Behöver råd angående huslån vid köp av hus

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Har inte hört nånting sen vi la vårt bud igår eftermiddag, frustrerande...

Då kanske sista budgivaren inte vill buda mer, håll tummarna!
Ett tips kan vara att säga att du kollar ett annat hus och drar ur dig om det kommer att dra ut på tiden, då brukar mäklaren börja jobba lite snabbare...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Mäklarn ringde nyss, "tyvärr blir det inget avslut på budgivningen idag, en av budgivarna är kvar och ska lämna besked imorgon. Men imorgon kommer budgivningen att avslutas."

Less man blir, givetvis hade jag två hojtande ungar runt benen så jag hade inte sinnesnärvaro nog att ifrågasätta varför dom inte kunde lägga bud idag om dom är fortsatt intresserade.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mäklarn ringde nyss, "tyvärr blir det inget avslut på budgivningen idag, en av budgivarna är kvar och ska lämna besked imorgon. Men imorgon kommer budgivningen att avslutas."

Less man blir, givetvis hade jag två hojtande ungar runt benen så jag hade inte sinnesnärvaro nog att ifrågasätta varför dom inte kunde lägga bud idag om dom är fortsatt intresserade.

De kanske behöver ok från banken att höja sitt bud... eller att ena partnern inte är kontaktbar men de vill vara överrens.
Vilket som, i en sån här stor affär bör man inte stressa, så tat lugnt och ha is i magen. ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och även om du inte vill lägga ett högre bud så begär du givetvis betänketid i två dagar efter imorgon, bara för att jävlas :mad:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Inte många timmar kvar nu då.
"Men imorgon kommer budgivningen att avslutas", innebär detta att det är deras sista bud?

Håller tummarna!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Bra otålig nu, dessutom är jag hemma o vabbar så då har man inte arbetet som får en o tänka på annat heller. Ska hålla mig till lunch, sen ringer jag nog mäklaren o frågar vad som händer.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Väntade till kl 13, hade fortfarande inte hört nått så då ringde jag mäklarfirman. Frågade efter den jag pratat med igår, som lovat att dom skulle kontakta den andra budgivaren idag på förmiddagen och att budgivningen skulle göras klart idag.

Fick till svar att kvinnan jag pratat med igår var ledig idag och ingen på firman hade fått i uppdrag att sköta detta i hennes ställe. Med andra ord hade ingen försökt få tag på den andra budgivaren och ingen kände till ärendet överhuvudtaget, jävligt dåligt skött...

Jag ber tjejen jag pratar med att ta kontakt med den andra budgivaren, vi vill få klart detta så fort som möjligt då det är sjukt mycket annat både privat och i jobbet så här precis innan jul. Efter några timmar hör hon av sig och meddelar att den andra budgivaren väntar på någon prisuppgift (vad framgick inte) och inte vill lägga något mer bud innan han fått denna. Förhoppningsvis skulle han få den till imorgon.

Vi la bud på utgångspriset för två veckor sedan. Lär hinna fixa fram kontantinsatsen och sedan boka in ett möte med mäklare och säljare under nästa vecka, samtidigt som det som sagt är väldigt mycket på jobbet. Less på att det ska behöva ta så lång tid pga sega budgivare och mäklare.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter några timmar hör hon av sig och meddelar att den andra budgivaren väntar på någon prisuppgift (vad framgick inte) och inte vill lägga något mer bud innan han fått denna. Förhoppningsvis skulle han få den till imorgon.

Jag köpte min sommarstuga under semestern, det fanns redan ett bud men den budgivaren väntade på att sotarens semester skulle ta slut så han kunde få skorstenen besiktad. Jag la mitt bud utan några sådana förbehåll men däremot med informationen att min semester snart var slut och att mitt bud inte kommer ligga särskilt länge innan jag måste dra tillbaka det och åka hem. Det blev avslut någorlunda snabbt. Lärdomen är väl att försöka sätta press på säljaren att acceptera ditt bud. Säg att din VAB är slut snart och efter det har du inte tid och möjlighet för bostadsaffärer.

Det ligger väl i sakens natur att säljaren gärna vill ha tid efter varje bud samtidigt som budgivaren gärna vill ha avslut. Samma sak eg då jag sålde en lägenhet. En budgivare var gav nya bud mer eller mindre omgående, medans budgivare nr 2, väntade in i det sista innan varje bud höjdes. Kanske iofs inte så konstigt att en människa vill fundera heller om dom inte redan innan bestämt sin maximala prisnivå. Budgivare nr 1, ville ju inte ge nr 2 betänketid utan ville hela tiden få avslut på sin nivå. Trots att jag tydligt meddelat att jag gav 1 dygns betänketid för varje ny prisnivå. Kan ha varit mer än ett dygn, har glömt detaljerna lite men vet att jag var tydlig redan från början.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi lägger motbud direkt, har låångt kvar till vårt maxpris och vill som sagt få affären klar innan jul. Vet att säljaren (kyrkan) också vill få affären klar innan jul, så förhoppningsvis vill dom inte vänta så mycket längre på budgivare två.

Givetvis ska man få ta lite tid på sig om man är osäker på om man vill lägga ett högre bud. Men vårt bud (som är högst) ligger 10k över utgångspris, dom har nu funderat i över två dygn på om dom ska lägga ett högre bud. Det är en vecka sedan dom va och tittade på huset, så eventuella prisförslag borde dom rimligtvis kunna ha skaffat vid det här laget.

Känns ganska konstigt att våndas så mkt över att bjuda över oss när priset fortfarande är så lågt, men förhoppningsvis innebär det att dom inte lägger ett högre bud :) Bara att vänta och se..

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Säljaren tycker att den andra budgivaren ska få veckan ut på sig att få fram dom prisuppgifter han vill ha. Är bra sugen på att säga att är inte budgivningen färdig på fredag så skiter vi i det.

Men eftersom vi ändå vill ha det så är det ingen bra idé. Däremot skulle jag ju kanske kunna säga till dom att vi inte kommer att kunna skriva papper och betala kontantinsatsen förrän efter nyår om budgivningen drar ut mer på tiden.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Säljaren tycker att den andra budgivaren ska få veckan ut på sig att få fram dom prisuppgifter han vill ha. Är bra sugen på att säga att är inte budgivningen färdig på fredag så skiter vi i det.

Men eftersom vi ändå vill ha det så är det ingen bra idé. Däremot skulle jag ju kanske kunna säga till dom att vi inte kommer att kunna skriva papper och betala kontantinsatsen förrän efter nyår om budgivningen drar ut mer på tiden.

:tummenupp Bra ide! Ni ska väl resa bort över Jul. :hihi

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Om det är Kyrkan som säljer så har de nog all tid i världen, det är ingen individ som behöver pengar in eller grundplåt till nästa boende.

Ta det lungt nu om du vill ha kåken, du kan inte styra budgivningen utan det är bara och hänga på o lägga in buden. I (stora) affärer skall man vara lugn och inte visa något utåt, ungefär som poker :)

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tro´t eller ej, men nu är budgivningen klar, vi ska skriva på i nästa vecka :)

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dom drog sig ur, så vi behövde bara lägga 10k över utgångspris.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Grattis!!
Själv lade jag över 1 miljon över utgångspris.... :dummer
Men jag är lika glad för det. När är det inflytt?

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ni har verkligen helt galna priser i Sthlm, men om du fick lägga så mkt över utgångspris känns det väll nästan som att det var ett lockpris till att börja med?

Vi har tänkt oss tillträde 1 Mars, vi har kvar radhuset till 1 April vilket skulle ge oss en månad till den viktigaste rusten (badrum, kök och vardagsrum) samt flytt. Jag skulle egentligen vilja vänta lite längre med tillträde för att slippa snön när vi rustar och flyttar, men vi ska gifta oss i början av Juni och enligt tjejen så måste vi tydligen lägga en massa tid på förberedelser inför det också.

Nu blir det till att börja prata på allvar med bankerna och se vem som kan ge oss bäst deal.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Allt är lockpriser här... Det är bara att gilla läget om man vill köpa något.
Men vi är glada ändå, det var trots allt ett bra pris för huset vi köpte.

Grattis till ditt köp!

En ide, låt frugan fixa bröllopet så kan du fixa huset, du kommer ändå inte att få vara med och bestämma (men hon kommer få dig att tro det). ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping