skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga vat till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal. håller med om detas verktyg med 10 års garanti är bra
Du det där låter ju jättevetenskapligt...
"sågat isär och kollat..."
1. hur kan du med ögonen bedöma filterpappens filtreringsförmåga?
2. hur vet DU, att överströmnngsventilen inte fungerar enligt spec?
3. hur kan du påstå att "volvoägare med temafilter har problem" INGEN jag vet, inklusive mig själv har upplevt det du säger. Och ÄVEN om de t.o.m saknade backventil, så skulle du inte märka detta iaf, eftersom oljepumpen pumpar ca 35-50 L/min och det tar ca en halv till en sekund då, att fylla ett halvtomt filter... (för ett liggande filter blir inte HELT tomt, det blir bara halvtomt)
I klartext: oljelampan lyser eventuellt en halv sekund efter att motorn startat.
Och det är OM filtret skulle SAKNA backventil. Vilket de inte gör.
Oavsett vilket: detta är inte ett problem.
Eller ännu rättare: Detta är inte problemet.
Har man problem med oljetrycket, så beror det på nåt annat.
F.ö så kom Biltemas oljefilter trea (av ett tiotal) i ett
vetenskapligt filtertest jag har studerat. B-temas filter utklassade de flesta s.k "original" OEM filter...
Mann kom nånstans näst sist.
Sug på den.
hmm... okay.. om du har klyvit ett oljefilter så lär din röst väga rätt tungt och sen eftersom det är oljan den ska filtera så lär man ha lite respekt.. såå tack så mycket!
Det funkar inte så...
Man klyver inte ett oljefilter som lekman och bevisar några konkreta brister i funktionen utan att MÄTA egenskaperna.
Visuell inspektion är INTE lika med koll på funktionen.
DÄREMOT kan man uttala sig om generell byggkvalité, filterarea, almänna intryck osv.
På grundval av dessa observationer... kan man sen dra ett antal mer eller mindre
troliga slutsatser.
Men ff kan man inte säga hur BRA det filtrerar, eller hur eventuella ventiler fungerar. Sånt måste provas i därför avsedd testutrustning.
D.v.s man VET inte. Men man kan ANA.
Å ett varningens finger till dig, och andra som läser här...
Fundera 2 gånger på VEM som sa VAD, och VARFÖR, innan ni tar påstådda "fakta" som en sanning.
Källkritik!