BMW 650 Xmoto

m@xe

Work hard, Play harder
Gick med
3 Jan 2007
Ort
gbg:are
Hoj
KTM 690 Enduro R -13 (Stulen efter 75 mil), KTM 990 Adventure -07 (Såld), KTM 990 SMR -11( såld), BMW G650X moto -07 Såld, ER-6n -07 Såld =(
Har faktiskt varit ute å vinglat lite på grusväg, men det känns halt :huvet :D

sätt dig längre fram...då blir det bara härligt när du gasar dig ur kurvorna (försiktigt)
 

m@xe

Work hard, Play harder
Gick med
3 Jan 2007
Ort
gbg:are
Hoj
KTM 690 Enduro R -13 (Stulen efter 75 mil), KTM 990 Adventure -07 (Såld), KTM 990 SMR -11( såld), BMW G650X moto -07 Såld, ER-6n -07 Såld =(
Då va hojen ute för försäljning. Känner att jag är i behov av något större och mer bekvämt då jag OCH tjejen skall ta lite längre turer.

Om någon är intresserad eller känner någon som är det så hör av er, det är ju trots allt en mycket trevlig hoj, som är billig att äga.

//micke
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Är ni nöjda med era x-moto? hur är det med kraft, går det e jämföra med andra motarder typ ktm 640 eller liknande?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Är ni nöjda med era x-moto? hur är det med kraft, går det e jämföra med andra motarder typ ktm 640 eller liknande?

Jag köpte framförallt min X-moto som pendlarhoj och för lite bus på gocartbana mm, men då sporthojen byttes mot en Speed Triple vart den överflödig :huvet

Fördelen är kvaliten och långa serviceintervaller. KTM har (utan att provat) garanterat mer kraft i motorn, men nackdelen vad jag förstår är kortare serviceintervaller på äldre modeller. Den nya 690 SMC har väl 750 mil? BMWn har 1000 mil.

Så om man vill ha en "billigare" motard av god kvalité rekommenderar jag gärna x-moton. Jag skulle inte påstå att den är slö, men KTM har nog mer pulver.

(och av en händelse är min till salu ... PM om du vill komma och kolla, finns i Täby :tummenupp).
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Är ute efter riktig leksak, tittat mkt på ktm men bmws kvalitet och service intervaller lockar lite, precis som du säger..
hittar typ inga filmer eller någonting på x-moto.. har ni några tips?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Är ute efter riktig leksak, tittat mkt på ktm men bmws kvalitet och service intervaller lockar lite, precis som du säger..
hittar typ inga filmer eller någonting på x-moto.. har ni några tips?

Finns sparsamt med film på YT. Men som sagt, bra vinterpris på min :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hur står sig X-moton mot andra gatmotarder som KTM 640, Husky 610 eller DRZ 400SM?

BMW:s kvalitet, soppaförbrukning och serviceintervaller är helt klart lockande då jag letar efter en hoj att ha för köra till jobbet. Det blir inga längre sträckor, men iaf ca 70-80 mil per månad vilket gör att mer raceinspirerade maskiner går bort pga serviceintervallerna.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hur står sig X-moton mot andra gatmotarder som KTM 640, Husky 610 eller DRZ 400SM?

BMW:s kvalitet, soppaförbrukning och serviceintervaller är helt klart lockande då jag letar efter en hoj att ha för köra till jobbet. Det blir inga längre sträckor, men iaf ca 70-80 mil per månad vilket gör att mer raceinspirerade maskiner går bort pga serviceintervallerna.

Har inte kört någon av de cyklar du nämner, men hade inte marken varit täckt av snö kunde du prova min :)

Argumenten du har är samma som jag hade när jag köpte min, men nu när jag har en S3 vart min överflödig.

Jag har nämnt att min är till salu va? :hihi
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Har inte kört någon av de cyklar du nämner, men hade inte marken varit täckt av snö kunde du prova min :)

Argumenten du har är samma som jag hade när jag köpte min, men nu när jag har en S3 vart min överflödig.

Jag har nämnt att min är till salu va? :hihi

Med tanke på att du ska sälja din hoj känns det som att det finns en viss risk att dina åsikter om hur den är att köra inte är helt opartiska... :tungan

Jag hade helt glömt bort beemern och upptäckte den på nytt av en slump. Då jag hellre kör hoj än spenderar tid i garaget med en skiftnyckel i handen verkar X-moton som ett rätt rimligt val. Jag förstår att den står sig slätt med en KTM 660 eller liknande när det gäller prestanda, men mina alternativ är snarare en DRZ400SM.

Låg soppaförbrukning är också ett stort plus. Inte så mycket för kostnaden som för att det är surt att behöva tanka hela tiden. Min förra KTM 950 kunde lätt sörpla i sig över en liter per mil vilket gjorde att tanklampan började lysa efter 12-13 mil...

Hur ser det ut på eftermarknadssidan? Som jag förstått det blev X-moton inte någon större succé och det verkar vara svårt att hitta tillbehör som ny plast, dekaler, trimdelar m.m.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Med tanke på att du ska sälja din hoj känns det som att det finns en viss risk att dina åsikter om hur den är att köra inte är helt opartiska... :tungan

Jag hade helt glömt bort beemern och upptäckte den på nytt av en slump. Då jag hellre kör hoj än spenderar tid i garaget med en skiftnyckel i handen verkar X-moton som ett rätt rimligt val. Jag förstår att den står sig slätt med en KTM 660 eller liknande när det gäller prestanda, men mina alternativ är snarare en DRZ400SM.

Låg soppaförbrukning är också ett stort plus. Inte så mycket för kostnaden som för att det är surt att behöva tanka hela tiden. Min förra KTM 950 kunde lätt sörpla i sig över en liter per mil vilket gjorde att tanklampan började lysa efter 12-13 mil...

Hur ser det ut på eftermarknadssidan? Som jag förstått det blev X-moton inte någon större succé och det verkar vara svårt att hitta tillbehör som ny plast, dekaler, trimdelar m.m.

Gaaah, genomskådad :D

Men faktiskt så gillar jag den, men den känns lite onödig nu när jag har Speedyn att åka till jobbet med. Den tidigare Daytonan var inte mycket å pendla med, därav x-moton :tummenupp

Eftermarknadssidan är lite skral precis som du skriver. Jag köpte en hög framstänka på Biltema, och Acra sitter på. Men sen får man nog handla på BMW.

Vad det gäller kvalité så är det tysk Beamerkvalite rakt igenom, precis som deras bilar. Så den lär du inte bli besviken på, allt sitter fast, och det känns gediget.

Och jämfört med andra tror jag den är prisvärd. Försäkring 3000 hel/hel för mig (gubbe i förort), och inköp ... ny 95 tusen, nu 400 mil och halva priset :tummenupp
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Gaaah, genomskådad :D

Men faktiskt så gillar jag den, men den känns lite onödig nu när jag har Speedyn att åka till jobbet med. Den tidigare Daytonan var inte mycket å pendla med, därav x-moton :tummenupp

Eftermarknadssidan är lite skral precis som du skriver. Jag köpte en hög framstänka på Biltema, och Acra sitter på. Men sen får man nog handla på BMW.

Vad det gäller kvalité så är det tysk Beamerkvalite rakt igenom, precis som deras bilar. Så den lär du inte bli besviken på, allt sitter fast, och det känns gediget.

Och jämfört med andra tror jag den är prisvärd. Försäkring 3000 hel/hel för mig (gubbe i förort), och inköp ... ny 95 tusen, nu 400 mil och halva priset :tummenupp

Låter finfint!

Hur är det med vibrationer? Pallar man att köra 10-20 mil utan att händerna domnar bort? Hur är sadeln? Enduro-hård eller myspyssoffa?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Låter finfint!

Hur är det med vibrationer? Pallar man att köra 10-20 mil utan att händerna domnar bort? Hur är sadeln? Enduro-hård eller myspyssoffa?

10 mil är nog det längsta jag kört, och det funka ju fint. Visst skakar det, men det ska det göra :)

Sadeln är rätt hård, men inget som jag tycker är ett problem.

Fanns en del garantisaker som skall vara åtgärdade: batteriet är bytt på min, sen skall BMW kontrollera någon kedjesträckare. Känns seriöst, att de fixar saker de upptäcker.
 

Thor_du

Medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
France (near Geneva)
Hoj
BMW G650 X Supermoto
Hi to all !
What's up ?
I'm happy to see there's a topic for BMW bikes.
My X moto is a 2007 edition, I bought it in august 2009, and I've allready done 30'000 kms with it ! A nice bike, easy to ride, a good frame. There's just one porbleme for me, the fork is too ''soft''.
I had two problems with it, the gazoline pump (the guarantee took care of all the reparations), and the Liquid cooled pump died too lol :D
It was just the two O'rings side to side to axe of the pump that were dead.

Some pics.


17092010863.jpg

dedsc1103.jpg

05092010842.jpg

74438166210491073311805.jpg

17092010866.jpg

dsc1122.jpg

11092010845.jpg



Hi H-K !
Can you make me some pics of your dashboard please ? I mean the way you fix it on your fork.
 
Last edited:

Xmotojohan

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
bmw g650xmoto
Låter finfint!

Hur är det med vibrationer? Pallar man att köra 10-20 mil utan att händerna domnar bort? Hur är sadeln? Enduro-hård eller myspyssoffa?

längsta jag kört är 25 mil å det var inget problem med vibrationer , sadeln är nog mera åt myspys än enduro, körde daytona 675 förut å den var stenhård om man jämnför // j

Hi to all !
What's up ?
I'm happy to see there's a topic for BMW bikes.
My X moto is a 2007 edition, I bought it in august 2009, and I've allready done 30'000 kms with it ! A nice bike, easy to ride, a good frame. There's just one porbleme for me, the fork is too ''soft''.
I had two problems with it, the gazoline pump (the guarantee took care of all the reparations), and the Liquid cooled pump died too lol :D
It was just the two O'rings side to side to axe of the pump that were dead.

Some pics.


17092010863.jpg

dedsc1103.jpg

05092010842.jpg

74438166210491073311805.jpg

17092010866.jpg

dsc1122.jpg

11092010845.jpg




Hi H-K !
Can you make me some pics of your dashboard please ? I mean the way you fix it on your fork.

hi , nice bike ,, is the front from g450x?
//j
 
Last edited:

Thor_du

Medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
France (near Geneva)
Hoj
BMW G650 X Supermoto
längsta jag kört är 25 mil å det var inget problem med vibrationer , sadeln är nog mera åt myspys än enduro, körde daytona 675 förut å den var stenhård om man jämnför // j



hi , nice bike ,, is the front from g450x?
//j

Exactly. But it's a special headlight and front fender... I bought them on speedbrain.de
As you can see they are all white. The stock ones are black and the headlight is made with a sheep plastic...
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top