Abrakadabra
Sporthojsnörd
Generellt (inte bara filter)
Det finns toleranser för vad som är ok och ligger man inom dem så är allt bra, vilket jag tror att b-temas gör ibland. Jag tror att originalgrejerna ligger lite bättre inom toleransområdet och det tycker jag bättre om. Annars finns det risk att man lätt hamnar utanför och ”besiktningen” missar det.
Internt har de garanterat olika artikelnummer men i katalogen kan artiklarna ha den samma. Detta för att inte behöva trycka om katalogen varje gång man byter leverantör (spara pengar).
För övrigt tror jag inte att man säljer på märke (original) utan på ryktet. Skulle t ex Suzuki sälja dåliga reservdelar (original) så skulle inte Suzuki finnas kvar. Därför behöver de ha en bra organisation som säkerhetsställer detta. I b-temas fall räcker det med att ta bort artikeln ur sortimentet så är saken biff.
Förmodligen överlåter b-tema detta ansvar till leverantören och då vet de inte alls hur det blir.
Det är möjligt att b-tema lever på att andra (originalen) säkerhetställer leverantörernas kvalitet och det är ju smart. Skulle det vara så skulle prissättningen vara en helt annan eftersom de stora inköparna (originalen) oftast har duktiga inköpare och kan därför pressa inköpspriserna i botten. Detta kanske skulle kunna vara för att göra en större förtjänst men det håller inte i längden. Fortfarande köper många originaldelar och samtliga verkstäder sätter inte på något annat än original. Jag tror inte att det r endast är för att det skulle står Volvo eller Scania på filtret.
Jag kan hålla med om att det finns bra saker på b-tema men mycket är skit och man får åka och lämna tillbaka. Ta bara deras bits-satser, hur många håller efter 50 skruv?
Det händer ibland att man testar sina produkter innan leverans *ironi*. Beroende på hur organisationen är ser ut så gör man det olika mycket. Lägger man mycket tid på en produkt brukar priset vara högre och har oftast bättre kvalitet. Sedan är ju frågan hur mycket tid man behöver lägga ner för att det ska vara tillräckligt bra men det brukar kvalitets och testingenjören avgöra. I b-temas fall vet jag inte hur de är bemannade eller vilka krav de kan ställa på sina leverantörer men eftersom de är ett reservdelsföretag så tror jag att de köper sånt som ligger på hyllan och då letar de efter billigaste priset (största förtjänst). Dessutom är de inte renodlade (endast bildelar) utan säljer även en massa annan skit. Då behöver organisationen massor anställda för att säkerhetsställa kvalitet på produkterna eftersom de är inom så vitt område. Samma ingenjör brukar inte ha kunskap om både sprayfärger och oljefilter. Jag tror inte b-tema har den bemanningen och kan därför inte heller säkerhetsställa att kvalitén är den samma som originaldelar. Då skulle priset vara lika högt som originaldelarna och då tappar man hela konceptet.Har filtret nån konstruktionsmiss är det väll möjligt att oljetrycket blir sämmre, frågan är väll om risken för konstruktionsmiss är mindre på ett orginalfilter?
Har du kollat?Jah har inget minne om att jag någonsin har hört att nån fått dåligt oljetryck pga. ett filter, så risken måste vara ganska liten oavsätt var man köper det...
Det finns toleranser för vad som är ok och ligger man inom dem så är allt bra, vilket jag tror att b-temas gör ibland. Jag tror att originalgrejerna ligger lite bättre inom toleransområdet och det tycker jag bättre om. Annars finns det risk att man lätt hamnar utanför och ”besiktningen” missar det.
Hur tror du man gör med spårbarhet vid byte av leverantör om något skulle gå sönder?Exakt samma sak kan MC tillvärkarna också göra.Alltså byta leveratör av tex. oljefilter.Dom lär inte heller ändra art.nr. på filtret för det.
Internt har de garanterat olika artikelnummer men i katalogen kan artiklarna ha den samma. Detta för att inte behöva trycka om katalogen varje gång man byter leverantör (spara pengar).
För övrigt tror jag inte att man säljer på märke (original) utan på ryktet. Skulle t ex Suzuki sälja dåliga reservdelar (original) så skulle inte Suzuki finnas kvar. Därför behöver de ha en bra organisation som säkerhetsställer detta. I b-temas fall räcker det med att ta bort artikeln ur sortimentet så är saken biff.
Förmodligen överlåter b-tema detta ansvar till leverantören och då vet de inte alls hur det blir.
Det är möjligt att b-tema lever på att andra (originalen) säkerhetställer leverantörernas kvalitet och det är ju smart. Skulle det vara så skulle prissättningen vara en helt annan eftersom de stora inköparna (originalen) oftast har duktiga inköpare och kan därför pressa inköpspriserna i botten. Detta kanske skulle kunna vara för att göra en större förtjänst men det håller inte i längden. Fortfarande köper många originaldelar och samtliga verkstäder sätter inte på något annat än original. Jag tror inte att det r endast är för att det skulle står Volvo eller Scania på filtret.
Jag kan hålla med om att det finns bra saker på b-tema men mycket är skit och man får åka och lämna tillbaka. Ta bara deras bits-satser, hur många håller efter 50 skruv?