BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vad tycker ni om racetec k3 däcken som sitter på original?

Jag har förbrukat 2 par sådana på min andra hoj och dom blir fantastiska efter en stund på torr bana. Men jag är inte så imponerad vid kall vardagskörning och särskilt inte blöt körning, varken bana eller väg...

Jag har iallafall lyckats få ut 4-500 mil varav 2-3 bandagar. Helt ok hållbarhet enl mig.:tummenupp

Men det känns fel att lägga många mil vanlig körning på såna däck.
Blir nog ombyte till sportec m5 eller extrafälgar med nåt likn att ha för vägmilen.

Som tidigare sagt, det finns lite mer om just dessa däck lite längre bak i tråden.
Mycket kort kan man säga att K3 är riktigt bra bandäck, slog just Dunlop GP211 Racer i test under året som bästa gatgodkända bandäck.
Generellt är båda kass i vått och när det är allt annat än 20 grader ute o solsken. Förutsatt att du inte gasar upp värmen i dem hej vilt, men det är ju inte så bra på allmän väg kanske...

Jag kör Sportsmart på väg just nu och det gick kanon på Nürburgring i hyfsad fart, men som alla däck som kompromissar så är de inte perfekta till något.

Dubbla fälgar e inte fel om du har råd.

Mitt tips;
Sportsmart på väg och slicks på banan. Har du inte råd att köpa extra fälgar så beställer du en däcksmaskin av modell GP503, vilken du hittar på www.gp503.de, helt grymt enkelt att lägga om. Kostar lite mer än de vanliga du ser men värt varenda öre! Överlägsen många dyrare!
Sen köper du bättre begade slicks o lägger om själv! :tummenupp

PS. Det lät kanske lite drygt att säga att däck som kompromissar inte e perfekta till något, naturligtvis är Sportsmart o många andra däck jättebra, men du måste alltid ställa det till hur du skall köra och vad du vill att däcken ska göra för dig. Sportsmart har gått på under 1.12 på Gälleråsen vad jag känner till så det räcker ett tag! :) DS.

Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Har du inte råd att köpa extra fälgar så beställer du en däcksmaskin av modell GP503, vilken du hittar på www.gp503.de, helt grymt enkelt att lägga om. Kostar lite mer än de vanliga du ser men värt varenda öre! Överlägsen många dyrare!

Överlägsen många dyrare..... Så, nu får jag åka till dig och lägga om däck, eller:krama

/Sören

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Mitt tips;
Sportsmart på väg och slicks på banan. Har du inte råd att köpa extra fälgar så beställer du en däcksmaskin av modell GP503, vilken du hittar på www.gp503.de, helt grymt enkelt att lägga om. Kostar lite mer än de vanliga du ser men värt varenda öre! Överlägsen många dyrare!
Sen köper du bättre begade slicks o lägger om själv! :tummenupp

Den ser bra ut! Jag har nyligen börjat byta däck själv och det funkar fint än så länge med träregeltricket och med vanliga däckjärn.
En sak jag undrar över dock, hur klarar man ett däckbyte med en portabel 12v pump utan bufferttank? Har sett att långoffroadkillarna har småpumpar med sig men hur klarar dom att blåsa ut däcket på fälgen?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
/Sören[/QUOTE]

Ha, ha - nja, din värsting är nog ett strå vassare kompis, men GP503 tycker jag blir den vi tar med oss ute på banorna framöver, mycket lättare att ta med sig.
Sen va gör man inte för att få besök ute på vischan av Zacke! :D

Den ser bra ut! Jag har nyligen börjat byta däck själv och det funkar fint än så länge med träregeltricket och med vanliga däckjärn.
En sak jag undrar över dock, hur klarar man ett däckbyte med en portabel 12v pump utan bufferttank? Har sett att långoffroadkillarna har småpumpar med sig men hur klarar dom att blåsa ut däcket på fälgen?

Det blir nog krångligt värre om det inte är ett himla bra drag i 12-voltspumpen. Nu skruvar vi ut ventilen för att få mer volym luft in på kortare tid, annars får man inte ut däcket, så att bara köra med det som kompressorn matar fram tror jag inte fungerar. Någon av annan åsikt?

Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
New 2012 BMW S1000RR ridden
By MCN - 20 October 2011 09:25 GMT

MCN's Adam Child is amongst the first journalists in the world to ride the new 2012 BMW S1000RR.

It has a long list of minor revisions that are currently being evaluated and we will be able to give you the full technical detail at 11am.

Check back for all the information.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...October/oct2011-revised-bmw-s1000rr-revealed/

Bifogat

• 2012-bmw-s1000rr-3.jpg
    2012-bmw-s1000rr-3.jpg
    81.1 KB · Visningar: 381
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
New 2012 BMW S1000RR tech details

Just two years after BMW launched the class-leading 1000cc sportsbike the firm has given the bike a long list of changes aimed at improved handling, more mid-range torque and improved throttle response.

The overall look of the bike might, at first glance appear the same but on closer inspection the long list of minor revisions becomes clear. A new tailpiece, winglets on the side fairing, a different exhaust system are just a few of the list.

You can read the initial riding impressions in a separate story on www.motorcyclenews.com as MCN Road Tester Adam Child is currently testing the bike at the Valencia track in Spain and he will be phoning in his thoughts shortly. A full test and complete technical details will be in the October 26 issue of MCN on sale next week.

The German firm has also given the electronic systems an overhaul with a more sophisticated traction control system, improved ABS, the instrument cluster has more functions and there are new colours available too.

BMW lists the full range of changes as:
•Optimised torque curve for improved ridability
•Expansion from two to three performance curves (one each for Rain and Sport modes and an additional one for Race and Slick modes); Rain mode now 120 kW (163 hp).
•Reconfigured throttle for enhanced response (particularly gentle and sensitive acceleration in Rain mode, and immediately direct and spontaneous response in Sport, Race, and Slick modes).
•Reduced twisting force and tighter twist-grip angle.
•Smaller secondary ratio for boosted thrust.
•Refined tuning between Race ABS and Dynamic Traction Control (DTC).
•Enlarged cross sectional area of the intake air guide through the steering head for greater air flow efficiency.
•Better handling, steering accuracy, and feedback.
•Revised spring elements for an even wider range of damping forces.
•Supension geometry modified with new values for the steering head angle, offset, position of the swing arm pivot, fork projection, and spring strut length.
•New mechanical steering damper adjustable over ten levels.
•Forged and milled fork bridge in a new design and with a smaller offset.
•Revised design with a leaner tail section, redesigned side panels, centre airbox cover with side aperture grilles, and winglets.
•Four new colour variants: plain Racing Red with Alpine white, Bluefire, Sapphire black metallic, BMW Motorrad Motorsport colours.
•Revised RR logo
•New heel plates and leaner stabilisers on the passenger footrests.
•Redesigned LCD engine speed display for better readability and with five dimming levels.
•Instrument cluster with the new functions “Best lap in progress” and “Speedwarning”; deactivation of “Lamp” fault message when headlamp or number plate carrier removed.
•Catalytic converters relocated, so no heat shield necessary.
•Expansion to the optional extras and special equipment ex works.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...er/oct2011-new-2012-bmw-s1000rr-tech-details/

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
New 2012 BMW S1000RR tech details

Tack för infon och äntligen! Blir spännande att läsa provkörningsresultaten innan det är dags att bestämma sig för BMW eller Ducce nästa år :)

Det optimala vore ju om BMW behåller samma fälgar till 2012:an så man kan köpa en ny hoj men fälgar från eBay för regn/touringdäck...

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/...bikes/s1000rr_my2012/s1000rr_mu_overview.html

Mer info

http://www.motorcyclistonline.com/n..._1110_2012_bmw_s_1000rr_first_look/index.html

BMW didn't need to update its S1000RR superbike. It was already the most-powerful sportbike in the world, and one of the best selling, too-24 percent of all sportbikes sold worldwide in 2010 were S1000RRs. But BMW didn't reach the top of the sales chart by being conservative, so just two years after its debut the model has already been given a significant "facelift." The awesome, 193-horsepower engine is mechanically unchanged, though electronic reprogramming is said to make power delivery feel "punchier" at low- and mid-range rpm, while numerous chassis changes inspired by World Superbike and Superstock racing address sluggish steering and make the bike more agile and responsive than before. The changes are subtle-evolution, not revolution-but significant in number, and address all our criticisms of the first-generation machine. It looks like one of the best sportbikes on the market just got better.

The S1000RR still offers four drive modes-Rain, Sport, Race and Slick-but numerous engine-mapping changes have been made to optimize throttle response and power delivery in each mode-including increasing Rain mode's peak output by 11 horsepower, to 163 hp. The throttle-response curve has been recalibrated to respond more immediately in Sport, Race and Slick modes, and the power curve has been boosted for stronger acceleration in Race and Slick selections. In addition, physical changes to the throttle assembly that include a lighter throttle-valve spring and a shorter rotational angle from closed to wide-open throttle all combine to make throttle response and acceleration more direct and forceful.
Revisions to the airbox, including a larger air intake and revised intake stack geometry, along a redesigned stainless-steel exhaust, produce a slight increase in torque output between 5000-7500 rpm. This additional midrange power, coupled with slightly lower final drive gearing (now 17/45, compared to 17/44 before) is said to further improve rideability especially when driving off corners. Additional electronic trickery now eliminates the overrun fuel cutoff in Slick mode, to minimize engine-braking effect and improve stability during corner entries.

Dynamic Traction Control (DTC) and Race ABS programming have been optimized for even greater sensitivity in Race and Slick modes, and wheelie control specifically has been altered to activate the throttle valves in a much "gentler" fashion-addressing a major concern with the previous-generation S1000RR, which suffered from too-abrupt wheelie abatement.
The S1000RR chassis has been slightly revised to optimize steering behavior and suspension action. The steering head angle has been changed from 66.1 to 66.0 degrees and fork offset has been reduced by 2.5mm to 29.5mm for quicker steering response. The wheelbase has been shortened 5mm as well.

The Sachs suspension components have received attention as well. New springs front and rear offer a wider range of useful adjustment, which will especially benefit trackday riders who have different set-ups for street (comfort) and track (performance) riding. The fork valving has been recalibrated to make the compression damping circuit more responsive. The rear shock gets a larger, 18mm piston to also speed up compression damping reaction, in addition to new needle geometry on both the compression and rebound valves for more predictable, linear response.
All seemingly minor changes, but in collaboration these add up to something meaningful and should go a long way toward polishing the few chinks in the Munich Monster's otherwise unblemished armor. We'll find out soon-we're on the ground at Valencia, Spain, and will have an initial riding impression in just a few hours. Watch this space.

http://image.motorcyclistonline.com/f/35445154/122-1110-01-o+2012-bmw-s1000rr-side-view+.jpg

http://image.motorcyclistonline.com/f/35445157/122-1110-01-o+2012-bmw-s1000rr-side-view-black+.jpg

http://image.motorcyclistonline.com/f/35445160/122-1110-01-o+2012-bmw-s1000rr-side-view-blue+.jpg

http://image.motorcyclistonline.com/f/39080793/122-1110-01-o+2012-bmw-s1000rr-side-view-alt+.jpg

Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Uppdaterade S1000 är kanonfin. Jag kan summera de mest märkbara förbättringarna så här:

*Bättre och mjukare trottelrespons
*Mindre vridvinkel på gasen (snabbgas)
*Bättre mellanregister
*Förbättrad wheeliecontrol
*Uppdaterad geometri ger kvickare instyrning men utan att försaka stabiliteten
*Ställbar styrdämpare som fungerar till skillnad mot den förra
*Uppdaterad framgaffel ger bättre känsla och feedback från framhjulet
samt trevliga småsaker som handtagsvärme, dimbar display med mera.

Inga egentliga stora förändringar men i princip har de pillat på allt som jag "irriterat" mig på på min egen S1000.

Bifogat

• MWS10001.jpg
    MWS10001.jpg
    104.3 KB · Visningar: 89
  • MWS10002.jpg
    MWS10002.jpg
    110 KB · Visningar: 92

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Uppdaterade S1000 är kanonfin. Jag kan summera de mest märkbara förbättringarna så här:

*Bättre och mjukare trottelrespons
*Mindre vridvinkel på gasen (snabbgas)
*Bättre mellanregister
*Förbättrad wheeliecontrol
*Uppdaterad geometri ger kvickare instyrning men utan att försaka stabiliteten
*Ställbar styrdämpare som fungerar till skillnad mot den förra
*Uppdaterad framgaffel ger bättre känsla och feedback från framhjulet
samt trevliga småsaker som handtagsvärme, dimbar display med mera.

Inga egentliga stora förändringar men i princip har de pillat på allt som jag "irriterat" mig på på min egen S1000.

Handtagsvärme!? Nämen va f-n! Det är väl ingen j-vla touringhoj!?:tummenner

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Uppgifter om den nya 2012 finns på BMW´s hemsida nu :yoparty

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det hp data logger och lap timer till 10/11 också eller är det bara till 12:an?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Undrar om 2012-styrdämparen kommer gå att få på de tidigare årsmodellerna?

Lika bra att köpa en öhlinare på en gång eller är en originalare så mycket billigare?

Vi behöver någon som jobbat hos BMW i tråden och som kan hjälpa till att söka på artikelnummer :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Lika bra att köpa en öhlinare på en gång eller är en originalare så mycket billigare?

Vi behöver någon som jobbat hos BMW i tråden och som kan hjälpa till att söka på artikelnummer :)

Innan de släpper 12:ans styrdämpare som tillbehör för oss "gamlingar" så ska det sitta en inpassad Öhlinare på min. Så det så. :tummenupp
Nu e det inte långt kvar till påsk och Mugello! :banana

Passar på och hedrar Simoncelli med en i mitt tycke mycket fin bild på honom o Rossi:

rossi_simoncelli_action.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Innan de släpper 12:ans styrdämpare som tillbehör för oss "gamlingar" så ska det sitta en inpassad Öhlinare på min. Så det så. :tummenupp
Nu e det inte långt kvar till påsk och Mugello! :banana

Passar på och hedrar Simoncelli med en i mitt tycke mycket fin bild på honom o Rossi:

rossi_simoncelli_action.jpg

Minst sagt tragiskt.

Inte långt kvar till Mugello men det verkar bli två dagar Hockenheim innan som uppvärmning. Det enda problemet är att snart har jag ingen ursäkt kvar till varför jag är långsam. Vad ska jag då skylla på?

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Snor Tråden lite med en kanske dum fråga. Jag undrar vilken mode folk kör sina s1000rr i under en torr solig dag här hemma?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Snor Tråden lite med en kanske dum fråga. Jag undrar vilken mode folk kör sina s1000rr i under en torr solig dag här hemma?

Jag brukar köra på race eller slick. Inte för att jag är snabb på något sätt men jag gillar gasresponsen i slick och det läget har den mest toleranta anti-wheelie utan att stänga av den.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring