Biltema = kanontema!

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Fick nya Biltema katalogen idag. Såg lovande ut, både klykor till bobbiner samt främre depåstöd som lyfter i styrkronan :tummenupp:yoparty

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Biltema har kommit med ett nytt depåstöd fram som lyfter i gaffel kronan. Denna lösning gillar jag personligen bäst eftersom det avlastar fjädring även om den kan vara lite ivägen när man mekar med hjulet. Skulle vilja veta om någon hunnit handla det ännu då det inte nått alla butiker än och om så hur det verkar hålla? Har haft ett liknande tidigare men det funkade inte då vinkeln var för liten så den lyfte i toppkåpan när man lyfte plus att svetsfogen gav vika en aning efter ett tag (förmodligen därför den började trycka emot kåpan oxå)

(har numera ett med en helt annan vinkel som gör att inte armen som lyfter in under kronan sätts under press utan vikten går ner i hela stödet, men ett extra är alltid bra om dom håller)

Last edited:

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt
Absolut billigaste Oljefiltret

Jag öppnade upp det gamla och rengjorde det och sen veckade jag ihop 25 kaffefilter på ett speciellt sätt och nu jaevlar renas oljan som den aldrig gjort förr.:mattias

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Ser den inte lite klen ut?

Ska klara vikt upp till 190kg enligt katalogen. Håller med om att den ser lite klen ut men specar de en vikt så hoppas jag att den är testad för det.
Med en viktfördelning på säg 60/40 (60 fram) så skulle den ju i teorin klara en 315 kilos hoj. Då blir ju marginalerna rätt bra för en ens egen hoj iaf.

Eller så menar de 190kg totalvikt och då platsar inte många hojar helt plötsligt...:va

Dr.Bike

Guest
Att en produkt som råkar vara originaldel skulle vara så jäkla anpassad och utprovad till just denna motor/cykel/whatever är en grav överdrift. Fabrikanten tar den del som klarar kraven till lägsta möjliga pris....

Här är en lista på samtliga motorer i MC ranchen som råkar dela ett visst oljefilter. Om nu oljefilter var raketforskning och ditt Honda Blackbird oljefilter är så speciellt hur kan det då komma sig att samma filter råkar vara den perfekta kompromissen även i en Yamaha XV1900 kråmpråm. Samma visa på många andra oljefilter ex: Ktm LC4 oljefilter sitter även på Citroen C1. Verry special custom made for you only.....

Kom och tjöp konserverad gröt....

Ganska väl, exakt det jag sa tidigare i tråden, men du kan som ingen annan superöverförtydliga/tillintetgöra/förnedra tjurskallarna som inte begriper detta! :yoparty

Mycket svart humoristiskt/satiriskt! Och en klockren beskrivning av läget.
Tio poäng :tummenupp

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Vad jag menade var att de förhoppningsvis testar filtret med motor så ev oljetryck och så hålls under olika varvtal. I min värld så borde oljetrycket kunna hämmas om filtret har nån konstruktionsmiss. Men så kanske inte är fallet. De kanske bara slänger på nåt som passar på gängan :p

Man kanske blir lurad av originaldelar. Det vet jag inget om. Men en sak på Biltema ett halvår kan ju vara en helt annan del (med samma artikelnummer) ett par månader senare.

Alla får göra som de vill. Jag skulle köra på de stora tillverkarna eller original.

Sen är jag ju gravt anti Biltema med och lever efter devisen att ca 70% är skit. Medans resten är bra, svårigheten är att veta vad som är bra och vad som är dåligt ;)

*ducka*

• Gilla
Reaktioner: R2

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
svårigheten är att veta vad som är bra och vad som är dåligt ;)

*ducka*

......och det är därför någon smart kille/tjej har startat den här tråden...så vi alla kan hjälpas åt att htta de där 30procenterna.. smart va?!:tummenupp (30% borde väl vara 100% av hojgrejerna i hela biltemas utbud typ;) )

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Vad jag menade var att de förhoppningsvis testar filtret med motor så ev oljetryck och så hålls under olika varvtal. I min värld så borde oljetrycket kunna hämmas om filtret har nån konstruktionsmiss. Men så kanske inte är fallet. De kanske bara slänger på nåt som passar på gängan :p

Man kanske blir lurad av originaldelar. Det vet jag inget om. Men en sak på Biltema ett halvår kan ju vara en helt annan del (med samma artikelnummer) ett par månader senare.

Alla får göra som de vill. Jag skulle köra på de stora tillverkarna eller original.

Sen är jag ju gravt anti Biltema med och lever efter devisen att ca 70% är skit. Medans resten är bra, svårigheten är att veta vad som är bra och vad som är dåligt ;)

*ducka*

Har filtret nån konstruktionsmiss är det väll möjligt att oljetrycket blir sämmre, frågan är väll om risken för konstruktionsmiss är mindre på ett orginalfilter?Jah har inget minne om att jag någonsin har hört att nån fått dåligt oljetryck pga. ett filter, så risken måste vara ganska liten oavsätt var man köper det...

Exakt samma sak kan MC tillvärkarna också göra.Alltså byta leveratör av tex. oljefilter.Dom lär inte heller ändra art.nr. på filtret för det.

Men som jag skrev tidigare, är du osäker så är det givetvis värt ett par hundringar att sova bättre:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln