Lite funderingar eftersom min fråga väckte mycket intresse. Jag tror att min kategori, förare 50+, kanske tom. 60+ som jag, är en allt större grupp hojåkare. Oftast har vi ordnad ekonomi, familjelivet bakom oss med vuxna barn, och är väldigt ofta återfallsknuttar. Det är nog sällan någon helt plötsligt får för sig att köra hoj. Som i mitt fall, brorsan kör BMW GS, Farsan har kört hoj oxå, vi delade faktiskt på en Transalp och sedan en Varadero, båda köpta nya. Kanonbra, vi kunde köpa dyrare hoj och den stog sällan stilla. Vi jobbade rätt mycket båda, han kör inte längre pga sämre hälsa.
Hur som helst, snokat och läst lite och sneglar på Suzuki 1200/1250 Bandit. Bra klipp i motorn och verkar smidig trots sin stora motor. Billigare än CB1300SA som jag provkörde 2008 på Hondas provkörningsdagar. Lånade den och körde nästan i 2 timmar. Först körde jag en liten runda, sedan sa säljaren att tanken var full så han sa, kör hem och visa den för frugan. Det var helt OK.
Tyvärr är CB1300 dyr och efterfrågad även begagnad, men hade jag fått tag i en SA (med kåpa) så vet i sjutton om jag inte lånar upp till resten, mellan 50 och 60 papp.
Nu är frågan, är Suzuki Bandit smidigare, eller det är jämnt skägg?
Sedan finns ju CB1000FA.
Lösningen är nog att prova, prova. Nyfiken på Sprint som kommer mycket på tal.
Jag har förresten provsuttit FJR1300 och tyckte den kändes för låg, bred och tung, säkert bra för touring men inte för kurviga vägar. Nu kommer jag inte på mer...?