Billiga Xenon-kits

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Buell 1125CR
Nu råkar jag ha den manliga typen av hoj som inte har batteri. Den sparkar man igång och sen får man ta det som erbjuds.

Jag är tämligen säker på att 35w räcker för egen del. Frågan är bara om lilla hojen orkar tända dom :va

Finns väl bara ett sätt att testa. Skulle det skita sig så har gamla röv-740'n fått sig nya bättre lampor :p

https://www.ddmtuning.com/support/ finns en del info

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Aah, det var nästa fråga.

Det ingår mao. både hel och halvljus i kittet!?

Bi-xenon = xenon både på hel och halv. Lampan lyser hela tiden men flyttar sig i förhållande till reflektorn när man ändrar hel/halv. (Kan möjligen finnas andra varianter.)

Men här dyker nog ditt största problem upp. Har du bara 1 strålkastare så kan du inte montera bi-xenon om du tänker vara laglig/respektfull. Du måste t.ex. ha automatisk nivåreglering på strålkastaren i ditt fordon om du monterar xenon på halvljus.

Xenon på halvljus i gamla strålkastare som har "räfflat" glas bländar nå groteskt vid mörker. Så snälla, sätt det inte i 740-n'....

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Igår orkade jag inte mer... men nu är jag sugen igen. Lyckas jag med detta kommer det bli sveriges första KTM 660 med xenonljus. Billigt ska det vara oxå.

Har kommit fram till följande:

Hojen (som saknar batteri) kommer förmodligen inte orka starta lampan. Har fått tips om den här. Har dock BRA kontakter på ELFA så jag handlar hellre där.

Har pratat med dom och dom kan närmast hitta dom här produkterna:

6766059
Märkspänning: 25 V dc
Kapacitans: 100000 µF
Tolerans: ±20 %
Max rippelström: 22.2 A @ 100 Hz 85°C
ESR: 0.007 Ω @ 100 Hz
Diameter: 50 mm
Höjd: 105 mm

6766034
Märkspänning: 25 V dc
Kapacitans: 47000 µF
Tolerans: ±20 %
Max rippelström: 18.6 A @ 100 Hz 85°C
ESR: 0.011 Ω @ 100 Hz
Diameter: 50 mm
Höjd: 75 mm

Sen finns det hållare, samt konding med bult/mutterlösning.

Tror ni att en sån rackare kommer att räcka? för att tända?

Om man fixar så att halvljuset lyser "lite" för bra, kan man alltid använda det då, för andra trafikanters skull? Eller kommer jag alltid att åka runt med ett helljus som mer påminner om en lastbils?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om man fixar så att halvljuset lyser "lite" för bra, kan man alltid använda det då, för andra trafikanters skull? Eller kommer jag alltid att åka runt med ett helljus som mer påminner om en lastbils?

Om du klarar av installationen så får du åka omkring med ettt sökarljus från andra världskrigit som helljus om du vill, men i lagens ögon så är det onekligen lite annorlunda med halvljuset.

I brist på bättre källa läs wikipedia.

Europeiska fordon med xenonljus skall enligt ECE-direktiv 48 vara försedda med typgodkända strålkastarrengörare, högtrycksspolning på glaset, samt automatisk nivåreglering av strålkastare. Detta direktiv har tillkommit för att säkerställa att mötande trafikanter inte i onödan besväras av det starka ljuset. Svensk bilprovning godkänner inte eftermontage av xenon på halvljus, samt numer även dimljus, av denna anledning.

Huruvida du känner för att skita i lagen (läs; dina medtrafikanter) är upp till dig.

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16

Ja, men då lär du väl i alla fall bli upptäckt utav dina medtrafikanter.
Och det är ju bra. Att du bländar dom är ju en annan sak:D

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, men då lär du väl i alla fall bli upptäckt utav dina medtrafikanter.
Och det är ju bra. Att du bländar dom är ju en annan sak:D

Kan man inte göra nåt åt den saken?

Det var verkligen inte meningen att jag skulle hitta den här tråden... :(

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kan man inte göra nåt åt den saken?

Ställa ner ljuset lite, eller åka på bakhjulet när du får möte:tummenupp

Annars så fixar du xenon hjälmljus!
Det har jag funderat på många ggr.
Lite tungt för nacken att köra landsväg kanske.

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
yamaha r6 02
har just köpt xenon till min aprilia rs 125. men hur kopplar man till att stänga av ljuset och hel o halv knappen???. för jag har kopplat till batteriet nu men vetifan hur man kopplar till så att man kan stänga av det, eller hur man drar kablarna till hel o halv ljus:huvet. det ända jag har gjort är att jag har dragit bak till batteriet, resten fattar jag inte:huvet

tacksam för svar:)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
har just köpt xenon till min aprilia rs 125. men hur kopplar man till att stänga av ljuset och hel o halv knappen???. för jag har kopplat till batteriet nu men vetifan hur man kopplar till så att man kan stänga av det, eller hur man drar kablarna till hel o halv ljus:huvet. det ända jag har gjort är att jag har dragit bak till batteriet, resten fattar jag inte:huvet

tacksam för svar:)

Är det inte bara att sätta xenon-kittet direkt i den gamla lampkontakten? Plug n´play alltså. Du ska ju inte behöva ändra kablaget upp till styret.

Eller har du dragit en separat kabel till batteriet för att det inte räckte med originalströmmen till den ordinarie lyktan?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
men den nya plug kontakten passar inte den gamla:huvet

Då måste du koppla in dig på sladdarna som går till kontakten...
Oavsett om du kapar sladdar eller inte så se till att du kan återställa
det för det går inte att besiktiga med xenon!

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
yamaha r6 02
Då måste du koppla in dig på sladdarna som går till kontakten...
Oavsett om du kapar sladdar eller inte så se till att du kan återställa
det för det går inte att besiktiga med xenon!

okej. men då om jag kopplar xenon till kontakts sladdarna, måste jag endå dra kabblar till batteriet?

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Hade xenon på förra hojen så varför inte ha på 525an.
Någon som har beställd med "slim" elboxar? Är det någon stor skillnad?
Har inte så mycket plats på motarden jämfört med kawan ja hade innan.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
okej. men då om jag kopplar xenon till kontakts sladdarna, måste jag endå dra kabblar till batteriet?

Kanske. Har du tur så klarar de befintliga kablarna av att tända xenon-lampan. Xenon drar nämligen väldigt mycket ström just i uppstartsögonblicket.

Om du kopplat rätt men lampan ändå inte tänds så får du koppla in ett sånt här relä (om jag inte är alldeles tossig :gnissla) som får tändsignalen ifrån den vanliga lyktan men drar all ström direkt ifrån batteriet. Det finns säkert även flera andra relävarianter som funkar.

OBS. Kom ihåg att montera in en SÄKRING också på kabeln som dras ifrån batteriet.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras