Biltema = kanontema!

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Har just köpt min första MC och nu börjar det bli dags att inhandla all övrig utrusning. Utgifterna tar aldrig slut tamefan!

Har sneglat en del på vissa av prylarna som finns på Biltema. Tänker främst på handskar, skor och det för året nya ryggskyddet samt väskan. Är detta någonting man ska ens ska fundera över? Hur ligger det till med kvalitén? Detta kanske har tagits upp tidigare, men scrolla igenom 55 sidor gör man inte på en kafferast..

Deras sporthanske för typ 490 bagis fick skapligt bra betyg i MC-Folkets handsktest. Nötnings och rycktest på matreal och sömmar.

Masta89

Justin
Gick med
1 Mar 2010
Hoj
Honda 600 F3
hej

Jag har tänkt på att köpa en Aluminiumstyre på Biltema.
Men dom har olika typer. Standardstyre och Oversize styre. Vilken ska jag köpa, så att alla grejer som sitter nu på styret, kommer att passa på den nya som jag köper på Biltema?

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Tuff
I en biltema-tråd i teknikhörnan så var det folk som skrev att de hade problem med slirande koppling och missljud när de körde på jättefin, dyr, märkesolja. Detta löste sig tydligen när de bytte till Biltemas helsyntetolja.

För övrigt så är jag nöjd med deras sprayfärg, kromrengöring, oljor, luftfilter, gelbatterier, slipbara sprayprimer och rostätare.

enligt uppgifter från en som jobbar på biltema, var på kurs ang oljan som biltema säljer, är samma som statoil säljer.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Geiger
har du bilder på din hoj med den styre ?

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217093

enligt uppgifter från en som jobbar på biltema, var på kurs ang oljan som biltema säljer, är samma som statoil säljer.

Jo, det är ingen nyhet, men däremot så påstås det att Biltemas och Statoils 5-åriga kontrakt med Nynäs petrolium (som oljan kommer ifrån) har
löpt ut. Så nu vet man inte vad som finns i flaskorna.

Dock så har dom kvar exakt samma etikett och klassningar - i ny flaska - vilket jag ställer mig lite skeptiskt till.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
"Dock så har dom kvar exakt samma etikett och klassningar - i ny flaska - vilket jag ställer mig lite skeptiskt till."

På vilket sätt då? Vad är det du är skeptiskt till?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vet ni om det går att köpa fler spännen till crosstövlarna?
Kanar man på asfalt så slits dom av/går sönder.

Crosstöveln är f.ö. riktigt skön.
Dock så sprack sömmen mot plasthättan framtill ganska fort. Det gör i sig inte så mycket eftersom mina stövlar har ganska kort livstid.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
"Dock så har dom kvar exakt samma etikett och klassningar - i ny flaska - vilket jag ställer mig lite skeptiskt till."

På vilket sätt då? Vad är det du är skeptiskt till?

Är det ny olja i ny flaska, och råkar den ha EXAKT samma klassningar, vilket är ganska ovanligt när det gäller mc-olja?

Är det samma olja i ny förpackning, precis i samma veva som deras kontrakt gått ut?

Eller kör dom den gamla etiketten/klassningen på den nya oljan?

Jag är kanske lite väl misstänksam, men det känns lite skumt tycker jag.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det ny olja i ny flaska, och råkar den ha EXAKT samma klassningar, vilket är ganska ovanligt när det gäller mc-olja?

Är det samma olja i ny förpackning, precis i samma veva som deras kontrakt gått ut?

Eller kör dom den gamla etiketten/klassningen på den nya oljan?

Jag är kanske lite väl misstänksam, men det känns lite skumt tycker jag.

Kan vara så att de sparar in ett par ören på den nya flaskan som känns med som gladpack än oljeflaska. Den kommer nog utgå rätt snabbt när de haft tillräckligt många läckage i frakten.

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Jag undrar vad som skulle hända om man hade i biltemas bil olja (10W–40) i hojen? Är en Suzuki GS 550 Katana från 82 skulle ju kunna vara ett spännande experiment. Vad tror ni? går det åt helvete?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag undrar vad som skulle hända om man hade i biltemas bil olja (10W–40) i hojen? Är en Suzuki GS 550 Katana från 82 skulle ju kunna vara ett spännande experiment. Vad tror ni? går det åt helvete?

Jag har provat denna olja under rätt hårda förhållanden och inte haft några problem. Det man riskerar är att kopplingen kanske slirar lättare pga att oljan inte är gjord för våtkoppling.

Jag har svårt att tro att en bilolja skulle orsaka haveri pga att den används i en hoj. Dess uppgift är ju ändå samma oavsett i vilket fordon den används. Möjligtvis påverkar det högre varvtalet i en mc förutsättningarna för en bra smörjning men det är nog försumbart.

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Biltemas väska för personlig utrustning (Art.nr. 82-611)
Sväljer mycket och är tålig :tummenupp

Deras knäpuckar funkar utmärkt :tummenupp finns ingen anledning att slänga ut 300 spänn när biltema tar 89 kronor paret.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
biltemas glödstift var asabra.
funkade i hela 3veckor :huvet

Och mina är inne på tredje vintern....kallstart utan motorvärmare, varje dag.

Du fick väl nya när du reklamerade dom...?

/KentW

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R

Varför skulle det gå åt helvete? Kommer fungera hur bra som helst förmodligen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det som kan hända är att kopplingen kan slira, eftersom biloljor (i synnerhet lågfriktionsoljor) kan innehålla bla friction modifiers.
Men det kan också funka.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...