Bilrelaterade diskussioner

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kubanerna var inne på rätt spår då dom behöll alla gamla jänkare, men satte in 65hk dieselmotorer i dom, dom gjorde det för att dom var tvugna på grund av brist på reservdelar från USA, men samtidigt började topphastigheten att stämma med väghållningen.

ibland är det ju resan som är målet eller nåt....

Fast det krävs inte så stor modern diesel för att matcha en gammal v8 diesel

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det finns några nu på Blocket. Men man får ju räkna med en del jobb att hålla dem rullandes och rosten behöver hållas efter. Jag funderade på att köpa för många år sedan, men avråddes av en polare som haft flera. Man åker fint i dem, men det är mycket mek och fix när de börjar bli till åren. Fast som ren entusiastbil så om man har varmgarage.
Såg det, tänkte samma tanke och kom fram till att jag är gråhårig som det är.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hade en 7-sits Ford Galaxy då barnen var små. Skitbra koncept för ändamålet.
(Förlängd S-Max)

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hade en 7-sits Ford Galaxy då barnen var små. Skitbra koncept för ändamålet.
(Förlängd S-Max)
Dottern är på G med sitt tredje barn. De har en V70 idag, troligtvis går det att klämma in alla i bilen sen då äldsta grabben fyller 5 ung. samtidigt som de får påökning, då kan han sitta framåt i mitten bak.

Har kollat runt lite på bilar, vi är ju snåla så vi försöker ju att hålla oss i prisspannet 20-30' och så får jag laga när det går sönder.

Vad jag förstått är Ford Galaxy, VW Sharan och Seat Alhambra samma bil. Någon med åsikter om skillnader och vad man ska kolla efter om man köper en äldre?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dottern är på G med sitt tredje barn. De har en V70 idag, troligtvis går det att klämma in alla i bilen sen då äldsta grabben fyller 5 ung. samtidigt som de får påökning, då kan han sitta framåt i mitten bak.

Har kollat runt lite på bilar, vi är ju snåla så vi försöker ju att hålla oss i prisspannet 20-30' och så får jag laga när det går sönder.

Vad jag förstått är Ford Galaxy, VW Sharan och Seat Alhambra samma bil. Någon med åsikter om skillnader och vad man ska kolla efter om man köper en äldre?
Inga skillnader i ”kvalitet” men dessa bilar får Renault Espace att framstå som japansk.

Svårt prisspann, kan nog tyvärr bli dyrare än att hitta en halvhyfsad 40’-bil. Så pass äldre bilar skulle jag leta i inlandet, Östersund och norrut.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
En S-max gör 230. Ett argument för en trebarnsfamilj. Ja för pappan mest kanske.
En sväng till Ringen. Slå Sabines Schmitz rekord (rip).

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En S-max gör 230. Ett argument för en trebarnsfamilj. Ja för pappan mest kanske.
En sväng till Ringen. Slå Sabines Schmitz rekord (rip).
Han har inte tagit körkort än :3freak trots att han fyllde 30 förra året. Dottern var på sjön med skolan när hon fyllde år, så hon kunde inte ta körkortet direkt men gjorde det så fort hon kom iland. Äldsta dottern fyllde 18 på en lördag, gjorde teorin på måndag och körde upp på tisdag.

Inga skillnader i ”kvalitet” men dessa bilar får Renault Espace att framstå som japansk.

Svårt prisspann, kan nog tyvärr bli dyrare än att hitta en halvhyfsad 40’-bil. Så pass äldre bilar skulle jag leta i inlandet, Östersund och norrut.

Får väl leta lite dyrare och kanske även den modellen även om det tar emot med en fransk bil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Han har inte tagit körkort än :3freak trots att han fyllde 30 förra året. Dottern var på sjön med skolan när hon fyllde år, så hon kunde inte ta körkortet direkt men gjorde det så fort hon kom iland. Äldsta dottern fyllde 18 på en lördag, gjorde teorin på måndag och körde upp på tisdag.

Får väl leta lite dyrare och kanske även den modellen även om det tar emot med en fransk bil.
Espace har ffa problem med generatorerna och framvagnen. Annars bra bil.
En annan fralla är C4 Picasso, helst Grand Picasso. Hade själv en sådan några år och den var mycket trevlig. Brukar vara hjullager och bromsar på dem men sällan något värre. Billiga delar och lättmekat. Bra mot rost! Bra prisbild i Sverige pga ”franskt är skräp” (och så kör folk Seat och Ford liksom…).

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Äldre V70 är väl hyfsat breda i baksätet? Då kan det kanske fungera med den framåtvända stolen bakom föraren och bakåtvända stolar i mitten samt på passagerarsidan fram. Alternativt med två bakåtvända stolar på passagerarsidan och mor bak i mitten så hon har nära till alla tre barnen. Om de är nöjda med Volvon så är det värt att pröva, äldre V70 verkar ju vara hållbara och gå långt. Å andra sidan är det trevligt med tre separata säten bak med Isofix och en tredje rad (om man har behov för den?) som man får i många MPVér.

Har inte koll på Ford/bilar i den prisklassen men på de lite nyare S-Max och Galaxy ska man undvika deras Power Shift automatlåda som har stora problem. edit: Power Shift.

Peugeot 5008 med 1,6 HDI är ganska skottsäker och drar lite diesel, troligen dyrare än budget. Robotautomatlådan fungerar helt ok till vanligt bruk men är inge vidare om man ofta backar med släp. Tror 2 liters dieseln också är bra men har mindre kunskap om den. Mitt intryck är också att de inte rostar bort lika snabbt som till exempel tyska bilar.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Äldre V70 är väl hyfsat breda i baksätet? Då kan det kanske fungera med den framåtvända stolen bakom föraren och bakåtvända stolar i mitten samt på passagerarsidan fram. Alternativt med två bakåtvända stolar på passagerarsidan och mor bak i mitten så hon har nära till alla tre barnen. Om de är nöjda med Volvon så är det värt att pröva, äldre V70 verkar ju vara hållbara och gå långt. Å andra sidan är det trevligt med tre separata säten bak med Isofix och en tredje rad (om man har behov för den?) som man får i många MPVér.

Har inte koll på Ford/bilar i den prisklassen men på de lite nyare S-Max och Galaxy ska man undvika deras Power Stroke automatlåda som har stora problem.

Peugeot 5008 med 1,6 HDI är ganska skottsäker och drar lite diesel, troligen dyrare än budget. Robotautomatlådan fungerar helt ok till vanligt bruk men är inge vidare om man ofta backar med släp. Tror 2 liters dieseln också är bra men har mindre kunskap om den. Mitt intryck är också att de inte rostar bort lika snabbt som till exempel tyska bilar.
Äldsta dottern har en ny sponsor bil (Dacia) men med andra dottern (med barn) så har vi tillsammans fyra V70 och en V50. V50 var från början dotterns men den växte de ur med första ungen och dåvarande hund (dog tyvärr vid 4 års ålder). Tror inte någon av dem har avstängningsbar krockkudde så barnen är hänvisade till baksätet. Det kommer att bli V70 till att börja med.

Pappan har som sagt inte körkort, så blir det någon som skulle sitta bak så skulle det bli han.

Backa mycket med släp kommer inte att hända, släpet står hemma hos oss, så kopplas det på blir det på någon av våra V70 hemmavid.

Ska kolla upp den där 5008 också.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Previa eller FR-V.

Kanske halvklurig att få tag på rätt norrland/gotlansexemplar men i övrigt bra alt.. Trippelkolla bensintanken i plåt på Previan då den åtminstone var i princip omöjlig att få tag på som ekonomidel när det begav sig. Hade en kollega som fick tag i en manuell och bättre spargris är svår att frambringa även om jag själv gladeligen skulle betalat för att slippa sitta o rycka i golvet ;)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vem ska köra? Pappan har inget körkort. Han får sitta bak.
Nu verkar mamman redig så hon styr upp det där med vem som sitter var.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Pappan har som sagt inte körkort, så blir det någon som skulle sitta bak så skulle det bli han.
Missade det. Om mor är kortare än far så ökar det flexibiliteten ännu mer. Själv sliter man med att ha småbarn bakom sin egen stol.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Missade det. Om mor är kortare än far så ökar det flexibiliteten ännu mer. Själv sliter man med att ha småbarn bakom sin egen stol.
Ja, det är fan ett gissel.
V70 är en rätt stor bil när man jämför, annat än bussar och mpv / liknande åtminstone.
Men ändå så skall man vara helt utan ben om man ska sitta bakom mig som förare. Min voffla är i praktiken 3-sits.

Då är jag lång, självklart, men absolut inte extremt så. Hur fan tänkte Volvo där...? :va

Och då är som sagt V70 en av de bilar med bäst benutrymme bak, innan man börjar bygga på höjden.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

De är riktigt kassa... Jag övervägde att köpa när barnen var små, men insåg vilken gammal och sunkig konstruktion det är. Blev en Touran med 7 säten istället. Finns lite problem med dem också, men inte alls lika mycket. Körde måååånga tusen mil med vår. Löstagbara säten och går att få in en hel familj med lite god vilja. Men idag skulle jag nog satsat på en större bil med samma lösning. Man vill ju ha packning med också.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
De är riktigt kassa... Jag övervägde att köpa när barnen var små, men insåg vilken gammal och sunkig konstruktion det är. Blev en Touran med 7 säten istället. Finns lite problem med dem också, men inte alls lika mycket. Körde måååånga tusen mil med vår. Löstagbara säten och går att få in en hel familj med lite god vilja. Men idag skulle jag nog satsat på en större bil med samma lösning. Man vill ju ha packning med också.
Ja, när de åker till landet så har de två kattburar också. Men de kan ju få varsitt säte, men de ska dock ha med sig rätt mycket kläder, de är ju inte så renliga de små liven. Så packutrymme måste man ha.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...