Begade bandäck på gata???

Fire02

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Superduke R -07
Tja, jag funderar på att köpa begade gatdäck som har gått en stund på bana!
Är det nån som har nån erfarenhet av det??
För eller nacktdelar??

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Fire02 skrev:
För eller nacktdelar??

Skall väl inte vara några probs. om du inte lägger ned för mkt i kurvorna :tummenupp

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Fire02 skrev:
För eller nacktdelar??

Nackdelen är att det är mjukt gummi i dom däcken så dom håller inte mer än 300-500 mil. dvs man får byta däck ofta. Allt annat är fördelar.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fire02 skrev:
För eller nacktdelar??

Funkar fint! :tummenupp

Inga kycklingränder = RespeCkt!

.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Rasorblade skrev:
Skall väl inte vara några probs. om du inte lägger ned för mkt i kurvorna :tummenupp

Varför skulle man inte kunna det???

Jag kör bana och gata med "20 minuters" Rennsport...
Funkar alldeles utmärkt att lägga ner med!

Jag har bara possitiva upplevelsera va att köpa denna typ av däck.
Dom slits fortare än backelit däck ja men å andra sidan så greppar dom...
Vill man åka 3000 mil på ett set däck...Köp en krompråm!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Kamikaze kid skrev:
Varför skulle man inte kunna det???

Jag kör bana och gata med "20 minuters" Rennsport...
Funkar alldeles utmärkt att lägga ner med!

Jag har bara possitiva upplevelsera va att köpa denna typ av däck.
Dom slits fortare än backelit däck ja men å andra sidan så greppar dom...
Vill man åka 3000 mil på ett set däck...Köp en krompråm!

Det beror ju lite på hur mkt de är körda på bana....

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Ninjaboy skrev:
Choosing the right tire for the job

By Andrew Trevitt
Photography: Kevin Wing

We know what you're thinking: Those namby-pamby street tires are for weenies, and the DOT race tires work way better on the street, right? Wrong. While you're struggling with a stone-cold Supersport toss-off that's rock hard from too many heat cycles, your buddies on their high-performance street tires will be long gone.

Race tires are specifically meant to do one thing: Stick like glue, for one heat cycle. To that end, they are designed with an entirely different philosophy from street tires, and those differences make them unsuitable for street use. One obvious difference is most race tires have fewer grooves for more grip. And while this is great on a dry road, riding in the rain can get pretty hairy. But this is just what you can see, and it's perhaps more important to know what's going on inside the tire to fully understand the differences.

Intressant..

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Rasorblade skrev:
Det beror ju lite på hur mkt de är körda på bana....

Allt är ju relativt men jag tror väl inte att han skulle köpa däck som är slutkörda på bana!
Killen har ju en Fireblade 04a så det finns ju att åka med...

Men ok om vi tar och säger "20 minuters" bandäck så är det helt ok!
Om du ska köpa däck som är slut körda så är det inget bra alls!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag har provat:

Beggade bandäck.

Visst skoj med fäste....när dom är varma,annars suger dom.
Dom försvinner fortare än suddigummit hos en dyslextiker,jobbigt att jaga nya och lämmna in och få krängt på verkstad (om man inte kan göra det själv) vilket också avsevärt höjer kostnaden i längden.
Att få krängt en uppsättning kostar iaf mellan 200-400:- på en normal gummiverkstad om man inte har några kontakter.

Sporttouringdäck.
Min favorit.

Bakelitdäck.
Funkar om man skall toura eller bara köra fram och tillbaka jobbet.

Visst olla mig för att jag inte gillar beggade bandäck,men speciellt smidigt är det inte om man måste köpa på annons och sedan lämmna bort för att få dom påsatta.
Om man då väger in jobbet för att skaffa/sätta på dom var 400-500 mil så gör man snart inget annat än att jagar däck.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Långa farbron skrev:
Jag har provat:

Beggade bandäck.

Visst skoj med fäste....när dom är varma,annars suger dom.
Dom försvinner fortare än suddigummit hos en dyslextiker,jobbigt att jaga nya och lämmna in och få krängt på verkstad (om man inte kan göra det själv) vilket också avsevärt höjer kostnaden i längden.
Att få krängt en uppsättning kostar iaf mellan 200-400:- på en normal gummiverkstad om man inte har några kontakter.

Sporttouringdäck.
Min favorit.

Bakelitdäck.
Funkar om man skall toura eller bara köra fram och tillbaka jobbet.

Visst olla mig för att jag inte gillar beggade bandäck,men speciellt smidigt är det inte om man måste köpa på annons och sedan lämmna bort för att få dom påsatta.
Om man då väger in jobbet för att skaffa/sätta på dom var 400-500 mil så gör man snart inget annat än att jagar däck.
Visst dom är mjuka, och tar slut fortare än andra, men när dom är varma är det skönt att man kan lita på däcken. + att oftast är dom inte speciellt dyra så det kanske inte gör såjätte mycket att dom tar slut lite fortare... köp och testa en gång, det skadar ju ingen :)

sandstream

Guest
Jag har inte provat själv men anser mig ändå ha lite kunskap i ämnet (eftersom jag själv funderar på att köpa ett set).
Om man dessutom läser länken som NinjaBoy hänvisar till så vet man lite mer.

Det som inte riktigt stämmer i artikeln är att däcken skulle vara hårda efter för många "upphettningar" förutsatt att vi pratar om 20-minuters däck, tex de som STCC-förarna använder till ett pass.
De har bara blivit varma en gång.

Det stora problemet med "bandäcken" är att de är gjorda för att bli varma fort i varmt väder.
Vid mer normala temperaturer, som vi gatåkare dras med, tar det längre tid för dem att bli varma = sämre grepp.
Ett gatdäck blir varmt snabbare vid låga temperaturer men når aldrig samma höga arbetstemperatur som ett mjukare bandäck.

På regn är bandäcken betydligt halare än vanliga gatdäck = sämre grepp.
(Se tex däcktestet i Bike där Pilot Race fick högsta betyg i torrt och nästan sämst betyg i blött).

Om JAG ska köpa begagnade 20-minuters däck kommer de bara att användas på bana i bra väder :)

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Hade en uppsättning begagnade däck och dom höll 200 mil. Så det blev ju ingen touring med dem direkt. Fästet och känslan i däcken var dock ruggigt bra!! Testa fö' sjuttan :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Miss_Orchidee skrev:
Visst dom är mjuka, och tar slut fortare än andra, men när dom är varma är det skönt att man kan lita på däcken. + att oftast är dom inte speciellt dyra så det kanske inte gör såjätte mycket att dom tar slut lite fortare... köp och testa en gång, det skadar ju ingen :)

Har provat.

Tycker fortfarande inte att det är värt arbetsinsatsen och tiden.

Jag personligen kör inte fortare/bättre för det,och jag har ju lyckats hänga på R1:eek:r och Gixxrar med min sporttouringdäck utan ett släpp.

Även om jag satte på raCer-däck så ser jag inte att jag är karl nog att utnyttja allt fäste på allmänväg.

Slängde på Continetals sportouring däck bak på Duken i veckan (satt beggad Diablo på innan) kör lika fort/sakta som innan.Tror tom att det går lite fortare nu pga att jag inte behöver tänka -är det varmt nog...eller blir det en freKK bredslad nu igen.

Men jag förstår dom som har lätt tillgång till Race-däck och kan kränga själva.
:)

sandstream

Guest
Långa farbron skrev:
Även om jag satte på raCer-däck så ser jag inte att jag är karl nog att utnyttja allt fäste på allmänväg.
Det är väl bara du och jag som inte trycker knäna mot kåpan för att de inte ska ta i backen på allmän väg :hihi

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har en teori om att gatåkare generellt tror att de behöver mera "grepp" än vad de egentligen gör. På bana kan man lätt märka skillnad mellan däck som har sett sitt bästa och nya men på gata... Jag är skeptisk.
Som Slangeman säger så blir det många däckbyten men kan man få någon polare att göra det eller tillockmed racerförare på banan där man köpte dom så är det ju lysande bizzniz.
Och det fetaste med Supercorsor är ju de svarta sträck de lämnar ut ur kurvor, tillochmed på gata.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kanske en viss placeboeffekt också att man har "riktiga racedäck". :)

När man med värstinghoj och riktigt bra däck blir omkörd på yttern av någon med 15 år gammal hoj och bakelitdäck så fattar man att man kanske inte ligger på yttre gränsen av däckens förmåga trots allt. :näsblod

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Victor skrev:
Jag har en teori om att gatåkare generellt tror att de behöver mera "grepp" än vad de egentligen gör. På bana kan man lätt märka skillnad mellan däck som har sett sitt bästa och nya men på gata... Jag är skeptisk.
Som Slangeman säger så blir det många däckbyten men kan man få någon polare att göra det eller tillockmed racerförare på banan där man köpte dom så är det ju lysande bizzniz.
Och det fetaste med Supercorsor är ju de svarta sträck de lämnar ut ur kurvor, tillochmed på gata.
Ja det sitter väl delvis i psyket det där med greppet...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...