Biltemas bromsbelägg?

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
En goer SV
Det enda sättet att få reda på om Biltemas belägg är lika bra som ett orginal (eller bättre?) är väl att testa?? Montera på ett par belägg och ut på banan och kör lite. Man borde ju ganska fort känna ifall de mjuknar. Sedan är det bara att montera av dem och se hur de har slitits.

Vem vet??? Det kanske blir som LIDL'S ryggskydd.??:confused:
Trots det blilliga priset så var det ju tydligen bra i testerna. Till och med bättre än märken som "de som anser sig veta bäst" ansåg var bra.:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det enda sättet att få reda på om Biltemas belägg är lika bra som ett orginal (eller bättre?) är väl att testa?? Montera på ett par belägg och ut på banan och kör lite. Man borde ju ganska fort känna ifall de mjuknar. Sedan är det bara att montera av dem och se hur de har slitits.

Vem vet??? Det kanske blir som LIDL'S ryggskydd.??:confused:
Trots det blilliga priset så var det ju tydligen bra i testerna. Till och med bättre än märken som "de som anser sig veta bäst" ansåg var bra.:)

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3451531&postcount=54

Jag skulle gärna testa Biltema-belägg i min hoj, men de har ju inte belägg till ISR. Så jag fortsätter med SBS som jag handlar av Roffes eller Acke Rising.
Enligt Biltema-kontakter så är det Goldfren som tillverkar Biltemas MC-belägg
/J

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
UNDRAR!? OM man kan ringa till Biltema och fråga vem som tillverkar deras belägg och samtidigt fråga vartifrån de köper sin sport-olja????????

Men JAG vågar inte....

Visst kan man ringa men du lär inte få ett officiellt svar. T.ex. oljan har dom säkerligen ett avtal med Statoil att inte avslöja att det är deras olja då det skulle göra folk mindre benägna att köpa oljan för dubbla priset på sin lokala mack.

Men off-record kan nog en och annan säljare tänka sig att berätta vad det är. Men risken att få samtalet inspelat gör nog att de avstår telefonledes..

Robban_84

FOPPA
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
2008 HONDA Firedblade
Jag körde med biltemas bellägg på crossen.Där funka dom bra iaf men sporthoj har jag ingen aning om

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Nu har jag konsulterat lite roadracingprofeter i ämnet bromsar.

Mina skivor har blivit "tallriksformade" pga överhettning.

Cykeln, en CBR 600 har orginal Honda bromsskivor. Cykeln har endast använts till att tävla med eller gått bandagar. Jag har använt flera olika "pirat" belägg så som Carbone Lorraine mm.

Allt hände under pass fyra på mittsverige banan i fredags. Under pass tre körde jag slut på de gamla beläggen och bytte till Biltemas belägg. På 5e varvet bromsade jag om Mr Banåkning på sin Super Mono på bakrakan. Jag hade en konstig känsla i bromsen vid inbromsningen efter start-målrakan. Den känslan förstärktes i nästa höger. I den lilla inbromsningen vid E4a svängen var känslan påtaglig och jag slog av lite. Inbromsningen mot chikanen tog bromshandtaget i styret. Jag haltade in i depån och fungerade inte bromsarna alls.

Därefter gick det knappt att putta cykeln för hand och jag fick köra in den i bussen.

Jag fick lossa oken för att lyckas lasta av cykeln!!

Skivorna ser faktiskt ut som tallrikar. Om man lägger en skiva på arbetsbänken så är bromsytan galet konvex, ungefär 6mm.

Så: Aldrig problem tidigare. Bytte till biltemas belägg och: en hel massa j-a problem.

Men det är ju som sagt bara min åsikt. Jag tycker ni ska prova själva.......

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
-04 Duke
JakobL, det var inte så att du hade för mycket bromsvätska i behållaren efter byte till nya belägg? så att bromsen låg på! Eller nåt annat fel som uppstod vid montering av dom nya beläggen?
Tycker det låter konstigt om ett par belägg skulle kunna göra så att skivorna blir såpass överhettade efter bara några varv!

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
JakobL, det var inte så att du hade för mycket bromsvätska i behållaren efter byte till nya belägg? så att bromsen låg på! Eller nåt annat fel som uppstod vid montering av dom nya beläggen?
Tycker det låter konstigt om ett par belägg skulle kunna göra så att skivorna blir såpass överhettade efter bara några varv!

Det var min första tanke att något gått snett, men det var alldeles lagom med vätska. Beläggen var korrekt monterade.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag tror dom är lite elakare mot skivor än andra dyrare belägg - min bakskiva är också av talriksmodell nu men jag kör ganska hårt.
Det bruka bli så med dyrare belägg också.

Men man tjänar nog rejält med stålar även om skivslitaget ökar lite - det borde ju öka då bromsljudet är högre?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kan absolut inte ha med beläggen att göra. Mer troligt att skivorna var slut.

Det var min första tanke att något gått snett, men det var alldeles lagom med vätska. Beläggen var korrekt monterade.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu har jag konsulterat lite roadracingprofeter i ämnet bromsar.

Mina skivor har blivit "tallriksformade" pga överhettning.

Men det är ju som sagt bara min åsikt. Jag tycker ni ska prova själva.......

Overhettning av skivorna sa att de slar sig beror inte pa padsen, en frisk skiva slar sig inte forran belaggen har gett upp sedan lange.
Biltemas bromspads ar dock inga racepads utan helt vanliga gatpads, brandingleverantoren till Biltema har andra pads avsedda for raceaka men biltema valde att endast ta in en variant av padsen i sitt sortiment. For banaka rekommenderas andra pads mer lampade for andamalet.

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Yamaha R6
Edit: glömde skriva att jag har en gsxr750 -98.

Min erfarenhet av Biltemas bromsbelägg är som följer: Mina gamla belägg var slut (okänt fabrikat då de satt på hojen när jag köpte den). Två par belägg från Biltema inhandlades. De första milen var allt frid och fröjd. Efter ett tag upptäckte jag att att bromsarna gnisslade (pga att beläggen är sintrade?). Nåväl, lite gnissel kan jag leva med. Efter att ha kört gissningsvis ca 25 mil med beläggen åkte jag till Anderstorp för en heldagskörning. Första halvan av dagen gick bra men under eftermiddagen tyckte jag det kändes konstigt när jag bromsade. Varje inbromsning blev pulserande och ojämn. Ingen jättebehaglig upplevelse direkt. Detta pulserande fortsatte vid vanlig gatåka. Jag bestämde mig för att köpa en uppsättning osintrade belägg av märket Premier. Dessa belägg har jag kört ca 5 mil med och gnisslet har försvunnit. Någon pulserande känsla har jag inte heller känt. Med Biltemabeläggen blev varje inbromsning dessutom väldigt abrubt alldeles precis innan hojen stannade helt (ca den sista metern av inbromsningen) . Just den sista metern kändes det som att man fick lite extra bromsverkan. Det lät också väldigt högt från bromsarna precis innan det tog stopp. Detta är inget jag har varit med om tidigare (kört hoj ca 12 säsonger). När jag plockade av beläggen såg det ut som jag hade fått en lätt glasning på beläggen (ca 1kvcm). En annan sak jag inte tänkte på när jag monterade Biltemabeläggen men som jag såg när de plockades av var att hela belägget var homogent. Premierbeläggen är uppdelade i tre delar på varje bromsbelägg. Jag antar att detta är för att lättare evakuera bromsdamm vid inbromsningar? Slutsatsen är: Jag har generellt sett inget emot Biltemas produkter. Jag har servat hojen två gånger i år med olja från Biltema (och motorn har inte ens rasat lite :tungan ) men deras bromsbelägg håller jag mig gärna ifrån.

Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Knappast att skivan slår sig pga beläggen.

Värmen! ja olika material olika värme. inge konstigt!
Biltemas material?
Brembos material? osv osv!!

Tror nog inte biltemas belägg är för ren racing.
Men är orginal de då?
Knappast mina orginal belägg på min gamla ninja. bromshandtagen hamna iaf i styret efter hårdkörning på bana.

Men att slänga på nya belägg på en sliten tallriksformad skiva och sen säga att de bromsar skit dålig och skyller då på att biltema gör skit grejer.

Hur mycket annlägnings yta har man på nya belägg och en sliten tallriksformad skiva???
inte konstigt att skivan blir överhättat och bromsar sämre!
kanske bara 50% ligger ju anlagt på skivan.

När tillverkarna börjar klassifiera hårdigheten på beläggen så kan man börja jämnföra och kritisera leverantörerna.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
jag var till biltema i västerås förut och kikade.
såg då att det fanns belägg till min hoj. Hayabusa -03

Men är det frampads eller bakpads eller passar de både fram å bak?
nån som vet?
Det stod inte i tabellen, och jag hann inte fråga någon då heller.

jag reagerade också på att de inte har ett spår i mitten, varför?

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nej, det är väldigt sällan täckningsbidraget styr priset hos slutkund :fakta Titta på VAG-koncernen, Skoda Fabia och VW Polo är samma bil, men det skiljer uppåt 60 000kr i pris, för att folk "vet" att VW är bättre, och glatt köper en Skoda med VW-dekaler för nästan 50% högre pris.
Det sades en gång i tiden att Ericsson T28 kostade 150 kr att tillverka, trots att den kostade 5-6000kr i affären. Just enbart för att folk var villiga att betala det för den.

Skärp till dig, sätt dig i en Skoda vilkenduvill och du inser att VW & Audi har bättre ljuddämpning, matrialval och passning, den där gamla "myten" går min mamma inte på ens, oftast bara ett försök att släta över sitt usla bilval:tungan

Graffe

Drive It Like You Own It
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
BMW F800GS //CBR1000RR Såld // CBR600RR såld//
Skärp till dig, sätt dig i en Skoda vilkenduvill och du inser att VW & Audi har bättre ljuddämpning, matrialval och passning, den där gamla "myten" går min mamma inte på ens, oftast bara ett försök att släta över sitt usla bilval:tungan

Helt riktigt :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jag håller med om din synpunkt till viss del, det är högre kvalitetskänsla i en VW mot en Skoda t.ex. när det gäller de personbilar jag provat. När det kommer till skåpbilar och såna så har jag dock inte märkt nån skillnad mellan t.ex. Caddy och Skodas motsvarighet. Eller t.ex. Citroën Jumpy och Peugeot Expert osv.

Vad gäller bromsbeläggen så ska jag tjacka ett par såna till Gixxern och hårdtesta dem ett par träningar på Sviestad så får vi se vad de går för. Tror knappast de är sämre än andra piratbelägg och att de skulle förstöra skivorna låter som en dålig ursäkt för att man glömt byta skivor i tid.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vad gäller bromsbeläggen så ska jag tjacka ett par såna till Gixxern och hårdtesta dem ett par träningar på Sviestad så får vi se vad de går för. Tror knappast de är sämre än andra piratbelägg och att de skulle förstöra skivorna låter som en dålig ursäkt för att man glömt byta skivor i tid.

Men det är väl dumt, alla i tråden är ju rörande överens om att biltema beläggen är belägg för gatåking och inte kommer palla för bankörning.

Spelar ingen roll om du köper biltema, carbone lorraine, galfer, braking, goldfren mm... så länge det är det deras (billigaste)belägg för gata så kör man slut på dom på något pass på bana...

Använd rätt pryl på rätt plats så funkar det...

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Knappast att skivan slår sig pga beläggen.

Värmen! ja olika material olika värme. inge konstigt!
Biltemas material?
Brembos material? osv osv!!

Tror nog inte biltemas belägg är för ren racing.
Men är orginal de då?
Knappast mina orginal belägg på min gamla ninja. bromshandtagen hamna iaf i styret efter hårdkörning på bana.

Men att slänga på nya belägg på en sliten tallriksformad skiva och sen säga att de bromsar skit dålig och skyller då på att biltema gör skit grejer.

Hur mycket annlägnings yta har man på nya belägg och en sliten tallriksformad skiva???
inte konstigt att skivan blir överhättat och bromsar sämre!
kanske bara 50% ligger ju anlagt på skivan.

När tillverkarna börjar klassifiera hårdigheten på beläggen så kan man börja jämnföra och kritisera leverantörerna.

Du förstår inte vad en tallriksformad skiva är.
Vad som menas, är att efter en överhettning så böjer sig hela skivan. dvs den blir "toe in" och slitytans ytterkant kommer att ta i okhållaren Oki?! Numer så spänner det rätt hårt i nitarna. Blanda inte ihop det med slitna skivor.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men det är väl dumt, alla i tråden är ju rörande överens om att biltema beläggen är belägg för gatåking och inte kommer palla för bankörning.

Spelar ingen roll om du köper biltema, carbone lorraine, galfer, braking, goldfren mm... så länge det är det deras (billigaste)belägg för gata så kör man slut på dom på något pass på bana...

Använd rätt pryl på rätt plats så funkar det...

Jag kör så sakta så det blir som gatåkning... :hihi

Men om de är som ersättning till originalbeläggen borde de hålla för mitt tempo tillräckligt bra eftersom jag kör med originalbelägg nu och det funkar schysst och om inte annat så var det inte så många kronor som gick åt. Sen hade det vart kul och se vad de går för. 300 kr för en uppsättning eller vad de nu kostar, det är ju skitbra. Håller det en träning vet man ju det till nästa gång hursomhelst. Kul att prova. :)

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Du förstår inte vad en tallriksformad skiva är.
Vad som menas, är att efter en överhettning så böjer sig hela skivan. dvs den blir "toe in" och slitytans ytterkant kommer att ta i okhållaren Oki?! Numer så spänner det rätt hårt i nitarna. Blanda inte ihop det med slitna skivor.

Principen är de samma. belägget tar inte över hela ytan.
I detta fall att skivan blir tallriksformad bör vara att bara inre belägg ligger an och bromsar. yttre kärvar. hur ska den annars få den formen.:va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln