Biltema = kanontema!

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Såg att fälgtejp var påväg in i sortimentet. Det är ju kanon :D tänkte precis köpa det faktiskt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då kan jag passa på att tala om att Julas/clasolssons billigaste spännband är ren skit, spännarna är gjord av 0.8mm bläckplåt, som är så mjuk att man lätt bucklar dom med handkraft, vilket IOFS är i paritet med hållbaheten på banden.

Dom borde märkas "Max 25 kilo"

Usch då, låter inte så bra... Biltemas kändes mycket mer gedigna, och de höll som sagt för en hel del så... En ganska bra produkt:) Värt att nämna är att det här var den lilla varianten med de tunna nylonaktiga banden och små spännarna. De större modellerna pallar säkert ännu mer.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Fel tråd kanske men jag provade Biltemas bromsklossar på min 1000 K4 på Mittsverigebanan.(Jag hade inga andra) Efter fyra-fem varv fadade bromsarna så illa att bromshandtaget tog i styret. Åkte i depå och väntade en stund så kunde jag köra 4-5 varv igen. Inte bra..

Jag tog upp det med Biltema när jag var där senast och dom mailade till MC-ansvarig men jag har inte hunnit kolla vad svaret blev. Återkommer med detta.

Till saken hör att på baksidan paketen står det att beläggen innehåller carbon för bra värmetålighet.

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Köpte golvöglan idag och den verkar riktigt gedigen fästes med 4 expanderbultar i golvet ser ut som en exakt kopia av abus wba 100 fast 600 spänn billigare

Smagatusk

Guest
MC oljan är bra som attan

Jag vet, SM i inläggslyft... Men jag måste bara fråga hur du vet det? Har du kört 2 motorer tills de rasar och på så sätt vet vilken olja som var bäst.

Har aldrig kikat i denna tråden förr eftersom jag är tämligen säker på att biltema aldrig för nå´t gott med sig. Men den finns på förstasidan tamigfan hela tiden så nu vek jag mig...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet, SM i inläggslyft... Men jag måste bara fråga hur du vet det? Har du kört 2 motorer tills de rasar och på så sätt vet vilken olja som var bäst.

Har aldrig kikat i denna tråden förr eftersom jag är tämligen säker på att biltema aldrig för nå´t gott med sig. Men den finns på förstasidan tamigfan hela tiden så nu vek jag mig...

Har du kört två motorer med någon annan olja tills dom har skurit för att veta vilken du törs slå i din MC?

Läs DrBike's oljetrådar, allihopa, alla inlägg.

Biltemas olja ÄR bra!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Fel tråd kanske men jag provade Biltemas bromsklossar på min 1000 K4 på Mittsverigebanan.(Jag hade inga andra) Efter fyra-fem varv fadade bromsarna så illa att bromshandtaget tog i styret. Åkte i depå och väntade en stund så kunde jag köra 4-5 varv igen. Inte bra..

Jag tog upp det med Biltema när jag var där senast och dom mailade till MC-ansvarig men jag har inte hunnit kolla vad svaret blev. Återkommer med detta.

Till saken hör att på baksidan paketen står det att beläggen innehåller carbon för bra värmetålighet.

Blivit så för mig med. Beläggen glappade dessutom väldigt mycket i oken.

Men man ska akta sig för beläggen, allt annat på biltema är kanon :tummenupp

Smagatusk

Guest
Har du kört två motorer med någon annan olja tills dom har skurit för att veta vilken du törs slå i din MC?

Läs DrBike's oljetrådar, allihopa, alla inlägg.

Biltemas olja ÄR bra!

Nej, och det var även en retorisk fråga till den jag svarade.

DrBike är säkert ett geni, jag tvivlar inte på det. Men byter olja så frekvent att jag inte hinner märka att den är sämre än nå´n annan. Det är inte så många hundringar det handlar om på ett år.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
) Efter fyra-fem varv fadade bromsarna så illa att bromshandtaget tog i styret. Åkte i depå och väntade en stund så kunde jag köra 4-5 varv igen. Inte bra..
Det skulle jag vilja att du utvecklade lite??
Skulle beläggen "mjukna" så att du måste trycka mera på handtaget??
Gissar mera på att du har dåliga slangar eller vatten i bromvätskan, eller kanske fel sorts vätska med för låg kokpunkt, (ångbildning! Gas är kompressibel, vätska är det inte..)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Nej, och det var även en retorisk fråga till den jag svarade.

DrBike är säkert ett geni, jag tvivlar inte på det. Men byter olja så frekvent att jag inte hinner märka att den är sämre än nå´n annan. Det är inte så många hundringar det handlar om på ett år.

Hur mycket kör du och hur ofta byter du olja?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Det skulle jag vilja att du utvecklade lite??
Skulle beläggen "mjukna" så att du måste trycka mera på handtaget??
Gissar mera på att du har dåliga slangar eller vatten i bromvätskan, eller kanske fel sorts vätska med för låg kokpunkt, (ångbildning! Gas är kompressibel, vätska är det inte..)

Jag kan utveckla.

Jag kör med ett annat fabrikat på bromsklossar som dessutom är slut men värmeavledningen är fortfarande så bra att bromshandtaget känns stumt när jag bromsar. Jag byter till ett par nya Biltemaklossar, kör in dem under några varv och går i depå.

Åker ut igen och ligger på lite hårdare, dvs bromsar hårdare och senare, efter 4-5 varv känner jag i inbromsningen på långa rakan plötsligt att handtaget känns svampigt och betydligt närmare styret. Åker varvet lugnt och går i depå.

Väntar ett tag och kör ut igen. När jag börjar köra så känns bromsen ok och bromshandtaget stumt. Åker 4-5 varv och samma sak händer igen. Jag åker i depå.

Åker ut en tredje gång och kör denna gång betydligt lugnare med mjukare inbromsningar och kan då köra lite fler varv innan det ger med sig.

Naturligtvis har faktorer som bromsvätska och slangar betydelse speciellt om man har vatten i bromsvätskan. Jag kör bara bana vilket gör att jag jämför inte med andra klossar på gatan utan andra klossar på banan. Övriga faktorer var oförändrade med veckan innan då jag körde med det andra fabrikatet på klossar. Minus den åldring som skett under veckan såklart.

Min tolkning är att värmeavledningsförmågan hos Biltemaklossarna är för dålig vilket leder till att bromsarna överhettas.

Jag har köpt nya klossar av annat fabrikat som skall monteras inför kvällens körning. Övriga faktorer kommer även idag att vara oförändrade eftersom jag tänkte göra en större service efter säsongen. Jag återkommer imorgon med information om hur bromsarna har fungerat med de nya beläggen.

Dr.Bike

Guest

Jag skriver lite om biltemabeläggen i mekforumet... du kan väl komma dit och skriva ner dina erfarenheter där med?
Jag har ännu inte kört bana med mina, men upplever lite andra problem, som det vore intressant att se om du delar.

Hittills är jag inte helt nöjd, och det beror troligen på att både du och jag INTE är den genomsnittligen föraren som använder beläggen till vardagsliknande körning. D.v.s det de är konstruerade för.
I klartext: beläggen är standardbelägg, och är inte avsedda för hård körning.
Men lite bättre än de betett sig hittillss hade jag iaf hoppats på.

Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Det är ganska lite skillnad på konstruktioenen mellan b-temas och den som Greven säljer, är det någon som har provat b-temas och kan uttala sig om kvaliten?

Dom funkar jättebra :tummenupp
Krängde några däck i helgen med en som supermoto hade med sig och vi är helt eniga om att den är riktigt bra !

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Kan meddela att jag köpte det nya depåstödet fram idag som man lyfter i gaffelkronan med.. helt suveränt!
bra pris på ett annars så dyrt depåstöd, å funktionen är den samma..stabilt å fint.. funderar på att köpa ett till den andra hojjen med å ha i vinter.. ha begäret är totalt =)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln