Biltemas MC-olja-racing "API TC, SH, JASO MA"

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Äh biltema skulle inte ha råd att sälja total skit olja. Efter ett tag skulle motorrasen börja komma fram och många pengar till reparationer mm ska halas fram. Om man säljer en dålig avfettning eller fiskedrag så kostar det inget förutom att dom förlorat en kund på den produkten.
Klart dom köper in från någon större oljetillverkare och ber dom byta etikett och färg på flaskan för att få sin egen olja. På så sätt försäkrar sig biltema mot kostsamma motorhaverier eftersom en annan stor tillverkare står bakom ryggen och det blir deras huvudvärk.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
flemming skrev:
:hihi
jaa det var ett askul inlägg :D smaka på nästa.. Visst är det helt sannolikt att en oljetillverkare vilkensom säljer sin finaste olja asbilligt i en ful förpackning på FELTEMA sammtidigt som de marknadsför den i VM-sammanhang eller var det nu är.. på SH kanske i det hårdaste stålbadet som finns! :lol

/flemming :hihi
mina 50 ventilgummin..

För de som inte visste: Många stora företag, oavsett bransch, arbetar på detta sätt idag för att kunna vända sig till olika marknader och olika kundgrupper. Marknadsför man en dyr produkt till en exklusiv skara köpare kan man inte försöka att nå ett budgetsegment med samma produkt. Man gör således små eller inga förändringar av den egentliga produkten; byter förpackning, ändrar priset, stöper om varumärket och vips har man en helt ny produkt som man kan rikta till helt andra kundgrupper. Detta utan att ta fram en helt ny vara = billigt och smart.

Oftas är kunden inte ens medveten om vem som egentligen ligger bakom dessa produkter, eller delar av produkterna, de lär sig bara att associera till varumärket.

Philips, Wolksvagenkoncernen, det går att ta precis hur många exempel som helt på företag som arbetar på liknande sätt och detta är ingen nyhet. Så varför skulle det inte kunna vara på samma sätt med oljor?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
flemming skrev:
:hihi
jaa det var ett askul inlägg :D smaka på nästa.. Visst är det helt sannolikt att en oljetillverkare vilkensom säljer sin finaste olja asbilligt i en ful förpackning på FELTEMA sammtidigt som de marknadsför den i VM-sammanhang eller var det nu är.. på SH kanske i det hårdaste stålbadet som finns! :lol

/flemming :hihi
mina 50 ventilgummin..

Whatever makes you happy. Det är dina pengar som går till reklamen på F1-banan...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mats757 skrev:
Ponera att Lidel skulle sälja Värdens bästa olja för 14 kr litern. Så skulle jag ändå inte gå dit och köpa den. Aldrig.

Av samma anledning stoppar jag huvudet i sanden, som en struts, och vägrar acceptera att Biltema kan sälja en "prisvärd" olja. Jag vill helt enkelt inte acceptera det. Biltema går helt enkelt bort för mig.

Kalla mig bakåtsträvare, men jag handlar hellre olja av dom som lever på att tillverka smörjmedel, inte drivmedel.

Har du kollat ditt ventilspel än då?

Grejjen är att i många brancher passar man på att ta betalt och mc branchen är just en sån branch...

Tex:
Lufttrycksmätare, digital, kostar 188:- på touringbutiken och en exakt likadan finns hos Biltema för 98:-

I rest my case...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
UltraMarine skrev:
Tex:
Lufttrycksmätare, digital, kostar 188:- på touringbutiken och en exakt likadan finns hos Biltema för 98:-

Ytterligare ett exempel, det finns de som köper Suzuki-bond eller Yama-bond, dvs vanlig svart silikonpackning på tub, för flera hundra kronor tuben. Biltemas kostar 39 kronor. Undras vem av CRC/Loctite/Permatex det är som tillverkar åt Biltema? Jag vet iaf att det är Permatex som tillverkar den grå silikongeggan som används av KTM och Husaberg. Men det står då inte Permatex på tuben man köper för flera hundra kronor (var det 800 den kostade?) av MC-återförsäljaren. Köper man Mc-Permatex'en kostar den mer än om man köper en förpackning utan MC som omslagsbild.

Suzukis 10w40 MC-olja i USA är vanliga Castrol GTX 10W40, fast 4 gånger dyrare.

Vi sporthojsåkare ojar oss över att HD-åkare köper fransjackor och tingel-tangel - men inte fanken är vi bättre dem, snarare tvärt om!

Så fort man inför lite mystik och mumbo-jumbo blir vissa så till sig att det kan liknas vid religion. Blint troendes och tyckades.... jisses!

Ytterligare exempel, Biltemas bromsrengöring/avfettare innehåller samma typ av lösningsmedel som CRC/Loctite/Permatex/Castrol, men kostar bara hälften (i Castrols fall, bara 1/3) - för samma mängd lösningsmedel.
 

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
i skogen vid en sjö...
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Enligt TOTAL som håller i tribologiskolan (smörjmedelsskolan) så är biltemas olja precis den samma som statoil oljan...
Samma raffinanderi, samma "line", bara olika flaskor/etiketter....
 

Dr.Bike

Guest
Herman Hedning skrev:
Enligt TOTAL som håller i tribologiskolan (smörjmedelsskolan) så är biltemas olja precis den samma som statoil oljan...
Samma raffinanderi, samma "line", bara olika flaskor/etiketter....

Tack Herman.

Fakta rules.

Jag blir alltid så trött och upprörd över alla dessa människor som antingen är prestigebundna över sin egen åsikt eller bara dj-vligt envisa, och bara VÄGRAR inse fakta.
Att bara stå vid sin åsikt även om det bara är TYCKANDE och utan minsta lilla spår av ödmjukhet hävda sin åsikt in absurdum.

Precis som Anders säger det blir som en religion.

Att ta in NY och kanske helt motsatt kunskap/fakta blir då "omöjligt".
Försök omvända en taliban får ni se...

En del säger: jag respekterar människor som står för "sin grej" och alltid håller fast vid sin åsikt.
Ja jo, det gör jag med, men hallå! Om de hävdar rena galenpannaskaper då?
Man måste väl ändå, även om man tror STARKT på SIN åsikt - ändå ha öronen ÖPPNA???
Man kan inte säga: "Himlen är rutig" och kalla det för "sin grej" och sen döma ut alla andra som idioter. Eller: "min hoj går inte på annat än single 50 olja..."
Lika lite kan man säga att: "Jag VÄGRAR tro på detta nya ÄVEN om det är sant"...

OM man gör så - Vad är man då?

Det svarar du bäst själv på.



Don Quijote drar vidare... Tack för ordet.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Dr.Bike skrev:
Tack Herman.

Fakta rules.

Jag blir alltid så trött och upprörd över alla dessa människor som antingen är prestigebundna över sin egen åsikt eller bara dj-vligt envisa, och bara VÄGRAR inse fakta.
Att bara stå vid sin åsikt även om det bara är TYCKANDE och utan minsta lilla spår av ödmjukhet hävda sin åsikt in absurdum.

Precis som Anders säger det blir som en religion.

Att ta in NY och kanske helt motsatt kunskap/fakta blir då "omöjligt".
Försök omvända en taliban får ni se...

En del säger: jag respekterar människor som står för "sin grej" och alltid håller fast vid sin åsikt.
Ja jo, det gör jag med, men hallå! Om de hävdar rena galenpannaskaper då?
Man måste väl ändå, även om man tror STARKT på SIN åsikt - ändå ha öronen ÖPPNA???
Man kan inte säga: "Himlen är rutig" och kalla det för "sin grej" och sen döma ut alla andra som idioter. Eller: "min hoj går inte på annat än single 50 olja..."
Lika lite kan man säga att: "Jag VÄGRAR tro på detta nya ÄVEN om det är sant"...

OM man gör så - Vad är man då?

Det svarar du bäst själv på.



Don Quijote drar vidare... Tack för ordet.


HEhe
tråden lever igen :hihi

Biltema=statoil=sant

Har en polare som jobbar på oljan i nynäs, när han spnsrar oss med olja kommer den levererad i likadana dunkar som Biltema :rofl
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Dr.Bike skrev:
Tack Herman.

Fakta rules.

Jag blir alltid så trött och upprörd över alla dessa människor som antingen är prestigebundna över sin egen åsikt eller bara dj-vligt envisa, och bara VÄGRAR inse fakta.
Att bara stå vid sin åsikt även om det bara är TYCKANDE och utan minsta lilla spår av ödmjukhet hävda sin åsikt in absurdum.

Precis som Anders säger det blir som en religion.

Att ta in NY och kanske helt motsatt kunskap/fakta blir då "omöjligt".
Försök omvända en taliban får ni se...

En del säger: jag respekterar människor som står för "sin grej" och alltid håller fast vid sin åsikt.
Ja jo, det gör jag med, men hallå! Om de hävdar rena galenpannaskaper då?
Man måste väl ändå, även om man tror STARKT på SIN åsikt - ändå ha öronen ÖPPNA???
Man kan inte säga: "Himlen är rutig" och kalla det för "sin grej" och sen döma ut alla andra som idioter. Eller: "min hoj går inte på annat än single 50 olja..."
Lika lite kan man säga att: "Jag VÄGRAR tro på detta nya ÄVEN om det är sant"...

OM man gör så - Vad är man då?

Det svarar du bäst själv på.



Don Quijote drar vidare... Tack för ordet.
Det måste ju hänga på intelligens?

Vissa är helt enkelt inte smarta noga för att ha en ödmjuk inställning.. Gud, jag känner massor i denna kategori..

Bara att le åt dom och låta dom hållas, dom får vara sitt eget huvudbry..

:tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Heja...

suntrip skrev:
HEhe
tråden lever igen :hihi
Biltema=statoil=sant
Har en polare som jobbar på oljan i nynäs, när han spnsrar oss med olja kommer den levererad i likadana dunkar som Biltema :rofl
Finns en historia från reklambranschen (stavn..) om en sorts kattmat som började sälja dåligt.
Reklammakarna funderade och så kom det: EXKLUSIVITET!
Med en mindre, något omdisajnad förpackning och ett rejält högre pris, ökade försäljningen 30%, fortfarande med samma innehåll...
Kommer alltid att tänka på detta när "märken" diskuteras på SH, just nu Biltema och (Stat)olja..
Av de flesta lite mer avancerade massprodukterna finns det ju oftast bara ett mindre antal tillverkare, men mängder av olika "märken"!
Men hur stor är skillnaden??? För många är Rätt Märke viktigare än innehållet.
 

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
i skogen vid en sjö...
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Alla har sina favoritmärken, själv så kollar jag bara enligt vilken norm oljan är godkänd & att det stämmer överrens med den normen som jag ska ha i min hoj.
Köper man en lite billigare olja (typ biltema) & man inte känner sig riktigt säker så kan man byta oljan lite oftare istället.

Nu vet jag inte om vi har några SLICK 50 förespråkare här, men köper du en bra del/helsyntetolja så är slick 50 behandling bortkastade pengar....
Kolla innehållet i slick 50 & jämnför det med tillsatserna i oljan så ser du att det är detsamma.

Skulle någon få för sig att köpa en liten dyr flaska med invändig motorrengörning (som tippas i oljan 10min innan byte för att lösa upp sot odyl.) så är också det att kasta pengar i sjön, den är ren fotogen i flaskan..
En bra olja förebygger sotbildning.

Lycka till med ert val av olja (själv så fortsätter jag med biltemas)!
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag hoppas att det inte är någon skillnad på oljan bara för att det står Biltema på flaskan om klassificeringarna är lika...Jag kör även på Biltemaolja i några av mina bilar,dock ej i hojen.

Men...i vintras när jag skulle köpa 2-taktsolja till snöskotern på Biltema var det tomt i hyllan,och en av de "rödklädda" sa att den var indragen p.g.a. problem med den :3freak Undrar hur många haverier som hade skett innan den drogs in? :confused:
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
ni kan ändå ta er biltema skit och stoppa upp jag köper motul för 62 kr litern ... finns ingen anledning att sluta med det .....
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Lomax skrev:
ni kan ändå ta er biltema skit och stoppa upp jag köper motul för 62 kr litern ... finns ingen anledning att sluta med det .....

Wow! Har du rabatt? :Bugar
 

Dr.Bike

Guest
Jösse skrev:
Köp kvalitetsprodukter och slipp problemen.

För riktiga racingåkare är endast det bästa gott nog.

Helt rätt Jösse!
Vilket innebär att du kan ta en BRA olja TROTS att den är BILLIG.
Det BETYDER inte att den är dålig.
Helt rätt uppfattat!

Lomax: Det är bara gratulera DIG. MEn vilket otrevligt språk du använder... :tummenner
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Lomax skrev:
ni kan ändå ta er biltema skit och stoppa upp jag köper motul för 62 kr litern ... finns ingen anledning att sluta med det .....

Det visar ju bara vad en bra olja bör kosta och alla som köper den i affär ger bort 100:- för "ingenting"

Alltså ännu en indikation på att biltema inte säljer speciellt dålig olja bara för att deras är billig...

För några år sedan hade okq8 nåt fel i sitt system så jag passade på att köpa 25flaskor "sbk racing"olja för 64.50 per flarra :)
Är lite smånöjd med det köpet...
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Jag känner en som jobbar med biltemas datasystem. Och tro mig jag har hört mycket om deras leverantörer. Mer än man tror är "same shit- different name" alltså samma tillverkare men andra förpackningar. Det handlar om oljor, målarfärg, rollerhylsor, bromsrengöringsmedel, osv...
Det är samma sak som ikea och deras köksskåpsstommar. De är tillverkade i baltländerna därav priset. Det är bara det att Marbodal och vad de nu heter köper av samma tillverkare. Och de får man köpa för ett mycket högra pris än på ikea. Dessutom så kan inte Biltema sälja dåliga oljor. Skulle bli för dyrt vid eventuella ras pga av olje kvalisorten.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag slänger in en oljafråga till här:
I min hoj ska det vara 10w40-olja tror jag. Är det en dålig idé att köpa biltemas 15w40 racingolja, när jag troligtvis kommer att köra hojen även när det bara är några få plusgrader ute?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top