Biltema = kanontema!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ahhh :skrämd

Gör inte det!....

Du utkämpar en nästan omöjlig kamp.
Biltema gör många väldigt bra o billiga grejer idag. Förr i tiden var dom mest bara billiga.
Det har gett företaget en lågkvalitetsstämpel.
Väldigt många tycker inte att det är värt att chansa på biltema när det gäller deras ögonsten -Hojen. Bara för att deras farbror köpte bromsbelägg där 1987 som var kass. Att köpa nånting till ögonstenen för 3dubbla pengen av kända märket ger en känsla av att man gjort det rätta. För att bara det bästa är gott nog till ögonstenen. Även om kända märket har gjort bort sig i ett oberoende jämförelsetest.

Till dessa människor når du aldrig fram dr bike (kort för biltema kämpe).
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...
De som gjorde testet i Finland har kommit fram till helt fel slutsats då?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...

:tummenupp
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...

Problemet är väll bara att du chansar lika mycket (eller lite) om du köper ett dyrare filter som ett billigare.Sover du bättre om nätterna med ett orginalfilter så är det givetvis värt några hundra extra, men det vet ju givetvis tillvärkarna och det är därför dom kan lägga på några hundringar på priset...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Problemet är väll bara att du chansar lika mycket (eller lite) om du köper ett dyrare filter som ett billigare.Sover du bättre om nätterna med ett orginalfilter så är det givetvis värt några hundra extra, men det vet ju givetvis tillvärkarna och det är därför dom kan lägga på några hundringar på priset...

Ja, för det är säkert samma ingenjörer som konstruerar b-tema filtren som original (och även de andra reservdelarna)?
 

Dr.Bike

Guest
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...


Din reflektion KAN (obs ordet kan) vara korrekt...
Men hela ditt resonemang bygger på att icke originalprodukten både är sämre, och sedan undergräver du läsarens förtroende ytterligaer genom att använda ordet "chansa"
Det hela ska då framså, och ge läsaren känslan av att denna tar en RISK.

Det är helt fel, och dessutom, som du själv kan förstå, så är inte varje motor så unik, att man måste ha ett "speciellt till denna motor designat filter"
Motorer är enkla grejer, och filter är inte high-tech det heller.
Pirat-tillverkarna kopierar så pass bra, att även om de skulle göra en något sämre produkt, så skulle den ÄNDÅ vara bra nog.

Och som du SER i testen, så är i många fall (som jag oxå sa) originalfilter sämre än eftermarknadsdito.

Så sluta med såna där underminerande och ffa ovetenskapliga resonemang.
Det är just såna där luddiga och dimmiga påståenden som märkesförsäljarna lever på!
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Ja, för det är säkert samma ingenjörer som konstruerar b-tema filtren som original (och även de andra reservdelarna)?

Du tror väll ändå inte att Yamaha, Kawazaki och Suzuki tilverkar oljefilter?På Scanias luftfilter står det Scania på kartongen men oftast Fram på filtren.På Scanias orginal fläktar står det Beru (Scania står ju givetvis större...).Oljefiltren står det ju faktiskt Scania på, men det är nog mest för att dom sitter så synligt, är ju såklart inte dom som tillverkar dom, men om nån åkare skulle se att det stog tex. Fram på oljefiltret så skulle dom nog inte vara lika villiga att betala dubbla priset för att det kom i en Scaniakartong.

Är helt övertygad att samma sak gäller MC-branchen
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varumärke.....

Ett av det svåraste uppdrag en reklamfirma kan få är att "bygga" ett stark
varumärke......
Ett starkt varumärke säljer.........utan att behöva bevisa speciellt mycket.
Ett svagt varumärke MÅSTE bevisa ALLT hela tiden.

Ett starkt varumärke...=....HD

Ett svagt varumärke...=....HYOSANG

SÅg nån "Femmans växel" senast....? Inslaget om Biltillverkarna från KINA.

Jag tror jag ska köpa en "M3 Coupe"............läcker!
Bara köpa ett nytt motorhuvsemblem och......voila......en...(BMW)

"ALLT kan säljas med MÖRDANDE reklam"......kom och köp konserverd gröt....

KentW
 

Dr.Bike

Guest
Du utkämpar en nästan omöjlig kamp.
Biltema gör många väldigt bra o billiga grejer idag. Förr i tiden var dom mest bara billiga.
Det har gett företaget en lågkvalitetsstämpel.
Väldigt många tycker inte att det är värt att chansa på biltema när det gäller deras ögonsten -Hojen. Bara för att deras farbror köpte bromsbelägg där 1987 som var kass. Att köpa nånting till ögonstenen för 3dubbla pengen av kända märket ger en känsla av att man gjort det rätta. För att bara det bästa är gott nog till ögonstenen. Även om kända märket har gjort bort sig i ett oberoende jämförelsetest.

Till dessa människor når du aldrig fram dr bike (kort för biltema kämpe).

Tack Elffors... jag vet... ;)

De minnesgoda läsarna (före den stora kraschen) vet att jag ALLTID UTKÄMPAT DENNA KAMP:::
Och tro det eller ej: Jag har nog - trots allt - lyckat "frälsa" några ifrån "ondo" ;)
Det syns bl.a i form av att fler och fler gör klokare och klokare val av vissa produkter.
Inte bara olja alltså.
Och inte då byggt på sales bullshit, utan på fakta :fakta

Och kunskap! (höll jag på at glömma)

Jag är en sån där jobbig jävel som inte säger vad som är rätt eller fel oftast, utan tillhandahåller istället olika fakta.
Sen får var och en använda sin EGEN intelligens.

De flesta klarar det.

Men så rätt som du säger... - En del når man aldrig...

Åhå nej, kom inte här och kom. Du tänkte inte ta med den från början, sådeså!

F.ö gillar jag Biltema.

/J

Å ja jillar däj... :kär
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Konstruktioner....

Vi som jobbar med konstruktioner vet att en stor del av jobbet gåt ut på att
hitta färdiga lösningar, delar, och sen anpassa vår konstruktion till dessa,
och köpa in till bästa pris.

Kolla på den här länken om du behöver detaljer till bilkonstruktioner, jag vet
att det här företagen levererar till MÅNGA biltillverkare och till ÄNNU fler
eftermarknadskedjor...

www.nakamoto.com.tw

en till:

www.demax.ttnet.net

en till:

www.sungreat.net

KentW
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...


Har man läst bara någon liten poäng marknadsföring så vet man att priset är i många avseenden inte i förhållande till produktenskostnad utan Vad köparen tycker det är värt att betala.. på tråkiga grejer som oljefilter så vill inte jag lägga 5ggr mer pengar för samma sak... då spar jag pengar och har var tredje-fjärde oljebyte "gratis" istället...

Sen tror jag att Biltema (liksom IKEA...som har lyckats?) försöker jobba bort stämpeln som dålig kvalité... men de tar tid att ompositionera sig på marknaden... Men faktum kvarstår...varför betala mer än man behöver?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det BÖR det ju vara, eftersom filtren kommer från samma fabriker.
Frågor på det?

Det finns alltså endast en fabrik som gör oljefilter till alla. Alla oljefiltrena som levereras därifrån har samma kvalitet och toleranser (ingen b-sortering lr liknande)?

Du tror väll ändå inte att Yamaha, Kawazaki och Suzuki tilverkar oljefilter?På Scanias luftfilter står det Scania på kartongen men oftast Fram på filtren.På Scanias orginal fläktar står det Beru (Scania står ju givetvis större...).Oljefiltren står det ju faktiskt Scania på, men det är nog mest för att dom sitter så synligt, är ju såklart inte dom som tillverkar dom, men om nån åkare skulle se att det stog tex. Fram på oljefiltret så skulle dom nog inte vara lika villiga att betala dubbla priset för att det kom i en Scaniakartong.

Är helt övertygad att samma sak gäller MC-branchen
Är det inte samma som Arla och kossan/mjölken.

Har man läst bara någon liten poäng marknadsföring så vet man att priset är i många avseenden inte i förhållande till produktenskostnad utan Vad köparen tycker det är värt att betala.. på tråkiga grejer som oljefilter så vill inte jag lägga 5ggr mer pengar för samma sak... då spar jag pengar och har var tredje-fjärde oljebyte "gratis" istället...

Sen tror jag att Biltema (liksom IKEA...som har lyckats?) försöker jobba bort stämpeln som dålig kvalité... men de tar tid att ompositionera sig på marknaden... Men faktum kvarstår...varför betala mer än man behöver?
Du läste/läser ekonomi va?
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Det finns alltså endast en fabrik som gör oljefilter till alla. Alla oljefiltrena som levereras därifrån har samma kvalitet och toleranser (ingen b-sortering lr liknande)?


Är det inte samma som Arla och kossan/mjölken.


Du läste/läser ekonomi va?

Hahaha... ekonomi..nix.. organisationspsykologi!
Men Kothler var med på ett hörn där med... de är ju mycket psykologi i ekonomi...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns alltså endast en fabrik som gör oljefilter till alla. Alla oljefiltrena som levereras därifrån har samma kvalitet och toleranser (ingen b-sortering lr liknande)?

Näe, det finns säkert tre fyra stora och en mängd små, men det är oftast dom stora som kan sälja billigt och leverera tillräcklig mängd till tillverkare, och även då dom som har överkapacitet och kan sälja till Biltema.

Jag var nere på Scania i Södertälje någon gång i slutet på 80 talet, då hade dom en hel hall med folk som packede om grejor ur kartonger med kinesisk text och stoppade dom i kartonger där det stod Scania Orginal.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att en produkt som råkar vara originaldel skulle vara så jäkla anpassad och utprovad till just denna motor/cykel/whatever är en grav överdrift. Fabrikanten tar den del som klarar kraven till lägsta möjliga pris....

Här är en lista på samtliga motorer i MC ranchen som råkar dela ett visst oljefilter. Om nu oljefilter var raketforskning och ditt Honda Blackbird oljefilter är så speciellt hur kan det då komma sig att samma filter råkar vara den perfekta kompromissen även i en Yamaha XV1900 kråmpråm. Samma visa på många andra oljefilter ex: Ktm LC4 oljefilter sitter även på Citroen C1. Verry special custom made for you only.....

Kom och tjöp konserverad gröt....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du tror väll ändå inte att Yamaha, Kawazaki och Suzuki tilverkar oljefilter?På Scanias luftfilter står det Scania på kartongen men oftast Fram på filtren.På Scanias orginal fläktar står det Beru (Scania står ju givetvis större...).Oljefiltren står det ju faktiskt Scania på, men det är nog mest för att dom sitter så synligt, är ju såklart inte dom som tillverkar dom, men om nån åkare skulle se att det stog tex. Fram på oljefiltret så skulle dom nog inte vara lika villiga att betala dubbla priset för att det kom i en Scaniakartong.

Är helt övertygad att samma sak gäller MC-branchen

Visst är det så. Luftfiltret till min förra bil kostade 200 kr på OKQ8 men om jag gick till Audi och köpte det så kostade det närmare 500. Och då var det samma filter. Enda skillnaden var att på förpackning och filter hos Audi så stod det inte bara Mann.
Det gäller för alla fordon skulle jag säga.
Biltema tillverkar inte sin MC olja utan det är enligt uppgift Statoils race olja som på biltema säljs för halva priset. Det ser man också på att specifikation och produktbeskrivning är ordagrant identiska.

Det finns alltså endast en fabrik som gör oljefilter till alla. Alla oljefiltrena som levereras därifrån har samma kvalitet och toleranser (ingen b-sortering lr liknande)?

Nej. Det finns nog fler än en tillverkare av oljefilter. Men oljefilter är inte raketforskning så det är ganska enkelt att göra ett filter som är lika bra som ett OEM-filter. Ingen bil eller motorcykeltillverkare tillverkar sina filter utan dom köps in. Och i jakten på att kapa kostnader så kan du ge dig på att dom inte köper det bästa filtret utan ett som är så billigt som möjligt men ändå tillräckligt bra.

Dom testar inte alla filter så det kan inte vara fråga om B-sortering och liknande.
Däremot har dom grundlig koll på sin tillverkningsprocess så att dom vet att alla filter som kommer ut är OK.
Skulle det vara frågan om B-sortering så skulle det innebära att dom inte har koll på sin process och det skulle innebära att dom har en väldigt dålig tillverkningsprocess som därför skulle vara oerhört dyr att köra.

Det kan säkert vara skillnader i detaljer i konstruktionen på olika oljefilter men att dom skulle leda till sådana skillnader i funktion att det skulle ha någon betydelse som helst för motorn är oerhört långsökt. Och själva filtermaterialet är väldigt basic då det inte är frågan om sterilfiltrering av läkemedel som skall injiceras intravenöst. (För att överdriva en liten aning)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top