Biltema+mc=sant

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag vet inte om det är ngn som redan tagit upp detta, men jag vill varna för deras mc batterier.
Köpte ett som skulle vara fulladdat, det var det inte....

Laddade på skiten i x antal timmar men det gav inte mycket kräm.
Mätte upp och det visade 11,7 Volt, när jag skulle starta så gav det 3 V.

Nu har jag upprepat proceduren 4 ggr men det är samma sak varje gång.

Då har du fått ett som är defekt. Lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka, alt nytt batteri.

Har köpt flera mc-batterier på biltema och aldrig haft problem med dom, läser man trådarna här verkar det vara fler med positiva erfarenheter (även om det alltid finns några med negativa). Däremot har jag hört ryktesvägen (i stil med min bryllings polares kusins farbror) att bilbatterierna inte är dom bästa vid extrema kallstarter. Dock har jag nog alltid köpt batterierna oladdade, såldes det verkligen laddad? :va

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har känt och funderat på både Lidl och Biltemas stövlar. Måste säga att biltemas kändes mer okej. Sedan får man ta alla beskrivningar om hur farliga dessa skor är med en viss nypa salt. Dom ger det skydd som du kan förvänta dig för dom pengarna. Du får inte 5ggr bättre skydd mot vristfrakturer för att du köper dojor för 2500kr. Finns inga sådana vetenskapliga tester vad jag har sett. Slitskyddet mot asfalt är säkerligen något sämre.

Största uppgiften mycket färgranna skinnställ med välkända varumärken har, är att göra det lättare för brandkåren att städa upp olycksplatsen från kvarlevor. har snackat en del med ambulans- brandkårspersonal. Alla jag har pratat med har sagt att grejerna oftast håller bra. Det är innehållet som inte pallar krafterna. Man kan inte köpa sig en försäkring mot skador med superkläder eller superhjälm. Högerhanden kombinerat med väl fungerande riskbedömningar gör det jobbet, kombinerat med fungerande normal skyddsutrustning.

Last edited:

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Då har du fått ett som är defekt. Lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka, alt nytt batteri.

Har köpt flera mc-batterier på biltema och aldrig haft problem med dom, läser man trådarna här verkar det vara fler med positiva erfarenheter (även om det alltid finns några med negativa). Däremot har jag hört ryktesvägen (i stil med min bryllings polares kusins farbror) att bilbatterierna inte är dom bästa vid extrema kallstarter. Dock har jag nog alltid köpt batterierna oladdade, såldes det verkligen laddad? :va

Kruxet är ju att jag bor 20 mil ifrån närmaste Biltema, passade på att köpa när jag hade "vägarna förbi", vet inte ens om jag har kvittot kvar
Jag tror iaf att det var laddat, ngn hade skrivit fulladdat 21/2 eller nåt på kartongen och när jag satte dit så lyste ju lampan.

Det där med bilbatterier har jag också hört, det var någon kompis polares kusins hundvakts moster som hade problem.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kruxet är ju att jag bor 20 mil ifrån närmaste Biltema, passade på att köpa när jag hade "vägarna förbi", vet inte ens om jag har kvittot kvar
Jag tror iaf att det var laddat, ngn hade skrivit fulladdat 21/2 eller nåt på kartongen och när jag satte dit så lyste ju lampan.

Det där med bilbatterier har jag också hört, det var någon kompis polares kusins hundvakts moster som hade problem.

Det där ska ju iaf inte vara ngt problem att byta, det måst ha en död cell.
Jag fattar inte varför inte Biltema har internetbutik, det hade ju varit smidigt i ditt fall.

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Det där ska ju iaf inte vara ngt problem att byta, det måst ha en död cell.
Jag fattar inte varför inte Biltema har internetbutik, det hade ju varit smidigt i ditt fall.

Ja det hade verkligen underlättat, jag skall troligtvis upp till sundsvall i maj.
Skall prova att ta med det då.
Om jag hittar kvittot.....:gnissla

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag köpte ett batteri på Biltema för en mån sedan. Jag laddade under en natt och det har sedan funkat bra.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Varning utfärdas för Biltemas regnhandskar och regnstövlar. Härmed totalsågar jag dom.

Hade med mig dessa under en mc-tripp i Tyskland förra veckan.

"Regnstövlarna" var livsfarliga, glider ner hela tiden och trasslar in sig i fotpinnar, inte bara en gång höll jag på att välta med hojen när jag inte fick ner foten vid rödljus. Dom är helt öppna undertill så efter c:a 10 mil i spöregn så var jag dyngsur om kängorna. Kass konstruktion!

"Regnhandskarna" tog in vatten efter c:a 1 mil i regn, inte kul när man precis kört ut från Berlin och bara har regn hela vägen hem. Totalt värdelösa faktiskt. Det enda dom bidrog till var svårigheten att blinka utan att trycka på tutan samtidigt, skapade en viss förvirring bland medtrafikanter.

Detta förstörde hela min MC-upplevelse, jag bara åkte runt och huttrade..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ursäkta att jag inte orkar läsa hela tråden nu, men har någon provat bromsbeläggen vid lite sportigare körning? Någon märkbar skillnad mot "märkesbelägg"?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Det gör IXS från MC Huset i Malmö oxå .... same same but different.... :rolleyes:
Tror inte Biltema's är sämre än andre

Det enda jag har att jämföra med är preems 25-liters plastkassar, sådana silvertejpade jag runt fötterna när jag körde ner från värmland - 40 mil i spöregn - och dom höll tätt!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det går att använda Biltemas bilstylingluftfilter på hoj också :) Monterade det igår, och se så fint det blev!

Bifogat

• Bild160 (Medium).jpg
    Bild160 (Medium).jpg
    46.3 KB · Visningar: 154
  • Bild155 (Medium).jpg
    Bild155 (Medium).jpg
    86 KB · Visningar: 217

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Om man är sadomachokist - ja.

Om man inte är sadomachokist - nej.

Vad jag försökte säga är att om man åker på hojsemester i annat än perfekta förhållanden så får man räkna med att bli blöt och kall.
Jag har t.ex. aldrig hittat några stövelöverdrag som funkat särkskilt bra och jag betvivlar att den "perfekta utrustningen" verkligen existerar.

Tycker man att väder och vind totalförstör upplevelsen så tror jag utvägen är att planera runt ovädret eller välja ett annat transportmedel... :)

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Vad jag försökte säga är att om man åker på hojsemester i annat än perfekta förhållanden så får man räkna med att bli blöt och kall.
Jag har t.ex. aldrig hittat några stövelöverdrag som funkat särkskilt bra och jag betvivlar att den "perfekta utrustningen" verkligen existerar.

Tycker man att väder och vind totalförstör upplevelsen så tror jag utvägen är att planera runt ovädret eller välja ett annat transportmedel... :)

Regnhandskar som är dyngsura rakt igenom efter 1 mil, är det bra tycker du?

Jag tycker om utrustning som fungerar. T.ex. mitt allvädersställ var snustorrt invändigt efter en resa i spöregn Berlin - Rostock. Mina bagsterväskor var snustorra inuti likaså. Min Araihjälm är helt perfekt.

Jag vill varna andra som tänker köpa regnhandskar - inte disksvamphandskar - för det här var rena skräpet.

Jag älskar att köra motorcykel, just därför vill jag ha saker som fungerar. Ska jag sluta köra MC för att Biltema säljer skitdåliga regnhandskar, eller vad menar du? Nej det ska jag inte, jag ska investera i ett par bättre regnhandskar, t.ex. Held från MC-Boden ska vara bra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var på Biltema och handlade lite svetstänger då jag såg att de nu har en liten smidig första-hjälpenkudde för hojåkare. Jag handlade en direkt, har tidigare åkt runt med en vanligt första-hjälpenkudde i ryggan.Men den här var ju så mycket nättare!

Kör försiktigt
Mvh
J

product.asp

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
kört med dom 5-6 veckor nu funkar bra förutom att låsskruvarna mellan lampkropp o arm (på baksidan)vibrerat loss på 2 av dom locktite fixar saken ,sitter på xr:en o den vibrerar en del men är nog bättre o låsa ändå för o slippa tappa dom

svarar på mitt inlägg om blinkerserna ,xr:en kan döda dioder tydligen har lyckats vibrera sönder 5-6 dioder i varje blinkers =stum montering i ramen är inte o rekomendera ,lyckats fylla bakre blikerserna helt med lera invändigt också eftersom lampglaset läcker in som ett såll tätade kabelanslutningen just för o slippa det .blir inga mer biltemablinkers för min del nu när alla är skrot efter 3-3.5 mån

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Var på Biltema och handlade lite svetstänger då jag såg att de nu har en liten smidig första-hjälpenkudde för hojåkare. Jag handlade en direkt, har tidigare åkt runt med en vanligt första-hjälpenkudde i ryggan.Men den här var ju så mycket nättare!

Kör försiktigt
Mvh
J

product.asp

Sån där borde ligga i alla hojar! Jag ska köpa en nu idag!

/J

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...