BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
peter, om du kör med race systemet så spar du ca 10 kg, oavsett om du kör med rostfritt eller titanium.. det är rostfritt som du kan få för runt 8000-10,000:- om du vill ha titanium så får du räkna med ca 18,000:-
men ljudet är bara att glömma tyvärr... dom bygger system efter europa standard som är 105 db.
sätter du däremot en db killer så funkar det. vi körde ju med Arrows titanium system i år och det fungerade bra ljudmässigt med db killer... man pratar att du tappar kanske 3-5 hästar med db killer, men det får man ta

Hur ser den db killern ut? Jag har experimenterat en del med olika varianter på db killers på olika hojar och kommit fram till att det enda som funkar är stor dämparvolym. Alla former av insticksrör, brickor & likn på korta öppna system funkar bara när de stryper flödet ordentligt och då går hojen kass. Akraburken ser ganska stor ut så den kanske går bättre att få till nåt i, men min erfarenhet annars är att öppna system utan dämparvolymer inte går att dämpa utan att kväva motorn. Då tar jag hellre lågt placerad extravikt och en bike som kan andas. Värre är det på modeller med tunga, fula klumpiga dämpare monterade högt upp under sadeln där spelar vikten större roll och håriga julskinkan blir stekt redan på sommaren. Taylormade är väl nästan det enda lilla öppna systemet som har kvar lite dämpvolym. Då kan man nog få en killer att funka bättre http://www.racetaylormade.com/tmpages/bmw/bmw1000.html

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I tillägg till Peter Pans bra svar, så vill jag även nämna min käpphäst vid köp av eftermarknadsbromshandtag:

Det är viktigt att kolla att man i fullt utsläppt läge har ett litet glapp i handtaget, alltså innan kolven stänger porten till nivåkärlet och börjar komprimera bromsvätskan. Finns ingen dödgång innan pumpen komprimerar vätskan får man fila på klacken på handtaget, om konstruktionen så medger.
Om inte pumpkolven låter vätskepelaren i bromskretsen kommunicera med nivåkärlet när bromshandtaget är fullt utsläppt (sk flytläge på hydraulikspråk), så kan funktionen hos bromsoket förvandlas till en domkraft. Trycket bara ökar mot skivan, tills man får framhjulslåsning. Så flashiga eloxerade handtag med discofärger och oklart ursprung bör man kolla innan slutmontage.

Godmorgon pojkar! Ämnet har säkert kommit upp innan men jag har en fråga ang korta kopplings&bromshandtag till hojen. Har för mig att man inte kan köpa vilka som helst till hojen. Har hittat en del på Ebay för runt 6-700kr som verkar helt ok. Men om de inte fungerar så är det ju 2 tankar och en fika på rosen som går till handtag jag inte kan använda. Någon av er som kör med ett märke som ni är nöjda med?

Mvh /Tobbe85

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
det är en klassisk db killer som pluggar igen slutet på ljuddämparen, förmodligen inte det mest optimala, men det är bara att gilla läget i bror duktig sverige.

jag kan inte annat än att hålla med jörgen och uppmana alla att köpa grejer som är testade ordentligt... jag har provat på att ha fel distans i bromsgreppet på gelleråsen, det var inte så trevligt..

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bland de bästa "pinnarna" som finns, grymt bra kvalitet! (Passar dock endast för racing då du måste ta bort stödet eller hur?)

Eller otroligt snyggt vid Donken när man lutar hojen mot väggen. Fan vad raceigt :)

Är det någon som vet hur mycket de olika helsystemen låter egentligen? Alltså mågon som mätt, inte tillverkarnas uppgifter. Inte så häftigt att dyka upp på Mugello och så klarar man inte ljudnivån.

Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Jag har inte mätt på BMWn men på andra hojar med olika system. Använt clas ohlsons ljudmätare. Ljudet beror mest på hur det mäts. När det gäller besiktning så gäller värdena på din ramskylt och stationär mätning enl sid 187 http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2010-84.pdf?epslanguage=sv

De flesta helsystemen hamnar över >95-100 dba vid stationär mätning på lägre varv under <5000rpm och över >100-110 dba vid högre varv över >6-7000 rpm. Vid förbikörningsmätning på bana med ca 3-10m avstånd verkar man oftast klara sig med ett öppet helsystem. Men det blir tufft vid stationär ljudbesiktning som dom gör på många banor utomlands.

Ljudmätarapp till iphone funkar faktiskt ok att testa med!

Nu när flera tillverkare har fattat att sätta dämparburken under hojen (som buell började med?) så hoppas jag att det kommer fler lätta & tysta helsystem med riktiga dämparburkar. Men först ska man nog vara glad om ett helsystem ens kommer upp i originalsystemets prestanda...

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ljudnivåer på Mugello - de kör ju Moto GP där?! Inte skall väl någon här på tråden bli utkastad med en orginalhoj o ett effektsystem eller? Jag som just sågat av systemet precis innan dämparburken o svetsat dit en rensad ljuddämpare från en Fiat 600....

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
det är en klassisk db killer som pluggar igen slutet på ljuddämparen, förmodligen inte det mest optimala, men det är bara att gilla läget i bror duktig sverige.

nä det var väll så att Bike fick ut mindre effekt med akra helsystem och dB-killer än vad original gav på deras/Magnus testhoj.

Gott nytt till alla!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Är detta nåt att ha? http://www.carbonforbikes.com/
Intressant lösning... Kedjesmörjning med grafitblock

Spännande lösning, fast samtidigt är kedjesmörjningen en del av flera saker som jag kollar med jämna mellanrum, risken är att man "struntar" i att kolla kedjan mm om det sitter någon automatisk smörjning där. Väntar nog lite o ser om det kommer tester på det....

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Man ska inte inleda i frestelse, eller hur det nu var...
Du har pm.

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Lillen får inte köpa någon BMW, han ska hålla sig till 600cc.
Annars kommer jag inte ikapp honom på rakorna..
Han är nämligen grymt snabb i kurvorna! ;)

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...kan bara hålla med, han ska INTE ha någon S 1000 RR :) Gott nytt Hojår allihop ! Och till peter kan jag bara säga lycka till angående avgassystemet :) Btw har du 9 fälgar nu ??? //M

Lillen får inte köpa någon BMW, han ska hålla sig till 600cc.
Annars kommer jag inte ikapp honom på rakorna..
Han är nämligen grymt snabb i kurvorna! ;)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
...kan bara hålla med, han ska INTE ha någon S 1000 RR :) Gott nytt Hojår allihop ! Och till peter kan jag bara säga lycka till angående avgassystemet :) Btw har du 9 fälgar nu ??? //M

Sorry Lillen, med kompisar som dina behöver du inga fiender....

Jag har 23 fälgar nu. Köper alla jag ser på Blocket, SH o Ebay, inte för att jag behöver, bara för att herr Sandman inte ska få några! :hihi

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...mina fyra fälgar räcker bra :) Såg att du var linslus i motorrad angående ringen också, då ska vi se Moderator check, med i tidningen check, stå på startlinjen i rookie che...... //M

Sorry Lillen, med kompisar som dina behöver du inga fiender....

Jag har 23 fälgar nu. Köper alla jag ser på Blocket, SH o Ebay, inte för att jag behöver, bara för att herr Sandman inte ska få några! :hihi

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring