Varsågod. Du har helt rätt att bo måste man. Men att renovera för att få det fräscht är fortfarande konsumtion. Men jag säger inte att det är fel att renovera. Håller själv på att renovera min lägenhet som jag lyckats köpa långt under värderingen.
Är du helt säker på att bergvärme är det bästa valet? Ett enkelt påstående är att man måste bo ganska långt upp i landet och ha höga värmekostnader för att bv ska löna sig. Det finns många alternativ att lösa husets uppvärmning med. Kom ihåg att bergvärme är lite utav en bubbla. Precis som bostadsmarknaden.
Att påstå att kök/badrumsrenovering är konsumtion är bara fånigt, det handlar om att underhålla ett hus. Man kan enkelt räkna upp de olika livslängderna för ett hus olika delar. Tak till exempel, ca 50-75år om du har tegeltak, 30-50 med tegel. Därmed inte sagt att det är kasst efter det alla gånger. Men att byta taket efter uppnådd livslängd är inte konsumtion, detsamma gäller så klart även för badrum.
Och alla lånar inte till att renovera men det är fortfarande inte konsumtion om man gör det.
Jag köpte kåk från -46 och byggde nytt badrum och är precis färdig med köket. Köket i mitt fall kan anses vara konsumtion däremot då jag kastade ut ett ca 10 år gammalt kök och byggde helt nytt men inget annat gick efter att jag hade gjort om planritningen. Dock har vi inte tagit några lån, men scenariot är fortfarande detsamma.
Och vad babblar du om bergvärme? Jag antar att du jobbar med det när du kastar ur dig det där? Jag stöter på det såpass mycket inom mitt yrke och VET att det inte är en bubbla, det är trots allt inte en ny teknik det rör sig om även om det har blivit förfinad på sistone.
Däremot har du rätt i att det inte passar i ett passivhus till exempel, det vore ju bara dumt. Men ligger man på runt 20kkWh/år och uppåt i värme så är det helt klart ett bra alternativ om man har vattenburet sedan tidigare. Alternativet är en vettig luft/vatten men kostnaden dem emellan är inte enorm och bergvärmeinstallation behöver inte kosta multum. Givetvis är det jobbigt om du behöver mycket foderrör innan du träffar berg då det är det som kostar.
Jag kan bara ta mig själv till exempel som ligger på ca 29kkWh/år i uppvärmning/tappvatten/ och jag har fjärrvärme. Jag betalar ca 92 öre/kWh och med en kostnad på ca 80k för bergvärmeinstallation så uppnås "pluseffekten" efter ca 7-8 år när man räknar in den fasta kostnaden för att vara ansluten till fjärrvärmenätet på ca 5000:-/år. Och jag bor inte speciellt långt upp i Sverige, kanske 2/5?
Och någon nämnde att det kostar att underhålla bergvärme. Klart som fan det gör, vilket uppvärmningsalternativ gör inte det? Visst, vedeldat system behöver man bara byta cirkulationspumpar på vart tionde år, 2st á 1200:- (700:- på Feltema) men där tillkommer sotningskostnader och sånt.
Slår du ut underhållskostnaden på bergvärme så är det inte dyrare än något annat alternativ som kostar lite i drift.
Till TS; Jag har bundit mina lån på en 3-årsperiod, just för att jag vill ha koll på läget. Jag har ungefär samma storlekar på lån men har allt i bottenlån från början då vi gick in med en del kontant vid köp samt att huset var värderat till 200k mer än vad vi gav så banken var lätt att förhandla med.
Men i ditt fall skulle jag satsa på rörligt det först året så att du har möjlighet att byta bank efter att du har känt på det ett år, och då har det ju hunnit hända lite mer också huset så då kan du lätt lägga om allt vid ett eventuellt bankbyte.