Behöver råd angående huslån vid köp av hus

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Om allt går som planerat köper vi förhoppningsvis ett hus inom en månad. Det är med andra ord högaktuellt för mig att försöka få så bra villkor som möjligt av bankerna och jag skulle gärna ta emot tips från er här på forumet som varit i samma situation.

Dessa är förutsättningarna:

Huset är byggt 1980, betongplatta och vattenburen värme med elpanna. 154kvm boyta och 78kvm biarea.
Förhoppningsvis landar huset på ca 900 000:-. Med tanke på att det är en hel del renoveringsbehov kan det anses mycket, men i det område vi bor är folk helt galna när det gäller huspriser. Det finns massor med småbarnsfamiljer som bevisligen är beredda att leva på knäckebröd o vatten för att kunna köpa ett hus, så fort det kommer ut något på över 140kvm som inte är ett ruckel så säljs det direkt för 1,6-2,4 miljoner. Då är det ändå hus som i regel behöver en hel del renoveringar för att bli fräscha.

Detta gör att vi kan lägga 500 - 600 000:- på renovering och ändå komma billigt undan, det hus vi är intresserade av skulle säljas för minimum 1,7 milj (troligen närmare 2) om det annonserades ut färdigrenoverat. Jag har stenkoll på huspriserna här och har detaljgranskat försäljningspriserna dom senaste 7-8 åren, så detta är jag säker på.

Vi har ett lån på 50k idag och inga nyttjade krediter, bor i hyresradhus. Båda har fast anställning och vår gemensamma inkomst ligger nog en bit över medel i vår kommun. Vi har Swedbank i dagsläget men gillar dom inte, de få gånger jag är inne på banken (max 1 gång/år) har jag fått riktigt tråkigt bemötande. Så vi blir mer än gärna helkund hos någon annan trevlig bank, d v s pensionssparande, försäkringar, lönekonton, sparkonton osv...

Jag fick en kalkyl från länsförsäkringar idag som såg ut så här:

Huspris 900 000:
15% kontantinsats 135 000:-
675 000:- bundet på 3år med 2,99% ränta
90 000:- rörligt med 4,90% ränta

Renoveringslån på 350 000:- med 5,50% ränta (för de renoveringar som vi planerar genomföra första året)

Vad tror ni är rimliga nivåer att få ner räntan till på dom olika delarna? Går det att förhandla bort delen med 4,90% ränta helt? Antar att det är en form av topplån. När det gäller bottenlånet är jag lite trygghetsnarkoman och tar hellre lite högre ränta för att veta exakt vilken kostnad jag har i 6-7år framöver, speciellt nu när räntorna ändå är så låga.

Vilka argument kan jag använda i förhandlingen om räntan? (förutom dom uppenbara: inkomst, andra banker, fast anställning, kan bli helkunder..)

Alla tips och råd är välkomna :) Givetvis ska jag kolla med andra banker också för att se vad dom kan erbjuda.

Förhandla om marginalen på bolånet. Det är skillnaden mellan utlåningsränta och bankens finansieringskostnader. Sista åren har bankerna höjt sina marginaler rätt rejält. Höjningen motiveras inte av bankens ökade finansieringskostnader.

Ta in anbud från ett flertal banker. Jämför dem med varandra och var inte rädd att gå tillbaka till din gamla bank och hör om de kan matcha en eventuell konkurrents lägre bud för att få behålla dig som kund.

Se till att vara väl förberedd när du ger dig in i förhandling. Det finns helt klart pengar att tjäna på att vara tuff och ställa krav tillbaka. Det är du som är kund. Glöm aldrig det! Många gånger är folk alldeles för godtrogna när de går in till sin bank med mössan i handen.

Asså, 675k i huslån är ju, ehummm, inte så mycket. Här i stan lånar folk >4M
Räntorna är på väg ned dessutom.

Så, oavsett vilken bank du väljer kommer det skilja en hundring eller två upp eller ned, och det kan du väl leva med?

Gå in på SvD.se och sök på räntekartan. Där har typ 30000 pers postat sina räntevillkor så där får du en rimlig bild av vad andra fått för villkor.
Man kan sortera på postnummer, bank, bindningstid osv.

Så, oavsett vilken bank du väljer kommer det skilja en hundring eller två upp eller ned, och det kan du väl leva med?

Kan bara hålla med, de där lånesummorna var inte så mycket att oroa sig för direkt.

Det kanske inte är mycket är mkt i jämförelse. Men det är en summa som är möjlig att betala tillbaka. Vad ska lånet gå till? Är det konsumtion likt nytt kök, badrum? Ett lån för konsumtion är aldrig bra, särskilt med så lite säkerhet 15 procent. Vid sjunkande priser står du med ett lån som överstiger det sk. värdet på huset. Oavsett om du binder lånet betyder det ingenting om bostadsmarknaden tvärvänder. En trygghetnarkoman ser till att göra sig fri från skuld.

Ett tips är att byta bank, gick från svidbank till HB när vi köpte hus och lyckades förhandla till oss bra villkor. Enligt sägnen funkar det bättre än att hota den nuvarande banken med anbud från konkurrenter.

Renoveringsdelen borde man väl kunna förbättra, höjer man värdet på huset kan väl allt bakas som bottenlån?

Nej, visst är det inte så mycket pengar att prata om. Men det är ändå onödigt att betala mer än vi måste..

Renoveringslånet kommer att gå till toalett, kök och bergvärme. Inga svindyra materialval i kök och på toalett, har två småbarn så grejerna slits rejält. Har dessutom haft ett hus tidigare och är inte sugen på att plöja ner lika mycket pengar på sånt igen. Fräscht och funktionellt är ledordet vid renoveringen.

Efter första året och ovanstående renoveringar gör vi en ny värdering och bakar in renoveringslånet i vanliga huslånet.

Tack för att du informerar just mig.

Nu är det ju inte ett konsumtionslån, utan han köper ett billigt hus som behöver renoveras en aning för att nå upp till samma standard som de kringliggande kåkarna som går för >2M. När han genomfört de här renoveringsarbetena kan han förmodligen få en bättre värdering på kåken och på så sätt sänka sina räntekostnader. Helt rätt tänkt. Bo måste man.

En trygghetsnarkoman bor i nån tjack-lya i förorten och tar inte upp några lån alls, på bekostnad av sin livskvalitet.

Det kanske inte är mycket är mkt i jämförelse. Men det är en summa som är möjlig att betala tillbaka. Vad ska lånet gå till? Är det konsumtion likt nytt kök, badrum? Ett lån för konsumtion är aldrig bra, särskilt med så lite säkerhet 15 procent. Vid sjunkande priser står du med ett lån som överstiger det sk. värdet på huset. Oavsett om du binder lånet betyder det ingenting om bostadsmarknaden tvärvänder. En trygghetnarkoman ser till att göra sig fri från skuld.

Tack för att du informerar just mig.

Nu är det ju inte ett konsumtionslån, utan han köper ett billigt hus som behöver renoveras en aning för att nå upp till samma standard som de kringliggande kåkarna som går för >2M. När han genomfört de här renoveringsarbetena kan han förmodligen få en bättre värdering på kåken och på så sätt sänka sina räntekostnader. Helt rätt tänkt. Bo måste man.

En trygghetsnarkoman bor i nån tjack-lya i förorten och tar inte upp några lån alls, på bekostnad av sin livskvalitet.

Varsågod. Du har helt rätt att bo måste man. Men att renovera för att få det fräscht är fortfarande konsumtion. Men jag säger inte att det är fel att renovera. Håller själv på att renovera min lägenhet som jag lyckats köpa långt under värderingen.

Är du helt säker på att bergvärme är det bästa valet? Ett enkelt påstående är att man måste bo ganska långt upp i landet och ha höga värmekostnader för att bv ska löna sig. Det finns många alternativ att lösa husets uppvärmning med. Kom ihåg att bergvärme är lite utav en bubbla. Precis som bostadsmarknaden.

Och hur långt ner räknar du med att dom ska sjunka?

Som jag ser då så visst har du sannolikt rätt på kort sikt men på längre sikt har vi redan idag historiskt låga räntor och neråt är gränsen 0% ränta. dvs räntan kan teoretiskt sjunka 3 % i en högst hypotetisk värld.
Men uppåt finns ingen gräns. Och du behöver inte gå så många år bakåt i tiden för att hitta 6% bostadsräntor. Och går du 20 år bakåt i tiden hittar du 4 gånger så höga räntor, 12 %.

Och det är nog bara en tidsfråga innan den höga inflationen i tillväxtländerna börjar driva på kostnaderna även i Sverige...

Last edited:
...Nu är det ju inte ett konsumtionslån...

...Bo måste man...

Det finns bara två sorters inköp man kan göra, det ena är en investering och investeringar kännetecknas av att dom ger en avkastning och desto större investering man gör desto högre avkastning ger det. Allt annat är konsumtion. Att bo är därmed konsumtion.
Några hoppas på värdestegringar på sina bostäder men det är spekulation.

Köper däremot en fastighet för att hyra ut så är det vanligen en investering. Dock finns ju undantaget där inköpspriset och kostnaderna är på sådana nivåer att hyresintäkterna inte täcker kostnaderna. Några kallar även detta en investeringen under förevändningen att bostäder stiger i värde. Så sades även i början på 90-talet och träden växte inte till himlen den gången heller. Idag har dessa teorier i många fall återtagits för att motivera priset på fastigheter vilket tyder på att vi av historein ingenting lärt. Som vanligt...

Definiera livskvalitet? Att tvingas använda alla sina inkomster till bostaden, lyxa till med blodpudding på söndagarna och nöjet man har råd med är tvn? Eller att ha en billig bostad och kunna äta och dricka vad man vill, roa sig med de nöjen man önskar?

Ställ bankerna mot varandra. Swedbank ville lägga 80K som topplån för min del, tyckte det var en dålig idé så jag kollade med Handelsbanken som la rubbet på bottenlån. Är numera bolånekund hos Handelsbanken, tragiskt med tanke på att jag varit kund på Swedbank sen jag var typ 13 år gammal :gnissla

Varsågod. Du har helt rätt att bo måste man. Men att renovera för att få det fräscht är fortfarande konsumtion. Men jag säger inte att det är fel att renovera. Håller själv på att renovera min lägenhet som jag lyckats köpa långt under värderingen.

Är du helt säker på att bergvärme är det bästa valet? Ett enkelt påstående är att man måste bo ganska långt upp i landet och ha höga värmekostnader för att bv ska löna sig. Det finns många alternativ att lösa husets uppvärmning med. Kom ihåg att bergvärme är lite utav en bubbla. Precis som bostadsmarknaden.

Jag håller inte med om att det är konsumtion i det här fallet. Konsumtion är det om man river ut ett helt ok kök för att sätta in ett nytt. I det här fallet har TS köpt ett sjabbigt hus för 1M mindre än en "fräsch" kåk i samma område och är mer eller mindre tvungen att renovera för att det skall vara ok att bo där. Så tolkar jag det iaf.

I ett nytt hus är bergvärme overkill eftersom det skulle ta lååång tid att räkna hem den. Men igen, bergvärme kostar max 300k, sen slipper man bry sig.

För ett välisolerat hus (utan för mycket fönster) räcker det oftast med en luftvärmepump, typ Nibe Fighter eller nåt i den stilen för en tredjedel av kostnaden.

Beträffande bostadsbubblan så har det flaggats för den i 10 år nu. Oftast av folk som bor i hyresrätter eller i små BR. Kolla alla inläggen på DI tex. De flesta som gafflar om bostadsbubblan är såna som inte vågade ta chansen och köpa sig ett objekt. Jag har inte sett mycket av någon bubbla de senaste fem åren, trots att media rapporterar sig varma. Sålde nyss en lya för MASSOR mer än jag köpte den för.

Bubbla? Tillgång och efterfrågan heter det. Just nu är efterfrågan (iaf i Sthlm) mycket högre än tillgången, så de höga priserna kommer hålla i sig långt efter det att marknaden (eventuellt) fått för sig att vänta.

Ställ bankerna mot varandra. Swedbank ville lägga 80K som topplån för min del, tyckte det var en dålig idé så jag kollade med Handelsbanken som la rubbet på bottenlån. Är numera bolånekund hos Handelsbanken, tragiskt med tanke på att jag varit kund på Swedbank sen jag var typ 13 år gammal :gnissla

Aha. Jag bytte från Handelsbanken till Swedbank jag :)

Jag håller inte med om att det är konsumtion i det här fallet. Konsumtion är det om man river ut ett helt ok kök för att sätta in ett nytt. I det här fallet har TS köpt ett sjabbigt hus för 1M mindre än en "fräsch" kåk i samma område och är mer eller mindre tvungen att renovera för att det skall vara ok att bo där. Så tolkar jag det iaf.

I ett nytt hus är bergvärme overkill eftersom det skulle ta lååång tid att räkna hem den. Men igen, bergvärme kostar max 300k, sen slipper man bry sig.

För ett välisolerat hus (utan för mycket fönster) räcker det oftast med en luftvärmepump, typ Nibe Fighter eller nåt i den stilen för en tredjedel av kostnaden.

Beträffande bostadsbubblan så har det flaggats för den i 10 år nu. Oftast av folk som bor i hyresrätter eller i små BR. Kolla alla inläggen på DI tex. De flesta som gafflar om bostadsbubblan är såna som inte vågade ta chansen och köpa sig ett objekt. Jag har inte sett mycket av någon bubbla de senaste fem åren, trots att media rapporterar sig varma. Sålde nyss en lya för MASSOR mer än jag köpte den för.

Bubbla? Tillgång och efterfrågan heter det. Just nu är efterfrågan (iaf i Sthlm) mycket högre än tillgången, så de höga priserna kommer hålla i sig långt efter det att marknaden (eventuellt) fått för sig att vänta.

I ett nytt/nybyggt hus (dvs välisolerat vilket ställer krav på högre ventilation) så hade jag utan tvekan valt något ftx-aggregat som återvinner värmeenergin i husets frånluft mycket bättre än någon frånluftvärmepump. Och sedan som komplement någon typ av vattenburet system beroende på var i landet man bor och hur ens boende ser ut. Bergvärme är inte bra för alla är egentligen det jag vill ha sagt.

Vi har en bostadsbubbla. Tillgång och efterfrågan påverkar, självklart. Men den största anledningar är tillgången på billiga krediter. Hur många som tar ett lån räknar framför allt på vad månadskostnaden blir? De flesta skulle jag vilja säga. Sätta sig i skuld för livet verkar vara vår tids melodi.

Bara för att det är en bubbla behöver den inte spricka. Den kommer att pysa långsamt allt efter vi blir fattigare. :)

Nu är du ute på hal is. Det är fruktansvärt mycket problem med värmepumpar, bergvärme-pumpar är inte undantagna. Försäkringsbolagen har statistik på detta och där ser man en tydlig trend. Tror många som gör sina stora investeringar i bergvärme idag kommer bli besvikna när kompressorn rasar innan sin 10 års dag och det är så pass dyrt att byta den att de får köpa en ny värmepump, dock behöver de "bara" lägga 70k denna gången då de kan använda befintligt hål.

Aha, det där var intressant. Att bli av med topplånet är alltså fullt möjligt, det låter bra.
Huruvida kök, badrum och sånt är konsumtionslån eller inte är oväsentligt för min del, det ska rustas och vi behöver låna dessa pengar.

När det kommer till uppvärmning så var det enklast att skriva bergvärme. Det är inte alls säkert att det blir just det, men vi installerade det i förra huset och var mycket nöjda. Kostnaden brukar ligga på runt 150k här omkring, installerat och klart.

Nu har det varit en spekulant till och tittat på huset ikväll, så det blir intressant att höra vad mäklaren har att säga imorgon...

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick