således gå lite under rekomdenderat intag under veckan och sedan lite över på helgen dvs fredagsölen räddas...

Kosten bör även innehåla litet mindre fett för att på så sätt uppmuntra kroppen att göra av med det befintliga!

Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
43 kg och under 100.. Weeehoooo !!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bra jobbat. Och en morot till mig....har "bara" 17 kg ner till 100...Har kommit igång med träningen, men har inte ändrat kosten än. En sak i taget. :)

Du behöver inte ändra kosten så mycket. Sluta upp med alla bullar/kakor/godis/läsk så ska du se att det börjar hända saker. Det har jag gjort och jag går ner ett kilo i veckan ca. Helt av mig själv, utan att stå 5h/vecka på spinningcykeln.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Du behöver inte ändra kosten så mycket. Sluta upp med alla bullar/kakor/godis/läsk så ska du se att det börjar hända saker. Det har jag gjort och jag går ner ett kilo i veckan ca. Helt av mig själv, utan att stå 5h/vecka på spinningcykeln.

Ja det e den delen av kosten som ska bort....men jag ville ha gott om energi till träningen eftersom det var två år sedan jag tränade överhuvudtaget. Men nu är jag igång.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
x
Väger du så mkt som 100kg och inte är över 1,90m bör du nog låta löpningen vara och kanske prova spinning eller rullskidor som skonar dina leder mkt mer!

Väger själv ca 90kg och är 1,79m och att springa mkt är som att be om problem! Knäna ömmar och fötterna mår inte bättre.

För att maximera viktnedgång är energibalans väldigt viktigt vilket betyder att du måste försöka summera dina aktiviteter(i kcal) och sen jämföra det med ditt energiintag. För att du skall få en maximal viktnedgång bör ditt intag ligga runt -500kcal då att alltför litet intag leder till svältsignaler i kroppen(och kroppen börjar spara energi) samt för mkt såklart leder till viktuppgång eller optimal muskeltillväxt!

Detta behöver inte följas slaviskt varje dag utan du kan se det som ett veckomål och således gå lite under rekomdenderat intag och sedan lite över på helgen dvs fredasölen räddas...

Kosten bör även innehåla litet mindre fett för att på så sätt uppmuntra kroppen att göra av med det befintliga!

Jag brukar ligga mellan 2, men aldrig över 3 mil i veckan löpning just för att jag helt enkelt inte klarar mer mil utan att få ont i knäna. Om jag känner mig sliten i knäna så kör jag crosstrainer istället ett tag för att "vila". Jag tror inte det skiljer speciellt mycket genetiskt sett i hur mycket vi förbränner. Ett visst arbete gör av med en viss mängd energi oavsett om det är jag eller min smala granne som gör det. Men jag spekulerar däremot i om det inte kan vara så att min kropp suger upp mer av energin i maten jag äter. Jag äter nämligen exakt samma mat och lika stora potioner som min tjej på 150cm. Vi tränar dessutom samtidigt och springer lika långt, men hon går ner mer i vikt än mig. Jag måste lägga på ett par extra pass i veckan eller springa längre sträckor för att ens påbörja en viktnedgång.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
x

Jag brukar ligga mellan 2, men aldrig över 3 mil i veckan löpning just för att jag helt enkelt inte klarar mer mil utan att få ont i knäna. Om jag känner mig sliten i knäna så kör jag crosstrainer istället ett tag för att "vila". Jag tror inte det skiljer speciellt mycket genetiskt sett i hur mycket vi förbränner. Ett visst arbete gör av med en viss mängd energi oavsett om det är jag eller min smala granne som gör det. Men jag spekulerar däremot i om det inte kan vara så att min kropp suger upp mer av energin i maten jag äter. Jag äter nämligen exakt samma mat och lika stora potioner som min tjej på 150cm. Vi tränar dessutom samtidigt och springer lika långt, men hon går ner mer i vikt än mig. Jag måste lägga på ett par extra pass i veckan eller springa längre sträckor för att ens påbörja en viktnedgång.

Hur mkt energi du gör av med beror dels på vilken kroppskonstitution du har samt hur bra du är på utnyttja energin (läs: vältränad) som Hoztics artikel visade väldigt väl!

Om du äter lika som din tjej så är något fel samt att man många gånger glömmer att vissa saker faktiskt ger mkt mer energi än du tror! I detta fall kan du äta för lite vilket leder till att kroppen sparar på allt den får i sig och du kommer varken ner i vikt eller framåt i träningen!
Jag rekomenderar att om du är seriös i detta att löst speca hur mkt energi du gör av med per dag och sen kolla hur mkt energi i mat du får i dig.
Detta är bökigt till en början men efter bara någon vecka vet du ganska precis vad alla vanliga ingridienser innehåller och kan dosera därefter. Enklast är att titta på innehållsförteckningen på alla varor och sedan väga dom så vet du hur mkt energi de innehåller.

Gör du detta så kommer du garanterat få många aha-upplevelser och förhoppningsvis en ny normalvikt!

Detta är en grymt bra bok/sida om energibehov: http://www.uppladdningen.nu/uppladd...ems.www/07D81C45F906DBBFC125705100493F99?open

För att sedan uppnå bästa energiåtgång är det bra att varva olika löpsträckor/tempo samt andra konditionsidrotter då kroppen är bra på att vänja sig och således förbruka mindre energi vilket man inte vill!

F.ö så ogillar jag skarpt termen att banta då det visar på ett beteende som inte förespråkar ett byte av livsstil utan endast kortsiktig viktnedgång med någon slags metod/kost som aldrig håller i längden!
Den enda metod som funkar är att äta och träna rätt!

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Aryey;5116022 skrev:
I detta fall kan du äta för lite vilket leder till att kroppen sparar på allt den får i sig och du kommer varken ner i vikt eller framåt i träningen!

Nej det där är en ovanligt seglivad myt bara.
Viktnedgången kan inte stanna för att man får i sig för lite energi, det går liksom emot fysikens lagar.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nej det där är en ovanligt seglivad myt bara.
Viktnedgången kan inte stanna för att man får i sig för lite energi, det går liksom emot fysikens lagar.

Det du är efter är regelrätt svält och då kan man mkt riktigt inte hindra viktnedgång!

Det jag menar är en person som fortfarande får i sig hyggligt med näring men fortfarande inte tillräckligt vilket ger kroppen svältsignaler och då sparar den så mkt det går och lagrar in det den kan vid tillfälle!

Myten som du kallar den är fysiskt bevisad enkelt genom att titta på flera av ö-befolkningarna i världen som under århundraden har haft vissa peridoer där de upplevde svält och andra perioder med mkt föda vilket idag medför att deras kroppar genetiskt lagrar energi i högre grad än andra!

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Ja det e den delen av kosten som ska bort....men jag ville ha gott om energi till träningen eftersom det var två år sedan jag tränade överhuvudtaget. Men nu är jag igång.

Fast egentligen kan du strunta i träning om det är viktnedgången du vill ha. Träning gör mindre än man tror för viktminskning. Det har andra positiva effekter.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Det du är efter är regelrätt svält och då kan man mkt riktigt inte hindra viktnedgång!

Det jag menar är en person som fortfarande får i sig hyggligt med näring men fortfarande inte tillräckligt vilket ger kroppen svältsignaler och då sparar den så mkt det går och lagrar in det den kan vid tillfälle!

Myten som du kallar den är fysiskt bevisad enkelt genom att titta på flera av ö-befolkningarna i världen som under århundraden har haft vissa peridoer där de upplevde svält och andra perioder med mkt föda vilket idag medför att deras kroppar genetiskt lagrar energi i högre grad än andra!

Hahaha. Då härstammar jag från en ö :). Eller så ställde kroppen om sig när jag låg i lumpen och faktiskt svalt i 10 månader

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast egentligen kan du strunta i träning om det är viktnedgången du vill ha. Träning gör mindre än man tror för viktminskning. Det har andra positiva effekter.
Det beror ju på typ av träning, gymning gör inte så stor skillnad, långdistanslöpning, cykling mm gör desto mer. Jag ligger uppåt 900kcal/h när jag tränar cykel, då tar det rätt bra med 4-5h i veckan.

Men dom flesta verkar ju stirra sig blinda på vågen och ser vältränad som samma sak som låg vikt. Men som sagt, tränar man också så får man otroligt mycket andra, positiva, bieffekter, starkare skelett, man orkar mer, starkare hjärta mm, och man går inte lika lätt upp i vikt igen.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det beror ju på typ av träning, gymning gör inte så stor skillnad, långdistanslöpning, cykling mm gör desto mer. Jag ligger uppåt 900kcal/h när jag tränar cykel, då tar det rätt bra med 4-5h i veckan.

Men dom flesta verkar ju stirra sig blinda på vågen och ser vältränad som samma sak som låg vikt. Men som sagt, tränar man också så får man otroligt mycket andra, positiva, bieffekter, starkare skelett, man orkar mer, starkare hjärta mm, och man går inte lika lätt upp i vikt igen.

Absolut ska man träna. Men, det krävs massor med träning för att det ska ge effekt på vikten. Dessutom leder det lätt till att man blir hungrig, äter mer och missar den viktnedgång som man från början var ute efter.

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s

Det där med ö-borna låter ju rätt intressant, hade varit kul att läsa om det finns en länk eller artikel att tillgå.

Kroppen kan ju inte lagra någon energi om det inte finns någon energi att tillgå, eller hur? Äter jag hälften av mitt dagliga energibehov (som ligger på ungefär 3000 kcal (basalt + aktivitetsfaktor) så har jag i slutändan ett minus på 1500 kcal.
Dessa 1500 kcal som kroppen behöver kommer ju inte ur tomma intet. De kommer främst från kroppens reserver (läs: fettdepåer och glykogendepåer).

Vete fan. Jag kanske missförstod vad du menade.

Jag slänger iallafall in en länk av intresse här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263

Notera att vid svält (nära total frånvaro av energi), ökar fettförbränningen kraftigt samt proteinförbränning och muskelnedbrytning minskar.

Last edited:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det där med ö-borna låter ju rätt intressant, hade varit kul att läsa om det finns en länk eller artikel att tillgå.

Kroppen kan ju inte lagra någon energi om det inte finns någon energi att tillgå, eller hur? Äter jag hälften av mitt dagliga energibehov (som ligger på ungefär 3000 kcal (basalt + aktivitetsfaktor) så har jag i slutändan ett minus på 1500 kcal.
Dessa 1500 kcal som kroppen behöver kommer ju inte ur tomma intet. De kommer främst från kroppens reserver (läs: fettdepåer och glykogendepåer).

Vete fan. Jag kanske missförstod vad du menade.

Jag slänger iallafall in en länk av intresse här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263

Notera att vid svält (nära total frånvaro av energi), ökar fettförbränningen kraftigt samt proteinförbränning och muskelnedbrytning minskar.

Resonemanget du använder är rätt i sig om du har tänkt att leva så under en längre period men nu pratar vi effektiv viktminskning vilket skall appliceras på vanliga människor.
Självfallet kommer du inte kunna ta upp mer än du äter men kroppen stänger ner funktioner vid svältsignaler som aktivt motverkar en optimal viktnedgång!
Om du nu lyckas leva i svält ett längre tag så kommer du absolut gå ner i vikt och säkert väldigt mkt MEN samma princip gäller här som vid effektiv träning att kroppen ställer aktivt om sig till de nya villkoren så den kommer alltså försöka fylla på alla lager så fort som möjligt igen!

Min tes angående att det inte funkar med ett för litet intag bygger på att du börjar äta igen efter ett tag vilket faller sig ganska naturligt eller?

Ska du således lyckas gå ner och hålla din vikt är det tillräckligt med mat och träning som gäller för gör man på ditt sätt kommer man nästan oundvikligen gå upp igen!

Nu har vi inte ens gått in på de övriga negativa konsekvenserna av för litet energiintag!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Absolut ska man träna. Men, det krävs massor med träning för att det ska ge effekt på vikten. Dessutom leder det lätt till att man blir hungrig, äter mer och missar den viktnedgång som man från början var ute efter.
Jo, därför bör man ju börja med långvarig, lågintensiv träning som mer bränner fett, dvs under 50% av maxpuls, för halvotränade. Då ökar inte sockersuget alls på samma sätt som om man har tömt glykogenlagren i kroppen, genom tex löpning, gym eller liknande. I synnerhet om man är otränad och inte orkar hålla på lika länge, dom flesta orkar ju gå flera timmar, men kanske bara springa 20 min.

Jag bränner drygt 500ckal i timmen när jag går raskt, och 8-900kcal i timmen när jag cyklar/springer, så utgår man från det ger 2h promenad 1000kcal och 20 min löpning 2-300kcal, och jag är inte speciellt sötsugen/hungrig efter promenaden.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Problemet med att gå långa promenader är just att hitta tiden till att göra dem på vardagar (plus att det är mer eller mindre dödstråkigt).

Är min teori om att folk tar upp olika mycket näring ur maten fel? Jag har aldrig hört den diskuteras trots att jag följt debatten
Im övervikt och bantning med stort intresse i många år.

Jag tror inte att min kropp går på sparlåga. Jag är varm och har ganska explosiva muskelfibrer och inga nedsatta funktioner någonstans vad jag märkt. Det enda är just att jag måste äta väsentligt mindre än folk i allmänhet om jag ska hålla vikten och ännu minde om jag ska gå ner.

Jag körde Aftonbladets viktklubb slaviskt (vägde all mat och dokumenterade vartenda löpsteg etc). För att gå ner 1kg/ vecka skulle jag ligga på 1850 kcal /dag brutto (dvs om jag gjorde av med 500 kcal på löpning så kunde jag öka till 2350.

Jag stod blick still i de första två veckorna tills jag gick ner till att snitta 1500 kcal /dag brutto. Även då klarade jag bara att gå ner ca 0,5kg / vecka och var konstant hungrig i de 12 veckor och 6kg som jag orkade hålla på.
Men faktum är att det är enda gången jag lyckats gå ner mer än några enstaka kilon. Men jag ger inte upp!!! Någon gång så hittar man väl rätt. I värsta fall så är man överviktig men vältränad :)

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...