Behöver råd angående huslån vid köp av hus

Du har en vecka på dig (har jag för mig) efter påskrivet kontrakt att besikta huset. Lägg gärna lite extra för att få en oberoende besiktningsman som BMW skriver ovan, det är mycket saker som kostar mycket pengar, då är det rätt skönt att få det avdraget.

Tips: Kolla alla eluttag! Så ta dit en elektriker som kollar att allt är gjort rätt.
För mig kostade det ca +50 000 extra för att jag inte gjorde det.

Så, el, VVS, och en "vanlig" besiktningsman är att rekommendera.

Anticimex besiktade huset i fredags och vi får besiktningsprotokollet på måndag eller tisdag, på onsdag förmiddag har jag en telefontid inbokad med besiktningsmannen då jag kan ställa dom frågor jag har. På onsdag eftermiddag har vi bokat möte för att skriva kontrakt.

Så är det några tveksamheter har vi möjlighet att ta ställning till det innan vi skriver kontrakt.

Bra!
Det var samma hos mig, men de kollade inte el och VVS vilket man bör göra...
Det är såklart upp till dig, men den kostnaden får du snabbt igen.

Grattis igen!

Kommer du åka på att söka bygglov? Iom att den använts som dagis och nu ska användas som bostad (att det varit bostad tidigare kanske inte automatiskt gör det ok direkt att använda det som bostad igen).

Jepp, helt riktigt. Vi måste söka bygglov för att få göra om det till privat boende igen, det var vi som upplyste mäklaren då hon inte hade en aning om det.

Säljaren har gått med på att stå för halva kostnaden av bygglovsansökan, vi ska dessutom skriva in i kontraktet att om det mot all förmodan inte skulle gå att göra om till privat boende igen så står säljaren för hela kostnaden av bygglovsansökan samt vi behöver inte genomföra köpet. Bör ju dock inte vara något problem då det som sagt varit prästgård (bostadshus) tidigare.

Vi ville att säljaren skulle stå för hela bygglovsansökan, men dom vägrar av nån konstig anledning. Dock är det dom som betalar besiktningen av huset så där sparar vi 7000:-

Gött!

Jag vill också understryka det där med att ta in en elektriker, mycket vettigt då samtliga besiktningsmän jag pratat med (3) hävdat att det inte kollar elen alls.

En släkting gick på pumpen där när hon köpte hus, men det löste sig till slut ändå.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick