Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe.. nädu inte kärvade oken på mazdan, inte så man låg och motorbromsade direkt.

Dem är helt enkelt SKIT, biltema-skit.. fel-tema-skit.. jag köpt verktyg på biltema också.. har dragit av ett spärrskaft och hylsor.

Farsan har ett bacho-set som är .. generationer gammalt, alla hylsor hela på det... man kan ju undra varför Bacho e dyrare, kanske för grejerna håller ?

Det är klart att sannolikheten för låg kvalité ökar ju billigare ngt är! Men det är inte ett generellt samband mellan billigt och dåligt. Så bara på en nipponglidarhoj som ju kostar ca hälften av en HD. Många är ju helnöjda med med sin fransnipponsar.

Biltemas verktyg med 10 årsgaranti tycker jag är ok, iaf deras ring- och lednycklar som jag har i mängder. Skönt att de är billiga när ngn av den går i sjön från båten. Sedan är ju kvalité ett individuellt begrepp. Den biltema-mutterdragare som kanske duger åt mig som bara är i garaget några dar i veckan (och därtill använder mutterdragaren några ggr per år) kanske inte står rycker i en däckverkstad, och om den håller så kanske den har för höga buller- och vibrationsnivåer för kontinuerlig användning enligt arbetsmiljöregler, det vet ju inte jag.

Biltemas oljor vet jag var de kommer ifrån och det är inte ngt som Biltema har boliat ihop, inte har den kokats ihop i en kinesisk bergsby heller. Men det finns ju mycket på biltema/Jula mm som är för dåligt för att jag ska vara nöjd. MC-lyften var dock kanon. :)

Beläggen vet vi ju nu var de kom ifrån :hihi

/J
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Fann en sida med motsv. information...
Märket jag X:at är ju ett erkänt kvalite´tsmärke.
Case Closed.
Jag tjackar mina nästa pads på BT
Slutsnackat.


Lägg varan i din köplista

Bromsbelägg XXXXXXXX
Ceramic Carbon K1
SEK 189,00

Lägg varan i din köplista

Bromsbelägg XXXXXXXX
Ceramic Carbon S3
SEK 268,00
Jamen hallååååå
Det ä ju biltema som säljer så då måste det vara skit och du har fel.....
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Hehe.. nädu inte kärvade oken på mazdan, inte så man låg och motorbromsade direkt.

Dem är helt enkelt SKIT, biltema-skit.. fel-tema-skit.. jag köpt verktyg på biltema också.. har dragit av ett spärrskaft och hylsor.

Farsan har ett bacho-set som är .. generationer gammalt, alla hylsor hela på det... man kan ju undra varför Bacho e dyrare, kanske för grejerna håller ?

Jag har spräckt en hylsa en gång. Märke? Bacho! :arsele
Det har aldrig hänt för mig med andra märken. :tungan
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hehe.. nädu inte kärvade oken på mazdan, inte så man låg och motorbromsade direkt.

Dem är helt enkelt SKIT, biltema-skit.. fel-tema-skit.. jag köpt verktyg på biltema också.. har dragit av ett spärrskaft och hylsor.

Farsan har ett bacho-set som är .. generationer gammalt, alla hylsor hela på det... man kan ju undra varför Bacho e dyrare, kanske för grejerna håller ?


Nu skrev jag ju inte att oken kärvade utan att beläggen kärvade i oken,viss skillnad.
Har nästan alltid fått slipa bort färg och stålkanter från belägg när jag byter(oavsett märke)och stålborsta oken,brukar även dra på lite kopparfett på alla ytor vid montering så underlättar det nästa byte.

Jag skrev det inte heller för att hylla BT och dumförklara dig utan endast som en möjlig förklaring att bromsarna gick varma,finns säkert fler anledningar(en skulle kunna vara att köra under tävlingsmässiga föhållanden med standardbelägg)

Vad gäller verktygen så är kvallen betydligt högre idag än bara för några år sen vad gäller gjutfel och materialval men precisionen ligger lite efter dom bättre tillverkarna,verkar ha högre toleranser vid tillverkningen men det återspeglas ju på priset.
Så,när det är nytt och fräsht så duger verktygen bra men när det gäller gamla och nötta skruv och bult så är det nog bättre att investera i ett kvalitetsverktyg om du vill ha loss grejorna.
Nu tänker jag endast på den serien med 10års garanti,den andra har jag inte testat.

Henrik
 

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 900SS -82
Det ni kanske inte tänker på, är att företag som Biltema självklart köper in sina prylar från de tillverkare som de för tillfället anser mest förmånligt. Dag 1 kanske ni kilar, glada i hågen, för att köpa en olja som ALLA (på SH) har sagt kommer från Nynäs fina fabriker och som förmodligen är alldeles utmärkt. Men nästa gång du handlar kan det vara en olja av helt annat ursprung. Det finns inga garantier för att det är en viss tillverkare man anlitar.

Aftonbladet hade för några år sedan en test av spolarsprit som Biltema vann. Jag använde själv denna produkt och var väldigt nöjd. Året efter köpet jag intet ont anande 10 nya litrar från nämnda inrättning. Denna gång var det inte lika kul. Kass spolarsprit som luktade så jävla illa så vi fick stanna och gå ur bilen. Barnen vägrade att åka med och jag fick hälla ur drygt hälften. Denna gång var det: Johnny - Biltema (0-1). Det händer inte igen.

Tror NÅGON att jag fick ett svar från nämnda firma när jag mailade och påpekade detta?

Det är detta som gör att det kostar mer att handla från företag som har ett uttryckligt ansvar för de produkter man säljer, och som är noga med att kunderna är nöjda och kommer tillbaka.

Det är förmodligen så att de brombelägg man säljer idag kan vara tillverkade av en firma som säljer kvalitetsproduker, men vad vet du om vad du får i morgon.

Om man jämför med spolarspriten kanske det är så, att beläggen luktar så fruktansvärt billigt när du bromsar, att du inte får åka med dina kompisar längre. Du kanske bli förvisad till de ickebromsande kromslädarnas förtappade skara. :huvet
 

Dr.Bike

Guest
Bra poäng angående förändring av leverantörer Johnny!

Men spolarvätskan ÄR ju ingen parfym på någon mack.
Å andra sidan vet jag hur vidrig en överkokt spolarvätska kan lukta!
Fick en riktig finkeldush när jag köpte billig spolarvätska på macken nere i Kallhäll (vid McDonalds)
Å den stanken satt fan kvar i spolarbehållarens plast trots upprepade tömningar och påfyllning med annan vätska.
Man bävade fan för att spola! Så illa var det :zpy

Så jo BT har säkerligen fått nån överkokt sats de med... (inget jag själv råkat ut för dock) De har däremot en vanlig hederlig ren spritdoft utan krusiduller och parfymer :D
Och boten är att göra som jag: köpa en flarra Turtle Klarsikt med nån fjollig doft i.
Den kirrade biffen :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bevel 900SS

Ligger mycket i det du säger men oljan är det skit samma vart den kommer ifrån bara den uppfyller kravspecifikationerna från din motortillverkare och du byter när du ska.

Henrik
 

Dr.Bike

Guest
Inte för att verka överförnuftig på nått sätt.
Har nu Bilfela hittat en europeisk leverantör av bromsbelägg så kan man rimligen begrunna följande antaganden.
Bromsbelägg är en säkerhetsdetalj, LR ?
Leverantören levererar bromsbelägg till fordonsindustrin i övrigt, LR ?
Vi kan därför anta att leverantören är ISO-TS eller QS certifierade, LR
Utifrån detta kan man backa bandet och rimligen ant att tillverkaren och även konstruktören av nämnda belägg gjort en så kallad FMEA (failure mode effect analysis) på produktens konstruktion och tillverkning. Severity (allvarlighetsgrad) 10 på en skala av 10 ger en viss nivå av kontrollkrav på tillverkningen, vilket borde tala för en säker och jämn kvalitet.
För övrigt så tror jag inte att en Europeisk leverantör skulle leverera skit till Biltema och guldprodukter till BMW, Audi, Merca osv utan att vara medvetna om att deras certifikat hänger på ett snöre.

Om mina antaganden och slutsatser inte stämmer så antar jag att bromsbeläggen är gjorda av komprimerad kamelbajs.

Du drar exakt samma slutsatser som mig - du måste vara smart! :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag älskar de här trådarna. :)
Själv kör jag med dyra ISR bromsbelägg för det finns inga andra och har i Castrol A747 som är dyrt som satan men luktar så gott så det är värt det. :D Så långt som att köpa ELFs racesoppa som luktar smörkola har jag inte gått, än.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Inte för att verka överförnuftig på nått sätt.
Har nu Bilfela hittat en europeisk leverantör av bromsbelägg så kan man rimligen begrunna följande antaganden.
Bromsbelägg är en säkerhetsdetalj, LR ?
Leverantören levererar bromsbelägg till fordonsindustrin i övrigt, LR ?
Vi kan därför anta att leverantören är ISO-TS eller QS certifierade, LR
Utifrån detta kan man backa bandet och rimligen ant att tillverkaren och även konstruktören av nämnda belägg gjort en så kallad FMEA (failure mode effect analysis) på produktens konstruktion och tillverkning. Severity (allvarlighetsgrad) 10 på en skala av 10 ger en viss nivå av kontrollkrav på tillverkningen, vilket borde tala för en säker och jämn kvalitet.
För övrigt så tror jag inte att en Europeisk leverantör skulle leverera skit till Biltema och guldprodukter till BMW, Audi, Merca osv utan att vara medvetna om att deras certifikat hänger på ett snöre.

Om mina antaganden och slutsatser inte stämmer så antar jag att bromsbeläggen är gjorda av komprimerad kamelbajs.

Håller med om allt utom att en sk FMEA skulle vara nån sslags garanti för kvalitet. De FMEA jag deltagit i har i min mening inte givit ett skvatt för produkten.

/benfre
 

Dr.Bike

Guest
Jag älskar de här trådarna. :)
Själv kör jag med dyra ISR bromsbelägg för det finns inga andra och har i Castrol A747 som är dyrt som satan men luktar så gott så det är värt det. :D Så långt som att köpa ELFs racesoppa som luktar smörkola har jag inte gått, än.

Den siste motorgourmanden! :tummenupp
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Inlägg

Det finns gott om exempel där man köper samma vara på biltema billigare än från orginal. Men det finns grejer som är skit. Man måste läsa på lite och kolla leverantör och marknad. Däremot skulle jag undvika pirat på bromsklossar, har testat och tycker det verkar vara skillnad.

Men bilindustrin lägger som sagt ner mycket reklampengar på att få oss att inse att deras grejer är bäst.

Dom lägger mycket energi på att få oss att förstå att bilar som säljs i tyskland är mycket sämre än dom som säljs här. Och sålunda skall man betala ett överpris på 120% för "svensksålda" bilar. Och vi svenskar suger och sväljer...

Det jag menar är att tråden tar upp ett problem, och det är reservdelspriser och monopolställning.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Såg att de hade belägg till tävlingsmotarden. Helt klart ska jag testa. Fungerar de bara hyffsat så får de sitta på under träning så kan jag köra "finbelägg" till tävling. Skulle spara mig mycket pengar!
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Ditt resonemang är fel, temperaturgenereringen i en broms styrs av bromstid, bromsmoment och vilken hastighet man bromsar in ifrån.

(Källa: Mägi, Melkersson, Maskinelement del B sid. 15)

Ok! det var mig det hände för så här är faktan:
mååånga hårda inbromsningar i rad från ca 220 ned till 60 /...240 ned till 70
80 ned till 20 gång på¨gång i 5min en normal varm skåne dag.

sista inbromsningen innan den tog helt slut utan förvarning så var bromsningen en aningens svampig.

att komma till en liten rondell i ca 200 och upptäcka att bromshantaget bara åker in till gashantaget är en minst sagt obehaglig upplevelse.:gnissla

Efter en paus på ca 1min så kunde man känna att bromsen börja ta igen.....
Men varför prova lyckan igen ???:smasha
Bromsvätskan som var i r1àn var bytt till den bromsvätska jag alltid haft...dvs den gula flaskan dot 4.1 vätskan på micro ....:huvet

Numera kör jag på dot5.1 race vätska från Påarps mc service!!!! fungerar klockrent!:yoparty
Mvh turgubben
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ok! det var mig det hände för så här är faktan:
mååånga hårda inbromsningar i rad från ca 220 ned till 60 /...240 ned till 70
80 ned till 20 gång på¨gång i 5min en normal varm skåne dag.

sista inbromsningen innan den tog helt slut utan förvarning så var bromsningen en aningens svampig.

att komma till en liten rondell i ca 200 och upptäcka att bromshantaget bara åker in till gashantaget är en minst sagt obehaglig upplevelse.:gnissla

Efter en paus på ca 1min så kunde man känna att bromsen börja ta igen.....
Men varför prova lyckan igen ???:smasha
Bromsvätskan som var i r1àn var bytt till den bromsvätska jag alltid haft...dvs den gula flaskan dot 4.1 vätskan på micro ....:huvet

Numera kör jag på dot5.1 race vätska från Påarps mc service!!!! fungerar klockrent!:yoparty
Mvh turgubben

Har rejsat i ca 4 år med biltemas dot4 i systemet, funkar skitbra.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
På vilket sätt skulle det vara en chansning....?
Vet du vilka leverantörer BILTEMA köper från....?
"Made in Europe"......finns inte allt för många leverantörer att välja bland.
Det där är något som alltid kommer upp i diskussioner om Biltema, och som är rätt intressant (eftersom det är helt ointressant).

Om Biltema skulle sälja en produkt av ett välkänt märke under sitt rätta namn så kan det märkets kvalitetsrykte fungera som en garant för att det är bra prylar, eftersom den leverantören inte skulle leverera vad skit som helst till vare sig Biltema eller någon annan, då det skulle svärta ner deras rykte.

Om Biltema däremot köper samma typ av produkt från samma leverantör, men brandar den som en Biltemaprodukt, så har kvaliteten nära nog inget med valet av leverantör att göra. Man får vad man betalar för, och de kommer att leverera den kvalitet Biltema vill betala för. Det kan de göra just för att de inte har sitt eget namn på den till slutkund.

Världen är full av exempel där samma tillverkare till och med själva säljer sina produkter under flera olika namn för att kunna hålla olika kvalitets/prisnivå utan att imagen spiller över mellan dem.

Därmed vill jag inte säga något om Biltemas bromsbelägg, de vet jag inget om, jag ville bara påpeka att ditt resonemang utgående från vem som levererar till dem inte håller för fem öre.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top