Det beror på, hur många Ampere är ditt batteri på, hur bråttom är det att ladda batteriet, och vad får det kosta?Åter till frågan nu när alla fått prata av sig:
Vilken laddare behöver man och varför?
Åter till frågan nu när alla fått prata av sig:
Vilken laddare behöver man och varför?
Du behöver en gammal hederlig batteriladdare som kan ladda ett batteri som blivit urladdat av en kvarglömd lampa och visar 2,5V vid uppmätning. Moderna elektroniska ”smarta” laddare startar inte laddningen då.Åter till frågan nu när alla fått prata av sig:
Vilken laddare behöver man och varför?
Du behöver en gammal hederlig batteriladdare som kan ladda ett batteri som blivit urladdat av en kvarglömd lampa och visar 2,5V vid uppmätning. Moderna elektroniska ”smarta” laddare startar inte laddningen då.
Du vill ha en smart laddare som du tex kan lämna på i x tidsrymd särskilt under lågsäsong. Och enkelt ladda hojen vid behov osv.
Framförallt skall du ha bra kvalitetsbatterier med monterad batterifrånskiljare och absolut inga snabbanslutningar med blinkande dioder - de drar lite ström och förstör batteriet big time om du låter batteriet stå oladdat någon månad. Ovärt.
Ctek är bra på det sättet att de funkar och deras anslutningar får sägas vara nästan standard. Fel på knappar med tiden verkar också vara standard.
Noco gör jäkligt bra jumpstarters och har även laddare i sortimentet. Verkar vara bra men du hittar en gammal hederlig med analog amperemeter på loppis eller macken för mycket resonabla penningar. Jag anser nog att en sådan är grunden, sedan köper man en smart laddare utöver detta. Av ovan nämnda skäl.
Och ett 12V batteripack så man slipper stå där och skämmas när man glömt koppla från batteriet efter förra turen.
NOCO startbooster 1750 A - Boost X GBX55
Bärbar litiumstarterKlarar fordon upp till 7,5-liters bensin- och 5,0-liters dieselmotorerKan användas till bilar, motorcyklar, lastbilar, terränghjulingar, båtar och merInnehåller USB-C kabelAdapter ingår ej, men rekommenderas att använda USB-C adapterwww.mekonomen.se
Den har jag liggandes (laddad) i Teslan. För att starta traktor/snöskoter/MC/andras bilar osv. Finns många storlekar, jag gick på en lite rejälare pga dieseltraktor och ev akut snöröjningsbehov.
Funderar på en liten att ha med på hojen. Smutt i många situationer och inte minst som powerbank.
Bra att amerikanerna får testa ut det ordentligt innan det kommer hitJa, en isolerad stad utan snö och lövtäckta vägar, och det funkar väl... sådär
https://www.biltema.se/bil---mc/for...are/batteriladdare-6-v-2-a12-v-8-a-2000045785. Den där ser bra ut, tycker jag. "Fungerar till AGM, GEL, WET samt LiFePO4, 20-160 Ah”Åter till frågan nu när alla fått prata av sig:
Vilken laddare behöver man och varför?
Jag har lärt mig på S H.Är det i sär skolan man lär sig sär skrivning?
Bra med sticka. Bla Audi och andra VAG saknar på sina lådor, men man kan öppna övre pluggen och stoppa in fingret och ska kunna känna oljan - annars är det att pytsa i mer. Gäller dock att ha koll på typ av olja, en del av dem är kinkiga (det mesta funkar, men om man vill ha optimal livslängd och funktion).Kompis hade automatlådeproblem efter att ha lämnat in sin japanska lyxSUV med V8 till Fina Märkesverkstaden för att byta automatlådeolja.
Han lämnade in den igen och de hade bilen tre månader utan att hitta felet.
Jag frågade honom om han dubbelkollat oljenivån och att rätt procedur gjorts efter bytet. Går inte, finns ingen nivåsticka utan man öppnar plugg osv. 99% säker, Fina Verkstaden sade osv osv.
Jag säger hit med nycklarna, tar bilen en sväng och ja, den klonkar i vid nedväxlingar och mjuk acc, jag tänker låg oljenivå.
Kör igenom lådans lägen som man skall, kollar nivån på den oljesticka som jag anar skall finnas och mycket riktigt finns. Helt torr. Åker och köper några liter ATF. Det går i 2,4 liter innan den är i underkant av ”hot” markeringen på driftsvarm låda.
Gissa om den nu går som den skall?
Betyg till Fina Märkesverkstaden = En överkryssad bajskorv av fem möjliga.
Hade en Citroën C5 2,2 Hdi med ZF automat. Saknade avtappningsplugg, dvs ”permanentsmord”…Bra med sticka. Bla Audi och andra VAG saknar på sina lådor, men man kan öppna övre pluggen och stoppa in fingret och ska kunna känna oljan - annars är det att pytsa i mer. Gäller dock att ha koll på typ av olja, en del av dem är kinkiga (det mesta funkar, men om man vill ha optimal livslängd och funktion).
Den fetade meningen gör mig lite orolig då jag jagar en ny (begagnad) bil till hushållet och vi har väl siktet inställt på en v40 med just automatlåda.Hade en Citroën C5 2,2 Hdi med ZF automat. Saknade avtappningsplugg, dvs ”permanentsmord”…
Köpte den vid 4000 mil; vid 6000 mil bytte jag genom oljekylarslangen. Oljan som metallicfärg av alla små metallrester efter tillverkningen. Ny olja som byttes igen vid 12000 mil, nu fortfarande klarröd. Bytte igen vid 18000 mil, som ny. Lådan växlade perfekt (men många andra rasade, kolla tex Volvo).
Oljebyten där det finns olja är generellt en mycket bra idé.
Kolla historiken och känn hur den går. Är det faktiskt utfört oljebyten (jag brukar göra det på mina bilar och skriver ner det) eller att den i alla fall känns bra och man byter själv direkt efter köp (så har det varit med de flesta automaterna jag ägt eller äger).Den fetade meningen gör mig lite orolig då jag jagar en ny (begagnad) bil till hushållet och vi har väl siktet inställt på en v40 med just automatlåda.
Hur orolig ska man vara?
Är det rent av bättre att leta efter något annat...? Isf VAD?
Hm, här finns att kolla upp. Kostar säkert pengar också. Bra tips, tackar!Eller så väljer man en VAG-bil med 6- eller 7-växlad DSG där det ingår i 6000-mila service att byta oljan. Och då bör det finnas med i serviceboken för samtliga intervall.
Bosch Autoservice gör sådant och är oftast duktiga. Kostade mig ca 6000 för både DSG och Haldex inkl kvalitetsolja och filter och spolning.Hm, här finns att kolla upp. Kostar säkert pengar också. Bra tips, tackar!
Hade gått strax under 11 när den köptes. Ingen lådservice efter det iaf. Vet inte om 6000 mil är gjord men är skeptisk. Nu gått 15 500. Förmodligen aldrig bytt. Works like a charm, inga konstigheter. Golf 2014, 7 vxl, bara framkrafs.Bosch Autoservice gör sådant och är oftast duktiga. Kostade mig ca 6000 för både DSG och Haldex inkl kvalitetsolja och filter och spolning.
Jag hade gjort det själv om jag inte haft femtioelva andra projekt under sommaren, för det är inte speciellt svårt bara man har tillgång till en lyft.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |