BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Fråga gällande falsk neutral. Fick några förra året.. ogillas skarpt!
Läst en del om detta på amerikanska forum, någonstans har jag hört att problemet försvinner med exempel Sato fotpinnarna.. svårt o fatta varför?

Lite sugen på att byta QS.. nån som testat Annitori RL Quickshifter?
Eller räcker det med att Mats på Bactor får klämma in ny fjäder =P
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om Beamern's vikt och roterande "stora" massor:

-Vi hade lite diskussion om ärendet (sidan 190), och nu under "mek-säsongen" gjorde jag följande mätningar och räknade.
Std S1000RR framhjul; komplett med skivor; med Bridgestone Battlax gatudäck; väger ca 11.1 kg. (i prinsip: samma än roterande massan; ofjädrade massan är såklart mera)
Med hjulbalanseringskoner, snöre och 2 olika vikter mätte och räknade jag inertiamomenten för framhjulet: Den ligger i storleksordningen 0.4 kgm2.
-nogrannheten lider, borde haft längre falldistans för vikterna för att klocka "angular acceleration", men det gick inte att fixa hemma: Någon som har ork och tid kunde gärna mäta/räkna inertiamomenterna med bättre noggrannhet för std F/B-hjul (och för racefälgade hjul) och publicera här för allmän intresse. Vikterna är såklart också av allas intresse!


Sen till själva tillämpningen - betydelsen av roterande massan i förhållandet till hojens vikt, för accelerationen:
Låt oss säga; efter ett hårnål kommer man ut med 50 km/h (13,89 m/s) och öppnar (accar) fullt 2,2 s. Under dessa 2,2 s säger vi att man hinner växla uppåt en gång.
Vi säger att under 0.4s accar motorn hojen med 60kW, under 1.0s med 75kW och under 0.5s med 90kW. 0.2s av tiden försvinner till växlingen.
(alltså dessa effekter säger vi, är netto ut från bakhjulet för acceleration av massan och hjulen till spin - vad motorn genererar och levererar utöver -som den gör- går till rull- & luftmotstånd, intern inerti, etc.)
Därmed dessa effekter och tider innebär energitillskott 60x0.5 + 75x1.0 + 90x0.5 kJ = 150kJ under 2.2 s totaltid. Energin förvandlas till hojens kinetisk energi.


S1000RR "1" väger körklart med utrustning 200kg, och den storväxta föraren väger 100kg, tillsammans totalvikten är 300 kg.
S1000RR "2" väger körklart med utrustning 200kg, och "tränade" föraren väger 70kg, tillsammans 270 kg.
Finessen är att föraren 2 kan också utnyttja hojens elektronisk motorstyrning så att han powerwheelar hela 2.2s tiden/rakan: (ja, detta är ju bara nu teori..)
Då framhjulet inte rör marken framhjulets, tar hjulets spin ingen energi.

För att igen förenkla säger vi att både framhjul och bakhjul har samma radie, 0.29 m (mätte att framhjulet ligger där, circus.)
Matten är inte avancerad, men slog allt in i en excel för att undvika manuella fel. Litar på att jag nu satte allt rätt:

-med 50 km/h starthastighet, med dessa förarvikter:
Hojen 1 når sluthastighet 122.5 km/h,
medan hojen 2 med powerwheelie når 129.0 km/h. Den lättare hojen respektivt utan powerwheelie når 127.8 km/h.



Lite lek med exceln: ca 5kg (1.8%) viktminskning av hojens vikt kvittar nyttan med powerwheelien.
Samt som att radikalt minska hjulens inertiamoment, t.ex minska 0.1 kgm2 med både hjul har inte så stor påverkan;
motsvarar samma som att ta bort bara par kilo med hojens vikt. Alltså att sätta hjulen i rotationen är inte "avgörande".
Slutsats: Banta allt vad går att banta. Man ska exempelvis inte ha full tank i onödan, bara soppa så mycket att det räcker för hela passet dvs till "flaggan".
Sen är det en fråga om man kan ha olja och vätska bara till "miniminivån" - kanske 1 kg finns att spara där också?


(…vi tidigare konstaterade att iom en hoj har ingen downforce, massan har inget (väldigt liten) betydelse för bromsträckor/bromstider, då effekten i bromsarna är inte begränsande. Samt påverkar små skillnader i vikten inte förmågan att köra kurvor snabbare. Det är däckens friktion i slutändan som styr dessa två.. Samt som i accen från 0 till 100 km/h, då bakhjulets friktion blir styrande med hojar som ligger i storleksordningen 2.7s

Edit: Den här tillhör ju S1000RR tråden iom det är den hojen jag mätit och byggd "case studyn" för… :)
Disclaimer: Ursäktar min dåliga Svenskan som jag lärt mig under mina vuxna ålder; kunde ta den hela ovan mycket bättre med par andra språk.
 

Bifogat

  • Screen Shot 2014-03-07 at 10.17.53 PM.png
    Screen Shot 2014-03-07 at 10.17.53 PM.png
    65.6 KB · Visningar: 119

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Hatar våren. Hojsuget slår liksom till sådär otäckt och helt utan förvarning. Går i tankarna att köpa en S1000RR och då kändes den här tråden rätt att skriva i. Inte helt oväntat verkar de flesta väldigt nöjda med sina maskiner men är det verkligen INGEN av er som är lite sugen på att sälja sin till mig? Sluta tjuvhåll på grejerna och släng ett PM till mig. Helst svart, det vanliga fixet med skylthållare, slipon mm får gärna redan vara gjort. Gör inget om det är ett humant pris heller....
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Nån som kör med bikesplast kåporna och vet hur "det lilla plåtstaget till båten ska monteras?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fråga gällande falsk neutral. Fick några förra året.. ogillas skarpt!
Läst en del om detta på amerikanska forum, någonstans har jag hört att problemet försvinner med exempel Sato fotpinnarna.. svårt o fatta varför?

Lite sugen på att byta QS.. nån som testat Annitori RL Quickshifter?
Eller räcker det med att Mats på Bactor får klämma in ny fjäder =P

Jag har själv fått det ett par gånger, inte så kul när man hade räknat med motorbroms i slutet av en långraka :crash.
Som jag upplever det undviker du "friläget" om du växlar distinkt. Med andra ord bör du få hjälp av att byta den kända "fjädern" som är kopplad till växelföraren. Den nya fjädern skall göra att växlarna kommer lite mer distinkt i sitt läge.
Det andra jag tänkt på är länkaget till vissa fotpinnar. Jag har Woodcraft idag, ett av märkena som tillåter att ha kvar stödet. Nackdelen är att det blir 3-4 länkar mellan växelpedalen och motorn vilket naturligtvis ger en sämre kraft och direktkontakt med växellådan.
Jag överväger därför att byta både fotpinnar, fjäder och dessutom QS för att spara växellådan. Om hojen fortfarande är i ett stycke efter Catalunya i Påsk så kommer den köras till Bactor för åtgärd. :)

Edit: Har aldrig hört talas om Annitori RL QS. Tänker med stor sannolikhet byta till HM eftersom Bactor lovordar den och inte minst för att de monterar just HM. Lika viktigt att ha en bra kontakt på de märken som man använder som att det är bra grejer.
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
K-tech 2012-> på en 2010

Tjena!

Jag var lite snabb när jag fick erbjudande om att köpa ett K-tech kit till min s1000.

Stötdämparen är till en 2012->, tydligen skillnad på den å 2010-2011...... klantigt?

2010-2011:
http://www.k-tech.uk.com/product_detail.php?id=2457

2012->:
http://www.k-tech.uk.com/product_detail.php?id=2574

Jag har precis vart i garaget å hängt dit den och om man flyttar bromsvätske behållaren så kommer den på plats, men.....

...det är ganska tight mellan ABS-enheten och the black knob till kompressionen samt något annat och bypass-ventil-justeringen.

IMG_2967_2.jpg

Så är det lika tight på era 2010-2011 med 2010-2011 stötdämpare?
Sitter ABS-enhetet på annan plats på 2012->?

Dämparna ser ju på bilder ruggigt lika ut bortsett från fjärrmanövreringen av förspänningen på 2010-2011?

201182153113_resize.jpg
2013725153433_resize.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bmw s1000rr - bandagar 2014. Status 140309

attachment.php



Hej,

Nu lyfter jag inlägget om årets höjdpunkt! BMW S1000RR/ HP4 bandagar med Cachback racing som går av stapeln på Gelleråsen måndag och tisdag den 4-5 augusti 2014!

Anmälningarna rasar in och mer än hälften av platserna är bokade av BMW-förare än så länge, men nu måste ni nya S1000RR/HP4-piloter hänga på också. De som var med förra året har förtur en tid till men snart kommer vi gå ut till övriga S1000RR förare här på forumet men också via handlare och eventuellt i våra grannländer. Platserna kommer ta slut så kom igen nu! Vi satsar stenhårt på att fylla 60 platser med BMW S1000RR och HP4:eek:r detta år och som förra året kommer det bli två dagarna med grym körning, grillkväll däremellan och super service från Bactor racing m.fl.

Liksom förra året är det Cashback racing med Niklas Cajback och Björn ”Klotgren” Nordgren m.fl. som håller i själva bandagen. Själv har jag som inbiten BMW S1000RR förare gett mig den på att få er allihop att komma dit och jag skall försöka samordna alla som skall ta hand om er och göra dagarna till den bästa bankörningen i Sverige 2014. Det vore mycket roligt om så många som möjligt här kommer. Ni vet hur lyckat det var förra året och detta år är ribban satt lika högt, jag lovar!

Alla som kör S1000RR eller HP4:a är välkomna. Andra märkesförare kan anmäla sig för restplatser men 60 platser är vikta för BMW åtminstone till och med Midsommar. Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar, 3 grupper med hastighetsindelning. Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul.

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till mig där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor, vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla BMW S1000RR/HP4 hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse skickas alltså till: peterpan@live.se.
Uppdatera dig här i tråden eller på Cashbacks bandagar i forumet för bandagar.

Kom igen nu! Över 40 platser är bokade fram till och med i dag så lägg i "Slick mode" och anmäl er nu och ni som redan gjort det glöm inte att betala! :yoparty
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Verkar tomt i tråden, och inget svar:va Så jag gör ett försök:)
Vad jag har hört så får man flytta på bromsvätskebehållaren även till den "äldre" K-Techdämparen. Så om du kommer åt förspänningen så borde det inte vara någon ko på isen. Däremot läste jag att -12:ans dämpare är en centimeter kortare, vilket borde gå att justera? Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det. Kanske här i tråden....Letar efter en K-Tech jag me. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Tjena!

Jag var lite snabb när jag fick erbjudande om att köpa ett K-tech kit till min s1000.

Stötdämparen är till en 2012->, tydligen skillnad på den å 2010-2011...... klantigt?

2010-2011:
http://www.k-tech.uk.com/product_detail.php?id=2457

2012->:
http://www.k-tech.uk.com/product_detail.php?id=2574

Jag har precis vart i garaget å hängt dit den och om man flyttar bromsvätske behållaren så kommer den på plats, men.....

...det är ganska tight mellan ABS-enheten och the black knob till kompressionen samt något annat och bypass-ventil-justeringen.

View attachment 400983

Så är det lika tight på era 2010-2011 med 2010-2011 stötdämpare?
Sitter ABS-enhetet på annan plats på 2012->?

Dämparna ser ju på bilder ruggigt lika ut bortsett från fjärrmanövreringen av förspänningen på 2010-2011?

201182153113_resize.jpg
View attachment 400985
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Det är väl bara att erkänna, då har även jag torskat dit i BMW träsket:D
Är numera stolt ägare till en s1000rr från -10. Arbetet med att få ihop den till RR-säsongen är i full gång-> bild. Behöver massa roliga delar. Så har ni pryttlar på hyllan som gör hojen snabbare och svängigare, eller tips och råd på moddar så hojta.

S1000rr.jpg
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Verkar tomt i tråden, och inget svar:va Så jag gör ett försök:)
Vad jag har hört så får man flytta på bromsvätskebehållaren även till den "äldre" K-Techdämparen. Så om du kommer åt förspänningen så borde det inte vara någon ko på isen. Däremot läste jag att -12:ans dämpare är en centimeter kortare, vilket borde gå att justera? Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det. Kanske här i tråden....Letar efter en K-Tech jag me. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Det viktigaste i Zackes inlägg ovan är inte inlägget i sig, utan det faktum att han efter flera år har bytt från Aprilia till BMW!!!! :D:yoparty:banana:tummenupp Välkommen över på andra sidan staketet där gräset är grönare! :krama
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Det viktigaste i Zackes inlägg ovan är inte inlägget i sig, utan det faktum att han efter flera år har bytt från Aprilia till BMW!!!! :D:yoparty:banana:tummenupp Välkommen över på andra sidan staketet där gräset är grönare! :krama

Yehh, förutspådde din kommentar och var lite före dig:tungan
Tack för välkomnandet:banana
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Det är väl bara att erkänna, då har även jag torskat dit i BMW träsket:D
Är numera stolt ägare till en s1000rr från -10. Arbetet med att få ihop den till RR-säsongen är i full gång-> bild. Behöver massa roliga delar. Så har ni pryttlar på hyllan som gör hojen snabbare och svängigare, eller tips och råd på moddar så hojta.

View attachment 401065

Välkommen till träsket! Själv gick jag från Ducati, men har inte ångrat mig hittills.
När det gäller delar och tips på modd kan Bactor.se vara värda att kontakta, de har mycket liggande.
Kan också tipsa om Cashbacks "BMW dagar" 4-5 aug om du inte redan bokat dem?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Tack för svar!

Jo det stämmer att 2012-> dämpare är kortare men tror bara det är 4mm. 305mm vs 309mm?
I alla fall skilljer det 4mm på original och Öhlins 310 vs. 314.
Anledningen till att K-tech är 305 där original och Öhlins är 310 är att på K-tech måste man vända på den övre infästningens excenter som motsvarar de 5mm som den är kortare.

2012_chassie_changes.jpg

Anledningen till att 2012-> har kortare stötdämpare¨är att den också har en ändring av svingaxelpivot

Men längden är som du säger justerbar och jag har samtidigt bytt till Alpha Racings svingarmspivot så borde va OK där.

Så det är egentligen bara utrymmet mellan dämpare och ABS-enhet jag är lite orolig över.
Om det ser likadant ut med en 2010-2011-dämpare?
Om det skulle kunna vara så att 2012-> och 2010-2011-dämpare har olika avstånd från övre infästningen till kompression-knob'en?
De ser väldigt lika ut på bild dock.

Så om någon med 2010-2011 och K-tech 2010-2011 kunde kolla om det ser likadant ut på sin hoj vore jag väldigt tacksam!

IMG_2964.jpg

IMG_2965.jpg

Jag kommer i alla fall åt alla inställningar.

Verkar tomt i tråden, och inget svar:va Så jag gör ett försök:)
Vad jag har hört så får man flytta på bromsvätskebehållaren även till den "äldre" K-Techdämparen. Så om du kommer åt förspänningen så borde det inte vara någon ko på isen. Däremot läste jag att -12:ans dämpare är en centimeter kortare, vilket borde gå att justera? Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det. Kanske här i tråden....Letar efter en K-Tech jag me. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
GRATTIS!

Ja jag hade i alla fall tänkt att gå all-in på chassiet till i år.
Men vi får väll se hur det blir då.......
Eller om jag måste byta till en 2012 bike......

Byter om allt funkar till:
K-tech trycksatt Cartridge
K-tech 35DDS Pro
2012-> Styrkrona
Alpha Racing svingarm pivot

Sen blir det Bridgestones nya till i år slicks, V02.
Grym preis-leistung och verkar ha funkat för Luis Salom:
http://www.s1000rr.de/forum/viewtopic.php?f=3&t=7281
http://www.gp-reifen.com/?site=news


Finns väll någon våt dröm om en LCR link också.....
http://www.motorcycle-usa.com/543/9...Lees-Cycle-BMW-S1000RR-LCR-Shock-Linkage.aspx


Det är väl bara att erkänna, då har även jag torskat dit i BMW träsket:D
Är numera stolt ägare till en s1000rr från -10. Arbetet med att få ihop den till RR-säsongen är i full gång-> bild. Behöver massa roliga delar. Så har ni pryttlar på hyllan som gör hojen snabbare och svängigare, eller tips och råd på moddar så hojta.

View attachment 401065
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tack!
Yupp, Bactor har jag redan börjat sponsra med köp av fotpinnar, och det var ju därför jag bytte till BMW för att vara med på BMW-dagarna.:D:banana Men tack för tipsen:tummenupp

Välkommen till träsket! Själv gick jag från Ducati, men har inte ångrat mig hittills.
När det gäller delar och tips på modd kan Bactor.se vara värda att kontakta, de har mycket liggande.
Kan också tipsa om Cashbacks "BMW dagar" 4-5 aug om du inte redan bokat dem?
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tack:tummenupp

Låter dyrt med allt du ska byta, men säkert värt vart enda cent:D
Tack för bra tips:tummenupp

GRATTIS!

Ja jag hade i alla fall tänkt att gå all-in på chassiet till i år.
Men vi får väll se hur det blir då.......
Eller om jag måste byta till en 2012 bike......

Byter om allt funkar till:
K-tech trycksatt Cartridge
K-tech 35DDS Pro
2012-> Styrkrona
Alpha Racing svingarm pivot

Sen blir det Bridgestones nya till i år slicks, V02.
Grym preis-leistung och verkar ha funkat för Luis Salom:
http://www.s1000rr.de/forum/viewtopic.php?f=3&t=7281
http://www.gp-reifen.com/?site=news


Finns väll någon våt dröm om en LCR link också.....
http://www.motorcycle-usa.com/543/9...Lees-Cycle-BMW-S1000RR-LCR-Shock-Linkage.aspx
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...det va f-n va trögt det har gått, du har jue innerst inne velat ha en sån här sen den kom och först nu gett efter :yoparty ! Kul :tummenupp Om du har lite pengar över så pratar du med Backman så lovar jag dig att vips så är det svängigare osv och sen sitter du där och äter blodpudding ha ha !



Det är väl bara att erkänna, då har även jag torskat dit i BMW träsket:D
Är numera stolt ägare till en s1000rr från -10. Arbetet med att få ihop den till RR-säsongen är i full gång-> bild. Behöver massa roliga delar. Så har ni pryttlar på hyllan som gör hojen snabbare och svängigare, eller tips och råd på moddar så hojta.

View attachment 401065
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
:D Blodpudding e finmat när man åker Aprilia. Trodde jag skulle få det bättre ställt nu med BMW:yoparty:D

...det va f-n va trögt det har gått, du har jue innerst inne velat ha en sån här sen den kom och först nu gett efter :yoparty ! Kul :tummenupp Om du har lite pengar över så pratar du med Backman så lovar jag dig att vips så är det svängigare osv och sen sitter du där och äter blodpudding ha ha !
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top