beroende, sjukdom eller inte?

Ska beroende klassas som en sjukdom?


  • Antal röstningar
    0

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
..återigen.. Det är en annan diskussion. Denna diskussion rör frågan om beroenden kan vara sjukdom.

Den där "skuld-diskussionen" som huvuddelen av er ägnar er åt är en helt annan diskussion.
Starta en "skuld-tråd" där ni diskuterar just:
Ska GR få vård om han bränner av vägen under en av sina filminspelningar?
Skall rökaren få vård för sin självförvållade lungcancer?
Skall fettisen få diabetesvård då han själv valt att proppa fel föda konstant..?
Skall alkisen vårdas trots att det är hon som valt att svepa en BiB varje helg.

Enkla svar.. Straffskatta cigg (redan gjort), straffskatta ohälsosam mat (helst i överkant för att subventionera bra alternativ (jag har aldrig sagt nåt så sossigt i hela mitt liv)), GR betalar per definition försäkring för sig genom alla oss andra mini:GRs (inför frivillig GPS för de som kör lugnt (får se hur många som vill ha det?))

Alkisen är den svåra.. Svårt att börja sätta en progressiv skatt i paritet till drucken mängd etc.. Hmmm :va


Skuldfrågan är btw högst relevant. Det handlar inte om orsak, utan om huruvida vi ska betrakta alla konsekvenser som sjukdomar eller ej!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
..återigen.. Det är en annan diskussion. Denna diskussion rör frågan om beroenden kan vara sjukdom.

Den där "skuld-diskussionen" som huvuddelen av er ägnar er åt är en helt annan diskussion.
Starta en "skuld-tråd" där ni diskuterar just:
Ska GR få vård om han bränner av vägen under en av sina filminspelningar?
Skall rökaren få vård för sin självförvållade lungcancer?
Skall fettisen få diabetesvård då han själv valt att proppa fel föda konstant..?
Skall alkisen vårdas trots att det är hon som valt att svepa en BiB varje helg.

Men det är ju ingen annan än du som pratar om det.
Vi andra pratar om ögonblicket när man gör ett aktivt val ta eller inte ta då man i grund och botten vet att kroppen skapar ett beroende av substansen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Xakt!

Att välja att bli sjuk

Man väljer ju inte att bli sjuk?!

I början kan man ju bruka det mesta utan att bli sjuk. De flesta av oss brukar alkohol hela vårt vuxna liv utan att bli sjuka och utan att missbruka.
Däremot övergår det ibland i ett sjukdomstillstånd, beroendet, som gör att det där fria och aktiva valet inte längre är något fritt och aktivt val utan ett symptom av sjukdomen som leder till att man inte bara brukar utan dessuom missbrukar...

Jaha, och vem bryr sig om vad du tycker?

Du är ju fan helt anal.. Sätt dig på en bratwurst, hjälper säkert..

Det är så mysigt med människor som kan argumentera och som tål en diskussion. :pannkyss


Pilutta dig lixom!
lipar.gif
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man väljer ju inte att bli sjuk?!

I början kan man ju bruka det mesta utan att bli sjuk. De flesta av oss brukar alkohol hela vårt vuxna liv utan att bli sjuka och utan att missbruka.


Jag sitter förmodligen på en skev gen nånstans när det gäller missbruk.. Men jag känner det, jag vet när jag inte längre blir sugen på en kall utan är sugen på att dämpa suget.. Då är det 2 vita veckor även om det är sommar och semester! Så är det bara..

Nu har det inte hänt på flera år sen en partyresa som gick överstyr och skapade en brutal medvetenhet om det här.. men det finns där.

Och det är kanske pudelns kärna.. Eftersom jag vet att jag är svag på det här så skulle jag aldrig ens tänka tanken på att testa något tungt, för jag skulle förmodligen bli torsk dirreckt! Mitt liv = mitt val!

Jag har förståelse för de som super ner sig efter att förlora sin familj i en olycka etc. Jag förstår att unga fastnar i drogträsket om de växt upp med missbrukarföräldrar och skit omkring sig, men det är likförbannat ett val.

Även om jag är en relativt stark anhängare av behaviorismen så kan man inte kalla det sjukdom så fort någon upplevt något som driver dem till dumma val i livet!
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Skuldfrågan är btw högst relevant. Det handlar inte om orsak, utan om huruvida vi ska betrakta alla konsekvenser som sjukdomar eller ej!

Precis.. skuldfråga är förmodligen väldigt relevant.

Instinktivt vill jag inte klassa beroende som sjukdom och som många redan påtalat så kan orsaken till en sjukdom vara både självförvållande och påtvingad.

Men per definition... vad ÄR egentligen en sjukdom? Vilka "kriterier" används när det bestäms om något ska klassas som en sjukdom? Forskare och andra lärda kan väl inte godtyckligt bara släga ur sig på nåt möte att "...nu säger vi att spelmissbruk är en sjukdom, e allihopa me på de??"
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Har man en vettig självkänsla, normal IQ och är allmänt stark psykologiskt sett så undviker man att förkasta sitt liv.

O dom som inte uppfyller detta låter vi stenas till döds?

Till ämnet.
Jag har betydligt mer sympati med lilla Olle 9 år som fått svårbehandlad cancer än Åke 53 som är olycklig o inte klarar sluta supa sönder sig dag efter dag.
Men det förändrar ju inte att dom både två är djupt intrasslade i ett sjukdomstillstånd, självförvållat eller inte.

Även om jag är en relativt stark anhängare av behaviorismen så kan man inte kalla det sjukdom så fort någon upplevt något som driver dem till dumma val i livet!

Nu är det inte säkert just du menar så, men när man läser detta stycke så är det lätt att tolka det som att det måste vara synd om folk som blivit sjuka? Vilket man lätt kan urläsa ur många människors åsikter i frågan.

Jag förstår inte ens vad det har med saken att göra.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har betydligt mer sympati med lilla Olle 9 år som fått svårbehandlad cancer än Åke 53 som är olycklig o inte klarar sluta supa sönder sig dag efter dag.
Men det förändrar ju inte att dom både två är djupt intrasslade i ett sjukdomstillstånd, självförvållat eller inte.
:tummenupp
...och eftersom du sammanfattar det så bra behöver jag inte lägga ner mer krut i denna diskusion. Tackar och bockar. wannagofast tackar nog oxå! :)
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Beror helt på vad för beroende vi pratar om.

Drogberoende skulle jag nästan vilja säga blir en sjukdom eftersom drogerna på kemisk väg gör kroppen beroende av droger, utan droger mår knarkaren dåligt och man kan tom dö om man slutar abrubt efter ett långt missbruk (beroende på drog såklart)

Men när det gäller spelberoende... inte en chans eftersom det inte påverkar kroppen, det gäller helt enkelt att inte ta vägen förbi travbanan eller spelhallen och inte logga in på pokerstars efter jobbet !


Sen har vi ju fettona... all mat vi äter innehåller SOCKER.. japp tom BIFFEN du köpte eller flintasteken innehåller MASSVIS med socker.
Som ni vet är socker beroendeframkallande, många människor lider av sockerberoende idag, de föds upp med det och sitter i vissa fall hela livet.
Varför pumpas det in socker i all mat... jo såklart för man äter MER då.

Och sen kan det diskuteras om gener orsakar feettmna, själv anser jag att det är skitsnack. Fett är inget annat än lagrad energi, energi kan inte försvinna.
DVS: stoppar du i dig mer energi än vad kroppen gör av med lagras den först som glykogen, när det är fullt lagras energin som FETT.
Tjockisar som skyller på gener och "ligger i släkten" osv och sånt skitsnack, men efter en magsäcks operation så blir de smala på bara några månader. Och vad gör magsäcksoperationen... jo allt den gör är att krympa magsäcken så fettot inte kan fortsätta sitta och gluffsa i sig margarin längre, BINGO!

Nån klok snybbe sa "The human mind is set for addiction" och det stämmer nog, blir själv lätt beroende, tex socker, dataspel sitter själv gluffsar i mig en plopp nu, varför gör jag det? Är det för att jag tycker det är gott, är hungrig eller är det helt enkelt för att jag ätit socker sen jag slutade amma ?

popcorn:
 

FreddaGädda

Guest
I helvete att det är en sjukdom.

Argument överflödigt.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Är lungcancer bara en sjukdom ifall man inte röker?

Hur kan ett aktivt val ändra klassningen på vad som är en sjukdom?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jag tycker personligen inte att själva beroendet är en sjukdom, då att ha själva beroendet i sig inte är skadligt för kroppen (svårt att förklara hur jag menar och jag inser att det vid en första anblick ser konstigt ut).

allt beror på vilken substans man "väljer" att missbruka, till exempel är heroin i sig inte skadligt för kroppen, det är livsstilen som ofta följer med som är skadligt (visst det är säkert tungt på psyket) dock räknas heroinberoende som ett "fysiskt" beroende i stil med nikotin.
sen har vi substanser som t3 och insulin (insulin har fler användningsområden än att behandla diabetiker). ett "beroende" av t3 kommer från missbruket i sig, detta då missbruk av t3 stör kroppens egen förmåga att skapa det naturligt, detta anser jag vara ett "riktigt" beroende då man måste ha substansen för att klara sig. insulin är i princip samma sak, om man missbrukar det så kommer du (vid långvarigt och kraftigt missbruk)rubba bukspottskörtelns produktion av insulin för evigt vilket gör dig till en diabetiker, solklart fall på beoende skapat av missbruk.

missbruk av amfetamin är i sig inte heller skadligt på kroppen (okej du kan dra på dig ett elakt fall av hjärtstillestånd) amfetaminmissbruk rubbar inte kroppen i det långa loppet, visst missbrukaren kommer att ha väldigt låga dopamin nivåer när han går av men detta återhämtar sig, därför tycker jag inte det kan räknas som ett beroende då kroppen återhämtar sig.

(i fallet om heroin är jag kluven till om beroendet är en sjukdom eller inte)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men för helvete...

Är det mer än två månader sedan det fastslogs att det var en sjukdom att vara hårdrockare.
Han blev väl långtidssjukriven/sjukpensionerad/jobbade med bidrag, den stackars hårdrocksmissbrukaren... *suck*
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Frågan är väl ändå om benägenheten att dra på sig ett beroende är en sjukdom eller inte. Inte beroendet av drogen/spelandet/whatever, utan att vissa personer helt enkelt från födseln har lättare än andra att dra på sig ett beroende. Om man då tycker att han/hon ändå ska stå emot är ju en annan diskussion.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Du kan inte välja att vara frisk om du skulle lida av en sjukdom.

Just därför skulle jag inte vilja klassa beroende som en sjukdom. Däremot vill jag påpeka för folk att om de inte haft ett beroende så ska dom inte vara så snabba att döma människor som har råkat skaffa sig ett genom att säga att det är ju bara att sluta.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Frågan är väl ändå om benägenheten att dra på sig ett beroende är en sjukdom eller inte.

Jag röstade NEJ i pollen men helt enkelt är det inte. Jag tror som ovan, att benägenheten att dra på sig ett beroende är olika hos olika människor.

Jag tar mig själv som exempel som har sjukt svårt att skapa ett beroende - även när det gäller tyngre grejjer. Rökte aktivt i ett halvår, ett paket om dagen ungefär och la ifrån mig det från en dag till en annan. Visst tycker jag fortfarande det är gott att ta en cigg ibland och nån gång trillar jag dit men mer än ett paket köper jag aldrig. Samma sak med snus. Fast det beroendet blev lite hårdare att bli av med. Dock var det aldrig tal om att gå och köpa en dosa, så sugen var jag inte.

Sen har jag en bekant som snusade en dosa på två dagar (har jag för mig) och hade abstinens tredje dagen. Han snusar fortfarande kan tilläggas. Han är själv medveten om 'problemet' och provar därav inte andra substanser.

Jag tror att det hela sitter i generna - har man lätt att bli beroende så kan man bli beroende av vad som helst. World of Warcraft, heroin, bilmeck, tv-serier, snöbollkrig, you name it. Så till slut kanske jag egentligen borde röstat JA i pollen. :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top