1994 just hemflyttad från 11års exil i So Califiornia med bland annat en XR750 utan lysen och broms fram men reggad i det skicket med nummerplåt med färsk "tag" , dessutom är jag Amerikansk medborgare och har giltigt California körkort med Beverly Hills adress och av någon anledning passet i fickan, dessutom har jag ett väldigt o-Svenskt efternamn. OK så det var första lördagen i Juni och då vet alla att det är Custom Bike Show i Norrtälje, lite sent ute och det gick nog ganska fort (med duktigt med muller) förbi Alfa Romeo i Albano där jag tyckte det stog en Polishoj men inte helt säker, drar på i böjarna under Roslagsbanan och förbi Univeritetskorset precis när det slår om till rött, växlade ner för att hinna över och nosen lättade, uppför backen och när jag passerar Naturhistoriska Museet så formligen flyger det en Polishoj upp jämte och fan va han vinkade, rullar in till sidan men håller på att klippa hans hoj när han svänger in framför mig och slår på hejdarna, bakbroms funkar inte 100 då så jag blev tvungen att gå ut och om honom och stanna en bit framför, nu kommer han (Tommy) springade helt vansinning!!!!!! Jag tar av hjälmen (en sån där som Peter Fonda hade i Easy Rider), han skriker något, jag höjer handen för att han ska vänta medan jag tar ur öronpropparna då trode jag han skulle explodera!!! han är nu duktigt irriterad och börjag förklara både det ena & andra för mig, jag plockar lugnt upp "licence, insurance and registration" sträcker över det och ser frågande ut???? Sorry Officer I don't speak any Swedish, you have to speak English, herrejävlar va arg han nu var för hans Engelska var lika obefintlig som min Svenska, han fick 0 kontakt med mig som bara ryckte på axlarna och såg frågande ut, han gick tillbaka till sin hoj och försökte få förstärkning som talade Engelska, jag hörde inte hela konversationen men gald lät han inte, han kommer tillbaka med mina papper och bara skakar på huvudet och grymtar något, jag tar mina papper och önskar honom have a good day Officer och drar vidare till Norrtälje....
På vägen hem så har Polisen satt upp en stor spärr vid Kårsta och där är även Tommy, jag rullar in tillsammans med ett gäng Sofia Hogs, han får syn på mig och sätter av rakt mot mig och grabbar tag i en yngre kollega på vägen, jag säger Hello again Officer, twice in one day, can you belive that , han får med hjälp av kollegan (vars Engelska är under all kritik) ur sig sin ilska och ska bötfälla mig för i princip allt som han kan, kollegan kollar mina papper och att allt är som det ska och menar att dom nog inte kan göra så mycket då allt är som det ska och jar är turist i Sverige och bosatt i Beverly Hills, Tommy säger då tror han att det är nåt jävla tv-program han lever i???, ett befäl kommer över och konstaterar att dom inte kan göra så mycket mer än låta mig åka. Jag träffar sedan honom ett par gånger under sommaren och är alltid artig och hälsar med ett leende.....
DP says: Har sedan dess aldrig råkat ut för honom igen....