Bantning

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
kan det här stämma? om man bränner 1000 kalorier extra per dag så går man teoretiskt ner 7 kg på en vecka?

1Kg fett = 9000Kcal, men 1Kg kroppsfett = 7000Kcal.

http://www.halso.info/forum/thread-28512.html

Tror man räknar på att för att gå ner 1kg i vikt behöver man förbränna 7.500kcal. Men det är inte 1kg fett man går ner då om jag minns rätt, utan det är helt enkelt 1kg med vatten och allt som hör till. För att förbränna 1kg fett behöver du förbränna just 9.000kcal.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Nej, eftersom 1kg kroppsvikt i fett är 7000 kcal så blir 1000 kcal back/dag 1kg/vecka.

1000kcal = 1kg/7 = 150g

Fast 1kg fett är fortfarande 9.000kcal, men däremot att tappa 1kg i vikt är 7.500kcal, det blir ju mindre vatten i kroppen och sådant också.
Så, för att gå ner 1kg FETT ska du förbränna 9.000kcal, du kommer då ha gått ner mer än 1kg totalt.
För att gå ner 1kg i vikt så ska du förbränna 7.500kcal.

I think... :tummenupp

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
bästa sättet att förlora kalorier verkar va ha koll på vad man äter :gnissla

Neh! Bästa sättet att ha koll på kalorier är att inte äta upp dom från första början :tummenupp
Men dom är ju så himla goda, speciellt dom som är flottiga, friterade och kommer i påse.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Neh! Bästa sättet att ha koll på kalorier är att inte äta upp dom från första början :tummenupp
Men dom är ju så himla goda, speciellt dom som är flottiga, friterade och kommer i påse.

var ungefär det jag menade :gnissla

blir ju en himla massa kalorier om man slutar stoppa i sig dom :D

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
var ungefär det jag menade :gnissla

blir ju en himla massa kalorier om man slutar stoppa i sig dom :D

Once you pop, you can't stop stämmer ju ganska bra på dom flesta godsakerna av den sorten :huvet
Fast det är ju max 500kcal/vecka för min del IAF, finns nog andra saker att plocka kcal ifrån istället.
Neh, nu ska jag ta mig en banan tror jag.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fast 1kg fett är fortfarande 9.000kcal, men däremot att tappa 1kg i vikt är 7.500kcal, det blir ju mindre vatten i kroppen och sådant också.
Så, för att gå ner 1kg FETT ska du förbränna 9.000kcal, du kommer då ha gått ner mer än 1kg totalt.
För att gå ner 1kg i vikt så ska du förbränna 7.500kcal.

I think... :tummenupp

Såklart.

Flummigt skrivet av mig...

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
det är nog få som vet hur mycket av sin vikt som de kan gå ner i fett, jag satsar på 7kg vikt så får jag se vad som händer när jag är vid 5-6kg

Sen finns det dom som vet exakt hur man ska göra i teorin men hamnar ändå på soffan efter en arbetsdag och inte förbränner nått :huvet

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Sen finns det dom som vet exakt hur man ska göra i teorin men hamnar ändå på soffan efter en arbetsdag och inte förbränner nått :huvet

första gången som jag börjar ha koll på kalorier, de har ju börja skriva kalorier på cola-burkar och annat + kcal räknare i mobilen så nu har man kanske en sportslig chans att lyckas tappa/deffa några kilo:gnissla

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
första gången som jag börjar ha koll på kalorier, de har ju börja skriva kalorier på cola-burkar och annat + kcal räknare i mobilen så nu har man kanske en sportslig chans att lyckas tappa/deffa några kilo:gnissla

Kcal räknare i mobilen är grymt bra, man har den alltid med sig och det tar bara ett par sekunder att knappa in vad man proppat i sig för onyttigt. Samma sak med träningen, tar bara ett par sekunder att knappa in vad man förbrännt.
Kör du med en iphone kan jag rekommendera ShapeUp.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Blomkål! Dra ner på potatis och pasta. Ät blomkål istället. Sen går det ju äta annat ute ibland :) Och dra ner på smörgås.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

finns det roliga larmsignaler/nivåer i den som går igång när man ex. står i kassan på Rosenhill och knappar in en lattebomben :D

sjukt kul ifall man står i baren och matar in och den larmar :D

Last edited:

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
finns det roliga larmsignaler/nivåer i den som går igång när man ex. står i kassan på Rosenhill och knappar in en lattebomben :D

sjukt kul ifall man står i baren och matar in och den larmar :D

Tror inte det finns något larm tyvärr :)
Kanske får föreslå det till en uppdatering av den :).

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kcal räknare i mobilen är grymt bra, man har den alltid med sig och det tar bara ett par sekunder att knappa in vad man proppat i sig för onyttigt. Samma sak med träningen, tar bara ett par sekunder att knappa in vad man förbrännt.

Det ska testas :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping