Biltema = kanontema!

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Generellt (inte bara filter)

Har filtret nån konstruktionsmiss är det väll möjligt att oljetrycket blir sämmre, frågan är väll om risken för konstruktionsmiss är mindre på ett orginalfilter?
Det händer ibland att man testar sina produkter innan leverans *ironi*. Beroende på hur organisationen är ser ut så gör man det olika mycket. Lägger man mycket tid på en produkt brukar priset vara högre och har oftast bättre kvalitet. Sedan är ju frågan hur mycket tid man behöver lägga ner för att det ska vara tillräckligt bra men det brukar kvalitets och testingenjören avgöra. I b-temas fall vet jag inte hur de är bemannade eller vilka krav de kan ställa på sina leverantörer men eftersom de är ett reservdelsföretag så tror jag att de köper sånt som ligger på hyllan och då letar de efter billigaste priset (största förtjänst). Dessutom är de inte renodlade (endast bildelar) utan säljer även en massa annan skit. Då behöver organisationen massor anställda för att säkerhetsställa kvalitet på produkterna eftersom de är inom så vitt område. Samma ingenjör brukar inte ha kunskap om både sprayfärger och oljefilter. Jag tror inte b-tema har den bemanningen och kan därför inte heller säkerhetsställa att kvalitén är den samma som originaldelar. Då skulle priset vara lika högt som originaldelarna och då tappar man hela konceptet.

Jah har inget minne om att jag någonsin har hört att nån fått dåligt oljetryck pga. ett filter, så risken måste vara ganska liten oavsätt var man köper det...
Har du kollat?
Det finns toleranser för vad som är ok och ligger man inom dem så är allt bra, vilket jag tror att b-temas gör ibland. Jag tror att originalgrejerna ligger lite bättre inom toleransområdet och det tycker jag bättre om. Annars finns det risk att man lätt hamnar utanför och ”besiktningen” missar det.

Exakt samma sak kan MC tillvärkarna också göra.Alltså byta leveratör av tex. oljefilter.Dom lär inte heller ändra art.nr. på filtret för det.
Hur tror du man gör med spårbarhet vid byte av leverantör om något skulle gå sönder?
Internt har de garanterat olika artikelnummer men i katalogen kan artiklarna ha den samma. Detta för att inte behöva trycka om katalogen varje gång man byter leverantör (spara pengar).

För övrigt tror jag inte att man säljer på märke (original) utan på ryktet. Skulle t ex Suzuki sälja dåliga reservdelar (original) så skulle inte Suzuki finnas kvar. Därför behöver de ha en bra organisation som säkerhetsställer detta. I b-temas fall räcker det med att ta bort artikeln ur sortimentet så är saken biff.
Förmodligen överlåter b-tema detta ansvar till leverantören och då vet de inte alls hur det blir.

Det är möjligt att b-tema lever på att andra (originalen) säkerhetställer leverantörernas kvalitet och det är ju smart. Skulle det vara så skulle prissättningen vara en helt annan eftersom de stora inköparna (originalen) oftast har duktiga inköpare och kan därför pressa inköpspriserna i botten. Detta kanske skulle kunna vara för att göra en större förtjänst men det håller inte i längden. Fortfarande köper många originaldelar och samtliga verkstäder sätter inte på något annat än original. Jag tror inte att det r endast är för att det skulle står Volvo eller Scania på filtret.

Jag kan hålla med om att det finns bra saker på b-tema men mycket är skit och man får åka och lämna tillbaka. Ta bara deras bits-satser, hur många håller efter 50 skruv?
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Generellt (inte bara filter)


Det händer ibland att man testar sina produkter innan leverans *ironi*. Beroende på hur organisationen är ser ut så gör man det olika mycket. Lägger man mycket tid på en produkt brukar priset vara högre och har oftast bättre kvalitet. Sedan är ju frågan hur mycket tid man behöver lägga ner för att det ska vara tillräckligt bra men det brukar kvalitets och testingenjören avgöra. I b-temas fall vet jag inte hur de är bemannade eller vilka krav de kan ställa på sina leverantörer men eftersom de är ett reservdelsföretag så tror jag att de köper sånt som ligger på hyllan och då letar de efter billigaste priset (största förtjänst). Dessutom är de inte renodlade (endast bildelar) utan säljer även en massa annan skit. Då behöver organisationen massor anställda för att säkerhetsställa kvalitet på produkterna eftersom de är inom så vitt område. Samma ingenjör brukar inte ha kunskap om både sprayfärger och oljefilter. Jag tror inte b-tema har den bemanningen och kan därför inte heller säkerhetsställa att kvalitén är den samma som originaldelar. Då skulle priset vara lika högt som originaldelarna och då tappar man hela konceptet.


Har du kollat?
Det finns toleranser för vad som är ok och ligger man inom dem så är allt bra, vilket jag tror att b-temas gör ibland. Jag tror att originalgrejerna ligger lite bättre inom toleransområdet och det tycker jag bättre om. Annars finns det risk att man lätt hamnar utanför och ”besiktningen” missar det.


Hur tror du man gör med spårbarhet vid byte av leverantör om något skulle gå sönder?
Internt har de garanterat olika artikelnummer men i katalogen kan artiklarna ha den samma. Detta för att inte behöva trycka om katalogen varje gång man byter leverantör (spara pengar).

För övrigt tror jag inte att man säljer på märke (original) utan på ryktet. Skulle t ex Suzuki sälja dåliga reservdelar (original) så skulle inte Suzuki finnas kvar. Därför behöver de ha en bra organisation som säkerhetsställer detta. I b-temas fall räcker det med att ta bort artikeln ur sortimentet så är saken biff.
Förmodligen överlåter b-tema detta ansvar till leverantören och då vet de inte alls hur det blir.

Det är möjligt att b-tema lever på att andra (originalen) säkerhetställer leverantörernas kvalitet och det är ju smart. Skulle det vara så skulle prissättningen vara en helt annan eftersom de stora inköparna (originalen) oftast har duktiga inköpare och kan därför pressa inköpspriserna i botten. Detta kanske skulle kunna vara för att göra en större förtjänst men det håller inte i längden. Fortfarande köper många originaldelar och samtliga verkstäder sätter inte på något annat än original. Jag tror inte att det r endast är för att det skulle står Volvo eller Scania på filtret.

Jag kan hålla med om att det finns bra saker på b-tema men mycket är skit och man får åka och lämna tillbaka. Ta bara deras bits-satser, hur många håller efter 50 skruv?

Vet inte riktigt hur man siterar bara delar ur texten, så jag får göra såhär i stället.

Nej Biltema har nog ingen vidare kvaliteskontroll på varken filter eller sprejburkar skulle jag tro.Det är nog tillverkarna av grejorna som får säkerställa funktionen.Å andra sidan tror jag det samma gäller orginaldelarna.

Hur vida jag har kollat om oljetrycket har blivit för lågt pga. oljefilter...Tja jag har jobbat som Buss och Lastbilsmekaniker i ca 12 år, så nog har jag mätt oljetrycket nån gång...Att jag inte råkat ut för att ett piratfilter orsakat för dåligt oljetryck själv är väll en sak, men jag har aldrig ens hört att NÅGON råkat ut för det.Då är vi ändå drygt 20 mekar bara på min verkstad + att jag har många vänner som är mekar innom olika områden.Har varit med om och hört talas om dom mäst märkliga fel, men aldrig att ett piratfilter skulle ha orsakat problem faktiskt.

Samtliga verkstäder köper inte alls orginaldelar, däremot gör ju märkesverkstäderna det.Skulle verkstan jag jobbar på börga köpa reservdelar på tex. LVD (eller vad dom heter nu för tiden...Reservdelen?) fick vi plocka ner Scania skylten.Nu händer det ju att vi köper reservdelar från andra ställen en Scania endå ibland av olika anledningar, men i princip SKA vi använda orginaldelar.Även buntbanden kommer i Scania påsar faktiskt!Ett tag var buntbanden så dåliga att dom gick av när man drog åt dom.Eftre ett tag kastade vi dom påsarna, men dom nya vi fick var lika kass.Jag var in på lagret och vrålade och skrek nåt om att om Scania inte äns kunde få fram buntband som höll så fick vi väll ta dom från Swedol i stället, svaret jag fick var att vi inte fick köpa dom från annat håll....
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Nej Biltema har nog ingen vidare kvaliteskontroll på varken filter eller sprejburkar skulle jag tro.Det är nog tillverkarna av grejorna som får säkerställa funktionen.Å andra sidan tror jag det samma gäller orginaldelarna.
Beroende på vem som köper så är det nog olika. Volvo och Scania ställer nog lite hårdare kvar på prylarna än Olle hemma i garaget.

Hur vida jag har kollat om oljetrycket har blivit för lågt pga. oljefilter...Tja jag har jobbat som Buss och Lastbilsmekaniker i ca 12 år, så nog har jag mätt oljetrycket nån gång...Att jag inte råkat ut för att ett piratfilter orsakat för dåligt oljetryck själv är väll en sak, men jag har aldrig ens hört att NÅGON råkat ut för det.Då är vi ändå drygt 20 mekar bara på min verkstad + att jag har många vänner som är mekar innom olika områden.Har varit med om och hört talas om dom mäst märkliga fel, men aldrig att ett piratfilter skulle ha orsakat problem faktiskt.
Det låter ju kanon, använder ni B-temas grejer?

Samtliga verkstäder köper inte alls orginaldelar, däremot gör ju märkesverkstäderna det.
Förlåt om jag var otydlig, det var dem jag menade.

svaret jag fick var att vi inte fick köpa dom från annat håll....
Kan det ha att göra med att man lämnar garanti på jobben och hela processen bakom den (återkoppling till leverantören)?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Beroende på vem som köper så är det nog olika. Volvo och Scania ställer nog lite hårdare kvar på prylarna än Olle hemma i garaget.

Du ger dig verkligen inte heller?

Läste du testet av oljefiltren?

Biltemas filter är tillräckligt bra.

Biltemas filter är bättre än många andra, som också är tillräckligt bra.

Folk som jobbar heltid med oljur, filter och analys av oljor och filter har sagt att biltemas filter är tillräckligt bra, och att dom tillverkas på samma ställe som orginalfiltren.

Vad mer kan du kräva? Att Jesus själv nedstiger från himmelen med ett biltema filter i ena handen och en dunk olja i andra?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Du ger dig verkligen inte heller?

Läste du testet av oljefiltren?

Biltemas filter är tillräckligt bra.

Biltemas filter är bättre än många andra, som också är tillräckligt bra.

Folk som jobbar heltid med oljur, filter och analys av oljor och filter har sagt att biltemas filter är tillräckligt bra, och att dom tillverkas på samma ställe som orginalfiltren.

Vad mer kan du kräva? Att Jesus själv nedstiger från himmelen med ett biltema filter i ena handen och en dunk olja i andra?

Lugna ner dig lite... Jag har inte sett något om några tester, vart finns den informationen?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
För att vara lite kritisk så visar detta test att filtret de testade fungerade mycket bra. Det säger inget om variationer i kvalitet mellan olika leveranser eller möjligen olika tillverkare som råkar ha fått uppdraget detta år att tillverka Biltemas filter. Som testet visar så filtrerade några filter mer små partiklar, men de blir också fortare täta. Ett bra filter behöver alltså ett tätare serviceintervall, men där lyckades Biltema över förväntan ärligt talat.

Jag skulle gärna ha sett Scott's lifetime-filter i den jämförelsen. Någon som sett något oberoende test av dem?

Det påminner lite om testet i Plus av Biltemas hjälm. Den visade sig hålla bättre än fem gånger så dyra hjälmar! Dock gjordes testet med hjälmar som inte är direkt jämförbara då Nolanhjälmen (tror jag det var) hade en annan konstruktion som inte var direkt smart... Testet visade bara hur mycket hjälmen dämpaed. Det inget om hjälmens hållbarhet efter fem år i sol, regn och rusk. Det visade inget om hur hjälmen skulle klara ett andra slag på samma plats. Det sade inget om hjälmens bullernivå.

Mitt naiva antagande är att trollkarlen har en poäng i att ett företag som har som affärsidé att leta fram de tillverkare och leverantörer som för tillfället är billigast på de produkter som säljs kommer att ha en större variation i kvalitet. Däremed inte sagt att den variansen är så stor att det ska innebära någon direkt risk att köpa varan.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För att vara lite kritisk så visar detta test att filtret de testade fungerade mycket bra. Det säger inget om variationer i kvalitet mellan olika leveranser eller möjligen olika tillverkare som råkar ha fått uppdraget detta år att tillverka Biltemas filter. Som testet visar så filtrerade några filter mer små partiklar, men de blir också fortare täta. Ett bra filter behöver alltså ett tätare serviceintervall, men där lyckades Biltema över förväntan ärligt talat.

Jag skulle gärna ha sett Scott's lifetime-filter i den jämförelsen. Någon som sett något oberoende test av dem?

De där stålfiltren är inge vidare. Visst de har bra filtrering men då meshen är 2D så fylls det snabbt med skit och du tappar flöde tills bypassen öppnar och då renar det inte ett dugg.....

Det där snacket om absolut filrering ner till 5 my och annat är bara försäljningsreklam och inget som verkligen spelar roll....
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har kört biltemas raceolja och oljefilter på båda mina hojar jag ägt och servat dem med dessa flera ggr.

Har biltemas bromsbelägg på gixxern nu, satan vilket jävla bett de har. skillnad mot racebeläggen som satt på innan.
 

Dr.Bike

Guest
Lugna ner dig lite... Jag har inte sett något om några tester, vart finns den informationen?

Kanske läsa hela tråden? :fakta

Kanske ge sig lite? ;)

Vad mer kan du kräva? Att Jesus själv nedstiger från himmelen med ett biltema filter i ena handen och en dunk olja i andra?

:hihi

10 poäng!


Och: Som jag sa...(*suck*) tidigare... Ingen ide´
En del NÅR man bara inte.
Inte ens FAKTA biter...
Precis som i politik alltså.
HAr man bestämt att jorden är platt, och att sen stänga öreonen och bara upprepa detta som ett mantra likt en tjurig barnunge...så...
Ja.
Då är det ingen ide´att fortsätta ett resonemang.


Vad krävs?
Att ALLA filter testas.
Jämt.
Varje dag!
Av oberoende testinstitut.
Överallt!

*skrattar i mjugg och åker mot thairestaurangen för att hämta ut lite mat...*
Tur man inte ser hur det ser ut i köket där... då hade man väl inte tyckt att maten var god.
Apropå oljefilter, urvalsmetoder, och rent tyckande alltså... ;)

Jag har kört biltemas raceolja och oljefilter på båda mina hojar jag ägt och servat dem med dessa flera ggr.

Har biltemas bromsbelägg på gixxern nu, satan vilket jävla bett de har. skillnad mot racebeläggen som satt på innan.

Å neeeej - bäste broder!
Berätta aldrig detta för hojen!
Då kommer motorn skära dIReCkTt!
Å hjulen låsa sig ömsom frirulla utan att du rör bromshandtaget!
Ojojojoj...detta kommer inte sluta väl!

;)
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Kanske läsa hela tråden? :fakta
Ja, jag vet... :näsblod
Kanske ge sig lite? ;)
Utan diskussion kommer man ingen vart. Hur bra skulle det vara om alla bara höll med hela tiden?

Sedan kan man ju undra hur bra "undersökningen" var. De utredningar jag läst tidigare brukar vara mer än lite text och tabeller i ett vanligt txt dokument. Dessutom var det snart 15 år sedan och det har nog hänt något sedan dess.

Fast det är ju klart, kommer allt från samma fabrik och håller sig inom samma toleranser så borde det förmodligen inte vara någon skillnad. Undrar bara hur de kan skilja sig åt i "undersökningen" då resultatet borde vara samma.
 

Dr.Bike

Guest
Ja, jag vet... :näsblod

Utan diskussion kommer man ingen vart. Hur bra skulle det vara om alla bara höll med hela tiden?

Sedan kan man ju undra hur bra "undersökningen" var. De utredningar jag läst tidigare brukar vara mer än lite text och tabeller i ett vanligt txt dokument. Dessutom var det snart 15 år sedan och det har nog hänt något sedan dess.

Fast det är ju klart, kommer allt från samma fabrik och håller sig inom samma toleranser så borde det förmodligen inte vara någon skillnad. Undrar bara hur de kan skilja sig åt i "undersökningen" då resultatet borde vara samma.

Helt rätt!

Och jag hoppas att du i undertonerna förstår att jag håller med dig.
Iaf i ditt sätt att vara källkritisk.
Detta är ju grunden till att vi ska kunna föra saker framåt. :tummenupp

Men var går gränsen mellan källkritik och skräck för nya oprövade saker?
Hur mycket fakta behöver vi för att låta oss övertygas?
Hur färsk måste faktan vara?

Eller kan vi kanske bygga tankemodeller istället, som ger oss riktlinjer, och en bra erfarenhetsmässig bedömningsförmåga, som i alla fulla fall kommer föra oss till slutsatser som gör att vi kommer välja en tillräckligt bra vara?

Jag tror att det är sådan kunskap vi ska ha.

Inte svart/vit tonåringsvetenskap: Är den här bra eller anus? (som man ofta ser i frågetrådar)
Saker är inte svart eller vitt.
Grejer är inte ANTINGEN bra, eller anus.
Det är en glidande skala.

Och därför ska man inte heller sjunga OEM´s lovsång in absurdum, tills som GUW säger, gud fader själv, eller hans grabb kommer till en med de grejer man vill ha, i sina händer...

Men jag har full förståelse för skräcken och rädslan många "icke teknikintresserade" har att släppa OEM-hörnflaggan...

För vem kan man lita på?
Det är kärnfrågan alltså.

Och det hela handlar då till syvene och sist om utbildning, kunskap, och erfarenheter, som alla tillsammans gör att man som konsument kan ta det rätta beslutet.
 
Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Då fliker jag in istället och kommenterar Biltemas V-klykor till bobbins. Good Shit!:tummenupp
Köpte ett par idag och provade. De var rejäla och hojen stod jättestabilt!:banana
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Då fliker jag in istället och kommenterar Biltemas V-klykor till bobbins. Good Shit!:tummenupp
Köpte ett par idag och provade. De var rejäla och hojen stod jättestabilt!:banana

Var också nyfiken, efter mitt gamla vikit sig, tyckte dock Depåstödet bak såg stabilare ut nu än då jag använde det, klykorna såg också riktigt bra ut.:tummenupp
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Security LJ-8025-RA, 87-183, 199 kr. Hänglås. Klass 3 godkänt. Tål belastning på 4000kg. Gjort för utomhusbruk. Kanske är något att använda att låsa typ igenom bakdrevet för undvikande av stöldförsök. Svårare om man låser där än om man bara har skivbromslås? Jag köpte ett sånt och en låskätting (26-0007) till tjejens EU-moppe. Funkar bra tycker jag. Ska nog skaffa ett sånt hänglås att sätta igenom bakdrevet på min BMW F800 som komplement till mitt ABUS Detecto 8000 skivbromslås.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Beroende på vem som köper så är det nog olika. Volvo och Scania ställer nog lite hårdare kvar på prylarna än Olle hemma i garaget.


Det låter ju kanon, använder ni B-temas grejer?


Förlåt om jag var otydlig, det var dem jag menade.


Kan det ha att göra med att man lämnar garanti på jobben och hela processen bakom den (återkoppling till leverantören)?

Vad det gäller garantier på jobben så är det inte Scania som står för det utan verkstaden, i det här fallet Bilmetro Lastbilar.Delar som reklameras reklamerar vi ju till Scania om vi köpt dom där, på samma sätt som vi skulle reklamerat dom till Biltema om vi köpt dom där (nu säljer ju biltema inga lastvagnsdelar vad jag vet...).Hur Scania sedan gör med reklamationerna vet jag inte, men jag antar att Holset på något vis får stå för en havererad Holset turbo och Sachs för en havererad koppling...En anledning att vi i första hand ska använda Scania delar är nog att dom är mån om sitt ryckte, men det är nog minst lika stor anledning att Scania tjänar mera pengar på reservdelar än att sälja lastbilar!

Idag (eller snarare kväll) har jag bland annat "roat" mej med att rusta ett "Scania orginal" bromsok (som av nån underlig anledning har Knorr bremses loggotype ingjutet...).Jag använde mej av en BPW (tillverkar bla. axlar till släpvagnar) orginal renoveringssats.Delarna i BPW:s renoveringssats har också Knorr loggan, det har delarna som finns i Scanias renoveringssats också...Hoppas jag inte riskerade kundens och hans medtrafikanters liv för att jag inte använde Scania orginaldelar när jag renoverade bromsoket...

Ett annat exempel var en kompis som nyligen har köpt en ny Scania som frågade mej om jag kunde komma över lite av Scanias nya motorolja till Euro5 motorerna.Jag sa att jag kunde kolla vad den hade för specifikation så han kunde köpa ett fat billigt på Swedol eller nåt.Men det trodde inte han skulle gå, för den oljan gick minsan bara att köpa från Scania trodde han!Han såg väldigt förvånad ut när jag förklarade att vi fick våran "Scania orginal olja" utkörd med Shell tankbil...Tydligen var "Scania oljan" så dyr att han väldigt gärna ville tro att den var himmla unik:rolleyes:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Men var går gränsen mellan källkritik och skräck för nya oprövade saker?

Med risk för att vara lite feg, men jag övertygas hellre av tio inlägg här där folk kört biltemas filter i femtusen mil utan att uppleva problem med hojen än att jag läser ett femton år gammalt filtertest.

Prova ni så köper jag om det funkar. :hihi

Tydligen var "Scania oljan" så dyr att han väldigt gärna ville tro att den var himmla unik:rolleyes:

Tja, vem vill känna sig blåst?
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top