Biltema = kanontema!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
OK skriver ner hela artikeln :tungan
BILTEMAS ryggskydd underkänt i Bikes ryggskyddstest i Bike 7.08, då det inte klarade av värdet för level 1.
Jacob Attehag ansvarig för motorcykelprodukter hos Biltema, ger svar på testresultaten.
-Skyddet har fått sitt CE-godkännande hos Ricotest i Italien. Att det fick underkänt hos det engelska testinstitutet Satra berodde på felaktig märkning av skyddets längd. Skyddet saknade märkning om dess längd från midja till skuldra. Istället angavs bara skyddets totala längd på förpackningen. Därför hamnade ett av testslagen utanför själva skyddet. Satra gjorde ingenting fel, det föll på vår märkning som nu ska ändras.
Vi ser ingen säkerhetsrisk med våra skydd och inga kommer att återkallas.
(Saxat ur Bike 8.08)

Hoppas dom gör om testet, alltid kul med rätt siffror.
Jag kör med biltemas ryggskydd, hursomhaver så är det bättre än att vara utan, (kört 3år utan ryggskydd, kanske dax att köpa en trisslott?)

köpt mig ett biltema ryggskydd, har precis som du kört utan innan, kikade nere i lokala touringbutiken på deras överprisade, men biltemas såg stabilar ut :)

nu är bara problemet, dendär jävla remmen som går över magen e ju så sjukt bred att det är väldigt obekvämt att köra med ryggskyddet på, går inte att vara mjuk och smidig i kroppen, stör mig som fan på dendär remmen, speciellt när man vill hänga lite i kurvorna.

nån annan som upplever samma sak och eventuellt har en lösning?, funderar på att ta fram saxen och helt enkelt klippa den smalare, men vet inte om det blir bra
 

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Ort
08
Hoj
Gixer Tysen K6
Denna tråd är för bra för att somna in. Väcker liv i den med lite kedjerengöringstips.

Kedjeborsten (denna) tillsammans med fotogen (t.ex. denna). Dra ett tiotal varv och doppa borsten i fotogenet regelbundet. Eftertorka med papper.

En kartongskiva mellan kedjan och bakfälgen förhindrar stänk på fälgen.

TACK !
Äntligen ett riktigt inlägg med länkar snyggt och prydligt !
 

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Är nöjd med denna lyft.

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-177_l.jpg


http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1683&iItemId=135169

Fick dock kapa ena röret (det till höger under pedalen) så att den sänktes 2 cm för att komma under hojen med motardhjulen på.... Funkar skitbra!
 
Last edited:

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Köpte bromsbelägg "fram" till min fireblade.
Själva slitytorna var för breda så dom gick inte att få in i oken. Dom fick slipas ned för att passa in.
Verkan på dom är ok tycker jag. Ev ngt pyttemindre nyp.

J
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Här är resultatet av att försöka nita en kedja med fultemas kedjenitningsverktyg...

Inte så lyckat...

Hehe, synd att jag inte såg denna tidigare.. shoppade en för att korta kedjan en länk och ersätta clipet med ett riktigt nitlås..

Delandet och pressandet av plattorna gick kalas! Dock sa det knak om just "nithylsan" som iofs bara gick i två delar.. blev knappt ett märke i niten innan den gick sönder.. fick pengarna åter iaf och söker nu efter en ny schtabilare variant :D

iofs inte helt omöjligt att jag gjorde något knasigt.. men det var skönt att se att man inte var ensam om det :)
 
Last edited:

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Hehe, synd att jag inte såg denna tidigare.. shoppade en för att korta kedjan en länk och ersätta clipet med ett riktigt nitlås..

Delandet och pressandet av plattorna gick kalas! Dock sa det knak om just "nithylsan" som iofs bara gick i två delar.. blev knappt ett märke i niten innan den gick sönder.. fick pengarna åter iaf och söker nu efter en ny schtabilare variant :D

iofs inte helt omöjligt att jag gjorde något knasigt.. men det var skönt att se att man inte var ensam om det :)

S-racing har RK´s kedjeverktyg. Beställde det när jag och polarn skulle byta drivpaket. Grymt bra kvalitet och smidigt att använda. Tror de tog 749:- eller liknande. Dvs i princip samma pris som biltema.
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Köpte biltemas tanklock i aluminium till Ktm;en härom veckan funka skitbra o snyggt är det också:)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hehe, synd att jag inte såg denna tidigare.. shoppade en för att korta kedjan en länk och ersätta clipet med ett riktigt nitlås..

Delandet och pressandet av plattorna gick kalas! Dock sa det knak om just "nithylsan" som iofs bara gick i två delar.. blev knappt ett märke i niten innan den gick sönder.. fick pengarna åter iaf och söker nu efter en ny schtabilare variant :D

iofs inte helt omöjligt att jag gjorde något knasigt.. men det var skönt att se att man inte var ensam om det :)

Måste väl tillägga att det gick bättre när jag fått tag på ett nytt verktyg (också fultemas, gratis på garanti) och ett nitlås som var lite borrat i pinnarna. Resultatet blev då detta :
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=262417&d=1233594486
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Måste väl tillägga att det gick bättre när jag fått tag på ett nytt verktyg (också fultemas, gratis på garanti) och ett nitlås som var lite borrat i pinnarna. Resultatet blev då detta :
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=262417&d=1233594486

Det såg juh lite bättre ut ja :tummenupp

Dock var det sista exemplaret dom hade inne jag lyckades förstöra.. så jag fick nöja mig med pengarna till baka iställlet. Blev lite diverse andra prylar där istället.
Ny snygg tankpad t.ex :yoparty
 

pv13

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Halmstad
Hoj
2006, Suzuki GSXR 1000, Ktm sxf250
Någon som provat sadelväskorna från Biltema, hur är kvaliten? är lite sugen att testa dem till en Gsxr 1000 K6:a.
Är inte sugen på att lägga ut en massa pengar på sadelväskor då jag är rätt säker på att de bara kommer användas några få gånger.
 

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Where death is most alive...
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Någon som provat sadelväskorna från Biltema, hur är kvaliten? är lite sugen att testa dem till en Gsxr 1000 K6:a.
Är inte sugen på att lägga ut en massa pengar på sadelväskor då jag är rätt säker på att de bara kommer användas några få gånger.

Har själv köpt dessa, men kan inte styrka med några användarerfarenheter då de endast har blivit fullpackade o provmonterade, dvs aldrig körda. Verkar vara mkt pang för pengen, dock tyckte jag att de kändes rätt sladdriga i expanderat läge men det har jag överseende med. Använde några laststroppar för att motverka detta. Tydligen har några haft problem med väskorna då värmeskyddet vid anliggning mot ljuddämparn inte varit det bästa. Kör själv med slip-on som inte blir så värst varmt, men tänkte för säkerhets skull modda med Ljuddämpningsplattor, enligt uppgift självhäftande dvs bara att smacka dit.

Har även investerat i biltemas toppbox och sytt ihop ett eget fäste till denna, känns bra att kunna låsa in lite grejjer. Kasserade in fett med vuxenpoäng i och med detta ingrepp. :tungan
Low-budget, men som sagt blir de nog inte så flitigt använda...:gnissla
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag undrar vad ni tycker om Biltemas MC-kedja 520 Street FB-ring art nr:82-124?

-Vad har ni för erfarenheter av denna kedja?
-Vet någon vilken tillverkare som gjort den åt Biltema?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har själv köpt en hel del prylar på Biltema och har alltid varit nöjd över mina köp. Det kanske inte är lika bra kvalitet som på märkesprylar, men man får grymt mycket för pengarna.

Några exempel är:
- MC-batterier (till två olika hojar, har funkat klockrent)
- Vätskor av olika slag (motorolja, rengöringsmedel, smörjmedel osv)
- Tankväska (funkar finfint)
- Varma mc-handskar (värmer skönt kalla kvällar)

Det som eventuellt står på inköpslistan inför sommaren är:
- Packnät 34,90 kr
- Packrulle 119 kr
- Topbox 329 kr
- Sadelväskor 399 kr
- Regnställ mc 399 kr

För de priserna gör det inget om kvalitén inte är den bästa.. :)
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Har själv köpt dessa, men kan inte styrka med några användarerfarenheter då de endast har blivit fullpackade o provmonterade, dvs aldrig körda. Verkar vara mkt pang för pengen, dock tyckte jag att de kändes rätt sladdriga i expanderat läge men det har jag överseende med. Använde några laststroppar för att motverka detta. Tydligen har några haft problem med väskorna då värmeskyddet vid anliggning mot ljuddämparn inte varit det bästa. Kör själv med slip-on som inte blir så värst varmt,

Vattentäta är dom inte, men hade inte räknat med det heller. Allting packat i plastpåsar så det var torrt ändå.(förutom toarullen som jag glömde påse till, blev pappersgegga i hela väskan...) regnskyden som följde med lämnade jag hemma.
Trodde inte heller att mitt slipon skulle bli så varmt, har nu ett liitet hål i botten på ena väskan, tillräckligt stort för att ett skivbromslås ska kunna vibrera ut där:mad:
Lite trång öppning tyckte jag, man fick inte packa för mycket i påsarna för då blev det väldigt meckigt att få ut den som låg underst och som jag naturligtvis skulle ha just då. Använd genomskinliga kassar, det underlättar!
Kommer att använda dessa väskor även på nästa tur.
 

micke501

40 års kris? Från winge till gixxer.
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki gsx-r 1100w
Skorna

Kör faktiskt med Biltemas racing stövlar och tycker dom funkar. Sköna att gå och stå i. Bra känsla vid växling ,bromsning etc. Sen om dom klarar en vurpa ja det får någon anna testa.:Bugar
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Någon som har Biltemas packrulle och vet om den faktiskt är 100% vattentät som utlovat på hemsidan?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top