Bra bekväm sporthoj?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Upp till 30-40 fyrcylindrig japan med hyfsad komfort för återfallsknutte i mogen/rätt ålder, tja varför inte Yamaha FJR1300? Du hittar en med ABS för de pengarna. Mer än hyfsad körställning, snabb så det räcker och gör inte bort sig på något område. Motsvarande hojar (och oftast lite mer fartbetonade) från övriga japsmärken har också lite generösare chassimått - Hayabusa, ZZR och Blackbird. BMW har ju sin K1200S/1300S som kanske går över din budget lite grann men är förstås modernare med mycket mer lull-lull. Alla hojar har effekt = tillräckligt och bra egenskaper på de flesta sätt.
Jag köpte en FJR för att jag trodde att den skulle vara bekväm, efter min krock med ett räcke på Gotland ring hade jag rätt ont i ryggen så gixxern byttes bort, men vi kom inte alls överens. Man sitter ombonat, vindskyddat och bra på alla vis, men jag fick ont i ryggen av den, jag hamnade i något konstigt läge mellan upprätt och fosterställning som blev väldigt obekvämt efter ett tag. Nu är jag visserligen 6 cm längre än TS och har orangutangarmar, så det kanske är helt annorlunda för honom, och det är en poppis hoj för dom som åker längre än långt, så det var mer kombinationen med mig som skar sig. Sen köpte jag en K1300S, och där sitter jag hur bra som helst :tummenupp

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
En Sprint går att köra förvånansvärt fort med på bana men är ändå bekväm på landsväg. Lite högt pris men borde gå att pruta och är inom din budget.

Jodå, lite borde nog gå att pruta ;)

Jag tycker den är för tung för min smak, men det kan bero på att jag är för klen (70kg) eller att jag spenderat för många år på 600cc.
Men den är helt klart ett bra alternativ (om inte bästa) i det segmentet ts beskriver.
Nu vet jag inte vart i landet ts befinner sig, men jag bjuder gärna på en provkörning. :tummenupp

Edit. Såg nu att någon nämnde VTR Firestorm. Omodernare med förgasare, avsaknad av abs osv. men svår att inte älska när man testat den!

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eftersom du inte är motståndare till "naket" så finns Yamahas FZ1, eller FZ8.
Finns även med typ "halvkåpa:

Jag vet, det drar iväg lite i budgethänseende, men tänkte att det kan vara värt att lyfta tanken.
Mitt resonemang brukar vara som så att det gör bara ont en gång, och det är när man betalar.
Skämt å sido, men det kan ju dyka upp något fynd som hamnar närmare din budget prismässigt, och jag tycker att det är en trevlig touringhoj.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett par reflektioner kring förslag som kommit upp.
- Triumph Sprint är lite topptung, så är det. Men väldigt trevlig (småsportig) på vägen.
- FJR är väldigt kompetent, stark, snabb, bekväm, lättkörd (trots sin storlek). Men är den sportig nog? Den är redigt tung. TS vill ju ha en "sporthoj".

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Triumph Sprint är lite topptung, så är det. Men väldigt trevlig (småsportig) på vägen.
- FJR är väldigt kompetent, stark, snabb, bekväm, lättkörd (trots sin storlek). Men är den sportig nog? Den är redigt tung. TS vill ju ha en "sporthoj".
Min BMW väger inte mycket mindre än FJRen jag hade, men det är milsvidd känsla i hojarna. I FJRen står motorn på högkant, tanken ligger högt, batteriet sitter framför tanken, man sitter mer upprätt osv. Hela BMWn är lägre, motorn ligger ner, tanken ligger lågt osv, och man har sportigare sittställning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min BMW väger inte mycket mindre än FJRen jag hade, men det är milsvidd känsla i hojarna. I FJRen står motorn på högkant, tanken ligger högt, batteriet sitter framför tanken, man sitter mer upprätt osv. Hela BMWn är lägre, motorn ligger ner, tanken ligger lågt osv, och man har sportigare sittställning.

BMW K1200/1300 är betydligt mer ”sport” än FJR mfl utan att göra bort sig på långresor. För en någorlunda storväxt förare är det inget dumt val. Men över budget om man vill gå på 1300 och det vill man.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Funkar "sporthoj" och "bekväm"? Det lär väl bli något i sporttouring-klassen som gäller. Nu var det iofs någon hoj här ovan som kändes för tung men annars skulle nog en typ 2000 VFR 800 klassa in. Oklart om den är bekväm nog iofs. (inte heller en radfyra men en Honda)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Funkar "sporthoj" och "bekväm"? Det lär väl bli något i sporttouring-klassen som gäller. Nu var det iofs någon hoj här ovan som kändes för tung men annars skulle nog en typ 2000 VFR 800 klassa in. Oklart om den är bekväm nog iofs. (inte heller en radfyra men en Honda)
"Bekväm" är ju en i högsta grad subjektiv upplevelse, precis som "gott", det handlar ju om tycke, smak, utformning och storlek på både hoj och förare.
BMW K1200/1300 är betydligt mer ”sport” än FJR mfl utan att göra bort sig på långresor. För en någorlunda storväxt förare är det inget dumt val. Men över budget om man vill gå på 1300 och det vill man.
Jo, visst är det lite olika segment, BMWn är mer för folk som vill köra fort med klass, kanske mest har ett betalkort som packning osv, och FJRen är för dom som vill ha mer packning och köra långt och länge, lite bekvämare och mer funktionellt kanske. Men på grusvägar och traktorvägar vinner BMWn iaf :hihi Men jag var mest ute efter att man inte ska stirra sig blind på en vikt, det handlar väldigt mycket om var vikten sitter också.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En Sprint går att köra förvånansvärt fort med på bana men är ändå bekväm på landsväg. Lite högt pris men borde gå att pruta och är inom din budget.

Jodå, lite borde nog gå att pruta ;)

Jag tycker den är för tung för min smak, men det kan bero på att jag är för klen (70kg) eller att jag spenderat för många år på 600cc.
Men den är helt klart ett bra alternativ (om inte bästa) i det segmentet ts beskriver.
Nu vet jag inte vart i landet ts befinner sig, men jag bjuder gärna på en provkörning. :tummenupp

Edit. Såg nu att någon nämnde VTR Firestorm. Omodernare med förgasare, avsaknad av abs osv. men svår att inte älska när man testat den!
TS är lite större så tyngden lär inte vara ett problem. Den är inte lika bra SportHoj på bana som en 600 men hänger gott med i snabba gruppen!
Går att köra väldigt fort med på bana också så att bli ifrånkörd på landsväg är bara nivån av vårdslöshet...
Japp, det är en fråga om inställning! :fakta
Anser du att det inte går utan det krävs en "SporttouringHoj" så kommer du inte att känna dig bekväm! :fakta
"Bekväm" är ju en i högsta grad subjektiv upplevelse, precis som "gott", det handlar ju om tycke, smak, utformning och storlek på både hoj och förare.

Helt rätt! :fakta
Den SportHoj man trivs med är betydligt lättare att leva med, och därmed även bekvämare, än den "SporttouringHoj" "GruSHoj" eller "ÄventyrSHoj" som är "bättre" och "bekvämare" enligt de som tycker om sin "SporttouringHoj" "GruSHoj" eller "ÄventyrSHoj" :fakta

Nu har jag en 97 - 01 Daytona som är en SportHoj som är värd att prova men jag tror att Sprinten passar TS bättre...

Men det är vad jag tycker... :hej

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det jag undrade med "bekväm" är att alla de som inte tyckt att sporthoj är bekväm är att de generellt har en väldigt framåtlutad sittställning vilket varit problem pga rygg-, knä- eller höftproblem (oftast).
Därav min fråga. Sprinten är väl oftast ansedd som just sporttourer, sen kanske just det ordet är väldigt laddat, jag vet inte.

Hoppas TS hittar en hoj han vill ha.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det jag undrade med "bekväm" är att alla de som inte tyckt att sporthoj är bekväm är att de generellt har en väldigt framåtlutad sittställning vilket varit problem pga rygg-, knä- eller höftproblem (oftast).
Därav min fråga. Sprinten är väl oftast ansedd som just sporttourer, sen kanske just det ordet är väldigt laddat, jag vet inte.

Hoppas TS hittar en hoj han vill ha.
Rätt, generellt. Generellt gäller också att det du gillar mestadels är "bättre" än det du inte gillar! :krama

Nu har jag dålig rygg och knän sedan många år men trivs ändå i sadeln på min Daytona. :fakta

97 var vinkeln på handtagen i en vinkel som gjorde att jag fick ont i handlederna men eftersom jag har en senare modell så är det borta. :tummenupp
Och alla som kan köra motorcykel vet att det är rygg- och magmuskler, inte fartvind, som ser till att ingen vikt ligger på styret. Nackmuskler krävs också för fartvinden. Jobbigt innan dessa muskler klarar det så det kräver mer än färdas bakom en stor kåpa i sadeln på en soffa på två hjul! :crash

Nu ska allting sättas i fack medans förr var motorcykeln mer eller mindre lämpad för ett körsätt. TS vill köra sportigt på landsväg och då kvittar det vad man kallar den bara den uppfyller TS krav. Inte mina eller någon annans krav. :7peta

Denna får väl anses platsa i Brattskramlercaféfacket och uppfyller inte TS krav på SportHoj? :hihi

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu ska allting sättas i fack medans förr var motorcykeln mer eller mindre lämpad för ett körsätt. TS vill köra sportigt på landsväg och då kvittar det vad man kallar den bara den uppfyller TS krav. Inte mina eller någon annans krav. :7peta
Håller delvis med (75 %) och delvis inte (25 %). Man kan ju gasa tungt och köra "sportigt" med det mesta. Fast vissa hojar är mer stillsamma till sin karaktär och hetsar inte. Medan andra mer talar till föraren "Kom igen då! Gasa mer! Öka!"

Självklart är detta min subjektiva upplevelse och det finns sannolikt inga vetenskapliga studier som stödjer min uppfattning.

Jag har t ex kört Sprint med brötigt avgassystem och en tyst FJR omväxlande på samma Norgetur. Jag körde aggressivare med den ena och lugnare med den andra. Bara för att det kändes rätt... Ni får gissa vilken som var vilken.

Vilken hoj som sedan var snabbast är en helt annan fråga. :)

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Lite funderingar eftersom min fråga väckte mycket intresse. Jag tror att min kategori, förare 50+, kanske tom. 60+ som jag, är en allt större grupp hojåkare. Oftast har vi ordnad ekonomi, familjelivet bakom oss med vuxna barn, och är väldigt ofta återfallsknuttar. Det är nog sällan någon helt plötsligt får för sig att köra hoj. Som i mitt fall, brorsan kör BMW GS, Farsan har kört hoj oxå, vi delade faktiskt på en Transalp och sedan en Varadero, båda köpta nya. Kanonbra, vi kunde köpa dyrare hoj och den stog sällan stilla. Vi jobbade rätt mycket båda, han kör inte längre pga sämre hälsa.
Hur som helst, snokat och läst lite och sneglar på Suzuki 1200/1250 Bandit. Bra klipp i motorn och verkar smidig trots sin stora motor. Billigare än CB1300SA som jag provkörde 2008 på Hondas provkörningsdagar. Lånade den och körde nästan i 2 timmar. Först körde jag en liten runda, sedan sa säljaren att tanken var full så han sa, kör hem och visa den för frugan. Det var helt OK.
Tyvärr är CB1300 dyr och efterfrågad även begagnad, men hade jag fått tag i en SA (med kåpa) så vet i sjutton om jag inte lånar upp till resten, mellan 50 och 60 papp.
Nu är frågan, är Suzuki Bandit smidigare, eller det är jämnt skägg?
Sedan finns ju CB1000FA.
Lösningen är nog att prova, prova. Nyfiken på Sprint som kommer mycket på tal.
Jag har förresten provsuttit FJR1300 och tyckte den kändes för låg, bred och tung, säkert bra för touring men inte för kurviga vägar. Nu kommer jag inte på mer...?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är inga småcyklar det där, 1300cc...Jag är i samma ålderskategori och har mest kört mindre maskiner som Honda cx500 och cb400. De duger gott för mitt användningsområde, kortare turer i omnejden. Enda skälet till att jag skulle skaffa 1000cc eller större vore om man skulle åka touring med fru och packning. Ska man ligga på Autobahn timme efter timme i 200km/t behövs säkert en stor mc. Men annars...det känns som att det är viss skillnad på att hantera en hoj väger 170kg och en som väger 270kg. Kanske driftskostnader också?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det är inga småcyklar det där, 1300cc...Jag är i samma ålderskategori och har mest kört mindre maskiner som Honda cx500 och cb400. De duger gott för mitt användningsområde, kortare turer i omnejden. Enda skälet till att jag skulle skaffa 1000cc eller större vore om man skulle åka touring med fru och packning. Ska man ligga på Autobahn timme efter timme i 200km/t behövs säkert en stor mc. Men annars...det känns som att det är viss skillnad på att hantera en hoj väger 170kg och en som väger 270kg. Kanske driftskostnader också?
Bottendrag och slippa växla hela tiden uppskattar jag och det kräver lite kubik :)

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nu har det ju förskjutits från sporthoj till Bandit och CBF1000( som jag förmodar att CB1000FA åsyftar.

Om du nu är där och svänger i de trakterna istället så kanske en FZ1 kan vara ett alternativ. Bra klipp i motorn jämfört med en CBF och säkerligen lite sportigare också.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
eller det är jämnt skägg?
På mina favoritvägar är det ibland svårt att ens komma upp i skyltad hastighet. Om hojen gör 200 eller 300 spelar absolut ingen roll. På högsta växeln femman kan jag skafta fullt från 30. Trots det orkar den inte varva ur på trean utan nöjer sig med 240-250 mätarhastighet. Drevad från 15/45 till 17/43. Nakenhoj.

Kort sagt, köp den du tycker är rolig, snygg och bekväm. Tröttnar du på den, köp en hoj till. Har du tur får du behålla den gamla för regeringen.

GSX1400 är ett annat alternativ.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funderade lite nu med tanke på dom nyligen ändrade reglerna gällande friskvårdsbidrag och då motorsport. Måste man ha en "sporthoj" för att få bidrag för motor"sport"?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Fz1 går som ett spjut och har ett lättsvängt chassi. Banditen känns tung och är inte alls lika svängvillig. Men vridet är svårslaget.

Siktar du på komfort samt skjuts är banditen svårslagen och håller livet ut.

FZ1 är mkt mer åt sporthållet både vad det gäller motor och chassi. Inte alls lika trevlig med skjuts som banditen. Erkänt hög kvalité här också.

Oavsett vad man väljer är båda hojarna mkt för pengarna och relativt moderna.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen