Biltema = kanontema!

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Någon som har provat någon modell av momentnyckel? Funderar på om man ska köpa där eller skaffa på annat håll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tycker den här är helt OK
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
visserligen pekar den hela tiden på 1,5kgm=15Nm åt ena hållet men inget större problem dra av 15Nm tycker jag.
40Nm blir 25Nm=2,5kgm.
Har också en annan från biltema som kostade nästan 1000kr för smått upp tom M8 (ca 20Nm) men den tycks Biltema upphört med. Klokt för tex den här konkurrerar.
http://www.jula.se/momentnyckelsats-41-210-nm-033995

Oavsett vad man köper för momentnyckel så måste den hanteras rätt.
Även om den är ny, billig eller dyr, så rekommenderar jag att man låter "kalibrera" den = justera den så att skalan stämmer, det görs på många ställen idag och oftast kostar det en "bullpåse".
Momentnycklar ska alltid förvaras avlastade, inte lämnas kvar med spänning, då "mattas" fjädern med tiden.
Lika viktigt är att man vet hur skruven ska ha för "status" när man drar den. Att den ska vara rengjord är en självklarhet men den kan vara både "torr" och "anoljad", lika med "hålet", rengjort "rensat", olja eller inte.
Även hur du rent handhavandemässigt utför "dragningen påverkar slutresultatet, man ska alltid göra "hela" dragningen med samma hastighet utan omtag.

Det skiljer en hel del mellan dessa varianter, jag har vid olika kontroller konstaterat allt mellan 50% - 100% fel från nominellt värde.

/KentW
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Köpte Biltemas Merinoulls underställ på rea i höstas. Tor inte jag gav mer är 300 pengar för det.
har nu kört i det under två veckor och är kanonnöjd. Skönt, följsamt, sitter som en extrahud. Stället värmer om det är kallt men andas och är svalt om det är varmt.
Slutsats: Mycket nöjd. Fyra av fem brödrostar :tummenupp
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Någon som har köpt Biltemas knäpuckar?

Jag har. De är riktigt slitstarka och sitter fast bra. Tyckte först att kardborren var lite för snålt tilltagen, men puckarna sitter fast bra ändå och fyller sin funktion :tummenupp Kommer köpa dem igen! :yoparty
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Biltemas handtagsvärmare :tummenupp. Monterade förra veckan, enkelt med deras relä (finns tråd med monteringsanvisning här...). Testat (Ja, det behövdes trots Juni :tungan) och de funkar utmärkt. Bara lite dyrare än vanliga handtag och de behövde bytas iallafall. Grövre också och det passar mina strl. 11-händer bra! Ska jag gnälla på nå't kunde strömbrytaren vara smidigare...
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag har. De är riktigt slitstarka och sitter fast bra. Tyckte först att kardborren var lite för snålt tilltagen, men puckarna sitter fast bra ändå och fyller sin funktion :tummenupp Kommer köpa dem igen! :yoparty

99 pistoler är ju riktigt bra kurs. Ska åka och köpa nu förutsatt att dom finns i lager! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top