Bilrelaterade diskussioner

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åter till frågan nu när alla fått prata av sig:

Vilken laddare behöver man och varför?
Du behöver en gammal hederlig batteriladdare som kan ladda ett batteri som blivit urladdat av en kvarglömd lampa och visar 2,5V vid uppmätning. Moderna elektroniska ”smarta” laddare startar inte laddningen då.

Du vill ha en smart laddare som du tex kan lämna på i x tidsrymd särskilt under lågsäsong. Och enkelt ladda hojen vid behov osv.

Framförallt skall du ha bra kvalitetsbatterier med monterad batterifrånskiljare och absolut inga snabbanslutningar med blinkande dioder - de drar lite ström och förstör batteriet big time om du låter batteriet stå oladdat någon månad. Ovärt.

Ctek är bra på det sättet att de funkar och deras anslutningar får sägas vara nästan standard. Fel på knappar med tiden verkar också vara standard.
Noco gör jäkligt bra jumpstarters och har även laddare i sortimentet. Verkar vara bra men du hittar en gammal hederlig med analog amperemeter på loppis eller macken för mycket resonabla penningar. Jag anser nog att en sådan är grunden, sedan köper man en smart laddare utöver detta. Av ovan nämnda skäl.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du behöver en gammal hederlig batteriladdare som kan ladda ett batteri som blivit urladdat av en kvarglömd lampa och visar 2,5V vid uppmätning. Moderna elektroniska ”smarta” laddare startar inte laddningen då.

Du vill ha en smart laddare som du tex kan lämna på i x tidsrymd särskilt under lågsäsong. Och enkelt ladda hojen vid behov osv.

Framförallt skall du ha bra kvalitetsbatterier med monterad batterifrånskiljare och absolut inga snabbanslutningar med blinkande dioder - de drar lite ström och förstör batteriet big time om du låter batteriet stå oladdat någon månad. Ovärt.

Ctek är bra på det sättet att de funkar och deras anslutningar får sägas vara nästan standard. Fel på knappar med tiden verkar också vara standard.
Noco gör jäkligt bra jumpstarters och har även laddare i sortimentet. Verkar vara bra men du hittar en gammal hederlig med analog amperemeter på loppis eller macken för mycket resonabla penningar. Jag anser nog att en sådan är grunden, sedan köper man en smart laddare utöver detta. Av ovan nämnda skäl.

Och ett 12V batteripack så man slipper stå där och skämmas när man glömt koppla från batteriet efter förra turen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och ett 12V batteripack så man slipper stå där och skämmas när man glömt koppla från batteriet efter förra turen.

Den har jag liggandes (laddad) i Teslan. För att starta traktor/snöskoter/MC/andras bilar osv. Finns många storlekar, jag gick på en lite rejälare pga dieseltraktor och ev akut snöröjningsbehov.

Funderar på en liten att ha med på hojen. Smutt i många situationer och inte minst som powerbank.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Den har jag liggandes (laddad) i Teslan. För att starta traktor/snöskoter/MC/andras bilar osv. Finns många storlekar, jag gick på en lite rejälare pga dieseltraktor och ev akut snöröjningsbehov.

Funderar på en liten att ha med på hojen. Smutt i många situationer och inte minst som powerbank.

Samma här. Har två i dieselpickupen - är den riktigt tom går båda åt för att dra runt den.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Killen efterlyser en laddare och sen brakar det löst. Tänker gissa här, eftersom det tydligen är hemligt vad det rör sig om för batteri. Ett hyfsat stort fritidsbatteri som behöver stöttas/toppas med lite laddning då och då? Vad behövs?
Gissar igen på en lite kraftfullare smartladdare än den man har till mc, så en 6-8A och sen låta bli att tömma batteriet helt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köp en Ctek, dom är bra och du är inte kostnadskänslig, du bor där det är varmare och kommer förmodligen att använda den inomhus, så du märker inte av dom kassa sladdarna.
Membranfronten är en förslitningsfråga och du känns inte som en storanvändare som knappar ofta och mycket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kompis hade automatlådeproblem efter att ha lämnat in sin japanska lyxSUV med V8 till Fina Märkesverkstaden för att byta automatlådeolja.

Han lämnade in den igen och de hade bilen tre månader utan att hitta felet.

Jag frågade honom om han dubbelkollat oljenivån och att rätt procedur gjorts efter bytet. Går inte, finns ingen nivåsticka utan man öppnar plugg osv. 99% säker, Fina Verkstaden sade osv osv.

Jag säger hit med nycklarna, tar bilen en sväng och ja, den klonkar i vid nedväxlingar och mjuk acc, jag tänker låg oljenivå.
Kör igenom lådans lägen som man skall, kollar nivån på den oljesticka som jag anar skall finnas och mycket riktigt finns. Helt torr. Åker och köper några liter ATF. Det går i 2,4 liter innan den är i underkant av ”hot” markeringen på driftsvarm låda.

Gissa om den nu går som den skall? 👍

Betyg till Fina Märkesverkstaden = En överkryssad bajskorv av fem möjliga.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kompis hade automatlådeproblem efter att ha lämnat in sin japanska lyxSUV med V8 till Fina Märkesverkstaden för att byta automatlådeolja.

Han lämnade in den igen och de hade bilen tre månader utan att hitta felet.

Jag frågade honom om han dubbelkollat oljenivån och att rätt procedur gjorts efter bytet. Går inte, finns ingen nivåsticka utan man öppnar plugg osv. 99% säker, Fina Verkstaden sade osv osv.

Jag säger hit med nycklarna, tar bilen en sväng och ja, den klonkar i vid nedväxlingar och mjuk acc, jag tänker låg oljenivå.
Kör igenom lådans lägen som man skall, kollar nivån på den oljesticka som jag anar skall finnas och mycket riktigt finns. Helt torr. Åker och köper några liter ATF. Det går i 2,4 liter innan den är i underkant av ”hot” markeringen på driftsvarm låda.

Gissa om den nu går som den skall?

Betyg till Fina Märkesverkstaden = En överkryssad bajskorv av fem möjliga.
Bra med sticka. Bla Audi och andra VAG saknar på sina lådor, men man kan öppna övre pluggen och stoppa in fingret och ska kunna känna oljan - annars är det att pytsa i mer. Gäller dock att ha koll på typ av olja, en del av dem är kinkiga (det mesta funkar, men om man vill ha optimal livslängd och funktion).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra med sticka. Bla Audi och andra VAG saknar på sina lådor, men man kan öppna övre pluggen och stoppa in fingret och ska kunna känna oljan - annars är det att pytsa i mer. Gäller dock att ha koll på typ av olja, en del av dem är kinkiga (det mesta funkar, men om man vill ha optimal livslängd och funktion).
Hade en Citroën C5 2,2 Hdi med ZF automat. Saknade avtappningsplugg, dvs ”permanentsmord”…
Köpte den vid 4000 mil; vid 6000 mil bytte jag genom oljekylarslangen. Oljan som metallicfärg av alla små metallrester efter tillverkningen. Ny olja som byttes igen vid 12000 mil, nu fortfarande klarröd. Bytte igen vid 18000 mil, som ny. Lådan växlade perfekt (men många andra rasade, kolla tex Volvo).

Oljebyten där det finns olja är generellt en mycket bra idé.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hade en Citroën C5 2,2 Hdi med ZF automat. Saknade avtappningsplugg, dvs ”permanentsmord”…
Köpte den vid 4000 mil; vid 6000 mil bytte jag genom oljekylarslangen. Oljan som metallicfärg av alla små metallrester efter tillverkningen. Ny olja som byttes igen vid 12000 mil, nu fortfarande klarröd. Bytte igen vid 18000 mil, som ny. Lådan växlade perfekt (men många andra rasade, kolla tex Volvo).

Oljebyten där det finns olja är generellt en mycket bra idé.
Den fetade meningen gör mig lite orolig då jag jagar en ny (begagnad) bil till hushållet och vi har väl siktet inställt på en v40 med just automatlåda.
Hur orolig ska man vara?
Är det rent av bättre att leta efter något annat...? Isf VAD?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den fetade meningen gör mig lite orolig då jag jagar en ny (begagnad) bil till hushållet och vi har väl siktet inställt på en v40 med just automatlåda.
Hur orolig ska man vara?
Är det rent av bättre att leta efter något annat...? Isf VAD?
Kolla historiken och känn hur den går. Är det faktiskt utfört oljebyten (jag brukar göra det på mina bilar och skriver ner det) eller att den i alla fall känns bra och man byter själv direkt efter köp (så har det varit med de flesta automaterna jag ägt eller äger).

Eller så väljer man en VAG-bil med 6- eller 7-växlad DSG där det ingår i 6000-mila service att byta oljan. Och då bör det finnas med i serviceboken för samtliga intervall. Har den Haldex också, så behöver den servas den med. Helst inkl pumpen och lyssna efter lagerljud (se tidigare i denna tråd).
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hm, här finns att kolla upp. Kostar säkert pengar också. Bra tips, tackar!
Bosch Autoservice gör sådant och är oftast duktiga. Kostade mig ca 6000 för både DSG och Haldex inkl kvalitetsolja och filter och spolning.

Jag hade gjort det själv om jag inte haft femtioelva andra projekt under sommaren, för det är inte speciellt svårt bara man har tillgång till en lyft.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bosch Autoservice gör sådant och är oftast duktiga. Kostade mig ca 6000 för både DSG och Haldex inkl kvalitetsolja och filter och spolning.

Jag hade gjort det själv om jag inte haft femtioelva andra projekt under sommaren, för det är inte speciellt svårt bara man har tillgång till en lyft.
Hade gått strax under 11 när den köptes. Ingen lådservice efter det iaf. Vet inte om 6000 mil är gjord men är skeptisk. Nu gått 15 500. Förmodligen aldrig bytt. Works like a charm, inga konstigheter. Golf 2014, 7 vxl, bara framkrafs.

Bosch, alltså Bra, har kompis som jobbar där.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top