Biltema = kanontema!

Dr.Bike

Guest
Med risk för att vara lite feg, men jag övertygas hellre av tio inlägg här där folk kört biltemas filter i femtusen mil utan att uppleva problem med hojen än att jag läser ett femton år gammalt filtertest.

Prova ni så köper jag om det funkar. :hihi

Absolut!

Eller kanske t.o.m en kombination av de båda?

Om du läste mig "rätt" så hade du förstått andemeningen i det jag sa:

- Man ska hämta kunskap från så många källor som möjligt!

Oljefiltertestet är bara EN.
Och som jag sa: det MÅ^vara gammalt. Men.... det är ändå en nyttig läxa om hur det kan vara.

Denna kunskap + det som du så riktigt säger: Andras erfarenheter, gör ju, att bilden och uppfattningen om en vara blir tydligare.

Andras erfarenheter kan ju då spjälkas upp i:

- driftserfarenheter (har använt produkten) Detta är dock lite kluvet, för resultatet av erfarenheter är inte alltid tillförlitliga.
Oftast är de det, men om någon t.ex testar en olja, som de är misstänksamma mot, och sedan i samband med, eller kort därefter, får något slags fel, vilket som helst, så kommer de felaktigt skylla detta på oljan... (sett flera exempel på det, trots att felet senare kunnat härledas till annat).
Men överlag är ju driftserfarenhet bra.

- annan allmän erfarenhet. T.ex en duktig person, som har förmåga att avgöra funktionen hos en produkt, och delge information, på ett sånt sätt att man UTAN vidare efterforskningar, kan köpa en viss produkt, utan att skita i byxorna.

Tja, vem vill känna sig blåst?

Bra synpunkt!

För så är det oxå.
Dvs den som handlat dyrt, VILL så gärna tro på SIN produkt, och att då se andra köpa en liknande produt som är lika bra, eller ve och fasa: Bättre! Det är ju detsamma som att tappa ansiktet och nästan erkänna att man är dum i huvudet.

Alltså "försvarar" man sin dyrare produkt in absurdum...för NÅN skillnad MÅSTE det ju vara...

Eller?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För så är det oxå.
Dvs den som handlat dyrt, VILL så gärna tro på SIN produkt, och att då se andra köpa en liknande produt som är lika bra, eller ve och fasa: Bättre! Det är ju detsamma som att tappa ansiktet och nästan erkänna att man är dum i huvudet.

Alltså "försvarar" man sin dyrare produkt in absurdum...för NÅN skillnad MÅSTE det ju vara...

Eller?

Det finns redan en Iphonetråd eller två!
 

Dr.Bike

Guest
Läs trådarna så förstår du!

Jag hade ju inte gjort det... men då anar jag! :)
(hatar mobiltelefoner - och därför har jag inte läst dessa för mig värdelösa trådar, och...jag tror inte jag komer göra det heller)
Men som sagt... jag anar. :hihi
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Däckkrängare

Det är ganska lite skillnad på konstruktioenen mellan b-temas och den som Greven säljer, är det någon som har provat b-temas och kan uttala sig om kvaliten?
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Det är ganska lite skillnad på konstruktioenen mellan b-temas och den som Greven säljer, är det någon som har provat b-temas och kan uttala sig om kvaliten?
Passa'rej för Temas krängare. Man pressar sönder däcket direcKt! Obalans o skit. Köp en dyrare om du är rädd om hojen!

Helt seriöst:
Finns krängaren verkligen i butik redan? Jag har då inte sett den.
Kan inte tänka mig att en sådan simpel konstruktion kan skilja sig nämnvärt i kvalitet. Iaf inte så det märks för en hemmapulare. Jag har en liknande krängare som fungerar prima.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Passa'rej för Temas krängare. Man pressar sönder däcket direcKt! Obalans o skit. Köp en dyrare om du är rädd om hojen!

Helt seriöst:
Finns krängaren verkligen i butik redan? Jag har då inte sett den.
Kan inte tänka mig att en sådan simpel konstruktion kan skilja sig nämnvärt i kvalitet. Iaf inte så det märks för en hemmapulare. Jag har en liknande krängare som fungerar prima.

Finns i butiken i Linköping i alla fall och den SÅG rätt rejäl ut men ändå liten och smidig. Dock kränger jag inte däck själv så jag kan inte bedöma om den är ok. Man kanske skulle börja...

/R
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Finns i butiken i Linköping i alla fall och den SÅG rätt rejäl ut men ändå liten och smidig. Dock kränger jag inte däck själv så jag kan inte bedöma om den är ok. Man kanske skulle börja...

/R

Om jag kommer in med däcken hos min lokala "Mr däck" så kostar det 300:- (av-på-balance)/däck. Om man köper denna så går man med vinst ganska snabbt.

MEN är kvalitén skit så orkar jag inte (byter hos en polare nu). Är den bra så kan jag lika gärna äga en själv.

Oftast är det gångjärn, fästen och sånt skit som inte håller måttet. Jag har svårt att se hur det kan bli fel på et 4-kantsrör av stål som grund.

Please, ni som köper och provar återkom med info.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Security LJ-8025-RA, 87-183, 199 kr. Hänglås. Klass 3 godkänt. Tål belastning på 4000kg. Gjort för utomhusbruk. Kanske är något att använda att låsa typ igenom bakdrevet för undvikande av stöldförsök. Svårare om man låser där än om man bara har skivbromslås? Jag köpte ett sånt och en låskätting (26-0007) till tjejens EU-moppe. Funkar bra tycker jag. Ska nog skaffa ett sånt hänglås att sätta igenom bakdrevet på min BMW F800 som komplement till mitt ABUS Detecto 8000 skivbromslås.

Försökte köpa ett sånt i förrgår men de var slut och restade en bit in på hösten. "Tydligen himla populära" sa tanten bakom disken.
Har man tur kanske det finns nåt kvar på det lokala varuhuset.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Bobbiner och gafflar

Har precis köpt bobbiner och gafflar från biltema funkade bra till mitt moto forza depå stöd och det blev hur stabilt som helst
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
kom å tänka på en sak igår... tändstift... hur är det med dem? De måste väl vara en sådan grej som inte kan spela någon roll..(eller farligt att testa)... eller?

Har någon testat?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
kom å tänka på en sak igår... tändstift... hur är det med dem? De måste väl vara en sådan grej som inte kan spela någon roll..(eller farligt att testa)... eller?

Har någon testat?
Jag kan inte tala för andra, men jag är mycket insåld på NGK. Har haft mycket tråkiga upplevelser med andra märken, och då håller jag hårt på det jag upplever funkar.
TL är dessutom mycket kinkig på stift, så det enda som funkar bra för mig är NGK CR8EIX (Iridium).
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
kom å tänka på en sak igår... tändstift... hur är det med dem? De måste väl vara en sådan grej som inte kan spela någon roll..(eller farligt att testa)... eller?

Har någon testat?

Provade sånadär Eqyme stift (eller vad dom heter...) en gång för en massa år sedan i en trimmad B20.Den gick sämre en dom gammla nersurade NGK stiften jag bytte, så jag bytte tillbaka och åkte till macken och köpte nya NGK...Har även haft dåliga erfarenheter av bla. AC-delco till trimmade V8:eek:r (till standardspisar värkar dom oftast funka skapligt dock...).

Tror att trimmade förgasarsnurror är betydligt elakare mot stiften än standardmotorer och bra mappade insprutningsmotorer pga. nersurning på låga varv och så, men själv köper jag aldrig annat än NGK...Med risk att bli anklagad för dubbelmoral:D
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
okay... att det är sådan skillnad alltså... intressant.. Så orginal är bäst just på detta område alltså.. är de så jag ska tolka det..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo tändstift har jag dåliga erfarenheter av sedan jag körde folkrace.

Jag fick ett märke gratis men dom fick jag aldrig bilen att gå bra på, så det slutade med att allt annat tog jag ut på firman men tändstift köpte jag NGK...
Då provade jag garanterat alla värmetal som skulle motsvara och ligga omkring värmetalet jag hade på NGK stiften utan bättre resultat. (man är väl snål och vill ha gratisstift)
Jag gav bort dom stift jag hade tagit ut till andra som tyckte dom funkade OK.

Däremot så går inte en trimmad volvo på några stift, jag tror att dom kan sura ner en elsvets....

Otaliga är dom bilar med volvosnurra som har lämmnat startplattan bluddrandes på 3 cylindrar, för att ett halvvarv fullgas senare gå på alla 4.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
okay... att det är sådan skillnad alltså... intressant.. Så orginal är bäst just på detta område alltså.. är de så jag ska tolka det..

Inte orginal, NGK:) Skulle inte falla mej in att köpa "volvo orginalstift" tex.För att inte tala om GM orginal (det lär ju vara AC-Delco det...).Möjligt att det fins andra stift som funkar lika bra som NGK, men jag har haft problem med dom flästa andra märken jag har provat.Dom är ju just inget dyrare än andra märken heller så...
Visst, en motor som är väldigt känslig på stiften har säkert andra problem i grund och botten, fel tändkurva, felbestyckat, för stora fuggar mm. men jag är ju spettmek!:D och NGK värkar inte lika känsliga som många andra stift jag har provat...

Jo tändstift har jag dåliga erfarenheter av sedan jag körde folkrace.

Jag fick ett märke gratis men dom fick jag aldrig bilen att gå bra på, så det slutade med att allt annat tog jag ut på firman men tändstift köpte jag NGK...
Då provade jag garanterat alla värmetal som skulle motsvara och ligga omkring värmetalet jag hade på NGK stiften utan bättre resultat. (man är väl snål och vill ha gratisstift)
Jag gav bort dom stift jag hade tagit ut till andra som tyckte dom funkade OK.

Däremot så går inte en trimmad volvo på några stift, jag tror att dom kan sura ner en elsvets....

Otaliga är dom bilar med volvosnurra som har lämmnat startplattan bluddrandes på 3 cylindrar, för att ett halvvarv fullgas senare gå på alla 4.

Tycker du Volvosnurrona är känsliga på stiften ska du prova trimmade jänkejärn (men fantastiskt precisa Amerikanska förgasare:rolleyes:), finns ju en anledning att var och varannan raggarbil har MSD-box:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag får jag nog ta och slå ett slag för biltemas spännband. Håller de för att dra upp trädstubbar medelst Teos långford så håller de för vad som helst:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag får jag nog ta och slå ett slag för biltemas spännband. Håller de för att dra upp trädstubbar medelst Teos långford så håller de för vad som helst:tummenupp

Då kan jag passa på att tala om att Julas/clasolssons billigaste spännband är ren skit, spännarna är gjord av 0.8mm bläckplåt, som är så mjuk att man lätt bucklar dom med handkraft, vilket IOFS är i paritet med hållbaheten på banden.

Dom borde märkas "Max 25 kilo"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top