Vad tycker ni om racetec k3 däcken som sitter på original?
Jag har förbrukat 2 par sådana på min andra hoj och dom blir fantastiska efter en stund på torr bana. Men jag är inte så imponerad vid kall vardagskörning och särskilt inte blöt körning, varken bana eller väg...
Jag har iallafall lyckats få ut 4-500 mil varav 2-3 bandagar. Helt ok hållbarhet enl mig.
Men det känns fel att lägga många mil vanlig körning på såna däck.
Blir nog ombyte till sportec m5 eller extrafälgar med nåt likn att ha för vägmilen.
Som tidigare sagt, det finns lite mer om just dessa däck lite längre bak i tråden.
Mycket kort kan man säga att K3 är riktigt bra bandäck, slog just Dunlop GP211 Racer i test under året som bästa gatgodkända bandäck.
Generellt är båda kass i vått och när det är allt annat än 20 grader ute o solsken. Förutsatt att du inte gasar upp värmen i dem hej vilt, men det är ju inte så bra på allmän väg kanske...
Jag kör Sportsmart på väg just nu och det gick kanon på Nürburgring i hyfsad fart, men som alla däck som kompromissar så är de inte perfekta till något.
Dubbla fälgar e inte fel om du har råd.
Mitt tips;
Sportsmart på väg och slicks på banan. Har du inte råd att köpa extra fälgar så beställer du en däcksmaskin av modell GP503, vilken du hittar på www.gp503.de, helt grymt enkelt att lägga om. Kostar lite mer än de vanliga du ser men värt varenda öre! Överlägsen många dyrare!
Sen köper du bättre begade slicks o lägger om själv!
PS. Det lät kanske lite drygt att säga att däck som kompromissar inte e perfekta till något, naturligtvis är Sportsmart o många andra däck jättebra, men du måste alltid ställa det till hur du skall köra och vad du vill att däcken ska göra för dig. Sportsmart har gått på under 1.12 på Gälleråsen vad jag känner till så det räcker ett tag! DS.
Last edited: