Busa - moddar för banhoj?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
amullo skrev:
Nu börjar vi komma någonvart..

- 25 kg "enkla" lättningar = 225 KG och 180 Hk(?) = 0.8Hk/Kg (Inte för att det spelar så stor roll på bana.. men vi snackar ju Hk i tråden så..)

Det måste ju gå att få ut mycket mer körbar effekt än 185 bakhjushästar ur en 1400cc buse, Schneiders buggde ju en (förvisso 1600cc) som gav 235 på bakhjulet?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hightuned skrev:
Det måste ju gå att få ut mycket mer körbar effekt än 185 bakhjushästar ur en 1400cc buse, Schneiders buggde ju en (förvisso 1600cc) som gav 235 på bakhjulet?
Vikten är viktigare än effekten, vem kan tygla 235 pållar på en svensk bana?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hightuned skrev:
Det måste ju gå att få ut mycket mer körbar effekt än 185 bakhjushästar ur en 1400cc buse, Schneiders buggde ju en (förvisso 1600cc) som gav 235 på bakhjulet?
Skiten kör inte sej själv, man kan ha 500 hk, men det har ingen betydelse om man inte kan använda effekten.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hightuned skrev:
Det måste ju gå att få ut mycket mer körbar effekt än 185 bakhjushästar ur en 1400cc buse, Schneiders buggde ju en (förvisso 1600cc) som gav 235 på bakhjulet?

Förvisso, men vi pratar väll om en lättare modifiering av hojen va? Typ kraschkåpor, ta bort lampor, fixa lite bättre fjädring och kanske avgas o motsv. dynojet/chip/luftfilter. :)

Skall man jämföra trimmat så kan man ju ta med måååånga hojar som väger extremt lite men med hyfsad effekt också... Det var väl körbarheten i motorn som V-gurra var så lyrisk över, vill jag minnas.. :va
Sen kan vi ju bjuda in No.1 med sin busa... Då börjar vi prata trimmat :yoparty

Eller? :va :pannkyss
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
GSXR1100R skrev:
Vikten är viktigare än effekten, vem kan tygla 235 pållar på en svensk bana?

Erik Marklund, MC Xpress, Turbogixxer 1000 med sjukt gungig originalfjädring och mycket tråkiga bromsar...och sjukt mycket drag i motorn (tro mej, jag har kört den)
Han körde 1.16 på Kemora i Finland med den hojen i somras, och alla som varit på Kemora vet att det är en väldigt respektabel tid...

Jo jag vet att det inte är en Busa men som fjädringen var inställd så var det ett under att cykeln inte gjorde en Mollbergare i Pik varje gång han gasade ut på långrakan...
:D
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Min Hayabusa veier 208 kg med Carbon kåpor och 2-3 liter bensin.
Det er ingen problem å få en Hayabusa under 200kg i kjørbar vekt.

Men igjen finnes det bedre sykler å ha på en Bane... men neppe på E4...:)
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Yngve skrev:
Min Hayabusa veier 208 kg med Carbon kåpor och 2-3 liter bensin.
Det er ingen problem å få en Hayabusa under 200kg i kjørbar vekt.

Men igjen finnes det bedre sykler å ha på en Bane... men neppe på E4...:)
Yngve, berätta mera!
Vad har du gjort för moddar???
 

sandstream

Guest
V-Gurra skrev:
Se där ja!!
Detta borde väl få tyst på några av tvivlarna i alla fall.
Inte alla, för en del varken kan eller vill fatta.
Lägger man 846.000 dollar på att ändra 1 hoj så borde den väl kunna ta sig runt banan rätt hyfsat :hihi
Eller så kunde man ha köpt en hoj som är gjord för att köra bana med och sparat 835.000 dollar :rolleyes:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
V-Gurra skrev:
Se där ja!!
Detta borde väl få tyst på några av tvivlarna i alla fall.
Inte alla, för en del varken kan eller vill fatta.

Tack för inspirationen!
Nu ska det tas nya tag, bara gipset kommer av!

//VG
Busatalibanen slår till igen, visst går det att få snurr på en busa men titta på prislappen, busan är inte konstruerad för att smiska bana mot 250R, busan är en gathoj med en jättemotor i ett gatchassie.

Man får byta nästan allt för att göra den till en räcer.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
V-Gurra skrev:
Se där ja!!
Detta borde väl få tyst på några av tvivlarna i alla fall.
Inte alla, för en del varken kan eller vill fatta.

Tack för inspirationen!
Nu ska det tas nya tag, bara gipset kommer av!

//VG

En film med tidiga inbromsningar, posörskrap och låg kurvhastighet?

Ok.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top