Biltema = kanontema!

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Antingen lyfter du i hålen undertill gaffelbenen eller i hålet som går igenom styrhuvudet.
Du använder de adaptrar som passar till ändamålet. Har inte stödet själv så vet inte vad det finns för grejer. Om du inte lyckas kan du nog få bättre hjälp med bild på grejerna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Faktiskt inte. Jag har som tidigare nämnt aldrig lyft en hoj på depåstöd. Hur själva lyftet går till fattar jag, men jag vill veta var på hojen jag ska placera depåstödet å vilka pluggar/plattor jag ska använda. Bak så kan jag använda vinkeljärnen med gummi, som Rylander skrev.
Men fram då? Vad ska jag lyfta i?

82-712_l.jpg


Grejjen som är bredvid sk "vinkeljärnet". Hur ser den ut i verkligheten?

Om du jämför med depåstödet fram som dom har:

82-331_m.jpg


Som du ser så sitter två piggar på den. Dom piggarna ska under gaffelbenet. Känn med handen under gaffelbenet så känner du var dom ska sitta.......

Undrar också om röret som är ovanför sk "vinkeljärnet" Om den är böjd så ska den kanske bytas ut när man lyfter fram(....ocm du jämför med bilden på depåstödet fram)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är inte raketforskning precis, utgår ifrån att du är ironisk med ditt inlägg?

Nu är ju inte allt tekniskt enkelt för alla.

Raketforskning? absolut inte.
Enkelt? ja om man sett det innan och vet vad bobbiner är, nu funkar ju depåstöd utan bobbiner om man har lyftvinklar.
Knepigt? ja det kan det vara om man bara hört att depåstöd är bra men inte sett ett användas öht.

Till TS Köp bobbiner till din hoj, detta kräver iofs att du har gängade hål bakpå svingen för detta.

Har du en äldre hoj utan hål för bobbiner så använder du vinklarna i stället för klykorna när du lyfter.

Lyft med klyka första gångerna.

Undvik att ha en växel i, se till att klykorna är justerade för att linjera i spåren på bobbinerna, räta upp hojen från stödet och be en kompis fånga upp bobbinerna med depåstödet och häva upp hojen på stödet.
Efter ett tag så fixar du detta själv.

Lyft med vinklar om du inte har bobbiner.

Jag justerade så att vinklarna var justerade för bredden på svingen ca 5 cm framför hjulaxeln. sen gör du lika dant som med klykor.

Framlyft får någon annan förklara för det gör aldrig jag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Depastod-bak-82330/
kan ge en ide hur man ska fixa till det. Svingen ska vila i gummi L.
Tyvärr är dom topptunga så L vill helst hänga upp och ned.
Så jag har med bågfil sågat det mesta av de övre delen.
Så de lite lättare ska sitta som L och inte upp och ned.

Tänk på att "kvaliten" inte alltid är den bästa på L.
Det finns nått inlägg om när L vek sig och hojen rasade omkull.
Jag tror det är bara 3,5mm plåt som är L-böjd.
Så sätt dig inte på hojen när den står på depåstödet bak.
För övrigt skulle jag aldrig sätta upp den på främre depåstödet utan först ha satt det bakre depåstödet.
För vingligt helt enkelt. Med bara främre depåstödet.
Hojen rasar ganska lätt av främre depåstödet tycker jag.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tror det finns gängade hål på svingen på hans z1000 finns iallafall på tjejens z750
 

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Tror det finns gängade hål på svingen på hans z1000 finns iallafall på tjejens z750

Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

Det är inte att rekommendera, risker är stor att det välter. Du kan eventuellt säkra upp genom att ställa upp ett par pallbockar under fotpinnarna (om du har fasta fotpinnar vill säga...)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

En annan variant är att remma fast cykeln när du lyfter fram om du har den möjligheten. Förutsätter dock att cykeln står nånstans där du har nåt att remma i, typ pelare eller liknande på var sida om cykeln. Efter att ha tappat en cykel vid enbart framhjulslyft gör jag aldrig om det utan att säkra cykeln på nåt sätt.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

Gör`t inte...Det blir väldigt rangligt. Dyra läropengar kan det bli.
Kan du inte remma upp den eller sätta fast den säkert på annat sätt så köp så att du har stöd både fram och bak. Det kan vara värt det.
 

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.

Har du ett föråd/garage eller carport så är ett 500kg spännband från biltema skruvat i en bjälke ett lysande alternativ till att lyfta hojar i.

Bara att lägga runt styret eller bakre fotpinnar beroende på om man vill lyfte fram eller bak. Eller så har man 2 så hela hojen kan lyftas.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.

Jag har gjort så att jag har bultat fast ett vinkeljärn med en ögla i taket på garaget. Då är det väldigt enkelt att bara fästa upp ett spännband i taket som man sedan drar genom t.ex. övre gaffelkrona och hänger upp hela framänden på hojen. Blir inte stabilare än så.

Edit:
2:a på den...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har gjort så att jag har bultat fast ett vinkeljärn med en ögla i taket på garaget. Då är det väldigt enkelt att bara fästa upp ett spännband i taket som man sedan drar genom t.ex. övre gaffelkrona och hänger upp hela framänden på hojen. Blir inte stabilare än så.

Edit:
2:a på den...

Jag har 2 båtvinchar i taket :) mycket smidigt.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag har byggt två träställningar för att kunna hissa upp hojen fram och bak.
Lyfter med båtvinschar.
mclyft2.jpgmclyftfront.jpg
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Satan jobbigt att behöva jobba runt hojen med den där ställningen eller?

Nej ska man skruva mycket och hemma ska man antingen investera i en mc-lyft eller 2st rejäla depåstöd.

Ställningen behövs ju bara när man jobbar med hjul eller hjulupphängningen och då känns den väldigt trygg. Dessutom är det lätt att ändra lyfthöjden. Praktiskt när tar bort hjul.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top