Bantning

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag gick ner från 82 till 68 på ca på ca 3 månader för ett år sen med hjälp av bara diet (kyklingsallad utan pasta till lunch och fullkorns macka med keso och tonfisk till middag. Var inte på gymmet en ända gång. Nu ligger jag på 74 efter en hel höst med buffér och snacks och godis. Men sen i måndags är det diet som gäller igen så nu är målet 68 till i början av maj:).

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Fast egentligen kan du strunta i träning om det är viktnedgången du vill ha. Träning gör mindre än man tror för viktminskning. Det har andra positiva effekter.

Jag vill ha de positiva effekterna oxå. Idag lufsade jag 5 km på löpband och sen stretchade jag i en halvtimme. På slutet nådde jag ner till golvet med raka ben. :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Problemet med att gå långa promenader är just att hitta tiden till att göra dem på vardagar (plus att det är mer eller mindre dödstråkigt).
Man får göra det till en del av vardagsrutinerna, tex gå/cykla till jobbet, till affären osv. Kanske inte om man har 3 mil enkel väg, då kanske man kan cykla ibland, men har man runt milen eller så tar det sällan speciellt mycket längre tid att cykla, i synnerhet om man drabbas av köer, rödljus mm. Dels har man ju träningen klar då, och dessutom är man pigg när man kommer till jobbet och pigg när man kommer hem :tummenupp

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Resonemanget du använder är rätt i sig om du har tänkt att leva så under en längre period men nu pratar vi effektiv viktminskning vilket skall appliceras på vanliga människor.
Självfallet kommer du inte kunna ta upp mer än du äter men kroppen stänger ner funktioner vid svältsignaler som aktivt motverkar en optimal viktnedgång!
Om du nu lyckas leva i svält ett längre tag så kommer du absolut gå ner i vikt och säkert väldigt mkt MEN samma princip gäller här som vid effektiv träning att kroppen ställer aktivt om sig till de nya villkoren så den kommer alltså försöka fylla på alla lager så fort som möjligt igen!

Min tes angående att det inte funkar med ett för litet intag bygger på att du börjar äta igen efter ett tag vilket faller sig ganska naturligt eller?

Ska du således lyckas gå ner och hålla din vikt är det tillräckligt med mat och träning som gäller för gör man på ditt sätt kommer man nästan oundvikligen gå upp igen!

Nu har vi inte ens gått in på de övriga negativa konsekvenserna av för litet energiintag!

Ligger man på ett överskott av kcal så går man upp i vikt,
ligger man på underskott så går man ner i vikt. Det är vi väl iallafall överens om hoppas jag?

Jag hade inte rekommenderat någon att halvera sitt dagliga kcal-behov av den anledningen att det inte är särskilt hållbart i längden. Men man kan inte säga att man oundvikligen kommer att gå upp i vikt eftersom viktuppgång kräver att man ligger på ett kaloriöverskott.

Visste ni förresten att punktförbränning faktiskt fungerar (även om det är på snudd till försumbart)?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är helt med på det. Allt annat är fysiskt omöjligt :).
Men jag sticker ut hakan och hävdar att en intagen kilokalori kan hanteras olika i olika kroppar. Vissa verkar äta hur mycket som helst och utan överdriven träning ändå vara smala. Eftersom vi alla har ungefär samma kroppstemperatur så måste det innebära att de människorna helt enkelt inte tillgodogör (suger upp) lika mycket näring ur maten. De skiter väl helt enkelt ut det mesta av energin de sättet i sig. Medan andra tillgodogör sig mer av födan.

För min del känns det lika naturligt som att vissa är starka andra svaga, vissa långa, andra korta etc. Man har olika genetiska förutsättningar. Så varför skulle inte förmågan att ta upp näring ur maten vara en sådan?

Last edited:

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Men jag sticker ut hakan och hävdar att en intagen kilokalori kan hanteras olika i olika kroppar. Vissa verkar äta hur mycket som helst och utan överdriven träning ändå vara smala. Eftersom vi alla har ungefär samma kroppstemperatur så måste det innebära att de människorna helt enkelt inte tillgodogör (suger upp) lika mycket näring ur maten. De skiter väl helt enkelt ut det mesta av energin de sättet i sig. Medan andra tillgodogör sig mer av födan.

För min del känns det lika naturligt som att vissa är starka andra svaga, vissa långa, andra korta etc. Man har olika genetiska förutsättningar. Så varför skulle inte förmågan att ta upp näring ur maten vara en sådan?

Det kan säkert vara så att alla har olika lätt för att ta upp näring ur maten men jag tror att det är i så pass liten utsträckning att det på det stora hela är betydelselöst.

Läste någonstans att ungefär 5% av befolkningen lider av förhöjd eller för låg ämnesomsättning och då var variationen max 600 kcal i basmetabolism. Vilket inte är speciellt mycket.

Jag tror många som är smala överskattar hur mycket de faktiskt äter. Jag har en polare som brukar trycka i sig ett par feta kebabpizzor varje helg. "Konstigt att jag inte går upp, jag käkar ju pizza varje helg". Visst men sen käkar han inget annat den dagen heller.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Det är inte upptaget som du är inne på som skiljer sig för om det är det som är fel har du någon sorts sjukdom utan det är nog snarare så att du lite lägre ämnesomsättning!

För dom som håller på med att gå ner och inte märker resultat så bör de betänka att från det att du börjar träna tills kroppen ställt om sig till den nya livsstilen och således ändrat sin energianvändning tar ca 3mån! Då har kroppen skiftat till att i större utsträckning använda fett och spara på kolhydrater för högre beslastningar. Riktiga förändringar tar tid medans att "banta" kan gå snabbt men sällan ger långvariga förändringar.

Det jag verkligen kan förundras över är att både polare och andra gärna skär ner på kosten och äter skittråkig mat osv istället för att träna! Personligen tränar jag mkt hellre och äter lite godare!

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Du behöver inte ändra kosten så mycket. Sluta upp med alla bullar/kakor/godis/läsk så ska du se att det börjar hända saker. Det har jag gjort och jag går ner ett kilo i veckan ca. Helt av mig själv, utan att stå 5h/vecka på spinningcykeln.

Det där är jättebra, bara att sluta äta "skit" gör mycket och med det kommer man långt ! :yoparty
Skippa också pommes frites, vitt bröd och Kalaspuffar.

Det är med den "metoden" jag brukar börja mina "bra viktperioder". Det är först när man gått ner en hel del och börjar närma sig målet, då kan man behöva ta till mer, men inga konstigheter behövs:

Tallriksmodellen är bra, att fylla middagstallriken med 2/4 sallad/grönt, 1/4 kött/fisk (protein) och 1/4 potatis/pasta/ris (kolhydrater). Och ät bara en tallrik. Är man fortfarande hungrig, ät mer sallad!

En annan sak jag försöker, är att inte äta efter t ex kl 6 på kvällarna. Då smakar frukosten dagen efter så mycket bättre också :)

Jag har också märkt att motion gör inte stor skillnad på vikten. Gäller det vikt så är det vad man stoppar i kakhålet som gäller.

Och vilken känsla det är när belöningen kommer, att skärpet börjar sitta lösare runt midjan..., underbart :tummenupp

Vad gäller alkohol försöker jag välja vin. En näringsfysiolog sa på tv att om man måste dricka alkohol, bör man välja rödvin.

Men som sagt, motion är bra på många andra sätt. Jag försöker motionera iaf 3 ggr/v (fast vill egentligen 4-5) och variera med promenad, jogging, spinning och simning. Det gäller att hitta den motion som man gillar eller iaf står ut med, inte tvinga sig göra nåt tråkigt.

Allt jag skrivit här ovan vet ju de flesta. Men INGET FUNGERAR UTAN MOTIVATION !!!

Jag brukar fråga mig själv t ex, hur vill jag se ut i badbyxor till sommaren? Hur mycket vill jag väga den dagen vi åker till Spanien? Såna tankar får upp min motivation.

Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Tjo! Jag har tappat 14 kg på fyra månader, men inget den senaste månaden... jag tänkte prova lite fastande (ett dygn per vecka) samt lite kostillskott enligt 4H Body varianten:

http://www.paggstack.com/products/3-month-supply

Någon som har någon koll på den blandningen? Borde väl inte finnas något otillåtet preparat med där som tullen ogillar?

Bifogat

• supplement_facts_2.png
    supplement_facts_2.png
    44.4 KB · Visningar: 50

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjo! Jag har tappat 14 kg på fyra månader, men inget den senaste månaden... jag tänkte prova lite fastande (ett dygn per vecka) samt lite kostillskott enligt 4H Body varianten:

Någon som har någon koll på den blandningen? Borde väl inte finnas något otillåtet preparat med där som tullen ogillar?

Om du gjort samma sak som tidigare och inte gått ner så bör du antingen öka intesiteten/träningsdosen med det du gör eller så har du nått så långt att du måste börja med att aktivt försöka bli av med endast fett.

Detta brukar innebära ganska lågt fettinnehåll och högre av kolhydrater samt protein.

Metoder och preparat som du hänvisar till ovan är oftast bara en personssätt att tjäna pengar på okunskap!
Vanliga kosttillskott funkar men resterande av fettförbrännande, muskelbyggande och dyl preparat gör oftast ingen eller lite skillnad och då endast för individer med en otrolig koll på allt det övriga (läs body builders) de som verkligen funkar är oftast dopingklassade eller direkt farliga!

Tom. det ganska vedertagna kreatintillskottet har forskarna svårt att bevisa att det funkar och då endast för extrem ansträngning i korta intervall! Dock så hävdar många att de blir större vilket oftast beror på att de binder mer vatten i kroppen och känner sig "biffiga".

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s

Nej inte vad jag kan se iallafall, men du bör nog vända dig till Läkemedelsverket först och kolla med dem.
De har nämligen lite skumma regler för införsel av naturprodukter/hälsokost.

Men ska du verkligen lägga 200 USD på den skiten? :confused:

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är inte upptaget som du är inne på som skiljer sig för om det är det som är fel har du någon sorts sjukdom utan det är nog snarare så att du lite lägre ämnesomsättning!

För dom som håller på med att gå ner och inte märker resultat så bör de betänka att från det att du börjar träna tills kroppen ställt om sig till den nya livsstilen och således ändrat sin energianvändning tar ca 3mån! Då har kroppen skiftat till att i större utsträckning använda fett och spara på kolhydrater för högre beslastningar. Riktiga förändringar tar tid medans att "banta" kan gå snabbt men sällan ger långvariga förändringar.

Det jag verkligen kan förundras över är att både polare och andra gärna skär ner på kosten och äter skittråkig mat osv istället för att träna! Personligen tränar jag mkt hellre och äter lite godare!

Det tycker jag inte stämmer med mig alls. Jag är av naturen rejält (allting är förstås relativt) muskulös och vägde 87 kg med endast lite underhudsfett när jag var 19. Som jag tidigare nämnt så är jag varm av mig och har inga problem att vara explosiv. Jag springer milen på mellan 52 och 55 minuter en bra dag.

Jag tror därför inte att jag har något vajsing med ämnesomsättningen.
Varför skulle man inte kunna ha olika förmåga att ta upp näring ur maten man stoppar i sig? Vad är det som säger att människors matsmältningssystem och näringsupptag är den enda förmågan som är mer eller mindre identisk på friska individer? Jag vill inte låta dryg, utan gärna se ett uttömmande svar eller en bra referens.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det tycker jag inte stämmer med mig alls. Jag är av naturen rejält (allting är förstås relativt) muskulös och vägde 87 kg med endast lite underhudsfett när jag var 19. Som jag tidigare nämnt så är jag varm av mig och har inga problem att vara explosiv. Jag springer milen på mellan 52 och 55 minuter en bra dag.

Jag tror därför inte att jag har något vajsing med ämnesomsättningen.
Varför skulle man inte kunna ha olika förmåga att ta upp näring ur maten man stoppar i sig? Vad är det som säger att människors matsmältningssystem och näringsupptag är den enda förmågan som är mer eller mindre identisk på friska individer? Jag vill inte låta dryg, utan gärna se ett uttömmande svar eller en bra referens.

Inget vajsing på ämnesomsättningen utan kanske bara lite låg och alla har olika! Att jämföra saker med när man var 19år är tyvärr inte relevant då ämnesomsättningen börjar dala efter ca 25års ålder och fortsättar at göra det till slutet. Du kan helt enkelt fått sämre ämnesomsättning sen dess. Att vara varm och explosiv har inte enbart att göra med ämnesomsättning.

Du kan säkert ha ett bra upptag av ämnen i tarmen vilket knappast är dåligt men vill du veta vad din ämnesomsättning är så behöver du bara ta ett blodprov för att få reda på det!

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Nej inte vad jag kan se iallafall, men du bör nog vända dig till Läkemedelsverket först och kolla med dem.
De har nämligen lite skumma regler för införsel av naturprodukter/hälsokost.

Men ska du verkligen lägga 200 USD på den skiten? :confused:

Ja, vafan, jag testar det och ser om det hjälper. Fråga mig om tre månader ifall det var bra ;)

Något liten påverkan på kroppen kan det kanske ha, eller så kanske det kan bli placeboeffekter som ger viktminskning :gnissla Kul att prova i alla fall.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Om du gjort samma sak som tidigare och inte gått ner så bör du antingen öka intesiteten/träningsdosen med det du gör eller så har du nått så långt att du måste börja med att aktivt försöka bli av med endast fett.

Detta brukar innebära ganska lågt fettinnehåll och högre av kolhydrater samt protein.

Metoder och preparat som du hänvisar till ovan är oftast bara en personssätt att tjäna pengar på okunskap!
Vanliga kosttillskott funkar men resterande av fettförbrännande, muskelbyggande och dyl preparat gör oftast ingen eller lite skillnad och då endast för individer med en otrolig koll på allt det övriga (läs body builders) de som verkligen funkar är oftast dopingklassade eller direkt farliga!

Tom. det ganska vedertagna kreatintillskottet har forskarna svårt att bevisa att det funkar och då endast för extrem ansträngning i korta intervall! Dock så hävdar många att de blir större vilket oftast beror på att de binder mer vatten i kroppen och känner sig "biffiga".

Finns många studier som visar att kreatin funkar, för att det helt enkelt funkar på ett rätt enkelt vis men funkar gör det.

Det personen över vill köra är ALA, och det funkar också men inte vidare super vid diet. Det hälper helt enkelt till att hålla blodsockret gämnare.
Bättre är att öka cardio/sänka matintaget.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Finns många studier som visar att kreatin funkar, för att det helt enkelt funkar på ett rätt enkelt vis men funkar gör det.

Problemet är att man det enligt de artiklar jag läst inte lyckats styrka tesen att det är prestationshöjande för alla. Många gånger har hälften eller 1/3 av försökspersonerna förbättrat sina prestationer men aldrig tillräckligt för ett definitivt matematiskt bevis!

Kreatin kan hjälpa att vid max ansträngning höja prestationen något men en direkt effekt för muskelutveckling har det inte!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Problemet är att man det enligt de artiklar jag läst inte lyckats styrka tesen att det är prestationshöjande för alla. Många gånger har hälften eller 1/3 av försökspersonerna förbättrat sina prestationer men aldrig tillräckligt för ett definitivt matematiskt bevis!

Kreatin kan hjälpa att vid max ansträngning höja prestationen något men en direkt effekt för muskelutveckling har det inte!
Dessutom är det farligt att äta sånt som ökar muskelstyrkan. Även normalt sett blir musklerna oftast starkare fortare än muskelfästen och ledband mm hinner byggas upp, och då finns risken för skador. Äter man då prestationshöjare är risken stor att man har sönder något i kroppen, och just dom skadorna är oftast väldigt svårläkta.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag provade att äta kolhydratfattig kost men det gjorde mig ännu slöare än vanligt i skallen så det gav jag upp ganska fort. Jag kör på den enkla ekvationen att göra av med mer energi än jag stoppar i mig. :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Aryey: Får du inte effekt av kreatin dricker du för lite eller kör för låg dos. Jag får effekt på det på 110+kg men jag ser till att dricka höga mängder vatten, för det är ju det som ger effekten egentligen, den extra vätskan du trycker in i musklerna.

Hoztic: Knappast att du skadar dig genom att ta kreatin eller annan, laglig, prestationshöjare. Tunga ostrikta rörelser är det som skadar leder/ligament. Extra vatten som kreatin ger kommer snarare vara positivt.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum