Billiga Xenon-kits

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Kanske. Har du tur så klarar de befintliga kablarna av att tända xenon-lampan. Xenon drar nämligen väldigt mycket ström just i uppstartsögonblicket.

Om du kopplat rätt men lampan ändå inte tänds så får du koppla in ett sånt här relä (om jag inte är alldeles tossig :gnissla) som får tändsignalen ifrån den vanliga lyktan men drar all ström direkt ifrån batteriet. Det finns säkert även flera andra relävarianter som funkar.

OBS. Kom ihåg att montera in en SÄKRING också på kabeln som dras ifrån batteriet.

Helt rätt.. Funkar det att köra genom vanliga on off switchen på styret så skulle jag nog inte köra det ändå...
I startögonblicket så drar den 8A ungefär... med tunna orginalkablar så tar det dessutom lite längre tid att tända än om man kör genom relä med lite kralligare kablar..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En liten halvrelevant fråga till någon som är bättre på ellära än jag. (Vilket inte är särskilt svårt...)

Om man sätter dit ett extra relä för att mata ström till ett xenonkit ska säkringen då sitta före eller efter relät? (Utgångsplats=batteriets +pol)

I min lilla värld verkar det logiskt att sätta säkringen före relät men jag ser ju ibland att i vissa bilar så kommer relät först och sedan sitter säkringen mellan relät och mackapären som vill ha strömmen. Vad är att rekommendera? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Jag frågade en polare men även han insåg sina bristande kunskaper i ämnet och han brukade därför helgardera sig genom att sätta säkring både före och efter relät ... Det är väl ändå lite overkill?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Ju närmare batteriet ju destomera kabel o utrustning skyddar den

En liten halvrelevant fråga till någon som är bättre på ellära än jag. (Vilket inte är särskilt svårt...)

Om man sätter dit ett extra relä för att mata ström till ett xenonkit ska säkringen då sitta före eller efter relät? (Utgångsplats=batteriets +pol)

I min lilla värld verkar det logiskt att sätta säkringen före relät men jag ser ju ibland att i vissa bilar så kommer relät först och sedan sitter säkringen mellan relät och mackapären som vill ha strömmen. Vad är att rekommendera? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Jag frågade en polare men även han insåg sina bristande kunskaper i ämnet och han brukade därför helgardera sig genom att sätta säkring både före och efter relät ... Det är väl ändå lite overkill?
 

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Ort
västervik
Hoj
yamaha r6 02
Kanske. Har du tur så klarar de befintliga kablarna av att tända xenon-lampan. Xenon drar nämligen väldigt mycket ström just i uppstartsögonblicket.

Om du kopplat rätt men lampan ändå inte tänds så får du koppla in ett sånt här relä (om jag inte är alldeles tossig :gnissla) som får tändsignalen ifrån den vanliga lyktan men drar all ström direkt ifrån batteriet. Det finns säkert även flera andra relävarianter som funkar.

OBS. Kom ihåg att montera in en SÄKRING också på kabeln som dras ifrån batteriet.

hur stor säkring behöver jag??
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
hur stor säkring behöver jag??

10A skulle jag nog satsa på.. 5A blåste jag på en gång, 7,5 höll bara ett par... 10A har jag kört en säsong på nu och den funkar..
Tänk bara på att kabeln måste klara 10A också..
 

Henke Lindbom

Nybörjare
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Mjölby
Hoj
2007 Suzuki Gsx-r 1000
Monterade ett 4300K-kit på R1'an häromdagen. Blev som en helt ny hoj! Ser så mycket modernare ut.

MVH Henke
 

Bifogat

  • IMG_0072.jpg
    IMG_0072.jpg
    228.6 KB · Visningar: 95
  • IMG_0073.jpg
    IMG_0073.jpg
    129.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_0086.jpg
    IMG_0086.jpg
    232.3 KB · Visningar: 92
  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    216.1 KB · Visningar: 85

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Kan ett sånt här kit göra susen?

Nya reflektorer kostar runt 6 papp och verkstaden ville inte lyssna på morsan förrens garantin hade gått ut :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur påverkas motorcykelns generator av Xenon? Man har väl bara räknat med de förbrukningskällor som fanns från fabrik

Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Ibland räcker det att byta ut lamporna mot nya för att det ska bli skillnad. Är dock reflektorerna dåliga lär de bara vara en högst tillfällig lösning. På min mammas Volvo från -96 fick vi nerslag på en av reflektorerna i år. Tyvärr måste man köpa hela lampinsatsen. Det går inte bara att byta ut själva reflektorn. Rätt dåligt faktiskt. Kanske någon pirattillverkare som har någon lösning på problemet? Har inte undersökt det närmare än.

Xenon kanske hjälper, men det är inte lagligt och du kan få nerslag på besiktningen om de upptäcker det.

Vad gäller förresten på motorcyklar. De har ju saknar ju också automatisk nivåreglering inte sant? Borde innebära nerslag på besiktningen där också ifall det upptäckts.

Har inte läst igenom tråden. Möjligt att det framgått där. Ber om ursäkt i så fall.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hur påverkas motorcykelns generator av Xenon? Man har väl bara räknat med de förbrukningskällor som fanns från fabrik

Borde inte påverka nämnvärt då dom är på 35W mot 55/60 i vanlig fall..
däremot så får man ju en strömpeak i startögonblicket på ca 8A men jämfört med startmotorn så märks det knappast tror jag..

Så det borde inte påverka generatorn negativt överhuvudtaget...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Monterade ett 4300K-kit på R1'an häromdagen. Blev som en helt ny hoj! Ser så mycket modernare ut.

MVH Henke

Sorry, men nej. Den ser allt bra likadan ut. (Biltema säljer för övrigt blå lampor ifall någon vill pimpa fordonen för en billigare peng. )

Man ruskar dock onekligen på huvudet varje gång man ser en KOLSVART hoj där någon monterat xenon-ljus för att hojen ska se bra ut... Du har nog missat något elementärt min käre Wattson...

xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Så ja, nu ska jag åtminstone vara snäll resten av dagen. :)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Sant, men det finns en massa andra saker med MC som inte heller är tillåtna. Med tanke på detta kan man nog betrakta böterna för en otillåten lampa som högst marginella :D
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Kan ett sånt här kit göra susen?

Nya reflektorer kostar runt 6 papp och verkstaden ville inte lyssna på morsan förrens garantin hade gått ut :(

Hej Gubben min:krama

Jag slängde i Xenon i min 9-3kombi på helljusen och det blev riktigt bra. Över förväntan bra. Och till ett pris av 407:- så kan jag inte gnälla.

Men om din bil har H4för hel och halv så blir det inge bra.
Xenon på halvljus som inte har det orginal bländar och därför inte tillåtet som avhandlats ett antal gånger tidigare.
Men helljus kan ju inte blända. För de slås ju av vid möte...:rolleyes:

Dal-Mausen
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Idag fick ja mitt kitt. Nu ska jag bara komma på hur fan jag ska få plats med allt på hojen :näsblod
 

Henke Lindbom

Nybörjare
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Mjölby
Hoj
2007 Suzuki Gsx-r 1000
Sorry, men nej. Den ser allt bra likadan ut. (Biltema säljer för övrigt blå lampor ifall någon vill pimpa fordonen för en billigare peng. )

Man ruskar dock onekligen på huvudet varje gång man ser en KOLSVART hoj där någon monterat xenon-ljus för att hojen ska se bra ut... Du har nog missat något elementärt min käre Wattson...

xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Så ja, nu ska jag åtminstone vara snäll resten av dagen. :)

Tur att smaken är som baken.. Med risk för att låta tjurig nu så är det likadant med tatueringar, dom gör man förhoppingsvis för att man själv tycker dom är snygga och köket renoverar kanske man för att det har blivit omodernt och ser illa ut.

JAG tycker iaf att det ser bättre och modernare ut med vitare ljus än med sunkgult..

Såna där blå lampor tycker jag är precis värdelösa när dom väl behövs, alltså när det blir mörkt. Dom lyser ingenting på vägen och skulle det vara blött på vägbanan så ser man knappt om lysena är igång överhuvudtaget. Så var det iaf med dom som satt på en bil jag ägde för många år sen så jag bytte genast tillbaka till sunkgula..

Sen att det inte är lagligt är ju synd. Förstår att det är jobbigt för medtrafikanter att bli bländade men hellre att dom ser mig än att dom inte gör det om man säger så.. Dock så bländar inte jag så mycket tydligen, enligt folk som mött mig och legat framför på vägen.

MVH Henke
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top