Biltema = kanontema!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
+50 000 medlemmar och INGEN har klämt/känt/erfarenhet av denna stövel...??
WOW!
:rolleyes:

Jag har inte känt på just dom här. Dom hade andra varianter tidigare och dom har jag klämt lite på. Dom kändes mjukare än många andra (dyrare) stövlar.
Den tidigare varianten skulle jag jämföra med många mer touringinspirerade stövlar. Biltemas Touringstövlar var ännu mjukare. Så jag misstänker att dom inte skyddar fotlederna lika bra som många andra stövlar men dom är nog säkrare än att köra utan.
Jag tycker det ser ut som att den här varianten är lite styvare med lite mer skydd kring fotlederna.
Så har man en tight budget så funkar dom säkert utmärkt om dom bara sitter bra.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag har inte känt på just dom här. Dom hade andra varianter tidigare och dom har jag klämt lite på. Dom kändes mjukare än många andra (dyrare) stövlar.
Den tidigare varianten skulle jag jämföra med många mer touringinspirerade stövlar. Biltemas Touringstövlar var ännu mjukare. Så jag misstänker att dom inte skyddar fotlederna lika bra som många andra stövlar men dom är nog säkrare än att köra utan.
Jag tycker det ser ut som att den här varianten är lite styvare med lite mer skydd kring fotlederna.
Så har man en tight budget så funkar dom säkert utmärkt om dom bara sitter bra.

Bug o bock för ett insiktsfullt svar - uppskattas!
:Bugar

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R

xtramember

Medlem
Gick med
1 Feb 2009
Hoj
2006, Suzuki bandit 1200. 2008, Honda CRF 450.
Är det ngn som har erfarenhet av deras mc-stövlar (82675) och kan ge ett utlåtande?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/

Onekligen ett helt OK pris för en mc-stövel!

Jag har kört 50 mil med mina och dom fungerar riktigt bra. Det har ju inte varit varmaste vädret direkt och jag har inte frysit det minsta om fötterna heller. Dom ser fortfarande ut som ny förutom lite repor på vänsterskon efter växelpeten.

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
:tummenupp
Jag har också bara gott att säga om spännbanden, flertalet vändor till bana/besiktning/försäljning, fortf. som nya

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Är det ngn som har erfarenhet av deras mc-stövlar (82675) och kan ge ett utlåtande?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/

Onekligen ett helt OK pris för en mc-stövel!

Jag, om priset är det enda som styr valet av stövel så slå till. BT är ju kända för sina totalt lufttäta delsyntetstövlar. Sina undermåliga dragkedjor mm. mm, Men är ok då de är billiga, skynda dig innan de tar slut!!
Jag har hört obekräftade uppgifter om att Rossi & Backlund kör med dessa i smyg under träning för att de ökar farten.
Lova att ta det lugnt då fartökningen blir våldsam, lycka till :huvet

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Reflekterade över detta idag när jag kopplade in CTEK-laddaren på ZZR:en. Biltema Gel-batteriet jag köpte 2009 är fortfarande i kanonskick. Håller laddning otroligt bra och visar inga som helst tecken än på att ha blivit sämre. Prisvärt!

Konstigt jag har ett BT. gel batter 12v 12 Ah som håller laddningen ½ tiden & levererar < ½ startsrömen efter 3 uppstarter jämfört med ett Yuasa batteri på 10 Ah. Konstigt då alla vet att biltema batterier är Yuasa med annat klistermärke. :huvet

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag, om priset är det enda som styr valet av stövel så slå till. BT är ju kända för sina totalt lufttäta delsyntetstövlar. Sina undermåliga dragkedjor mm. mm, Men är ok då de är billiga, skynda dig innan de tar slut!!
Jag har hört obekräftade uppgifter om att Rossi & Backlund kör med dessa i smyg under träning för att de ökar farten.
Lova att ta det lugnt då fartökningen blir våldsam, lycka till :huvet

PMS...?
Den tiden i månaden nu lille vän?

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Den snubben gör samma sak i varenda tråd. Verkar leva på att vara en jobbig pessimist

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Säkert varit uppe förut men jag köpte kolfiberhjälmen för 1499:-
Tyckte den satt som gjuten och nu har jag provkört med den och jag tycker den verkar helt ok. Nytt visir kostar 99:-, sjukt billigt om man jämför mot min andra hjälm där bara ett visir kostar nästan som hela biltemahjälmen.

82-630_l[1].jpg

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tyckte den satt som gjuten och nu har jag provkört med den och jag tycker den verkar helt ok. Nytt visir kostar 99:-, sjukt billigt om man jämför mot min andra hjälm där bara ett visir kostar nästan som hela biltemahjälmen.

View attachment 359613

Nu har jag inte testat just den. Jag har en glasfiberhjälm som extrahjälm för dom tillfällen när någon som inte har hjälm vill åka med en runda. Jag har själv testat den vid några tillfällen. Den funkar utmärkt anser jag. Och den sitter helt OK också.
Dock har jag noterat att det är betydligt mer vindbrus och oljud i den än i många andra hjälmar.
Sen är reglagen för ventilationen inte dom allra bästa. Dom ger upp ganska fort.
Jag har inget långtidstest på den riktigt så jag kan inte uttala mig om hur reptåligt visiret är jämfört med andra hjälmar men jag misstänker att det i längden repas lite fortare. Men det spelar i och för sig mindre roll så länge som det finns nya att köpa då dom ju är så billiga.

Så enligt min åsikt är det en väl fungerande hjälm till ett bra pris men med nackdelen att vissa delar av detaljarbetet är av ganska lång kvalitet. Jag tror helt enkelt att dom sparar pengar i utveckling genom att inte vara så noga med att fundera över luftströmmarna runt hjälmen och att få den helt tät samt att dom sparar en del pengar i produktionsledet på att använda billigare ventilationsreglage. Sen följer det ju inte med något pinlock till den och det vill jag har på min hjälm. Helst utan att behöva borra själv i visiret.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Min första hjälm också och klart värt pengarna!
Bra passform, sitter skönt, lätt men brusig och blåser innaför visiret så tårarna sprutar i farter över 100.
Visslar runt visiret, sätter man dit ett finger och "håller in" visiret blir den mycket tystare.
Kan ha varit nåt skit med infästningen på just mitt ex.
Kommer definitivt behålla som låne-, och reserv-hjälm.

Just köpt en Schuberth S2 (pinlock for president :tummenupp ) och man får vad man betalar för! :)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Min första hjälm också och klart värt pengarna!
Bra passform, sitter skönt, lätt men brusig och blåser innaför visiret så tårarna sprutar i farter över 100.
Visslar runt visiret, sätter man dit ett finger och "håller in" visiret blir den mycket tystare.
Kan ha varit nåt skit med infästningen på just mitt ex.
Kommer definitivt behålla som låne-, och reserv-hjälm.

Just köpt en Schuberth S2 (pinlock for president :tummenupp ) och man får vad man betalar för! :)

Ja, vi får väl se hur jag upplever hjälmen efter att jag använt den ett tag. Jag märkte också att det var "rätt bra" ventilation. Men när jag kom hem så hitta jag någon slags små och ganska väl dålda reglage på luftintagen. Om jag fattade rätt så har jag kört med luftintagen i öppet läge. Nästa gång ska jag manövrera reglagen för att se om det händer något.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln