BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Jag oroar mig inte så mkt för kammarna och dess slitage utan växel lådan! Fick ett par äckliga falska neutral lägen på Brno förra veckan, man kanske skulle införskaffa den där special fjädern från Bactor Racing??

Jag kan rekommendera fjädern, bästa uppgradering jag gjort sett ur ett "pang-for-the-buck" perspektiv. Det blir trögare att växla man måste vara mera distinkt men helt klart värt det på alla sätt. Mitt problem med falsk neutral kom enbart vid nerväxling och behöva ta en kurva utan växel är inget jag vill pröva på igen.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vad är för modifieringskit du syftar på? Jag tycker också den känns lite överkänslig om man inte är väldigt bestämd vid växling, den kan ju bli lite si och så med det när man ligger ner och försöker få till en uppväxlingen, ja ja jag vet att att blir bättre med raceväxlat men det kanske kommer sedan.

TGP har ett modifierings kit, men det är rätt så dyrt.. Jag skulle rekommendera HM Quickshifter, då har man en shifter i världsklass!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ställer nu undan RRen för säsongen och plockar fram endurocyklen istället...
Kommer att förvaras i varmgarage, vad rekommenderar ni att man gör förutom att rengöra hojen o koppla ur o underhållsladda batteriet? Är det t ex bättre att byta olja nu eller i vår? Alla tips välkomna :)

Om jag får låna din endurohoj så kan jag berätta om alla mina vintertips!!! :D

Skämt o sido, jag brukar tanka upp hojen fullt (undvika fukt i tanken), starta den någon gång i månaden så det finns lite oljefilm på alla delarna (köra den varm), gunga lite på fjädringen så packningar i packar ihop och hålla koll på batteri och lufttryck. Oljan byter jag hellre på våren så slipper ny olja stå o bli gammal i stillastående hoj.

Jag har inga vetenskapliga bevis för att detta är rätt, men det känns bra! :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Oljan byter jag hellre på våren så slipper ny olja stå o bli gammal i stillastående hoj.

Jag har inga vetenskapliga bevis för att detta är rätt, men det känns bra! :)

-Hmmm, men är det inte så att gammal olja innehåller syror och andra förstörande substanser. Då är det väl lämpligare att byta på hösten, köra nån mil så att de farliga ämnena späds ut och tvättas bort från ömtåliga maskindetaljer?

Jag har inte heller några vetenskapliga bevis för att detta är rätt, men det känns bra! :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om jag får låna din endurohoj så kan jag berätta om alla mina vintertips!!! :D

Skämt o sido, jag brukar tanka upp hojen fullt (undvika fukt i tanken), starta den någon gång i månaden så det finns lite oljefilm på alla delarna (köra den varm), gunga lite på fjädringen så packningar i packar ihop och hålla koll på batteri och lufttryck. Oljan byter jag hellre på våren så slipper ny olja stå o bli gammal i stillastående hoj.

Jag har inga vetenskapliga bevis för att detta är rätt, men det känns bra! :)

Va, byter du inte luft i däcken? Man vill ju inte åka runt på gammal luft... :hihi
 

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR BMW 2011
Öhlins är i en klass för sig själv men det är priset med :) om du köper Öhlins var noga med att det är den senaste versionen på fästet. Det är fabrikations fel på de äldre fästen som gör att de går av.

Hoppas det inte blir fel med den jag har skaffat mig då
 
Last edited:

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR BMW 2011
Överväg K-Tech, jag har provat både Öhlins och K-Tech på min, det är inget fel på Öhlins, men K-Tech's kit är grymt bra! Framförallt stötdämparen ger otroligt bra feedback vid fullt nedlägg, mycket mer än jag upplevde Öhlinaren
Dom har dessutom en LITE modell på stötdämparen som är ca 3000:- billigare än PRO modellen, det är exakt samma stötdämpare bara att PRO har hydraulisk fjäderförspänning och en Bypass ventil medan LITE har mekanisk fjäderförspänning i stället

En annan fördel är att K-Tech är billigare :)

Skaffat mig precis en öhlins TTX36 för 9995:- skall bli spännande o se resultaten som den skall hämta med sig.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Någon här som bytt orginal koppling till STM slirkoppling? Vad tycker ni i så fall?
Är det värt pengarna? Tacksam för tips?

Frågan ställs endast till seriösa banåkare.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Någon här som bytt orginal koppling till STM slirkoppling? Vad tycker ni i så fall?
Är det värt pengarna? Tacksam för tips?

Frågan ställs endast till seriösa banåkare.

Jag hade gjort det på en gång om vi fått enligt reglementet! Tror det är värt varenda krona...
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
KATASTROF!!!

Endast 187 hk på bakhjulet av en BMW S1000RR med Acra titan helsystem!!??
Var bara en massa strul när jag bänkade hojen idag:(
Flera gånger så ville den inte alls att acca, den bara hängde sig flera ggr på 5000 varv? Varför gör den så?
Skall man koppla ur nån givare eller vad är det frågan om?

Vilka effekter på slangen har ni andra fått?

MVHbild-116.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
KATASTROF!!!

Endast 187 hk på bakhjulet av en BMW S1000RR med Acra titan helsystem!!??
Var bara en massa strul när jag bänkade hojen idag:(
Flera gånger så ville den inte alls att acca, den bara hängde sig flera ggr på 5000 varv? Varför gör den så?
Skall man koppla ur nån givare eller vad är det frågan om?

Vilka effekter på slangen har ni andra fått?

MVHView attachment 393315

Kanske är en uppenbar grej men ni har väl stängt av DTCn?

Har du mappat om hojen nu?

Har ni någon referens från andra hojar? Olika bänkar ger ju olika effekt och t.ex. Dynojetbänkar brukar ju vara glädjemätare av rang.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Har du blockerat insugsventilen .( under tanken till höger om ECU ) jag har lagt ut en bild på det tidigare i tråden.

NEJ! Det har jag inte gjort! Vilken sida hittar jag det på? Skall man även stänga av DTCn?? Hur göra man det nu? Genom att hålla nere DTC knappen i 5 sek??

Tack på förhand
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det är en ca 15 år gammal Dynojet bänk by MJP från Danmark, vet att den ger realistiska siffror, inga glädjesiffror, bänken samt dess ägare har bänkat massa hojar genom åren bla på High Chaparall för de som är lite äldre vet vem jag syftar på.bild-115.jpg

Han har tyvärr ej bänkat nån annan S1000RR än så länge. Vi körde med Power Commander 5 först, men den visade konstant fel växel på PC5:an kontra vad som var i, tvärtom? Var 1an i så visade den 6an??!!
Vi tog till slut bort hela Power Commandern vilken vi även mappa och så, då fick vi MER effekt än med Power Commandern??! Alltså gick den i soptunnan....typ

Visst detta är ca 200 hk på veven så man skall inte klaga men där saknas ett par 5-8 hk tycker jag...

God natt gott folk
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Just de ja som herr omid säger så behöver du blocka all avgasrening för att få relevanta lambda värden när du mappar
Är 1 plugg för luftburken och 2 som sitter på motorn
Finns färdiga kit att köpa om man inte vill sitta och bygga egna :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
NEJ! Det har jag inte gjort! Vilken sida hittar jag det på? Skall man även stänga av DTCn?? Hur göra man det nu? Genom att hålla nere DTC knappen i 5 sek??

Tack på förhand

Eftersom den jämför hastighetsskillnaden mellan fram- och bakhjul gillar den nog bänkningar om den inte har något felläge när framhjulet inte rör sig. Kan vara så att om inte framhjulet rör sig nog långt för att den ska kalibrera sig, dvs lampan blinkar fortfarande, så aktiveras aldrig DTCn och då borde bänkningen funka ändå.

När du startar hojen blinkar både ABS och DTC-lampan. Du kan välja mellan de med DTC-knappen och håller nere den i fem sekunder för att deaktivera. Lampan lyser med fast sken när ABS eller DTC är avslaget, jag föreslår att du slår av bägge för säkerhetsskull.
 
Last edited:

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Det är en ca 15 år gammal Dynojet bänk by MJP från Danmark, vet att den ger realistiska siffror, inga glädjesiffror, bänken samt dess ägare har bänkat massa hojar genom åren bla på High Chaparall för de som är lite äldre vet vem jag syftar på.View attachment 393321

Han har tyvärr ej bänkat nån annan S1000RR än så länge. Vi körde med Power Commander 5 först, men den visade konstant fel växel på PC5:an kontra vad som var i, tvärtom? Var 1an i så visade den 6an??!!
Vi tog till slut bort hela Power Commandern vilken vi även mappa och så, då fick vi MER effekt än med Power Commandern??! Alltså gick den i soptunnan....typ

Visst detta är ca 200 hk på veven så man skall inte klaga men där saknas ett par 5-8 hk tycker jag...

God natt gott folk

PC5 ger möjligheten att mappa varje växel och cylinder var för sig. Men om du valt att köra en mapp för alla växlar och cylindrar. Vilket jag förmodar är det vanligaste sättet att göra det på, då ska det inte spela nån roll om PC5;an inte vet vilken växel som är aktiv. Samma bränsleoffset gäller för samtliga växlar.

Secondair systemet som nämnts tycker jag inte att du borde behöva bekymra dig om. Det bör bara vara aktivt på tomgång. För mig vetterligen jobbar den bara med avgaspulsationer och har ingen "injektor". Men jag kan ha fel, vet inte säkert vad BMW har för strategi.

Brukar väl vara vanligt att de brukar ligga runt 190-192 hk efter mappning med helsystem. Så du ligger lite, lite lågt, men så är den ju omappad också vad jag förstår. Hur såg AFR (lambda) ut när du körde?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top