Behöver råd angående huslån vid köp av hus

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu är du ute på hal is. Det är fruktansvärt mycket problem med värmepumpar, bergvärme-pumpar är inte undantagna. Försäkringsbolagen har statistik på detta och där ser man en tydlig trend. Tror många som gör sina stora investeringar i bergvärme idag kommer bli besvikna när kompressorn rasar innan sin 10 års dag och det är så pass dyrt att byta den att de får köpa en ny värmepump, dock behöver de "bara" lägga 70k denna gången då de kan använda befintligt hål.

Okok. Jag backar :)
Syftade på att man inte behöver bry sig kring uppvärmningen av huset.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Satan vad billigt, jag köpte hus förra månaden i sthlm. Inte riktigt samma pengar, 900k låter nästan gratis.:3freak

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Allt är ju som bekant relativt, med tanke på hur mycket rust det är är jag inte villig att betala så mycket mer. Personligen har jag ingen förståelse för hur folk kan vara beredda att betala flera miljoner för hus i Sthlm som dessutom ofta behöver renoveras, bara för att sedan sitta timtal i bilköer till arbetet varje dag. Man kan ju inte ha varken tid eller pengar över till barnen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varsågod. Du har helt rätt att bo måste man. Men att renovera för att få det fräscht är fortfarande konsumtion. Men jag säger inte att det är fel att renovera. Håller själv på att renovera min lägenhet som jag lyckats köpa långt under värderingen.

Är du helt säker på att bergvärme är det bästa valet? Ett enkelt påstående är att man måste bo ganska långt upp i landet och ha höga värmekostnader för att bv ska löna sig. Det finns många alternativ att lösa husets uppvärmning med. Kom ihåg att bergvärme är lite utav en bubbla. Precis som bostadsmarknaden.

Att påstå att kök/badrumsrenovering är konsumtion är bara fånigt, det handlar om att underhålla ett hus. Man kan enkelt räkna upp de olika livslängderna för ett hus olika delar. Tak till exempel, ca 50-75år om du har tegeltak, 30-50 med tegel. Därmed inte sagt att det är kasst efter det alla gånger. Men att byta taket efter uppnådd livslängd är inte konsumtion, detsamma gäller så klart även för badrum.
Och alla lånar inte till att renovera men det är fortfarande inte konsumtion om man gör det.
Jag köpte kåk från -46 och byggde nytt badrum och är precis färdig med köket. Köket i mitt fall kan anses vara konsumtion däremot då jag kastade ut ett ca 10 år gammalt kök och byggde helt nytt men inget annat gick efter att jag hade gjort om planritningen. Dock har vi inte tagit några lån, men scenariot är fortfarande detsamma.

Och vad babblar du om bergvärme? Jag antar att du jobbar med det när du kastar ur dig det där? Jag stöter på det såpass mycket inom mitt yrke och VET att det inte är en bubbla, det är trots allt inte en ny teknik det rör sig om även om det har blivit förfinad på sistone.
Däremot har du rätt i att det inte passar i ett passivhus till exempel, det vore ju bara dumt. Men ligger man på runt 20kkWh/år och uppåt i värme så är det helt klart ett bra alternativ om man har vattenburet sedan tidigare. Alternativet är en vettig luft/vatten men kostnaden dem emellan är inte enorm och bergvärmeinstallation behöver inte kosta multum. Givetvis är det jobbigt om du behöver mycket foderrör innan du träffar berg då det är det som kostar.

Jag kan bara ta mig själv till exempel som ligger på ca 29kkWh/år i uppvärmning/tappvatten/ och jag har fjärrvärme. Jag betalar ca 92 öre/kWh och med en kostnad på ca 80k för bergvärmeinstallation så uppnås "pluseffekten" efter ca 7-8 år när man räknar in den fasta kostnaden för att vara ansluten till fjärrvärmenätet på ca 5000:-/år. Och jag bor inte speciellt långt upp i Sverige, kanske 2/5?

Och någon nämnde att det kostar att underhålla bergvärme. Klart som fan det gör, vilket uppvärmningsalternativ gör inte det? Visst, vedeldat system behöver man bara byta cirkulationspumpar på vart tionde år, 2st á 1200:- (700:- på Feltema) men där tillkommer sotningskostnader och sånt.
Slår du ut underhållskostnaden på bergvärme så är det inte dyrare än något annat alternativ som kostar lite i drift.

Till TS; Jag har bundit mina lån på en 3-årsperiod, just för att jag vill ha koll på läget. Jag har ungefär samma storlekar på lån men har allt i bottenlån från början då vi gick in med en del kontant vid köp samt att huset var värderat till 200k mer än vad vi gav så banken var lätt att förhandla med.

Men i ditt fall skulle jag satsa på rörligt det först året så att du har möjlighet att byta bank efter att du har känt på det ett år, och då har det ju hunnit hända lite mer också huset så då kan du lätt lägga om allt vid ett eventuellt bankbyte.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu är du ute på hal is. Det är fruktansvärt mycket problem med värmepumpar, bergvärme-pumpar är inte undantagna. Försäkringsbolagen har statistik på detta och där ser man en tydlig trend. Tror många som gör sina stora investeringar i bergvärme idag kommer bli besvikna när kompressorn rasar innan sin 10 års dag och det är så pass dyrt att byta den att de får köpa en ny värmepump, dock behöver de "bara" lägga 70k denna gången då de kan använda befintligt hål.

Nu är du väl ute och cyklar??

Kompressorbyte på min går på runt 15 tusen..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, för bövelen! UTBUD och efterfrågan heter det.

Ja precis! Nästan obegränsat utbud av pengar från bankerna i kombination med bankkundernas kreditvärdighet bestämmer priset. Men snaran har börjat strypas åt. Få har idag sparkapital på 300kkr för att bjuda 2 mille för en etta vilket rejält har minskat inflödet av nya torskar till pyramidspelet.
Snart kommer det antagligen amorteringskrav, samt kanske minskat ränteavdrag.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Att påstå att kök/badrumsrenovering är konsumtion är bara fånigt, det handlar om att underhålla ett hus. Man kan enkelt räkna upp de olika livslängderna för ett hus olika delar. Tak till exempel, ca 50-75år om du har tegeltak, 30-50 med tegel. Därmed inte sagt att det är kasst efter det alla gånger. Men att byta taket efter uppnådd livslängd är inte konsumtion, detsamma gäller så klart även för badrum.
Och alla lånar inte till att renovera men det är fortfarande inte konsumtion om man gör det.
Jag köpte kåk från -46 och byggde nytt badrum och är precis färdig med köket. Köket i mitt fall kan anses vara konsumtion däremot då jag kastade ut ett ca 10 år gammalt kök och byggde helt nytt men inget annat gick efter att jag hade gjort om planritningen. Dock har vi inte tagit några lån, men scenariot är fortfarande detsamma.

Och vad babblar du om bergvärme? Jag antar att du jobbar med det när du kastar ur dig det där? Jag stöter på det såpass mycket inom mitt yrke och VET att det inte är en bubbla, det är trots allt inte en ny teknik det rör sig om även om det har blivit förfinad på sistone.
Däremot har du rätt i att det inte passar i ett passivhus till exempel, det vore ju bara dumt. Men ligger man på runt 20kkWh/år och uppåt i värme så är det helt klart ett bra alternativ om man har vattenburet sedan tidigare. Alternativet är en vettig luft/vatten men kostnaden dem emellan är inte enorm och bergvärmeinstallation behöver inte kosta multum. Givetvis är det jobbigt om du behöver mycket foderrör innan du träffar berg då det är det som kostar.

Jag kan bara ta mig själv till exempel som ligger på ca 29kkWh/år i uppvärmning/tappvatten/ och jag har fjärrvärme. Jag betalar ca 92 öre/kWh och med en kostnad på ca 80k för bergvärmeinstallation så uppnås "pluseffekten" efter ca 7-8 år när man räknar in den fasta kostnaden för att vara ansluten till fjärrvärmenätet på ca 5000:-/år. Och jag bor inte speciellt långt upp i Sverige, kanske 2/5?

Och någon nämnde att det kostar att underhålla bergvärme. Klart som fan det gör, vilket uppvärmningsalternativ gör inte det? Visst, vedeldat system behöver man bara byta cirkulationspumpar på vart tionde år, 2st á 1200:- (700:- på Feltema) men där tillkommer sotningskostnader och sånt.
Slår du ut underhållskostnaden på bergvärme så är det inte dyrare än något annat alternativ som kostar lite i drift.

Till TS; Jag har bundit mina lån på en 3-årsperiod, just för att jag vill ha koll på läget. Jag har ungefär samma storlekar på lån men har allt i bottenlån från början då vi gick in med en del kontant vid köp samt att huset var värderat till 200k mer än vad vi gav så banken var lätt att förhandla med.

Men i ditt fall skulle jag satsa på rörligt det först året så att du har möjlighet att byta bank efter att du har känt på det ett år, och då har det ju hunnit hända lite mer också huset så då kan du lätt lägga om allt vid ett eventuellt bankbyte.

Nej jag säger inte att det är fel med bergvärme. Men jag hör ofta hur man nästan prisar hur bra bergvärme är vilket får det att låta som det är en lösning som passar alla.

Tacksamt för din del att du verkar ha nära till berget.

Om kompressorn går efter 15 år så verkar de flesta byta anläggningen. En rätt inställd maskin ska hålla väldigt länge. Synd att många företag inte tar tiden att verkligen optimera allt riktigt bra vid installation.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Satan vad billigt, jag köpte hus förra månaden i sthlm. Inte riktigt samma pengar, 900k låter nästan gratis.:3freak

900kkr är svindyrt ju!!! Mitt hus kostade 210kkr inklusive möbler. :D Skulle eg ha den som sommarstuga men nu är den för tillfället min enda bostad.

På tal om värmepumpar ovan så köpte jag en luftvärmepump för 5kkr, och jag räknar med att den ska ha betala sig före sommaren. Inte den bästa pumpen förstås men en med bättre COP sparar bara drygt 200 W och kostar 15 kkr vilket gör att de sista 10kkr skulle ha krävt en djäkla massa år att spara in och om en sådär 5-10 år när den här pumpen havererar så finns det nog ännu effektivare pumpar att köpa.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Då huset varit dagis tidigare sitter det riktigt fet ventilation i det samt nånting som jag tyckte mäklaren sa var en värmeväxlare? Hur som helst kostade den i dagsläget så mycket i drift att det inte var ekonomiskt försvarbart att köra med den, dessutom skulle tjejen nog aldrig gå med på att låta alla feta ventilationsrör sitta kvar.

Enligt han som varit vaktmästare på dagiset borde det gå att byta nån grej (ni hör hur insatt jag är va?) från direktverkande el till vattenburen värme, och detta skulle då göra anläggningen mer ekonomisk. Vettefan vad han menade faktiskt, men det var nån del på denna växlare man bytte isf.

Nu låg elkostnaden på totalt 31 000:-/år, vet ej om denna ventilation/värmeväxlare varit igång då men antar det då det varit ett dagis som har öppet ett par dagar i veckan.

Tvivlar på att det är lönt att hålla på med, nog bättre att köra med bara elpannan tills man kommit fram till vilket väremsystem som är bäst. Men tror ni att det går att sälja anläggningen som syns på bilden? Alternativt skänka bort den förutsatt att mottagaren plockar bort alla rör som är dragna i huset också?

75.jpg

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det var nog prylen som är precis till höger om väggbrytaren som man kunde byta ut isf, man ser att det går en kabel till den på bilden ovan.

Slänger upp en bild på hur ventilationen ser ut i huset också, riktigt osynlig..32.jpg

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Då huset varit dagis tidigare sitter det riktigt fet ventilation i det samt nånting som jag tyckte mäklaren sa var en värmeväxlare? Hur som helst kostade den i dagsläget så mycket i drift att det inte var ekonomiskt försvarbart att köra med den, dessutom skulle tjejen nog aldrig gå med på att låta alla feta ventilationsrör sitta kvar.

Enligt han som varit vaktmästare på dagiset borde det gå att byta nån grej (ni hör hur insatt jag är va?) från direktverkande el till vattenburen värme, och detta skulle då göra anläggningen mer ekonomisk. Vettefan vad han menade faktiskt, men det var nån del på denna växlare man bytte isf.

Nu låg elkostnaden på totalt 31 000:-/år, vet ej om denna ventilation/värmeväxlare varit igång då men antar det då det varit ett dagis som har öppet ett par dagar i veckan.

Tvivlar på att det är lönt att hålla på med, nog bättre att köra med bara elpannan tills man kommit fram till vilket väremsystem som är bäst. Men tror ni att det går att sälja anläggningen som syns på bilden? Alternativt skänka bort den förutsatt att mottagaren plockar bort alla rör som är dragna i huset också?

View attachment 374051

Nu är inte jag särskilt inne på ventilation. Men det är iaf en värmeväxlare. Ventilation måste du ha i huset. Istället för att kasta ut värmen från huset återanvänder du den energin att värma tilluften. Nu ser det där dock ut som en modell kraftigare som ska kunna hantera massa dagisbarn.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du? Den här värmeväxlaren är som sagt dimensionerad för riktigt stora lokaler och är tydligen inte heller särskilt ekonomisk. Att stoppa in den i ett garage på 70kvm där det primära målet är att sänka elkostnaden känns inte riktigt ändamålsenligt?

Det är väl en lackeringsverkstad om jag minns rätt och då fläktar han nog på ganska bra.

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250

Jag skrev inte att en kompressor kostar 70 lök utan en komplett värmepump, men även om du får en ny kompressor för 15' så hamnar du säkert på 25' när du räknar in arbetstiden innan du har den snurrande igen.
Vad jag ville komma till var att de inte på något vis är några evighetsmaskiner, många tvekar till att lägga så mycket pengar på sin "gamla" värmepump där man inte har garantier eller någon försäkring man kan nyttja utan väljer att byta hela skiten istället för att reparera den vid ett större haveri.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu när jag ändå har startat en tråd angående huset provar jag att fråga här istället för att öppna en annan tråd..

Vad är en rimlig timpenning för en snickare? Har aldrig anlitat någon och skulle vilja veta ungefär hur mycket man ska räkna med att betala, förstår att det är dyrare med snickare i Sthlm än i Piteå. I det här fallet är det Norduppland det gäller.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Det var nog prylen som är precis till höger om väggbrytaren som man kunde byta ut isf, man ser att det går en kabel till den på bilden ovan.

Slänger upp en bild på hur ventilationen ser ut i huset också, riktigt osynlig..View attachment 374055

Är inte elementet på bilden ett vattenelement? Om så, så har du ju redan vattenburet. Kan vara så att värmebatteriet som värmer upp tilluften är direktel. Du kan byta till ett vattenburet, kostnaden vet jag inte, kanske 10-20tusen. Du behöver lite rör, cirkulationspump och själva batteriet +arbetet. Jag har en likadan på mitt företag, jag tror att det kan låta lite väl mycket för att ha i hemmiljö.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu när jag ändå har startat en tråd angående huset provar jag att fråga här istället för att öppna en annan tråd..

Vad är en rimlig timpenning för en snickare? Har aldrig anlitat någon och skulle vilja veta ungefär hur mycket man ska räkna med att betala, förstår att det är dyrare med snickare i Sthlm än i Piteå. I det här fallet är det Norduppland det gäller.

En bra snickare med bra referenser får du nog pynta från 340:-/h ex moms och upp till 420:-/h ex moms. Allt beroende på jobb.
Jag tar 370:-/h ex moms vid badrumsbyggnation men nu har jag ett längre jobb med massvis med olika moment och då ligger jag på 330:-/h. Fasta priser är också en variant, allt beror på jobb och vem man anlitar.
Men vad du än gör så kolla ALLTID upp f-skatten så att det inte finns skatteskulder och dylikt och bergär ALLTID in referenser och se till att ringa upp upp dessa och ännu hellre, kolla in tidigare jobb på nära håll.
Och givetvis betalar du aldrig i förskott och de ska inte söka rotavdraget förrän du har godkänt fakturan.
Se till att få en orderbekräftelse på jobbet som ska utföras och vad som då ingår, tidsplan, materialinförskaffning etc.

Pm'a om du vill ha tips och råd vid senare tillfälle.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping