Bilder, Tjernobyl 25 år senare

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Läste nått om nån gröda som sög upp radioaktiva ämnen ur jorden som testplanterats i Tjernobyl. Nån som kommer ihåg vilka grödet det var o ev hur resultatet blev? (gör det inte själv)

Sen en följd effekt av Tjernobyl o nedfallet är att nu kan vi äta Rudolf med röda mulen (ni vet Renen som leder Tomtens släde) utan att vara orolig att Tomten inte hittar en ny Rudolf ;)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Debatten påminner mig bara om hur lite jag lärde mig i skolan och hur mycket jag lärt mig efter.

+1 på det =)

Det mesta jag lärt mig som jag kommer ihåg har jag studerat in hemma i böcker eller via datorn.

Det är 10 ggr lättare att läsa in något när man är intresserad än om man måste läsa i det pga en skolplan.

Läste nått om nån gröda som sög upp radioaktiva ämnen ur jorden som testplanterats i Tjernobyl. Nån som kommer ihåg vilka grödet det var o ev hur resultatet blev? (gör det inte själv)

Sen en följd effekt av Tjernobyl o nedfallet är att nu kan vi äta Rudolf med röda mulen (ni vet Renen som leder Tomtens släde) utan att vara orolig att Tomten inte hittar en ny Rudolf ;)

Många av växterna i Tjernobyl har anpassat sig till den radioaktiva strålningen som finns i marken så även de vanliga växterna använder det till sin fördel.

Nackdelen med det hela är att efter olyckan så täckte man hela marken runt staden med ett tjockt lager jord, vilket gör att om det är okej strålning på ytan, så är det 100 ggr högre när man tar ett spadtag i marken.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nån som minns Nakenjanne och Robinson-Robban? Popgrupperna Supernatural eller Excellence? Johannes Kotschy?

Jag känner att hela det här inlägget kokar av framgång.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag borde veta bättre än att mata troll...

jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.
Att kunna de där sakerna behöver inte betyda att man kan ett skit om datorer.

Hur många cylindrar har en Honda Fireblade?
Vad betyder EFI?
Hur många kmh går världens snabbaste motorcykel?
Vad är ABS-bromsar?
Hur många mm är hjulbasen på en genomsnittlig sporthoj?
Vad betyder Ah?

Jag skulle antagligen kunna få min morsa att memorera de sakerna på en halvtimme. Men för den sakens skull så skulle hon inte kunna köra mc, eller skruva med en.

Att kunna historia kan dock ha sina fördelar för vem som helst i vardagen. Exempel: Känner man till Tjernobylkatastrofen och vilka effekter den hade på närområdet så kanske man inte köper kött som är ursprungsmärkt med "Norra Ukraina". :rolleyes:
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
en gång för alla jag kan inte historia, jag bryr mig inte om historia och jag kommer aldrig bry mig om historia[/SIZE]

Tyckte precis likadant när jag var i din ålder, nu kan jag tycka att historia är något av det mest intressanta.

Vad man har för användning av historia?
Som någon tidigare sagt så kan man förhindra att saker går väldigt snett igen.
Man kan vinna en mille på tv.
Man kan vara med och föra diskussioner samt säkert 1000 saker till som min underutvecklade hjärna inte känner till :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top