Bestulen Igen. Grrrr

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Nysse skrev:
(...)Jag kan inte förså hur man kan ställa en GSXR1000 -02 på öppen gata över natten fastlåst endast med skivbromslås eller kättingar och hänglås. Det är som att be om problem. Visst, tjuvar borde inte finnas men nu finns de och de kommer alltid att finnas, de har funnits i alla tider. Dyra hojar borde förvaras bakom lås och bom varje sekund de inte används.(...)

Håller med! Vad kan man mer göra än att gilla läget och anpassa sig till rådande omständigheter i samhället? :huvet

Jag har min gixxer inlåst i garage, fast jag är ändå lite nervig att dom ska bryta sig in och sno sommarleksaken. :gnissla
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Nysse skrev:
Jag citerar Teddys tidigare inlägg som jag håller med om:

Missförstå mig inte nu. Det är jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättesynd om alla sporthojsägare som får sina hojar snodda, jag sympatiserar verkligen med dem och deras förlust. Tjuvar är bajs och polisen kan säkert göra ett bättre jobb i vissa fall. MEN! Bara för att man är den som blir drabbad betyder det inte att man själv undgår att bära en del av ansvaret. Jag kan inte förså hur man kan ställa en GSXR1000 -02 på öppen gata över natten fastlåst endast med skivbromslås eller kättingar och hänglås. Det är som att be om problem. Visst, tjuvar borde inte finnas men nu finns de och de kommer alltid att finnas, de har funnits i alla tider. Dyra hojar borde förvaras bakom lås och bom varje sekund de inte används. Har man inte möjlighet att förvara sin dyrgrip på ett säkert sätt bör man allvarligt överväga att skaffa en, om inte annat för försäkringspremiernas skull.

Slut citat.

/


Man kan alltid göra det lättare eller svårare för tjyvgubben att sno ens prylar, men man ska aldrig, A-L-D-R-I-G skuldbelägga sig själv för att någon annan inte kan hålla fingrarna i styr. Många som blir misshandlade ute på gatan och får men blir ofta skygga och skuldbelägger sig själva för att de gick hem istället för att ta taxi.

Detta är sorgligt och jag anser att den samhällsstruktur vi allt mer går mot bidrar till ett sådant samhälle. Förr i tiden stal en tjuv något för att han verkliggen behövde det, tex mat. Det fanns en respekt hos tjuvarna, en stor portion mänsklighet bakom. Men nu för tiden begås väldigt många brott som våldsmannen är helt likgiltig inför. :4skrika

Stora samhällsapparater som bortser från individen och bara ser livet som en process är farliga! Om jag ska bli mer politisk så anser jag att S har överlevt sig själva. De har blivit för starka och gått för långt. Lika som Brukspatronerna skodde sig på arbetarna så är vi nu på väg mot ett arbetarparadis med ett fåtal stora företag som enkelt kan kontrolleras.

Nu håller dessa arbetstillfällen att flyttas utomlands och om inte dessa jobb ersätts med nya jobb, så kommer samhället att bli som ett samhälle i USA.
Samhället i fråga hade en fabrik där i stort sett alla jobbade, men sedan en dag så la fabriken ner. Kriminaliteten ökade lavinartat och myndigheterna bestämde därför att man skulle uppföra ett fängelse på orten. Kontentan blev att hälften av invånarna jobbade som vakter medan den andra halvan blev fängelsets kunder.

Att rösta blankt anser jag bara är ett resignerande, vi måste få in nya krafter och idéer i politiken. Sossarna har blivit maktfullkomliga och tappat gnistan. De saknar engagemang. Är man nöjd med att försöka se till att de arbetslösa får det bra och stannar där. Då är det som att försöka bota symptomen istället för sjukdomen.

Pengar är den starkaste drivkraften, det ser vi ju hur energiska inbrottsstjuvarna kan vara. De är inte några passiva individer. Kan man få dessa att gå i rätt gängor så tror jag det finns enormt mycket att hämta.
Tro kan som bekant förflytta berg och tror vi på framtiden, ja då har vi en, annars...

Oj, det blev lite långt det här... :)
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
goodspeed skrev:
Man kan alltid göra det lättare eller svårare för tjyvgubben att sno ens prylar, men man ska aldrig, A-L-D-R-I-G skuldbelägga sig själv för att någon annan inte kan hålla fingrarna i styr.

.. Men däremot lära sig att inte göra om samma misstag! :huvet

Eller kanske emirgrera till Japan där det sker lite brott! Eller varför inte Thailand för den delen? Tyskland kanske är relativt säkert det också?

Som jag kom fram till i min tidigare post. När samhället sakta vänder sig bort från glädje och ideal till förmån för prestige och status är det på väg åt.. ni vet! :3freak

Allt sedan 70-talet har välfärden gått utför. Gissa vilka som har haft makten den mesta av tiden fram till idag? Inte för att jag tror dom blåa populisterna hade skött sig bättre! Skitpartier hur man än vrider och vänder på det! :död
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Ojjdå!....nu blev det politik oxå?!

Kontenta i vilket fall som helst.......man kan själv påverka vad som ska hända.
Kanske ännu mer med sin hoj än i politiken....man är inte alltid skuld till det som händer men man kan påverka eventuella händelser i förväg, mer eller mindre.

/
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nysse skrev:
Bara för att man är den som blir drabbad betyder det inte att man själv undgår att bära en del av ansvaret.

Och din åsikt om vems ansvaret är när en tjej går i kort kjol på krogen, går hem själv och råkar illa ut är... ?

Om åsikten avviker från den ovan så vore det intressant att också få veta varför.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har själv inte gjort några inlägg i diskussionen tidigare, men följt den..

Precis som Nysse och Goodspeed med andra skriver så är det ju tyvärr så att tjuvar finns.

Försäkringsbolagen agerar med den tjänsten att man betalar lite för att ha mycket skydd. Försäkringsbolgen kan hålla denna service eftersom det är fler som betalar än de som råkar ut för kostnader, det må vara krasch, stöld, skadegörelse, brand eller vad som helst som man försäkrat sig för.

Om man ingår i en grupp som har högre risker för kostnader så tar även försäkringsbolaget en större risk, därför vill de har mer betalt för att dela den risken med dig. Där finns ett flertal exempel med olika ersättningsnivåer, självrisker och regler, vilket gör att man delvis kan bestämma hur mycket risk man vill dela med försäkringsbolaget.

Tar man exemplet med stöld, så kan försäkringsbolagen ge dig en lägre premie om du har vidtagit åtgärder för att minska både din egen och deras risk att ta en omkostnad. Detta kan vara allt från att du bor i en landsdel där det är få brott till larm och lås/bom/garage. Väljer man att bo i områden där risken är stor, samt att man enbart tagit små steg för att minska risken så ökar kostnaden för dig i motsvarande grad.

Ta exemplet:
Jag köper en ny Ferrari och ställer den med öppen dörr och motorn igång i ett område där det sker mycket stölder. Sannolikheten är stor att den blir snodd och försäkringsbolaget betalar dig falktiskt pengar för bilen. Dock så har du inte vidtagit några åtgärder för att försvåra för tjuven, alltså så får du ta en högre del av kostnaden. Antingen via förhöjd självrisk eller lägre ersättning.

Att få exakt samma ersättning från bolaget som en person som haft bilen i garage med trippel lås, larm, bom och startspärrar är orimligt, eller vad säger ni?

bara mina 0.02$
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
zpeppy skrev:
Jag kommer o tänka på filmen "American History X" tycker de är ett bra exempel om hur man ska bete sig när tjuvarna försöker sno bil/mc......

För er som inte sett den så kan ja berätta ungefär hur killen gör...han går ut och pangar ner tjuvarna sedan så ber han en av tjuvarna bita i trottoarkanten...sedan hoppar han på tjuvens nacke....

Det var navkapslar den "mörke" försökte sno!!
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
ft skrev:
Och din åsikt om vems ansvaret är när en tjej går i kort kjol på krogen, går hem själv och råkar illa ut är... ?

Om åsikten avviker från den ovan så vore det intressant att också få veta varför.

Joodå......om du nu ska jämnföra äpplen med päron!

Om en tjej skulle råka illa ut pga av att hon går hem själv i kort-kort kjol på krogen är ABSOLUT inte hennes fel......men tyvärr är risken att det händer större och framför allt i städer.
Alltså ....jag skulle t.ex aldrig låta min dotter gå ensam hem en kväll/natt från T-banan i bagarmossen oavsett vad hon har på sig och utan sällskap. Skulle du?
Jag skulle aldrig ställa min hoj med endast styrlås och ett enkelt skivbromslås på gatan i te.x Bagarmossen för att risken att den är borta är stor. Skulle du?

Sen är ju förutsättningarna olika vart i landet man är, men som verkligheten är i dag gör jag vad jag kan för att kunna påverka det jag kan, utan att ta lagen i egna händer.

Att försöka vinkla och styra över olika problematik till andra saker är att frångå kärnfrågan.

Tyvärr så kan man inte alltid undgå att bli drabbad och det är inte ens eget fel, men många skyller på att dom har gjort vad dom kunnat. Har du?

/
 

granted79

Guest
Nysse skrev:
Joodå......om du nu ska jämnföra äpplen med päron!

Om en tjej skulle råka illa ut pga av att hon går hem själv i kort-kort kjol på krogen är ABSOLUT inte hennes fel......men tyvärr är risken att det händer större och framför allt i städer.
Alltså ....jag skulle t.ex aldrig låta min dotter gå ensam hem en kväll/natt från T-banan i bagarmossen oavsett vad hon har på sig och utan sällskap. Skulle du?
Jag skulle aldrig ställa min hoj med endast styrlås och ett enkelt skivbromslås på gatan i te.x Bagarmossen för att risken att den är borta är stor. Skulle du?

Sen är ju förutsättningarna olika vart i landet man är, men som verkligheten är i dag gör jag vad jag kan för att kunna påverka det jag kan, utan att ta lagen i egna händer.

Att försöka vinkla och styra över olika problematik till andra saker är att frångå kärnfrågan.

Tyvärr så kan man inte alltid undgå att bli drabbad och det är inte ens eget fel, men många skyller på att dom har gjort vad dom kunnat. Har du?

/


låter som lite dubbel moral.... för d lät som jag fick skylla mig själv för att min mc blev stulen fastän den var korrekt låst o allt mén bara för att jag inte har ett garage så e det mitt fel!!???
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
granted79 skrev:
låter som lite dubbel moral.... för d lät som jag fick skylla mig själv för att min mc blev stulen fastän den var korrekt låst o allt mén bara för att jag inte har ett garage så e det mitt fel!!???

Dubbel moral eller inte, tolkningen är fri.......men din mc kanske inte blivit stulen om det hadde varit en gamal CB från -79, för det är väl samma krav på låsning oavsett typ av mc.
Vad jag försöker påvisa är det som sagts i tidigare inlägg :

Det undrar jag också. När ska sporthojsägare inse att det inte går att ha en hoj ståendes på gatan. Det räcker inte med att skylla på tjuven som tog den och Polisen som inte lyckades ta fast honom. Det finns en till person inblandad och det är ägaren själv. Det är varje hojägares ansvar att se till att de gör det mesta möjliga för att undvika att deras hoj blir snodd.


Missförstå mig inte nu. Det är jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättesynd om alla sporthojsägare som får sina hojar snodda, jag sympatiserar verkligen med dem och deras förlust. Tjuvar är bajs och polisen kan säkert göra ett bättre jobb i vissa fall. MEN! Bara för att man är den som blir drabbad betyder det inte att man själv undgår att bära en del av ansvaret. Jag kan inte förså hur man kan ställa en GSXR1000 -02 på öppen gata över natten fastlåst endast med skivbromslås eller kättingar och hänglås. Det är som att be om problem. Visst, tjuvar borde inte finnas men nu finns de och de kommer alltid att finnas, de har funnits i alla tider. Dyra hojar borde förvaras bakom lås och bom varje sekund de inte används. Har man inte möjlighet att förvara sin dyrgrip på ett säkert sätt bör man allvarligt överväga att skaffa en, om inte annat för försäkringspremiernas skull.
__________________

Det finns en anledning varför en del försäkringsbolag kräver att hojen ska förvaras i garage när den är på hemadressen och det är inte för att göra det krångligt för ägaren...........

Om du anser att du gjort allt du kan för hindra tjuven eller har du gjort vad som krävs för att försäkringen ska gälla är upp till dig. Det är ju din plånbok som får betala och du som blir utan hoj tills allt löst sig.

Du har inte gjort nått fel, jag reagerar bara på att en del tycker det är konstigt när deras fina hoj blir stulen när den är parkad på gatan över natten.....den va ju faktiskt låst.

/
 

granted79

Guest
Nysse skrev:
Dubbel moral eller inte, tolkningen är fri.......men din mc kanske inte blivit stulen om det hadde varit en gamal CB från -79, för det är väl samma krav på låsning oavsett typ av mc.
Vad jag försöker påvisa är det som sagts i tidigare inlägg :



Det finns en anledning varför en del försäkringsbolag kräver att hojen ska förvaras i garage när den är på hemadressen och det är inte för att göra det krångligt för ägaren...........

Om du anser att du gjort allt du kan för hindra tjuven eller har du gjort vad som krävs för att försäkringen ska gälla är upp till dig. Det är ju din plånbok som får betala och du som blir utan hoj tills allt löst sig.

Du har inte gjort nått fel, jag reagerar bara på att en del tycker det är konstigt när deras fina hoj blir stulen när den är parkad på gatan över natten.....den va ju faktiskt låst.

/


konstigt e det kanske inte men har man ingen annanstans o ställa den så vad ska man göra??
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nysse skrev:
Du har inte gjort nått fel, jag reagerar bara på att en del tycker det är konstigt när deras fina hoj blir stulen när den är parkad på gatan över natten.....den va ju faktiskt låst.

Problemet är nog att det där är något annat än vad du skrev först. Du skrev att det var ägarens ansvar, inte att det var något man kunde vänta sig.

Din hoj kan alltid bli stulen. Du kunde alltid ha gjort mer för att skydda den. Det innebär inte att du alltid har del av ansvaret. Lämnar man den olåst med nyckeln i mitt på torget med en skylt där det står "stjäl mig, jag är olåst!", då kanske det är ens eget ansvar men om den så bara står med nyckeln ur ute på gatan är ansvaret i alla andra fall helt och hållet tjuvens.

Om det sedan var sannolikt eller inte att hojen skulle bli snodd, det är en annan fråga. Hur mycket man får betala till FB avgörs av den sannolikheten. Tecknar man en "lämna hojen på gatan med nyckeln i"-försäkring kommer FB att konstatera att hojen nästan garanterat kommer att bli snodd bums och kräva dig på en förstapremie som är lika med vad de får ge dig när hojen blir stulen plus omkostnader och marginal.
 

granted79

Guest
ft skrev:
Problemet är nog att det där är något annat än vad du skrev först. Du skrev att det var ägarens ansvar, inte att det var något man kunde vänta sig.

Din hoj kan alltid bli stulen. Du kunde alltid ha gjort mer för att skydda den. Det innebär inte att du alltid har del av ansvaret. Lämnar man den olåst med nyckeln i mitt på torget med en skylt där det står "stjäl mig, jag är olåst!", då kanske det är ens eget ansvar men om den så bara står med nyckeln ur ute på gatan är ansvaret i alla andra fall helt och hållet tjuvens.

Om det sedan var sannolikt eller inte att hojen skulle bli snodd, det är en annan fråga. Hur mycket man får betala till FB avgörs av den sannolikheten. Tecknar man en "lämna hojen på gatan med nyckeln i"-försäkring kommer FB att konstatera att hojen nästan garanterat kommer att bli snodd bums och kräva dig på en förstapremie som är lika med vad de får ge dig när hojen blir stulen plus omkostnader och marginal.




tack! :tummenupp
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
ft skrev:
Problemet är nog att det där är något annat än vad du skrev först. Du skrev att det var ägarens ansvar, inte att det var något man kunde vänta sig.

Din hoj kan alltid bli stulen. Du kunde alltid ha gjort mer för att skydda den. Det innebär inte att du alltid har del av ansvaret. Lämnar man den olåst med nyckeln i mitt på torget med en skylt där det står "stjäl mig, jag är olåst!", då kanske det är ens eget ansvar men om den så bara står med nyckeln ur ute på gatan är ansvaret i alla andra fall helt och hållet tjuvens.

Om det sedan var sannolikt eller inte att hojen skulle bli snodd, det är en annan fråga. Hur mycket man får betala till FB avgörs av den sannolikheten. Tecknar man en "lämna hojen på gatan med nyckeln i"-försäkring kommer FB att konstatera att hojen nästan garanterat kommer att bli snodd bums och kräva dig på en förstapremie som är lika med vad de får ge dig när hojen blir stulen plus omkostnader och marginal.

Läs om läs rätt!
Jag har inte skrivit det men jag håller med den som skrev det om att ansvaret ligger delvis på ägaren hur han parkerar bland annat.
Att du sen går till överdrift ....det får stå för dig.
"Lämnar man den olåst med nyckeln i mitt på torget med en skylt där det står "stjäl mig, jag är olåst!"

Att det är tjuvens fel är vi alla övertygade om men vi lever inte i nån utiopi! Om man har råd att köpa en fin sporthoj och teckna helförsäkrat men inte ha råd eller möjlighet att fixa garage mm. Varför gnäller man då och blir förbannad när andra tycker det inte är konsigt att hojen blev stulen. Bit då i det sura äpplet å gnäll inte på att den blev stulen om du tycker det är fullt tillräckligt att parkera på gatan med en dyr sporthoj som 2-3 personer enkelt lyfter in i en van.

/
 

granted79

Guest
Nysse skrev:
Läs om läs rätt!
Jag har inte skrivit det men jag håller med den som skrev det om att ansvaret ligger delvis på ägaren hur han parkerar bland annat.
Att du sen går till överdrift ....det får stå för dig.


Att det är tjuvens fel är vi alla övertygade om men vi lever inte i nån utiopi! Om man har råd att köpa en fin sporthoj och teckna helförsäkrat men inte ha råd eller möjlighet att fixa garage mm. Varför gnäller man då och blir förbannad när andra tycker det inte är konsigt att hojen blev stulen. Bit då i det sura äpplet å gnäll inte på att den blev stulen om du tycker det är fullt tillräckligt att parkera på gatan med en dyr sporthoj som 2-3 personer enkelt lyfter in i en van.

/

så om man inte har möjlighet att fixa garage så e det ens eget fel menar du nu??
men jag står i kö till garage e det inte mitt fel nu då???
Vill se vad du säger om din hoj blir stulen o du inte har den i ett garage.... hoppas du inte tycker synd om dig själv då utan tar det med en klackspark o säger att : det här förtjänade jag!!!!
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag skulle aldrig våga ha en dyr mc ståendes på gatan över natten. Man har väl bara tur om den klarar sig från vandalisering eller stöld. Det låter som att det kommer som en total överraskning att hojar som står ute stjäls...

Vad beträffar polisen, som i början av tråden var den största boven av alla, så innebär ett efterföljande stora risker. I många fall kör den som blir förföljd med blåljus av vägen med dödsfall som följd. Det ansågs kanske inte vara värt att tre personer skulle dö (även fast de var tjuvar) för en motorcykels skull. Att preja någon av vägen är inte heller helt enkelt, inte så kul om airbagen smäller ut mitt i ansiktet i hög fart.

Man ser ibland här på forumet att det jublas när någon kört ifrån polisen eller att polisen avbrutit efterföljandet och det är kanske av samma anledning, att inte riskera att någon kör ihjäl sig. Människoliv går alltid före egendom.

Jag håller med de skribenter som menar att ansvaret till stor del ligger på hojägaren. Med tanke på hur många "stöldtrådar" som finns på forumet borde man kanske inse riskerna i högre utsträckning men jag vet av egen erfarenhet att sporthojsåkare sällan lär sig något av andras olyckor oavsett om det är stölder eller dödsfall efter att man försökt "köra ifrån snuten".

Med lite sunt förnuft kommer man långt...
 

granted79

Guest
hp skrev:
Jag skulle aldrig våga ha en dyr mc ståendes på gatan över natten. Man har väl bara tur om den klarar sig från vandalisering eller stöld. Det låter som att det kommer som en total överraskning att hojar som står ute stjäls...

Vad beträffar polisen, som i början av tråden var den största boven av alla, så innebär ett efterföljande stora risker. I många fall kör den som blir förföljd med blåljus av vägen med dödsfall som följd. Det ansågs kanske inte vara värt att tre personer skulle dö (även fast de var tjuvar) för en motorcykels skull. Att preja någon av vägen är inte heller helt enkelt, inte så kul om airbagen smäller ut mitt i ansiktet i hög fart.

Man ser ibland här på forumet att det jublas när någon kört ifrån polisen eller att polisen avbrutit efterföljandet och det är kanske av samma anledning, att inte riskera att någon kör ihjäl sig. Människoliv går alltid före egendom.

Jag håller med de skribenter som menar att ansvaret till stor del ligger på hojägaren. Med tanke på hur många "stöldtrådar" som finns på forumet borde man kanske inse riskerna i högre utsträckning men jag vet av egen erfarenhet att sporthojsåkare sällan lär sig något av andras olyckor oavsett om det är stölder eller dödsfall efter att man försökt "köra ifrån snuten".

Med lite sunt förnuft kommer man långt...




MEN BERÄTTA FÖR MIG VAD JAG SKULLE GJORT DÅ!!!!!!!!!
HAR JU FÖR HELVETE INGET GARAGE!!!!!!!1
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
hp skrev:
Jag skulle aldrig våga ha en dyr mc ståendes på gatan över natten. Man har väl bara tur om den klarar sig från vandalisering eller stöld. Det låter som att det kommer som en total överraskning att hojar som står ute stjäls...

Jag är en av de lyckliga som faktiskt kan ställa in hojen i ett garage, men alla har inte den möjligheten, menar Du att de ska skita i att köra hoj bara för att de inte har tillgång till garage.

hp skrev:
Vad beträffar polisen, som i början av tråden var den största boven av alla, så innebär ett efterföljande stora risker. I många fall kör den som blir förföljd med blåljus av vägen med dödsfall som följd. Det ansågs kanske inte vara värt att tre personer skulle dö (även fast de var tjuvar) för en motorcykels skull. Att preja någon av vägen är inte heller helt enkelt, inte så kul om airbagen smäller ut mitt i ansiktet i hög fart.

Polisen har som du skriver ,sina regler, är det risk för olycka så avbryter de, Ja va fan lite plåt/Plast/Motor etc är faktiskt mindre värt än människoliv, oavsett om det råkar vara en hojtjuv(visserligen är de as), men att dödas för en stöld, tog slut på 1800-talet. (I Sverige och resterande delen av västvärlden i allafall)

hp skrev:
Man ser ibland här på forumet att det jublas när någon kört ifrån polisen eller att polisen avbrutit efterföljandet och det är kanske av samma anledning, att inte riskera att någon kör ihjäl sig. Människoliv går alltid före egendom.


Att försöka köra/köra ifrån polisen är en möjlighet, däremot att skryta om det är löjligt, oftast är det en Polisbil de har kört ifrån (Oj så svårt), man hör väldigt sällan om att någon kört ifrån en MC-Polis. Och oftast lägger Polisen ner jakten beroende på eventuella risker för allmänheten

hp skrev:
Jag håller med de skribenter som menar att ansvaret till stor del ligger på hojägaren. Med tanke på hur många "stöldtrådar" som finns på forumet borde man kanske inse riskerna i högre utsträckning men jag vet av egen erfarenhet att sporthojsåkare sällan lär sig något av andras olyckor oavsett om det är stölder eller dödsfall efter att man försökt "köra ifrån snuten".

Hojar blir stulna,,,,tyvärr,,,men som tidigare skrivits,,,alla har faktiskt inte tillgång till garage

hp skrev:
Med lite sunt förnuft kommer man långt...

Jajamensan, men stölder kan man aldrig försvara sig emot, då de oftast sker då 90% av befolkningen ligger och sover(nä jag har inga som helst bevis för det %-talet
 
Last edited:

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
hp skrev:
(...)
Vad beträffar polisen, som i början av tråden var den största boven av alla (...) Man ser ibland här på forumet att det jublas när någon kört ifrån polisen eller att polisen avbrutit efterföljandet och det är kanske av samma anledning, att inte riskera att någon kör ihjäl sig. Människoliv går alltid före egendom. (...)
Med lite sunt förnuft kommer man långt... (...)

I vilka trådar och var i forumet jublas det av andra än s.k. "moppefuckon"? Klart som fan dom ska avbryta jakt om det föreligger fara för allmänhet och den jagade. Den dagen vi har en polis med korrekta prioriteringar i Sverige, så ska jag respektera blåljusen, men till dess så är det fingret och rullen till stoppet! :död
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
granted79 skrev:
MEN BERÄTTA FÖR MIG VAD JAG SKULLE GJORT DÅ!!!!!!!!!
HAR JU FÖR HELVETE INGET GARAGE!!!!!!!1

Programmeringstekniskt hadet det blivit så här:

if(NoGarage==TRUE)
GetNoBike();
else
GetBike(gixxer_1000);
put(BikeInGarage);

:tomten :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top