Behöver råd angående huslån vid köp av hus

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kalas, tack för hjälpen!

Nu när jag ändå har en snickare med kunskaper i tråden, hur vet man om en vägg är bärande eller inte?

Om den verkar vara klent byggd, d v s endast spånskiva och/eller gips och låter ihålig när man knackar på den så antar jag att den knappast kan vara bärande?

Antar att det egentligen bara är en snickare på plats som kan ge svar på frågan, men har du något tips på vad man kan kolla efter så vore det välkommet.

Imorgon får vi se om det blir budgivning på huset eller om vi har turen att det andra paret som tittat på det och ville fundera över helgen har bestämt sig för att inte lägga något bud. Bara o hålla tummarna....

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Budgivningen är igång, någon som har nått bra tips på hur man ska tänka vid budgivningar? Nån särskild strategi man kan gå efter?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Buda inte över ditt maxpris helt enkelt, det är nog väldigt lätt att bara lägga till nån hundring för att man vill ha kåken.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Budgivningen är igång, någon som har nått bra tips på hur man ska tänka vid budgivningar? Nån särskild strategi man kan gå efter?

Läste nån experts åsikt i nån blaska härom veckan. Enligt hen så spelade det inte så jättestor roll om man höjde med stora summor eller mindre, det viktigaste var att man var konsekvent. Ex. om du börjar med att höja med stora pengar, för att på sluttampen göra små höjningar. Det gör att andra blir eggade då de tror/inser att du börjar närma dig ditt tak.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, det är ungefär vad vi tänkte också, kommer att köra med samma höjning hela tiden. Blir grymt irriterad på folk som tar en halv dag på sig att lägga ett bud, vad är poängen med det? Ska man köpa ett hus får man väll för f-n se till att hålla sig kontaktbar, och inte har det någon psykisk påverkan på oss andra budgivare mer än att vi blir irriterade. Mitt maxpris påverkas inte av att dom drar ut på det, möjligen kan jag tänka mig att bjuda mer bara för att drygarslena inte ska få det..

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Då huset varit dagis tidigare sitter det riktigt fet ventilation i det samt nånting som jag tyckte mäklaren sa var en värmeväxlare? Hur som helst kostade den i dagsläget så mycket i drift att det inte var ekonomiskt försvarbart att köra med den, dessutom skulle tjejen nog aldrig gå med på att låta alla feta ventilationsrör sitta kvar.

Enligt han som varit vaktmästare på dagiset borde det gå att byta nån grej (ni hör hur insatt jag är va?) från direktverkande el till vattenburen värme, och detta skulle då göra anläggningen mer ekonomisk. Vettefan vad han menade faktiskt, men det var nån del på denna växlare man bytte isf.

Nu låg elkostnaden på totalt 31 000:-/år, vet ej om denna ventilation/värmeväxlare varit igång då men antar det då det varit ett dagis som har öppet ett par dagar i veckan.

Tvivlar på att det är lönt att hålla på med, nog bättre att köra med bara elpannan tills man kommit fram till vilket väremsystem som är bäst. Men tror ni att det går att sälja anläggningen som syns på bilden? Alternativt skänka bort den förutsatt att mottagaren plockar bort alla rör som är dragna i huset också?

View attachment 374051

En gissning är att förvärmningen på ventilationen sker med el, att byta denna till att förvärmas med något vattenburet kommer inte ge dig någon större wow effekt i förhållande till kostnad att göra bytet.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok, det var ungefär vad vaktmästaren sa också. Är det en anläggning som ni tror kan gå att sälja för några tusen på blocket eller ska man köra den på tippen? Kommer att vilja bli av med den ganska fort (förutsatt nu att vi vinner budgivningen) då platsen behövs till annat.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, det är ungefär vad vi tänkte också, kommer att köra med samma höjning hela tiden. Blir grymt irriterad på folk som tar en halv dag på sig att lägga ett bud, vad är poängen med det? Ska man köpa ett hus får man väll för f-n se till att hålla sig kontaktbar, och inte har det någon psykisk påverkan på oss andra budgivare mer än att vi blir irriterade. Mitt maxpris påverkas inte av att dom drar ut på det, möjligen kan jag tänka mig att bjuda mer bara för att drygarslena inte ska få det..

Det finns omständigheter som gör att man kanske inte kan svara direkt... som möten man inte kan avbryta, flygningar där man inte får ringa, batterier som dör osv osv.
Så lägg inte så mycket värdering i att somliga inte återkommer direkt och framförallt, låt det inte påverka dig. När man handlar i affekt så blir det oftast fel.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ok, det var ungefär vad vaktmästaren sa också. Är det en anläggning som ni tror kan gå att sälja för några tusen på blocket eller ska man köra den på tippen? Kommer att vilja bli av med den ganska fort (förutsatt nu att vi vinner budgivningen) då platsen behövs till annat.

Prova att sätta ut den på blocket. Jag lyckades sälja min, iof inte alltför gamla, frånluftvärmepump på sagda ställe för en ansenlig peng.

Blev det i Älvkarleby? Eller ja, om du vinner budningen vill säga. :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Cellpaketen i värmeväxlare brukar vara i rostfritt - 10kr/kg. Ventilationsrör i aluminium för 5:-/kg. Värt att tänka över innan du åker till tippen.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
I min värld, om man ska köpa en hus med stora renoveringsbehov så ska man vara bra insatt i hur hus byggs samt hur byggbranchen fungerar. Det betyder inte att man ska göra jobbet själv men man bör förstå vad det handlar om även när man anlitar folk. Har man inte den insikten så kommer det i 9 fall av 10 inte bli som man tänkt sig i slutändan. Antingen blir det inte byggt som man tänkt sig eller mest troligt det blir bra mycket dyrare än man tänkt sig.

\Masonit

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hur har det gått med budgivningen?
Nu tror jag inte det är i Stockholm du ska köpa med tanke på priset, men när vi letade hus så förlorade vi många budgivningar. Det jag märkte var att i många fall lade folk en strategisk höjning om de verkligen ville ha huset.

Tex så höjde alla med ca 100k per gång, sedan gick det ner till 50 några vändor, och sedan lade oftast köparen 1-200k till och sen var det över.

Det slutade med att vi hittade ett riktigt fint hus och gav säljaren det han ville ha, sen skrev vi kontrakt morgonen efter visningen, mycket skönt att slippa budgivningen. Men ett tips är att dundra iväg med ett "slutbud" som är ganska stort relativt tidigt om budgivningen går långsamt. Då blir det (nog) ditt ganska snabbt. Lycka till!
:tummenupp

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
I min värld, om man ska köpa en hus med stora renoveringsbehov så ska man vara bra insatt i hur hus byggs samt hur byggbranchen fungerar. Det betyder inte att man ska göra jobbet själv men man bör förstå vad det handlar om även när man anlitar folk. Har man inte den insikten så kommer det i 9 fall av 10 inte bli som man tänkt sig i slutändan. Antingen blir det inte byggt som man tänkt sig eller mest troligt det blir bra mycket dyrare än man tänkt sig.

\Masonit

Har inte tummen riktigt så centralt placerad i handen som man kanske kan tro av mina frågor här, har redan ägt ett hus som jag rustade ganska mycket på. Men för att lära sig mer måste man fråga och om man inte vågar prova så kan man ju aldrig lära sig...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det där är val bara en FTX på bilden, den värmeväxlar bara frånluft/tilluft. Sedan att det sitter ett värmebatteri som värmer tilluften gör det inte till en ekonomisk värmeanläggning. Det är bara för att ventilera på ett mer energieffektivt sätt.

Värmen (vattenburet som det ser ut) får du från elementen, FTXen ser till att ta vara på den värme som finns i frånluften. Det är alltså ingen värmepump.

Har själv en FTX men inte eleftervärmningen inkopplad. Då drar den inte mycket ström, bara två fläktar.
Fördelen är att all luft i mitt hus byts ut kontinuerligt på ett hyffsat ekonomiskt sätt.

Huset värmer jag med luft/vatten VP.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har du nån smidigare variant av ventilationssystem? Detta är så fult och platskrävande att jag har svårt o se att någon skulle vilja ha kvar det i ett bostadshus.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Min FTX stå på vinden och är ett HERU 75S o är ca 100x50x50 rören är gömda på krypvindar etc så bara ventlerna i taken syns.

Ta dit en duktig ventilationstekniker, är huset byggt för mekansik ventilation kanske det är svårt att ta bort den. Jag är ingen expert så jag vet inte.

När ventilationen hemma är avstängd märks stor skillnad i luftkvalitet o värmekomfort.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
O nu har jag läst tråden lite nogrannare o såg att det mesta var diskuterat redan.
Jag är tydligen på :mattias humör idag. :skäms :)

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det har varit prästgård tidigare, d v s bostadshus som är byggt i lösvirke. Så jag tvivlar på att det byggdes för mekanisk ventilation från början, det satte dom nog in när det skulle bli dagis. Får dubbelkolla med vaktmästaren.

Har inte hört nånting sen vi la vårt bud igår eftermiddag, frustrerande...

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Aggregatet är nån mindre PM-luft Gold aggregat med inbyggd styrning och elvärmebatteri på, förhoppningsvis sitter det en roterande värmeväxlare i den.

Hursomhelst så är den givetvis alldeles för stor för ett enfamiljs bostadshus.
Jag skulle sätta ut en annons på blocket, men vet inte vad det kan vara värt begagnat.

Spirorören, och speciellt ljuddämpare skulle jag montera ner försiktigt för att kunna återvinna så mycket som möjligt, förhoppningsvis finns det plats på vinden för ny ventilation.
Du har mycket pengar att spara på att ta tillvara på så mycket som möjligt av ventilationsrören, det drar snabbt iväg i pengar att köpa nytt.

En mellanmodell av ett FTX aggregat i lagom sorlek kostar ca 20 000

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping