Om Beamern's vikt och roterande "stora" massor:
-Vi hade lite diskussion om ärendet (sidan 190), och nu under "mek-säsongen" gjorde jag följande mätningar och räknade.
Std S1000RR framhjul; komplett med skivor; med Bridgestone Battlax gatudäck; väger ca 11.1 kg. (i prinsip: samma än roterande massan; ofjädrade massan är såklart mera)
Med hjulbalanseringskoner, snöre och 2 olika vikter mätte och räknade jag inertiamomenten för framhjulet: Den ligger i storleksordningen 0.4 kgm2.
-nogrannheten lider, borde haft längre falldistans för vikterna för att klocka "angular acceleration", men det gick inte att fixa hemma: Någon som har ork och tid kunde gärna mäta/räkna inertiamomenterna med bättre noggrannhet för std F/B-hjul (och för racefälgade hjul) och publicera här för allmän intresse. Vikterna är såklart också av allas intresse!
Sen till själva tillämpningen - betydelsen av roterande massan i förhållandet till hojens vikt, för accelerationen:
Låt oss säga; efter ett hårnål kommer man ut med 50 km/h (13,89 m/s) och öppnar (accar) fullt 2,2 s. Under dessa 2,2 s säger vi att man hinner växla uppåt en gång.
Vi säger att under 0.4s accar motorn hojen med 60kW, under 1.0s med 75kW och under 0.5s med 90kW. 0.2s av tiden försvinner till växlingen.
(alltså dessa effekter säger vi, är netto ut från bakhjulet för acceleration av massan och hjulen till spin - vad motorn genererar och levererar utöver -som den gör- går till rull- & luftmotstånd, intern inerti, etc.)
Därmed dessa effekter och tider innebär energitillskott 60x0.5 + 75x1.0 + 90x0.5 kJ = 150kJ under 2.2 s totaltid. Energin förvandlas till hojens kinetisk energi.
S1000RR "1" väger körklart med utrustning 200kg, och den storväxta föraren väger 100kg, tillsammans totalvikten är 300 kg.
S1000RR "2" väger körklart med utrustning 200kg, och "tränade" föraren väger 70kg, tillsammans 270 kg.
Finessen är att föraren 2 kan också utnyttja hojens elektronisk motorstyrning så att han powerwheelar hela 2.2s tiden/rakan: (ja, detta är ju bara nu teori..)
Då framhjulet inte rör marken framhjulets, tar hjulets spin ingen energi.
För att igen förenkla säger vi att både framhjul och bakhjul har samma radie, 0.29 m (mätte att framhjulet ligger där, circus.)
Matten är inte avancerad, men slog allt in i en excel för att undvika manuella fel. Litar på att jag nu satte allt rätt:
-med 50 km/h starthastighet, med dessa förarvikter:
Hojen 1 når sluthastighet 122.5 km/h,
medan hojen 2 med powerwheelie når 129.0 km/h. Den lättare hojen respektivt utan powerwheelie når 127.8 km/h.
Lite lek med exceln: ca 5kg (1.8%) viktminskning av hojens vikt kvittar nyttan med powerwheelien.
Samt som att radikalt minska hjulens inertiamoment, t.ex minska 0.1 kgm2 med både hjul har inte så stor påverkan;
motsvarar samma som att ta bort bara par kilo med hojens vikt. Alltså att sätta hjulen i rotationen är inte "avgörande".
Slutsats: Banta allt vad går att banta. Man ska exempelvis inte ha full tank i onödan, bara soppa så mycket att det räcker för hela passet dvs till "flaggan".
Sen är det en fråga om man kan ha olja och vätska bara till "miniminivån" - kanske 1 kg finns att spara där också?
(…vi tidigare konstaterade att iom en hoj har ingen downforce, massan har inget (väldigt liten) betydelse för bromsträckor/bromstider, då effekten i bromsarna är inte begränsande. Samt påverkar små skillnader i vikten inte förmågan att köra kurvor snabbare. Det är däckens friktion i slutändan som styr dessa två.. Samt som i accen från 0 till 100 km/h, då bakhjulets friktion blir styrande med hojar som ligger i storleksordningen 2.7s
Edit: Den här tillhör ju S1000RR tråden iom det är den hojen jag mätit och byggd "case studyn" för…
Disclaimer: Ursäktar min dåliga Svenskan som jag lärt mig under mina vuxna ålder; kunde ta den hela ovan mycket bättre med par andra språk.