Behöver råd angående huslån vid köp av hus

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Du har väl besiktat huset av en oberoende bes.man?
Kan annars bli obehagliga överraskningar:huvet

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Du har en vecka på dig (har jag för mig) efter påskrivet kontrakt att besikta huset. Lägg gärna lite extra för att få en oberoende besiktningsman som BMW skriver ovan, det är mycket saker som kostar mycket pengar, då är det rätt skönt att få det avdraget.

Tips: Kolla alla eluttag! Så ta dit en elektriker som kollar att allt är gjort rätt.
För mig kostade det ca +50 000 extra för att jag inte gjorde det.

Så, el, VVS, och en "vanlig" besiktningsman är att rekommendera.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Anticimex besiktade huset i fredags och vi får besiktningsprotokollet på måndag eller tisdag, på onsdag förmiddag har jag en telefontid inbokad med besiktningsmannen då jag kan ställa dom frågor jag har. På onsdag eftermiddag har vi bokat möte för att skriva kontrakt.

Så är det några tveksamheter har vi möjlighet att ta ställning till det innan vi skriver kontrakt.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Bra!
Det var samma hos mig, men de kollade inte el och VVS vilket man bör göra...
Det är såklart upp till dig, men den kostnaden får du snabbt igen.

Grattis igen!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kommer du åka på att söka bygglov? Iom att den använts som dagis och nu ska användas som bostad (att det varit bostad tidigare kanske inte automatiskt gör det ok direkt att använda det som bostad igen).

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jepp, helt riktigt. Vi måste söka bygglov för att få göra om det till privat boende igen, det var vi som upplyste mäklaren då hon inte hade en aning om det.

Säljaren har gått med på att stå för halva kostnaden av bygglovsansökan, vi ska dessutom skriva in i kontraktet att om det mot all förmodan inte skulle gå att göra om till privat boende igen så står säljaren för hela kostnaden av bygglovsansökan samt vi behöver inte genomföra köpet. Bör ju dock inte vara något problem då det som sagt varit prästgård (bostadshus) tidigare.

Vi ville att säljaren skulle stå för hela bygglovsansökan, men dom vägrar av nån konstig anledning. Dock är det dom som betalar besiktningen av huset så där sparar vi 7000:-

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gött!

Jag vill också understryka det där med att ta in en elektriker, mycket vettigt då samtliga besiktningsmän jag pratat med (3) hävdat att det inte kollar elen alls.

En släkting gick på pumpen där när hon köpte hus, men det löste sig till slut ändå.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är det påskrivet och klart, jakten på bra lånevillkor och duktiga hantverkare börjar på allvar.image.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping