Nope, V4 it is. Men desto trevligare!Det är väl ändå ingen rak fyra i en VF?
Nope, V4 it is. Men desto trevligare!Det är väl ändå ingen rak fyra i en VF?
Missade ett "inte" i mitt inlägg....Det är väl ändå ingen rak fyra i en VF?
Jag kan bara instämma! jag bytte från FJR1300 till Triumph ST 1050, fy fan vad nöjd jag är! älskar den!Tyvärr är många radfyror inte alls vibrationsfria. Tvärtom kan de ha ganska elaka vibrationer som är mycket enerverade.
Har du inte provat BMW boxer så gör det. Den är inte alls fyrcylindrig, men boxer har helt annan motorgång och liknar inget annat. Det finns "vibrationer" men de är inte störande och de som kör väldigt långt gillar dem ofta. R1200ST skulle passa ditt ändamål tror jag, både agil, stabil och bekväm. Jag har haft en så jag vet vad jag pratar om.
En annan hoj du borde prova är Triumph ST från 05 och framåt. 1050 mycket fina kubik, vibrationsfri trecylindrig motor och riktigt skoj att köra.
Instämmer, åtminstone i vår ålder och vi med åldern inne som vågar erkänna det ?Alltså... jag har inte lästa alla inlägg i den här tråden.... men är inte rubriken "bra bekväm sporthoj" en omöjlighet? En sporthoj är väl aldrig bekväm????
Såg en skylt på bilverkstad, "Snabbt, billigt, bra. Välj två alternativ."Alltså... jag har inte lästa alla inlägg i den här tråden.... men är inte rubriken "bra bekväm sporthoj" en omöjlighet? En sporthoj är väl aldrig bekväm????
Alltså... jag har inte lästa alla inlägg i den här tråden.... men är inte rubriken "bra bekväm sporthoj" en omöjlighet? En sporthoj är väl aldrig bekväm????
Trevligt att den äldre generationen kan delge oss, som ännu inte uppnått herrarnas ålder, vad som komma skall!Instämmer, åtminstone i vår ålder och vi med åldern inne som vågar erkänna det ?
Men en RIKTIG sporthoj ÄR obekväm! Man ligger TUNGT på styret som är hårt utvinklat, max 10 mm foam under röven, stumma oklädda fotpinnar, lågt kåpglas... och denna kombo blir ALDRIG bekväm!Instämmer, åtminstone i vår ålder och vi med åldern inne som vågar erkänna det ?
Så om Tobias kört en RIKTIG SportHoj hade han kommit högre upp än 12:e plats i SM på Knutstorp 1998?Men en RIKTIG sporthoj ÄR obekväm! Man ligger TUNGT på styret som är hårt utvinklat, max 10 mm foam under röven, stumma oklädda fotpinnar, lågt kåpglas... och denna kombo blir ALDRIG bekväm!
Jag sa det på sidan två och fick veta att jag hade felAlltså... jag har inte lästa alla inlägg i den här tråden.... men är inte rubriken "bra bekväm sporthoj" en omöjlighet? En sporthoj är väl aldrig bekväm????
Det går att ordna...Blir den för klumpig på slingriga vägar får jag spara och komplettera med en renodlad sporthoj.??Skulle vilja ha fatt i en gammal tvåtaktare typ RD 350 eller RD 500, eller varför inte RG 500 Gamma?
Men vilken tur att du inte var inne på äventyrSHoj. com, gruSHoj.com, kromsläde.com eller något annat forum där det inte körs SportHoj! För där hade du kanske fått ett annat svar! Men det betyder inte att din egen upplevelse är fel.Jag sa det på sidan två och fick veta att jag hade fel
/R
"Bekväm" är ju en i högsta grad subjektiv upplevelse, precis som "gott", det handlar ju om tycke, smak, utformning och storlek på både hoj och förare.
Du beskriver ju min BMW R1200RS ganska exakt. Prova!Ni skriver så förnuftigt, tack åter igen för alla bra svar. Alla har rätt på sitt sätt, ingen har fel och bra förslag haglar in.
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skrev från början, men min mening var precis som det blev, att få förslag och höra andras erfarenhet av just denna kategori. Stor, bekväm, men ändå bra på lite kurviga vägar. Provkörde grannens HD, det obekvämaste jag någonsin kört på mina mer än fyrtio år som hojägare. Den var visserligen stor men det var oxå det ända.....dessutom hade han raka rör, som det kallades för förr, så redan efter ett tag i femtio började jag få huvudvärk. Fötterna hade man i färdriktningen, och det kändes som man var på väg att lägga sig där man hängde i styret. Ena benet fick man vika ut för luftfilterburken stack ut en halvmeter från motorn. Som ni förstår var det inte min grej, men det var ett grymt vrid i motorn, det måste jag erkänna. Men varför så populär, är det en kultgrej? När man är över femtio bryr man sig inte om att se farlig ut. Nog om det, jag ville förstå varför så många valde just HD. Jag blev inte klokare.
Mina hojar har inte skakat och rist trots att det har varit V-twinnar, som CX500 och Varadero.
Men jag har fastnat för gången i radfyror, så är det bara, men jag försöker att inte snöa in för mycket på dem, så jag har haft lite annat oxå.
Tillbaka till förslagen. Honda VF800 är säkert en trevlig hoj, men hur är det med vridet, får testa en.
Jag kommer att ha skjuts och packning ibland på turerna, så packväskor och ev. toppbox emellanåt. Givetvis blir det turer till det kära Norge och neråt Europa några gånger, både jag och brorsan närmar oss pensions åldern, jag är förtidspensionär pga. njursjukdom. Har gått på dialys i många år, men njurarna har hämtat sig efter akut njursvikt, så nu har jag 30% funktion och behöver ingen dialys längre, SKÖNT.
Det lutar åt FJ1300 som många föreslagit, men jag tycker den är lite för låg och har lite för lång hjulbas, bra för touring, men jobbigt i kurvorna.
Man kan enkelt uttrycka det som så här.
En stor vibrationsfri motor med bra vrid, i en styv ram, lämplig för touring, men gör inte bort sig helt på kurviga vägar på landet. Lite upprätt körställning, och gärna en liten toppkåpa som tar värsta vinden och regnet på autobahn. Min CB900F2 var suverän på just det. Finns säkert bättre idag.
Jag kommer ihåg CB1300 SA:n jag provade några timmar. Fastnade för den. Blir kanske en tur till Tyskland, bättre priser, men framförallt mer att välja på. Kanke en GSX1400, man vet aldrig. Det är oftast tillfället som avgör, så det kanske blir en BMW.....
Behovet av olika benämningar är stort idag men om du tycker det är en SportHoj så räcker det.Jag som TS ska försöka förklara igen. Håller med om att en renodlad sporthoj inte är en touringhoj, men många hojar går under benämningen sporttourer, eller hur. T.o.m. blocket har delat in hojarna som sport, touring osv. även om placeringen av hojarna ibland blir tokig och kan diskuteras.
Som jag skrev i början har brorsan en R1150GS som jag provkört. Härlig hoj men inte speciellt rolig på kurviga vägar. Min Varadero var betydligt bättre att lägga i kurvorna, det tyckte han oxå. Är RS:n smidigare, man har nog en annan körstälning. Var faktiskt och tittade på en R1100RS som hade gått långt ( över 10K) på långa resor, men den var fin i skicket och service var OK. Ska prata med ägaren igen i april, han vet inte om han ska sälja eller behålla.
Hondas VFR1200 är en ljuvlig hoj, men den är lite för dyr, de begagnade säljs nästan direkt.
Jag har läst mycket beröm om Suzukis GS1200/1250 BANDIT, ska prova en när tillfälle ges. Den ska vara busrolig, frågan är hur den är för touring?
Var på Yamaha center i Hbg och tittade på NIKEN, vilken hoj alltså. Försvinner inte tjusningen med kurvtagningen med två hjul fram? Skulle vara skoj att prova en.
Nåväl, vilka hojar man kan kalla sporttourer kan diskuteras, det är ju klart en kompromiss.?
A k a "Potttourer"Jag har en "sporttourer" just nu till salu, GSX1250FA. Jäkligt bekväm köra långt med och har egen toalett. ?
View attachment 458846
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |