Nysse skrev:
Jag citerar Teddys tidigare inlägg som jag håller med om:
Missförstå mig inte nu. Det är jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättesynd om alla sporthojsägare som får sina hojar snodda, jag sympatiserar verkligen med dem och deras förlust. Tjuvar är bajs och polisen kan säkert göra ett bättre jobb i vissa fall. MEN! Bara för att man är den som blir drabbad betyder det inte att man själv undgår att bära en del av ansvaret. Jag kan inte förså hur man kan ställa en GSXR1000 -02 på öppen gata över natten fastlåst endast med skivbromslås eller kättingar och hänglås. Det är som att be om problem. Visst, tjuvar borde inte finnas men nu finns de och de kommer alltid att finnas, de har funnits i alla tider. Dyra hojar borde förvaras bakom lås och bom varje sekund de inte används. Har man inte möjlighet att förvara sin dyrgrip på ett säkert sätt bör man allvarligt överväga att skaffa en, om inte annat för försäkringspremiernas skull.
Slut citat.
/
Man kan alltid göra det lättare eller svårare för tjyvgubben att sno ens prylar, men man ska aldrig, A-L-D-R-I-G skuldbelägga sig själv för att någon annan inte kan hålla fingrarna i styr. Många som blir misshandlade ute på gatan och får men blir ofta skygga och skuldbelägger sig själva för att de gick hem istället för att ta taxi.
Detta är sorgligt och jag anser att den samhällsstruktur vi allt mer går mot bidrar till ett sådant samhälle. Förr i tiden stal en tjuv något för att han verkliggen behövde det, tex mat. Det fanns en respekt hos tjuvarna, en stor portion mänsklighet bakom. Men nu för tiden begås väldigt många brott som våldsmannen är helt likgiltig inför.
Stora samhällsapparater som bortser från individen och bara ser livet som en process är farliga! Om jag ska bli mer politisk så anser jag att S har överlevt sig själva. De har blivit för starka och gått för långt. Lika som Brukspatronerna skodde sig på arbetarna så är vi nu på väg mot ett arbetarparadis med ett fåtal stora företag som enkelt kan kontrolleras.
Nu håller dessa arbetstillfällen att flyttas utomlands och om inte dessa jobb ersätts med nya jobb, så kommer samhället att bli som ett samhälle i USA.
Samhället i fråga hade en fabrik där i stort sett alla jobbade, men sedan en dag så la fabriken ner. Kriminaliteten ökade lavinartat och myndigheterna bestämde därför att man skulle uppföra ett fängelse på orten. Kontentan blev att hälften av invånarna jobbade som vakter medan den andra halvan blev fängelsets kunder.
Att rösta blankt anser jag bara är ett resignerande, vi måste få in nya krafter och idéer i politiken. Sossarna har blivit maktfullkomliga och tappat gnistan. De saknar engagemang. Är man nöjd med att försöka se till att de arbetslösa får det bra och stannar där. Då är det som att försöka bota symptomen istället för sjukdomen.
Pengar är den starkaste drivkraften, det ser vi ju hur energiska inbrottsstjuvarna kan vara. De är inte några passiva individer. Kan man få dessa att gå i rätt gängor så tror jag det finns enormt mycket att hämta.
Tro kan som bekant förflytta berg och tror vi på framtiden, ja då har vi en, annars...
Oj, det blev lite långt det här...