Biltema = kanontema!

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga vat till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal. håller med om detas verktyg med 10 års garanti är bra

Volvo har väl inte haft liggande plåtfilter av gamla typen sedan paradbilen Volvo 740 från 80-talet, kanske finns undantag :va I vilket fall har S60, S70 och S80 ett insatsfilter som sitter i en hängade kopp så oljan kan inte rinna ur dessa. Det är ett enkelt insatsfilter som ser precis lika bra ut som originalfiltret. Har själv kört med dessa filter i två bilar, sammanlagt ca 25000 mil utan problem och båda bilarna är i prima kondition.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Köpte miniblinkers där som jag klämde på, tyvärr så var det säkert måndags exemplar.

Jordfel höger fram, felsökte det till att det var blinkersen som var trasig, köpte nya, bytte den trasiga och fick lämna tillbaka dom gamla.

Helt okej i mina ögon, dom fick till och med sälja o-ringar.. :banana
 

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Jag har köpt mina MC Skor från biltema, 600:- superbra. men nästa par skor blir ett par "ordentliga".
 

Dr.Bike

Guest
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga vat till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal. håller med om detas verktyg med 10 års garanti är bra

Du det där låter ju jättevetenskapligt...
"sågat isär och kollat..."

1. hur kan du med ögonen bedöma filterpappens filtreringsförmåga?

2. hur vet DU, att överströmnngsventilen inte fungerar enligt spec?

3. hur kan du påstå att "volvoägare med temafilter har problem" INGEN jag vet, inklusive mig själv har upplevt det du säger. Och ÄVEN om de t.o.m saknade backventil, så skulle du inte märka detta iaf, eftersom oljepumpen pumpar ca 35-50 L/min och det tar ca en halv till en sekund då, att fylla ett halvtomt filter... (för ett liggande filter blir inte HELT tomt, det blir bara halvtomt)
I klartext: oljelampan lyser eventuellt en halv sekund efter att motorn startat.
Och det är OM filtret skulle SAKNA backventil. Vilket de inte gör.
Oavsett vilket: detta är inte ett problem.
Eller ännu rättare: Detta är inte problemet.
Har man problem med oljetrycket, så beror det på nåt annat.


F.ö så kom Biltemas oljefilter trea (av ett tiotal) i ett vetenskapligt filtertest jag har studerat. B-temas filter utklassade de flesta s.k "original" OEM filter...
Mann kom nånstans näst sist.
Sug på den.

hmm... okay.. om du har klyvit ett oljefilter så lär din röst väga rätt tungt och sen eftersom det är oljan den ska filtera så lär man ha lite respekt.. såå tack så mycket!


Det funkar inte så...
Man klyver inte ett oljefilter som lekman och bevisar några konkreta brister i funktionen utan att MÄTA egenskaperna.
Visuell inspektion är INTE lika med koll på funktionen.

DÄREMOT kan man uttala sig om generell byggkvalité, filterarea, almänna intryck osv.
På grundval av dessa observationer... kan man sen dra ett antal mer eller mindre troliga slutsatser.
Men ff kan man inte säga hur BRA det filtrerar, eller hur eventuella ventiler fungerar. Sånt måste provas i därför avsedd testutrustning.
D.v.s man VET inte. Men man kan ANA.

Å ett varningens finger till dig, och andra som läser här...
Fundera 2 gånger på VEM som sa VAD, och VARFÖR, innan ni tar påstådda "fakta" som en sanning.

Källkritik!
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
F.ö så kom Biltemas oljefilter trea (av ett tjugotal) i ett vetenskapligt filtertest jag har studerat. B-temas filter utklassade de flesta s.k "original" OEM filter...
Mann komm näst sist.
Sug på den.

//Cut//

Källkritik!

Har du en källa på oljefiltertestet? :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du en källa på oljefiltertestet? :tungan

Just DrBike har sådan trovärdighet att jag inte behöver någon källa på det.

Det han har visat sig kunna om oljor och filtrering av oljor i tidigare trådar räcker för att ta hans ord som sanning.

Fast det var lite kul att han inte lämmnade en källhänvisning, det håller jag med om...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Just DrBike har sådan trovärdighet att jag inte behöver någon källa på det.

Det han har visat sig kunna om oljor och filtrering av oljor i tidigare trådar räcker för att ta hans ord som sanning.

Fast det var lite kul att han inte lämmnade en källhänvisning, det håller jag med om...

Jo, det var just därför jag skrev så. Men det förstod du nog. :)
 

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
muppsala
Hoj
gixxer k5
Besiktningsfolket är ett släckte för sig.. :näsblod
Räcker det med lite silvertape på kanten eller behöver man byta till original?

skarpa kanter ska inte förekomma.. som du eller andra trafikanter kan skada er på.... fått nerslag på att en skärmkant haft för vassa kanter.

borde funka med tejp annars finns juh just denna list ;)
 

Dr.Bike

Guest
Har du en källa på oljefiltertestet? :tungan

Självfallet! :tungan :)

Men - som alltid, så håller jag mekdiskussioner i mekforumet! :D
(faktum är, att nånstans i en av mina oljetrådar...minns inte om det är i de två långa stickysarna, eller om det är en annan separat tråd, så hänvisar jag, OCH länkartill detta test)

Testinstitut var Helsingfors Universitets tekninska fakultet (dvs ej jäviga)
Och beställare var Tekniikian Mailmat (stavning?) dvs den finska varianten
av Teknikens Värld, om jag minns rätt. Tidningen kan ha ett annat namn, men det är oväsentligt.

Så leta du på "oljefiltertest" eller liknande sökord...och du skall finna. :tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
När döper vi om honom till Dr Biltema?
 

Dr.Bike

Guest
När döper vi om honom till Dr Biltema?

Ahhh :skrämd

Gör inte det!
Jag har inte ett vitten av dem för att jag "gör reklam" som en del tror.
Men det är inte reklam, det är bara det att jag försöker titta på en del konsumentprodukter ur ett iaf "halvnyktert" perspektiv, med betoning på pris/prestanda och en god dos vetenskaplighet.

Sen att dessa kurvor varierar i trovärdighet och spårbarhet över tiden ändrar inte MITT fokus iaf.
När det kommer andra produkter som är bra prissatta, till en nöjaktig*, eller t.om fullödig funktion så kommer jag rekommendera dem.

Oavsett vad det står på kartongen...




*tillräcklig kvalite´. D.v.s MINST håller vad man har för KRAV** på den. Men HELST gärna överträffar dem. Och helst med råge.
JAg letar alltså aldrig efter produkter som har näsan alldeles ovanför vattenytan, utan brukar börja i andra änden:

Hur billigt kan jag få den BÄSTA produkten i detta segment?

**Ex.vis mc-tillverkarens krav på olja. Men detta gäller alla mätbara krav. Det kan vara hållfasthet på en fast nyckel osv.


Tack för länken! :tummenupp
Det är denna testen jag talar om.
Gammal - ja. Men ger en god fingervisning om hur det skiljer i Kvalite´
och ffa: Att "original" OEM inte alltid är bäst....
Man ska ha klart för sig att inköparna på respektive bil/mc-företag INTE köper det dyraste de hittar...
 
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Ahhh :skrämd

Gör inte det!
Jag har inte ett vitten av dem för att jag "gör reklam" som en del tror.
Men det är inte reklam, det är bara det att jag försöker titta på en del konsumentprodukter ur ett iaf "halvnyktert" perspektiv, med betoning på pris/prestanda och en god dos vetenskaplighet.

Sen att dessa kurvor varierar i trovärdighet och spårbarhet över tiden ändrar inte MITT fokus iaf.
När det kommer andra produkter som är bra prissatta, till en nöjaktig*, eller t.om fullödig funktion så kommer jag rekommendera dem.

Oavsett vad det står på kartongen...




*tillräcklig kvalite´. D.v.s MINST håller vad man har för KRAV** på den. Men HELST gärna överträffar dem. Och helst med råge.
JAg letar alltså aldrig efter produkter som har näsan alldeles ovanför vattenytan, utan brukar börja i andra änden:

Hur billigt kan jag få den BÄSTA produkten i detta segment?

**Ex.vis mc-tillverkarens krav på olja. Men detta gäller alla mätbara krav. Det kan vara hållfasthet på en fast nyckel osv.



Tack för länken! :tummenupp
Det är denna testen jag talar om.
Gammal - ja. Men ger en god fingervisning om hur det skiljer i Kvalite´
och ffa: Att "original" OEM inte alltid är bäst....
Man ska ha klart för sig att inköparna på respektive bil/mc-företag INTE köper det dyraste de hittar...



Snyggt jobbat!! D Vi är precis på "samma sida"... och då menar du att jag lugnt kan köpa ett oljefilter för 50kr istället för ett för 295kr :tummenupp

En dum fråga.. vad kan hända? Oljan blir inte ren nog.. eller finns det andra saker som kan gå åt pipan? (Jag kommer byta olja var 500mil)
 

Dr.Bike

Guest
Snyggt jobbat!! D Vi är precis på "samma sida"... och då menar du att jag lugnt kan köpa ett oljefilter för 50kr istället för ett för 295kr :tummenupp

En dum fråga.. vad kan hända? Oljan blir inte ren nog.. eller finns det andra saker som kan gå åt pipan? (Jag kommer byta olja var 500mil)

Absolut ingen dum fråga!

Oljan blir ren nog.
De bästa filtren på fordonssidan tar partiklar ner till ca 5my, och det är så otroligt mycket mindre än vad som egentligen är nödvändigt med tanke på lagerspalter osv.
I ett glidlager kommer ju aldrig ytorna i kontakt med varandra, som du vet.
Filtrets upgift blir därför egentligen ganska bryskt sagt, mest att fånga upp grova partiklar som ev. spån, tomflaskor och småfåglar.
JHa sånt som annars kan bygga upp "proppar" i systemet... och därmed bilda infarkter som i sin tur leder till skärning.

Det är alltså INTE (som många tror) att filtren gjorda för att rena ut sotet.
Sotpartiklar är ju bara fraktioner av my, ända nere på nano-nivå.
Så sotet kommer - oavsett filter - att sväva omkring i stort sett opåverkat.
(det är därför oljan blir/är svart).
Självfallet fastnar mycket sot ändå i filtret; och vartefter tiden går allt mer. Och allteftersom filtret täpps igen; så filtrerar det ju oxå per definition "bättre och bättre" ända tills den punkt uppnås där överströmningsventilen öppnar.

Men huvuddelen av sotet far alltså omkring i oljan, och det är av den anledningen som OLJAN måste vara bra utrustad (läs: bra additivpaket) för att tillse att så förblir fallet.
Dvs att sotet INTE avsätts på interna delar, med koksbildning som följd, utan hålls svävande i oljan.

Mer om detta kan du läsa i oljetrådarna i mekforumet :)
 
Last edited:

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Min personliga reflektion på detta är att varför spara ett par hundralappar per år på att chansa att det funkar. Än att köpa original och veta att de är uttestat med just den motorn osv.

Klart att det är skillnad på 50 och 300:- men vad gör det ? Om det räddar motorn från ras. Då tycker jag det är värt varenda öre.

Och dessutom kan man inte jämföra en stridsvagnsmotor som B230F som sitter i 740 med en MC motor...

Mina 2 cent till diskussionen...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top